Autor Wątek: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające  (Przeczytany 75075 razy)

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 329
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #15 dnia: 25 Kwiecień 2014, 21:25:29 »
Co Kraków i Czysta?

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #16 dnia: 25 Kwiecień 2014, 21:28:58 »
A te semafory na Zachodniej S201, S202 itd. to co one są?

Ja nie wiem, co to za semafory. Przydałoby się, by się wypowiedział ktoś, znający się w warszawskiej sytuacji techniczno - ruchowej.
Być może, to łącznica szlakowa, bądź semafor drogowskazowy. Nie wiem.

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #17 dnia: 25 Kwiecień 2014, 21:49:22 »
Bardzo ale to bardzo rzadko można spotkać sytuacje w których na semaforze de facto wjazdowym na posterunek można podać sygnał Ms2. Sytuacje takie występują na paru stacjach w Polsce (Warszawa Zachodnia, Kraków Główny, Wrocław Świebodzki) i są silnie uzależnione od warunków lokalnych które wymagają aby po jednym torze oczywiście przy odpowiednim uzależnieniu od blokady liniowej możliwa była jazda manewrowa lub pociągowa w zależności od potrzeb ruchowych.

Offline Misiek5

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #18 dnia: 25 Kwiecień 2014, 22:02:52 »
Wow, dzięki Mateu za zainteresowanie się wątkiem i odpowiedź ;)
W Trainzie 12 zrobiłem tak: ustawiłem semafor 4-komorowy typ 3 (zielony, czerwony, pomarańczowy, biały [może pokazywać S2 i S5]) i tarczę zaporową. Efekt? Na Tz było pokazane Ms2, a semafor wyświetlał S5.
Teraz kolejne pytanie: Jeżeli mam wolne na stacji tylko 2 tory główne (i to są te główne główne xD ) i żadnych bocznych, to mogę manewrować pociągiem nawet jeżeli wpłynie to na ruch innych pociągów? Przykład w Testowie: mam odblokowane tylko 2 tory (i to te główne główne) i po tych manewrach pociąg zostanie wysłany (np. do Ślemienia), a wpłynie to na ruch pociągów jadących ze/do Ślemienia to mogę dać pozwolenie na manewry pociągu?

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #19 dnia: 25 Kwiecień 2014, 22:32:55 »
Ty jestes dyzurnym i Ty sobie rzadzisz na stacji.

Offline Misiek5

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #20 dnia: 25 Kwiecień 2014, 22:48:48 »
Ta, tylko że (ogólnie) czytam Ir-1 i tam było, że nie można wykonywać manewrów jeśli wpłynie to na inne pociągi, tak mi się wydaje.

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #21 dnia: 26 Kwiecień 2014, 09:23:58 »
Jeśli masz konieczność wykonania manewru, bo nie możesz przyjąć pociągu - to go wykonujesz. Takie sytuacje często się zdarzają na stacjach o dużym natężeniu ruchu. Skład musi zjechać z toru w postojowe, żeby móc przyjąć na jego miejsce czekający pociąg pod wjazdowym. Jeśli masz wątpliwości - podaj konkretny paragraf z instrukcji, który wydaje Ci się, że tego zabrania.

Jeśli chodzi natomiast o te specyficzne przypadki podawania sygnału Ms2 na semaforach wjazdowych niektórych posterunków - zasady prowadzenia manewrów w ten sposób trzeba wyczytać w RTS.

Co do sygnałów podawanych na sygnalizatorach (powtarzających, tarczach ostrzegawczych, bądź innych semaforach) odnoszących się do sygnału podanego na semaforze, na którym wyświetlono Ms2 - powinny wskazywać taki sygnał, jakby semafor, na którym podano Ms2 wskazywał sygnał STÓJ (co de facto ma sens, bo dla jazdy pociągowej Ms2 = STÓJ).

Nie wiem też, czy można mówić o czymś takim jak "semafor powtarzający". Nigdy o czymś takim nie słyszałem. Podział semaforów jest przecież od dawna ten sam i nie dodano do niego takiego czegoś. Są natomiast sygnalizatory powtarzające, które "praw" semaforów nie posiadają, ale ich wygląd i zadania oraz sygnały jakie mogą wyświetlać są opisane.
« Ostatnia zmiana: 26 Kwiecień 2014, 09:27:11 wysłana przez djuzi »

Offline Misiek5

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #22 dnia: 26 Kwiecień 2014, 10:26:39 »
Jeśli masz wątpliwości - podaj konkretny paragraf z instrukcji, który wydaje Ci się, że tego zabrania.
Ir1 paragraf 12 ustawa 2,3
2.    Manewry na torze, po którym ma jechać pociąg, należy przerwać i z toru tego usunąć pojazdy kolejowe. Wydanie polecenia kierownikowi manewrów na przerwanie manewrów i dopilnowanie jego wykonania należy do obowiązków pracownika posterunku ruchu, w którego rejonie odbywają się manewry.
Przerwanie manewrów przed jazdą pociągu powinno nastąpić z odpowiednim wyprzedzeniem, wskazanym w regulaminie technicznym.
Manewry należy przerwać po otrzymaniu polecenia przygotowania drogi przebiegu dla pociągu albo na wcześniejsze polecenie dyżurnego ruchu.
Manewry należy uważać za przerwane, gdy manewrujące pojazdy kolejowe zostały usunięte z drogi przebiegu pociągu i zatrzymane w miejscu niezagrażającym kolizją z jazdą pociągu, odpowiednie sygnały nadają zakaz manewrowania, a kierownik manewrów zgłosił, że manewry zostały przerwane.

3.    Jeżeli przygotowano drogę przebiegu dla pociągu, manewry na torach łączących się z torem, po którym ma się odbywać jazda pociągu są dozwolone tylko wtedy, gdy droga przebiegu dla pociągu jest zabezpieczona zwrotnicami ochronnymi, wykolejnicami lub sygnałami zabraniającymi jazd manewrowych. Jeżeli pewne ruchy manewrowe zagrażałyby jadącemu pociągowi, nie należy wykonywać tych ruchów. Szczegółowe postanowienia w tym zakresie powinny być ujęte w regulaminie technicznym.
Nie wiem też, czy można mówić o czymś takim jak "semafor powtarzający". Nigdy o czymś takim nie słyszałem. Podział semaforów jest przecież od dawna ten sam i nie dodano do niego takiego czegoś. Są natomiast sygnalizatory powtarzające, które "praw" semaforów nie posiadają, ale ich wygląd i zadania oraz sygnały jakie mogą wyświetlać są opisane.
Pomyliłem się :P
OT: Jakie te koleje są interesujące...

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #23 dnia: 26 Kwiecień 2014, 15:09:42 »
To ja dodam jeszcze stacje Mścice :)

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #24 dnia: 26 Kwiecień 2014, 17:26:05 »
Warszawa Czyste, Kraków Główny Zachód, ...

Na KG i KGZ? Owszem, da radę, ale tylko z grupy postojowej z/do KGZ. Tam jest też szlak, ruch prowadzi się na TZP.
Więc masz rację ;) Można podać Ms2 na semaforach F i C na KG.

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #25 dnia: 26 Kwiecień 2014, 21:33:26 »
Ir1 paragraf 12 ustawa 2,3
Ustęp, nie ustawa ;)
Tutaj raczej chodzi o podległe pod dyżurnego posterunki, takie jak nastawnie wykonawcze, post. zwrotniczowskie, itp.
Jeśli dyżurny chce przyjąć pociąg, to nastawniczy powinien zatrzymać manewry i usunąć z drogi przebiegu dla tego pociągu wszystkie inne pojazdy, by tor był wolny.

Co Kraków i Czysta?
Nie dam się sprowokować do kolejnej dyskusji o wódce ;]
« Ostatnia zmiana: 26 Kwiecień 2014, 21:36:12 wysłana przez djuzi »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #26 dnia: 26 Kwiecień 2014, 22:16:44 »
A te semafory na Zachodniej S201, S202 itd. to co one są?

Ja nie wiem, co to za semafory. Przydałoby się, by się wypowiedział ktoś, znający się w warszawskiej sytuacji techniczno - ruchowej.
Być może, to łącznica szlakowa, bądź semafor drogowskazowy. Nie wiem.

Ja nie wiem, czy one nie są przejściem z grupy dalekobieżnej na SKM... Tak mi się wydaje, z tego co się orientuję z pulpitu tam i planu. Chyba, że chodzi o coś innego.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #27 dnia: 27 Kwiecień 2014, 01:27:54 »
A to nie są przypadkiem semafory z grupy postojowej na Szczęśliwicach?

Offline IZKR

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
  • Kiedyś pracowałem jako ISDR...
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #28 dnia: 27 Kwiecień 2014, 10:23:37 »
No to jest tak:
Dla pociągu można podać sygnał jazda manewrowa dozwolona tylko w przypadku przestawiania z jednej grupy torów na inną. No ale to wiecie. Może się więc zdarzyć, że na semaforze wjazdowym na okręg osłaniany tym semaforem da się wyświetlić sygnał Ms2. W innych przypadkach nie powinno to występować bo jaka jest zasadność wyświetlenia Ms2 na wjazdowym, jeżeli spod niego nie wykonuje się manewrów? Do tego pomiędzy stacjami nie da się prowadzić jazdy pociągowej - nie mylcie z sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi wewnątrz jednej stacji np KHB - KHA (Kielce Herbskie) lub SKA - SKB - SKC (Skarżysko Kamienna) itd. Jeżeli chcemy wyjechać składem manewrowym za semafor wjazdowy i dalej do następnej stacji to już będzie jazda pociągowa. Czyli zgodnie z zasadami należny prowadzić ją na sygnały zezwalajace semaforów.
No ale uwaga:
Za zgodą zarządcy infrastruktury można ustalić, że jazda pociągu bocznicowego po torze dojazdowym do bocznicy (tu: tor szlakowy) może się odbywać na sygnały manewrowe. Należy jednak taką jazdę ująć w sporządzonym regulaminie obsługi bocznicy. Pociąg bocznicowy ma wtedy wszelkie cechy pociągu: skłąd sprzęgnięty z lokomotywą, osygnalizowany zgodnie z Ie-1 i dokumenty.

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: Manewry, tarcza ostrzegawcza i semafory powtarzające
« Odpowiedź #29 dnia: 27 Kwiecień 2014, 12:05:03 »
Mam rozumieć, że jeśli stacja składa się z kilku posterunków zapowiadawczych, to wówczas jazda między tymi posterunkami nie może odbywać się na sygnał Ms2?