Autor Wątek: Dokumentacja  (Przeczytany 102794 razy)

Offline KRZAQ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 39
  • dyżurny ruchu dysponujący st. Lubliniec
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #15 dnia: 02 Styczeń 2011, 22:50:01 »
Dokładnie, zrobić poziomy: amator i profesjonalista  8) Bo raczej początkujący nie będą wypełniać dzienników ruchu. Ja obecnie przy prowadzeniu pełnej dokumentacji czasem nie wyrabiam.
Musisz sobie szlakowego jeszcze posadzić przed kompem :D

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Styczeń 2011, 13:58:07 »
Dokładnie, zrobić poziomy: amator i profesjonalista  8) Bo raczej początkujący nie będą wypełniać dzienników ruchu. Ja obecnie przy prowadzeniu pełnej dokumentacji czasem nie wyrabiam.
Musisz sobie szlakowego jeszcze posadzić przed kompem :D

Tak ;) Jeszcze sobie zrobię pulpit z SKP i będę robić za SKP i pulpit zamykania rogatek na post 20 ;D

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #17 dnia: 05 Styczeń 2011, 12:41:31 »
Dokładnie, zrobić poziomy: amator i profesjonalista  8) Bo raczej początkujący nie będą wypełniać dzienników ruchu. Ja obecnie przy prowadzeniu pełnej dokumentacji czasem nie wyrabiam.

Wpakować tutaj całe instrukcje, a potem trzeba będzie dostosować cały symulator do tego, bo sami dobrze wiemy, że brakuje pare rzeczy.
No ale można by spróbować. Owego czasu, na jednym z serwisów kolejowych pisałem hasełka do encyklopedii.
M.in. na temat urzadzeń, blokad liniowych itp...
Zobaczcie, oceńcie to może się wykorzysta?
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=blokada
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=sbl
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=sygnalizacja
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=srk
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=ssp

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #18 dnia: 05 Styczeń 2011, 23:18:23 »
Te opisy jak na poziom dla amatora mogą być.
Rzuciłem okiem na dotyczący sygnalizacji...
"...semafory na PKP są wskaźnikami..." - no comments
Poza tym myślałem, że sygnalizacja kierunkowa została zarzucona na rzecz prędkościowej w latach 50' (albo i wcześniej ?). Prędkość zmniejszona może być wyświetlona z różnych powodów, niekoniecznie związanych z kierunkiem jazdy (np. "anglik" w drodze przebiegu, łuki wymagające zwolnienia, niezachowana droga hamowania).

I jeszcze cytat:
"Nigdy semafor wyjazdowej z danej stacji nie wskaże od razu sygnału semafora świetlnego wjazdowego na następnej stacji."
Chcesz się założyć? ;)

"W zależności od drogi przebiegu elektryczne sprzęgło uruchamia drugie ramię." To o semaforach kształtowych. Do czego służy sprzęgło elektryczne to najpierw lepiej poczytać.

"Sygnał powtarzający może być trzy- i dwukomorowy." - sygnalizator powtarzający jest zawsze trzykomorowy, tylko czasem środkowa jest pusta (nie świeci)

To tyle się rzuciło w oczy po pobieżnym przejrzeniu. Może i podane opisy są użyteczne, ale wprowadzają ludzi w błąd.

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #19 dnia: 05 Styczeń 2011, 23:51:45 »
Poza tym myślałem, że sygnalizacja kierunkowa została zarzucona na rzecz prędkościowej w latach 50' (albo i wcześniej ?). Prędkość zmniejszona może być wyświetlona z różnych powodów, niekoniecznie związanych z kierunkiem jazdy (np. "anglik" w drodze przebiegu, łuki wymagające zwolnienia, niezachowana droga hamowania).
Racja. Najczęściej chodzi tutaj właśnie o rozjazdy krzyżowe podwójne no i brak drogi hamowania pomiędzy semaforami. Na łuki generalnie daje się ograniczenia w WOSie ale widziałem dwa lub trzy przypadki w których semafor był na dwa własnie z powodu ostrego łuku.

Cytuj
I jeszcze cytat:
"Nigdy semafor wyjazdowej z danej stacji nie wskaże od razu sygnału semafora świetlnego wjazdowego na następnej stacji."
Chcesz się założyć? ;)
Oczywiście, że to nie prawda. Bardzo często uzależnia się urządzenia na sąsiednich posterunkach tak, że semafor wyjazdowy na stacji A pełni równocześnie funkcję tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego na stacji B. Stosuje się to przewaznie przy bardzo krótkich szlakach gdzie po prostu nie ma fizycznie możliwości postawienia tarcz ostrzegawczych.

Cytuj
"Sygnał powtarzający może być trzy- i dwukomorowy." - sygnalizator powtarzający jest zawsze trzykomorowy, tylko czasem środkowa jest pusta (nie świeci)
Chcesz się założyć ?:)
« Ostatnia zmiana: 06 Styczeń 2011, 00:03:13 wysłana przez mateu »

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #20 dnia: 06 Styczeń 2011, 10:36:59 »
Te opisy jak na poziom dla amatora mogą być.

A założenie takiej "instrukcji dla niewiedzących" zakłada co? Może odrazu dać Ir-1 niech czytają. Napewno to polubią...

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #21 dnia: 06 Styczeń 2011, 10:53:05 »
Te opisy jak na poziom dla amatora mogą być.

A założenie takiej "instrukcji dla niewiedzących" zakłada co? Może odrazu dać Ir-1 niech czytają. Napewno to polubią...
Nikt tego nie lubi. A "instrukcja dla niewiedzących" jest bardzo potrzebna. Należy tylko podawać informacje nie myląc pojęć. Chyba nie uważasz, że amatorów można po prostu, no nie wiem jak to nazwać, okłamywać, wprowadzać w błąd? Później będzie taki się powoływał na "instrukcję dla opornych" tu i ówdzie i siara będzie.

"Sygnał powtarzający może być trzy- i dwukomorowy." - sygnalizator powtarzający jest zawsze trzykomorowy, tylko czasem środkowa jest pusta (nie świeci)
Chcesz się założyć ?:)

No dobra, ja wiedziałem, że tak będzie. :)
Powiem tak: nie ma ich w przykładach w WTBE-10.
Podejrzewam, że nie zabroniono czegoś takiego choć może powodować zamieszanie - pomarańcz z kolejowym białym umieszczonym po sąsiedzku może się w pewnej odległości zlać w jedno. Kolejowy biały to kolor otrzmymywany przez żarówę z zaniżonym napięciem przez brudne soczewki. ;P
I jak nic maszynista pomyśli sobie, że ma wskazanie tarczy ostrzegawczej. Jak nie pił, to w chwilę później powienien skojarzyć, że ostrzegawczą to on już mijał, a tej czegoś brakuje.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #22 dnia: 06 Styczeń 2011, 12:11:40 »
Okłamywać to za mocne słowo, każdemu zdarzają się małe błędy, nawet projektantom urządzeń SRK - nieraz zdarza się na PLK że urządzenia działają niezgodnie z przepisami. Nie znaczy to oczywiście że nie należy ich poprawiać.

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #23 dnia: 06 Styczeń 2011, 12:37:01 »
Tak, Paweł ma rację. W niektórych miejscach jest praktycznie "Wolna Amerykanka" - wszyscy zastanawiają się czemu tak jest, ale jest, działa i muszą z tym jakoś żyć, bo nikt tego nie zmieni już. Sam nieraz spotkałem się z podobnymi sytuacjami.

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #24 dnia: 06 Styczeń 2011, 13:27:23 »
Co do określenia "okłamywać" to rzeczywiście w tym miejscu chyba przesadziłem. Pamiętajmy jednak o tym co i Paweł zaznaczył.
Błądzić jest rzeczą ludzką, trwać w błędzie jest rzeczą szatańską - niegodną człowieka. Dołóżmy starań by dokumentacja jaka powstanie była na 6. Gdzieś czytałem, w odpowiedzi na szum medialny związany z warunkami podróżowania koleją, wypowiedź, że nie powinniśmy marudzić, bo w Indiach są gorsze warunki. To, że gdzieś źle się dzieje to nie oznacza, że i my mamy brać z tego przykład. To tak jako odpowiedź dla djuzi.
W sumie może stworzyć jakiś wątek gdzie będzie można opowiadać o takich niechlubnych wyjątkach w działaniu urządzeń, o ciekawostkach?

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #25 dnia: 06 Styczeń 2011, 14:48:17 »
Broń Boże Panowie nie chodzi mi o to, żeby zrobić "kopiuj" "wklej". Ja to pisałem jakiś czas temu, może być parę błędów. Ale, jeżeli coś, to można to wykorzystać. Jakiś tak zalążek może być. ;]

Piotr W

  • Gość
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #26 dnia: 27 Kwiecień 2011, 15:42:49 »
uważam że symulator jest ekstra i może służyć do nauki dla nowych pracowników jak i amatorów i dlatego dokumentacja powinna być profesionalna taka jaka jest na posterunku ruchu oczywiście nie wszystkie działy RTSu ,opis pulpitu każda grupa przycisków, równierz SBL (27 lat prowadzilem ruch poc a z SBL nie miałem do czynienia i chętnie się dowiem) a pozatym na poszczególnych posterunkach część przycisków jest różnie opisywana dlatego opis pulpitu jest ważny , część instrukcji też by się przydała .

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #27 dnia: 27 Kwiecień 2011, 16:14:42 »
uważam że symulator jest ekstra i może służyć do nauki dla nowych pracowników jak i amatorów i dlatego dokumentacja powinna być profesionalna taka jaka jest na posterunku ruchu oczywiście nie wszystkie działy RTSu ,opis pulpitu każda grupa przycisków, równierz SBL (27 lat prowadzilem ruch poc a z SBL nie miałem do czynienia i chętnie się dowiem) a pozatym na poszczególnych posterunkach część przycisków jest różnie opisywana dlatego opis pulpitu jest ważny , część instrukcji też by się przydała .
Generalnie Pawłowi chyba chodziło o bardziej uniwersalna dokumentacje ale
w sumie to jest nieglupi pomysl i przygotuje dzis w nocy taki szkic dokumentacji w formie RTS dla TW.
pzdr

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #28 dnia: 27 Kwiecień 2011, 20:55:53 »
Zgadza się, sam RTS nie wystarczy dla początkującego użytkownika, a nawet osoby znające się na rzeczy nie odgadną same niektórych funkcji (np. ciekaw jestem ile osób wie, że można uzgodnić z sąsiednim posterunkiem manewry na tor szlakowy?). Jeszcze nie mam pełnego pomysłu na dokumentację, obecna jest raczej doraźna, ale generalnie przydało by się, żeby zawierała zarówno ogólne informacje o prowadzeniu ruchu i obsłudze urządzeń, informacje o posterunku jak i informacje o obsłudze programu.

robert051

  • Gość
Odp: Dokumentacja
« Odpowiedź #29 dnia: 28 Kwiecień 2011, 20:28:23 »
Co do TW i tam użytych blokad liniowych to dokumentację w postaci ogólnej instrukcji obsługi mam. Problem w tym że to prace dyplomowe i nie wiem jak załatwić sprawy autorskie.
Obrobić to można i będzie dobra dokumentacja.
« Ostatnia zmiana: 28 Kwiecień 2011, 20:31:41 wysłana przez robert051 »