Autor Wątek: Sygnał Pc2  (Przeczytany 13533 razy)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Sygnał Pc2
« dnia: 14 Października 2012, 08:10:43 »
Gdzie i kiedy należy zmienić osygnalizowanie czoła pociągu na sygnał PC2? Wiadomo, że dotyczy to jazdy w kierunku przeciwnym do zasadniczego na szlaku dwutorowym bez blokady dwukierunkowej, ale kiedy maszynista powinien zmienić osygnalizowanie? Par 52 ust. 9 ostatnie zadanie za czasów R-1 i wcześniej było osobnym akapitem ust. 8, dotyczącym wszystkich przypadków przejazdów pociągów i obejmował obecny ust. 9. A co z wyjazdem pociągu ze stacji i przejazdem, kiedy ust. 9 dotyczy post. podg bez semaforów wyjazdowych?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 388
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Października 2012, 14:58:48 »
Sygnał Pc 2 jest obecnie stosowany w każdym przypadku jazdy po torze przeciwnym do zasadniczego bez względu na rodzja blokady liniowej na szlaku (jest to pokłosie katastrofy pod Szczekocinami). Sygnał ten należy wyświetlić na czole pociągu w momencie wjazdu pociągu na tor przeciwny do zasadniczego.
Paweł Piotr

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Października 2012, 18:53:52 »
Były przypadki, że ISDR zatrzymał pociąg, jak ten nie zmienił sygnałów na Pc2. Czyżby to był błąd?

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Października 2012, 19:08:39 »
Sygnał Pc 2 jest obecnie stosowany w każdym przypadku jazdy po torze przeciwnym do zasadniczego bez względu na rodzja blokady liniowej na szlaku (jest to pokłosie katastrofy pod Szczekocinami). Sygnał ten należy wyświetlić na czole pociągu w momencie wjazdu pociągu na tor przeciwny do zasadniczego.

No ale moment. Poprawki Ie-1 oraz Ir-1 do tej pory nie było, więc na jakiej podstawie należy zmieniać osygnalizowanie w każdym przypadku jazdy na tor lewy? O ile mnie pamięć nie myli, było to zalecenie PKBWK, ale nie widziałem żadnego aktu prawnego który by to wprowadzał.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Października 2012, 17:43:17 »
Spotkałem się z informuje, że zmiana sygnału czoła pociągu na Pc2 następuje z chwilą wyjazdu pociągu na szlak, na tor lewy w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Takie sformułowanie niczego nie wyjaśnia. Czy chodzi o chwilę wyjazdu po otrzymaniu zezwolenia (par. 60), podobnie jak z wyjazdem na "Sz", czy o chwilę wjazdu na szlak mijając granicę posterunku ruchu dla przeciwnego kierunku? Pracownicy posterunków technicznych mają w obowiązkach obserwację i winni zwracać uwagę na osygnalizowanie pociągu. W przypadku nieprawidłowego osygnalizowania dyżurny ruchu poinformuje maszynistę, ale co w przypadku kiedy taki posterunek nie widzi czoła pociągu, np. na odcinkach zdalnego prowadzenia ruchu? Więc jak w takich przypadkach jest realizowany taki obowiązek przez pracowników PLK? Pociąg nie powinien być przepuszczony bez zatrzymania na posterunku zapowiadawczym, jeżeli sygnał na czole pociągu nie zostanie odpowiednio zmieniony (par. 52 ust. 9 ost. zdanie). Czy to dotyczy tylko obsługiwanych posterunków odstępowych bez semaforów wyjazdowych, czy wszystkich? Moim zdaniem możliwość kontroli osygnalizowania to jedno, a obowiązek zmiany po otrzymaniu zezwolenia to drugie i nie zwalnia z osygnalizowania czoła pociągu na Pc2 przed opuszczeniem posterunku ruchu (np. minięcie wyświetlonego W24).
« Ostatnia zmiana: 28 Października 2012, 17:45:11 wysłana przez stanislaw57 »

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1390
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Października 2012, 19:44:36 »
Przede wszystkim nie ma raczej posterunków sterowanych zdalnie z blokadami jedno kierunkowymi, wątpię, że taki przypadek występuje.

IR1 jasno mówi, że w przypadku urządzeń zdalnego sterowania jest albo samoczynna blokada liniowa lub półsamoczynna blokada z izolacją. Co prawda nie pisze, że 2 kierunkowa, ale mówię, osobiście nie znam przypadku, że jakiś "LCS" ma blokady 1 kierunkowe...

Instrukcja Ir1 jasno wskazuje, co jest granicą posterunku, a nie jest na pewno nią semafor wyjazdowy....
W przypadku posterunków typu Podg i Podst po minięciu semafora wjazdowego powinien być sygnał zmieniony - wspólny odcinek torowy i szlakowy na podg jest pomiędzy semem wjazdowym, a następnym posterunkiem. Przykład stacja A - podg  B - stacja C. Jadąc z A do C po minięciu semafora wjazdowego na B pociąg już jest na wspólnym odcinku (szlaku) między B i C, więc na podg i podst dyżurny będzie widzieć.

Zresztą - mają być poprawki do Ir1 więc poczekajmy.
« Ostatnia zmiana: 29 Października 2012, 19:46:57 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Października 2012, 20:10:12 »
Na posterunku odstępowym nie ma możliwości przejścia na tor lewy a Pc2 zasadniczo nie jest dla dyżurnych ruchu ale z tytułu prowadzenia ruchu i nadzoru zwraca na to uwagę i zmiana sygnału na Pc2 nie zależy od tego czy go zobaczy czy nie. E-1 (choć to już historia ale nie tak odległa) mówiło o Pc2 na posterunkach ruchu. Teraz mówi się o tym jako właściwe, odpowiednie , przepisowe osygnalizowanie pociągu w ramach przygotowania do drogi, a tą drogą jest tor prawy lub lewy na liniach dwutorowych. Ale racja, poczekajmy, zobaczymy jakie zmiany nam przyniesie czas, tj. kolejna zmiana do Ir-1 i Ie-1.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1390
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #7 dnia: 31 Października 2012, 17:15:11 »
Na posterunku odstępowym nie ma możliwości przejścia na tor lewy...

Ależ owszem, że jest... o ile infrastruktura pozwala.

Przykład: Podg Rudzice.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 924
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #8 dnia: 31 Października 2012, 17:24:53 »
Ale to chyba nie jest posterunek odstępowy ;)

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1390
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sygnał Pc2
« Odpowiedź #9 dnia: 31 Października 2012, 20:00:51 »
Ale to chyba nie jest posterunek odstępowy ;)

A no fakt, przeczytałem, że tam chodzi o podg ;)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.