Autor Wątek: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2  (Przeczytany 6172 razy)

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 737
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« dnia: 12 Marzec 2012, 00:04:12 »
Przygotowując dokumentację dotyczącą urządzeń łączności natknąłem się na pewną sprzeczność pomiędzy instrukcją Ir-1 i Ie-2 (o telefonicznej przewodowej łączności ruchowej) dotyczącą sygnałów dzwonkowych.

Według Ir-1 dźwięk długi sygnału dzwonkowego o odjeździe pociągu powinien trwać 6 sekund (dod. III, pkt. 1), natomiast według Ie-2 - 3 sekundy (zał. 1, pkt. 2).

Co więcej, Ie-2 odróżnia sygnały dzwonkowe o odjeździe po torze lewym (zał. 1):

Cytuj
4. Sygnały akustyczne (dzwonkowe) o odjeździe pociągu po torze:
(a) prawym, patrząc w kierunku wzrostu km. (ku końcowi linii):
- = jeden dźwięk długi;
(b) prawym, patrząc w kierunku zmniejszania km. (ku początkowi linii):
- - = dwa dźwięki długie rozdzielone przerwą;
(c) lewym, patrząc w kierunku wzrostu km. (ku końcowi linii):
- - . = dwa dźwięki długie i jeden krótki, rozdzielone przerwą;
(d) lewym, patrząc w kierunku zmniejszania km. (ku początkowi linii):
- . = jeden dźwięk długi i jeden krótki, rozdzielone przerwą.

5. Na szlakach wielotorowych, dla toru trzeciego względnie dla drugiej pary torów należy umożliwić realizowanie niezależnych połączeń płr strażnicowej tak, aby można było szybko i jednoznacznie zidentyfikować abonenta wywołującego.

Natomiast instrukcja Ir-1 przewiduje je dla szlaków wielotorowych (dod. III):

Cytuj
2. Sygnał dzwonkowy o jeździe pociągu:
1) w kierunku rosnącego kilometrowania linii - stanowi jeden długi dźwięk (-),
2) w kierunku malejącego kilometrowania linii - składa się z dwóch długich dźwięków (- -).

3. Na szlakach wielotorowych dla toru trzeciego lub dla drugiej pary torów - stosownie od potrzeby - zakład linii kolejowych może ustalić:
1) albo oddzielne łącze strażnicowe, którego dzwonki (lub inne urządzenia) wydają dźwięk różniący się tonem od dźwięku dzwonków innego łącza strażnicowego,
2) albo następujące sygnały dzwonkowe o jeździe pociągu:
a) w kierunku rosnącego kilometrowania linii - jeden długi i jeden krótki dźwięk (- .),
b) w kierunku malejącego kilometrowania linii - dwa długie i jeden krótki dźwięk (- - .).

Czyżby w instrukcji Ir-1 nie zostały uwzględnione zmiany poczynione w Ie-2? A może (choć to mało prawdopodobne) to wina nieaktualnej wersji Ie-2 (opieram się na Ir-1 z 2011 r. oraz Ie-2 z 2004 r. - nowszej nie znalazłem)? Którą wersję stosuje się w praktyce? U mnie dyżurny ruchu stosował sygnały trwające 6 sekund, ale nawet mniejsza z czasem trwania sygnałów - bardziej istotna jest kwestia sygnałów o odjeździe po torze lewym.
« Ostatnia zmiana: 12 Marzec 2012, 09:16:06 wysłana przez Paweł »

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Marzec 2012, 22:53:37 »
Ciekawe jest to, że z wykazu instrukcji na stronie PLKi Ie-2 (i parę innych) już dawno zniknęła.

http://www.plk-sa.pl/fileadmin/PDF/akty_prawne_i_przepisy/instrukcje/Wykaz_instrukcji_wewnetrznych_.pdf

Dokopałem się do indeksu biuletynu, w którym były zmiany w Ie-2 (Uchwała Nr 59/2008 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 06 lutego 2008 roku w sprawie zmiany w "Instrukcji o telefonicznej przewodowej łączności ruchowej le-2 (E-3)" oraz "Wytycznych odbioru technicznego oraz przekazywania do eksploatacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym le-6 (WOT-E-12)") - jednak na indeksie się skończyło. Nigdzie nie mogę się doszukać treści tego rozporządzenia.
« Ostatnia zmiana: 12 Marzec 2012, 22:57:12 wysłana przez ZiomalCl »

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 737
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Marzec 2012, 12:15:34 »
Sytuacja się wyjaśniła - instrukcja Ie-2 nadal obowiązuje, ale załącznik określający sygnały dzwonkowe i znaki wywoławcze został z niej usunięty.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Marzec 2012, 08:15:52 »
W związku z tym, czy dyżurni ruchu wypełniają tą lukę i w inny sposób (słownie) informuję dróżników o jeździe torem lewym. Jest to istotne, szczególnie kiedy mamy do czynienia z różnicą prędkości między torami, a ciąży obowiązek informowania o wszystkim co ma wpływ na bezpieczny przejazd pociągu i zamykanie przejazdu min. 2 min przed czołem pociągu, a dróżnik może mieć do obsługi np. dwa przejazdy w tym jeden ze znacznej odległości (teoretycznie), a odbieg jest długi do pierwszego odległego przejazdu. Czy dróżnik będzie wiedział, że pociąg np. opóźniony zjawi się na przejeździe szybciej niż jest to przewidziane jego posterunkowym odbiegiem pociągów (rjp)?

Offline Maszynista222

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
  • Mechaniku na razie bez wjazdu. ;)
    • Zobacz profil
  • Skąd: Lublin
Odp: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Grudzień 2016, 21:27:15 »
Ja od znajomych kolejarzy wiem takie sygnały:
... MALEJĄCY KILOMETRAŻ
_ ROSNĄCY KILOMETRAŻ
-. SYGNAŁ ALARM POWTÓRZONY KILKA KROTNE
To obowiązuje dróżników przejazdowych.
Z nastawni dzwonią jednym krótkim syg. dzwonkowym dyżurni ruchu nie zwracają uwagi na te sygnały, które wypisałem.
« Ostatnia zmiana: 27 Grudzień 2016, 21:29:44 wysłana przez Maszynista222 »