Autor Wątek: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową  (Przeczytany 3297 razy)

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 109
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« dnia: 02 Marca 2022, 19:21:40 »
Mam pytanie. Kiedyś powszechne było, że na wjeździe na stację mieliśmy semafory wjazdowe przed głowicą rozjazdową, tak samo na wyjeździe ze stacji semafory wyjazdowe też przed głowicą rozjazdową i ew. drogowskazowe w środku stacji.
Od pewnego czasu obserwuje się nowy zwyczaj, że w miejscu, gdzie kiedyś znajdowały się semafory wyjazdowe, znajdują się semafory drogowskazowe, a wyjazdowe są już za głowicą rozjazdową. Sytuacja taka ma miejsce na stacji Otwock po modernizacji (semafory T oraz U) i taka sytuacja, jak wszystko wskazuje, będzie miała miejsce w Sulejówku Miłośnie, gdzie w miejsce semaforów wyjazdowych F, G, H ustawiane są semafory drogowskazowe H4, H2 i H1, a za głowicą ustawiane są semafory C i D. Jak dotąd spotkałem się z lakonicznym opisem, ze ma to związek z zabudową systemu ETCS. Jaki to jednak ma dokładniej sens? Na liniach, gdzie jest ETCS, jak chociażby CMK chyba nie spotyka się takich rozwiązań?
Czy ktoś potrafi to wytłumaczyć?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 949
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Marca 2022, 16:14:16 »
Ze strony ETCS nie ma żadnego wymagania aby semafory były ustawione w jakiś szczególny sposób, ale może chodzi o to, aby pociąg wyjeżdżający ze stacji w trybie SR (na rozkaz pisemny lub Sz) szybciej otrzymał nowe zezwolenie na jazdę zamiast jechać cały czas 20 km/h, i stąd dodatkowy semafor wyjazdowy grupowy za głowicą.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 411
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Marca 2022, 21:51:06 »
Jeśli Paweł się nie obrazi doprecyzuję skądinąd jego słuszne uwagi. W trakcie przebudowy szlak w kierunku Celestynowa stał się dwutorowy z sbl czterostawną dwukierunkową, zmiana układu torowego z tym związana spowodowała znaczne wydłużenie drogi zwrotnicowej z pełnym trapezem na łuku, a konsekwencją tych zmian było odsunięcie semaforów wjazdowych X i Y przed łuk, tak, by zachować widoczność ich wskazań z odległości min. 400 m (a przy dopuszczalnej prędkości 160 km/h nawet 533 m), bowiem nas szlakach z sbl przed semaforami wjazdowymi nie stosuje się sygnalizatorów powtarzających. Ostatnie semafory sbl przed semaforami wjazdowymi X i Y (302 i 301N) stoją w przepisowej odległości od semaforów wjazdowych wynoszącej długość drogi hamowania - 1300 m, a plecami do nich stoją pierwsze semafory odstępowe za stacją (303, 302N). I okazało się, że odległość między semaforami wyjazdowymi ze stacji w kierunku Celestynowa a pierwszymi semaforami sbl jest większa od podwójne długości drogi hamowania - co narusza przepis, który mówi, że taka odległość nie może być większa od podwójnej długości drogi hamowania, przyjętej na danej linii dla określonej maksymalnej prędkości. Aby temu zaradzić, zostały postawione semafory wyjazdowe grupowe T i U, których odległość od pierwszych semaforów sbl w kierunku Celestynowa spełnia przepisowy warunek, natomiast dawne semafory wyjazdowe ze stacji R, S, O i P stały się semaforami drogowskazowymi. Ryzyko wystąpienia usterki powodującej konieczność wyjazdu ze stacji na Sz jest dużo większe w przypadku semaforów drogowskazowych (droga przebiegu jest po rozjazdach), natomiast takie ryzyko w przypadku semaforów grupowych T i U jest praktycznie żadne, zatem ryzyko jazdy po szlaku z v=20 km/h jest także praktycznie żadne. Takie sytuacje, powodujące konieczność zabudowy semaforów grupowych wyjazdowych zdarzają się właśnie w trakcie modernizacji linii i stacji, z równoczesnym podniesieniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości jazdy pociągów.
« Ostatnia zmiana: 05 Marca 2022, 08:36:56 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Marca 2022, 21:13:49 »
Na pewnej stacji, która obecnie się projektuje będzie miks bo dla 2 kierunków semafory będą wyjazdowe, a dla jednego drogowskazowe na tej samej głowicy, a dalej dopiero „wyjazdowe na szlak” … przyczyna? Mały promień łuku co wymusiło istnienie powtarzaczy i blokada samoczynna na szlaku, w związku z czym zrobiono sztuczny odstęp w stacji, ale nie samoczynny …. Tak samo mamy obecnie w Myszkowie np.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline MichałŁ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Skąd: Krasnystaw
Odp: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« Odpowiedź #4 dnia: 11 Marca 2022, 16:35:09 »
Mam pytanie co jest przyczyną zastosowania takiego układu semaforów jaki występuje np. na stacji Zabrze?
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/39/Zabrze.png
Chodzi mi o to że są semafory wyjazdowe C i Y poza rozjazdami ale tylko po torze lewym. Czy to ma związek z np. późniejszą dobudową blokady dwukierunkowej?

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 24
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« Odpowiedź #5 dnia: 11 Marca 2022, 19:37:14 »
Mam pytanie co jest przyczyną zastosowania takiego układu semaforów jaki występuje np. na stacji Zabrze?
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/39/Zabrze.png
Chodzi mi o to że są semafory wyjazdowe C i Y poza rozjazdami ale tylko po torze lewym. Czy to ma związek z np. późniejszą dobudową blokady dwukierunkowej?

Przypuszczam, że przebiegi zorganizowane są wyłącznie na tor właściwy. Żeby pociąg znalazł się pod semaforem C i Y trzeba mu wcześniej podać sygnał zastępczy na odpowiednim semaforze wyjazdowym(D, E, M lub X). A ponieważ wyjeżdżanie na SZ na sbl wiąże się z wprowadzaniem obostrzeń to zabudowano te semafory.
« Ostatnia zmiana: 11 Marca 2022, 19:39:26 wysłana przez suwak »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 411
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« Odpowiedź #6 dnia: 11 Marca 2022, 20:09:41 »
Ma to związek z zabudowaną blokadą samoczynną po torze lewym - ponieważ stacja posiada usrk mechaniczne scentralizowane, skrzynie zależności na nastawniach posiadają swoje wymiary, których nie da się już powiększyć, aby wprowadzić wymagane zależności związane z jazdami ze stacji na tory lewe - praktycznie należałoby skrzynie zależności wydłużyć dwukrotnie, co jest oczywiście niemożliwe, dlatego wprowadzono semafory wyjazdowe grupowe, na których zawieszono blokadę liniową po torze lewym. Ponieważ ze stacji nie ma przebiegów zorganizowanych na tor lewy, jazda ze stacji odbywa się na rozkaz pisemny S lub sygnał Sz tylko do semafora wyjazdowego grupowego, a dalej jazda odbywa się na kolorowe wskazanie tegoż semafora z pełną gwarancją jazdy w przebiegu zorganizowanym, czyli z zachowaniem wymaganego przepisami pełnego bezpieczeństwa ruchu pociągów na szlaku.
« Ostatnia zmiana: 11 Marca 2022, 20:53:51 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« Odpowiedź #7 dnia: 12 Marca 2022, 14:00:51 »
Nie jestem pewien, czy nie ma wyjazdów na lewy… spod semafora D, wg wiedzy która posiadam, sa wyjazdy…. Stacja ta przeszła kilka dziwnych modernizacji, łącznie z tym, ze w aparacie brakło miejsca i pewne elementy uzależnione, są kluczami ….
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.