Autor Wątek: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.  (Przeczytany 63191 razy)

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #15 dnia: 01 Lipiec 2014, 15:20:39 »
A ja myślałem że to w latach 80-tych SRK (i nie tylko) projektowano oszczędnie do bólu :)

Póki był PRL i PKP wchodziło w szeregi obronności kraju, nie było mowy o oszczędności w USRK.

Offline IZKR

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
  • Kiedyś pracowałem jako ISDR...
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #16 dnia: 01 Lipiec 2014, 21:22:39 »
A ja powiem więcej. Dr M. (Politechnika Warszawska) kiedyś wykazywał nam skąd się wziął system szybkościowy sygnalizacji i jaka była geneza systemów przekaźnikowych na PKP. Pakowano w latach 70-tych bardzo dużo kasy i nie było rady - trzeba było kupić system Erocsson "E" od Szwedów i sygnalizację szybkościową od Ruskich (oni tam mają/mieli sbl-ki  ze stopniowaniem co 20 km/h). My zapożyczyliśmy od nich tylko 0, 40, 60, 100 i max (160). No ale to "lata świetlne" temu było i nie wgłębiałem się w temat czy to prawda. Coś w tym jednak jest. Nakłady finansowe na system izolacji torów były potężne. W sporej części było też naszych pomysłów powodowanych bylejakością torów. System taki dużo wybaczał i byle zaniżona oporność toru nie robiła problemów. Podnosiło się napięcie na wejściu i mimo sporych strat w izolacji na wyjściu było wymagane minimum. Potem przyszły czasy restrykcyjnego podejścia do parametrów srk i taki myk już u nas nie przechodzi. .... wali po łapkach za takie przekręty. A sz-ty idą w setki.
« Ostatnia zmiana: 01 Lipiec 2014, 21:24:22 wysłana przez IZKR »
Szaman

taki cytacik z dawnych lat:

"Jak tarcza się kładzie
To semafor się podnosi"

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #17 dnia: 01 Lipiec 2014, 23:09:40 »
@IZKR Chętnie poczytałbym więcej o tym (może w nowym temacie) jeśli zechcesz podzielić się wiedzą :)

Offline IZKR

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
  • Kiedyś pracowałem jako ISDR...
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #18 dnia: 02 Lipiec 2014, 00:08:27 »
Nie jestem w stanie potwierdzić czy to co mówił pan M. ma poparcie w rzeczywistości (w części dotyczącej sygnalizacji). Natomiast to co dotyczy systemu srk ma sens.

zagoogluj sobie temat "szybkościowy system sygnalizacji srk". mnie przeniosło na forum modelarzy... tam jest o tym co napisałem wcześniej z tym, że stopniowanie co 30 km/h
« Ostatnia zmiana: 02 Lipiec 2014, 00:21:39 wysłana przez IZKR »
Szaman

taki cytacik z dawnych lat:

"Jak tarcza się kładzie
To semafor się podnosi"

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1347
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #19 dnia: 02 Lipiec 2014, 09:16:00 »
SRK u nas i tabor za "komuny" to temat rzeka.

EP09 miało być "nieoporowe" - podobno Ruscy nie pozwolili... Trakcja miała być na zmienny, podno "Ruscy nie pozwolili".
Co do SRK - np. system CBP i PB oidp jest "Radziecki". System "E" - no fajny, ma dużo wad, ale dużo zalet (projektowanie każdego obwodu).
Mieliśmy też trochę, teraz kilka "IZH-111", testowano blokadę "IZB-111". Fajne systemy, ale strasznie "chłonęły" ilości zestawów przekaźnikowych i okazały się nieekonomiczne...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 878
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #20 dnia: 02 Lipiec 2014, 20:36:13 »
Licencję na system E kupiliśmy zdaje się jeszcze pod koniec lat 40. Lata 70 to IZH-111, który nie przyjął się m.in. ze względu na dużą usterkowość w naszych warunkach pracy. Przed nim był jeszcze PB, który bez większych problemów działa na wielu dużych stacjach, a CBP-83 to jego modyfikacja. Natomiast zasady sygnalizacji szybkościowej zostały przyjęte po konferencjach OSŻD pod koniec lat 50. Podobne zasady stosują inne państwa dawnego bloku wschodniego.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #21 dnia: 02 Lipiec 2014, 21:03:48 »
Dzięki IZKR... Zacząłem zgłębiać temat i doprowadziło mnie to do zakupu jednej książki na a.. i ściągniecia dwóch... Także lektury mam pod dostatkiem... :)

BTW Ładnie pięknie a na końcu i tak wyjdzie disco:
https://www.youtube.com/watch?v=yDatLlnM5Lg

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1347
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #22 dnia: 03 Lipiec 2014, 22:20:57 »
BTW Ładnie pięknie a na końcu i tak wyjdzie disco:
https://www.youtube.com/watch?v=yDatLlnM5Lg

Jest zastępczy, jest impreza.

Lata 70 to IZH-111, który nie przyjął się m.in. ze względu na dużą usterkowość w naszych warunkach pracy. P

Zacznijmy od tego, jaka była jego jakość produkcji i montażu w Polsce ;-) Główną usterką jest "zawieszanie się" pulpitu  :D
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #23 dnia: 03 Lipiec 2014, 23:32:57 »
Zawieszanie się? :D Jak to wyglądało - pulpit nie odpowiadał na obsługę przycisków, nie układały się przebiegi? BTW ma ktoś może jakieś zdjęcia tastatury do izh 111.... Czy gdzieś (gdzie?) jest to stosowane do dzisiaj? Ile zostało stacji z IZH 111?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1347
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #24 dnia: 03 Lipiec 2014, 23:43:09 »
Zawieszanie się? :D Jak to wyglądało - pulpit nie odpowiadał na obsługę przycisków, nie układały się przebiegi? BTW ma ktoś może jakieś zdjęcia tastatury do izh 111.... Czy gdzieś (gdzie?) jest to stosowane do dzisiaj? Ile zostało stacji z IZH 111?

IZH-111 i bliźniaczego SUP-3 zostało niewiele.
Zdjęcie "tasatury", gdzieś mam, kwestia odszukania. Nie stosuje się tego obecnie.

Całe CMK miało być sterowane z jednej "budy". Na pewno IZH-111 jest jeszcze w Rzeszowie, Opoczno Północne, jakieś tam posterunki na CMK 2-3 (to będzie wiedział Paweł). Żywiec Sporysz (SUP-3?), jeszcze jakieś 2-3 nieduże posterunki, ale nie pamiętam nazw.

EDIT: Olesno Śląskie i Zawiercie, nie wiem czy Góra Włodowska jeszcze ma? Przypomniało mi się, że u kolegi "na linii" jest,  bodajże Staszów.
« Ostatnia zmiana: 03 Lipiec 2014, 23:47:19 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #25 dnia: 04 Lipiec 2014, 00:30:06 »
A czy tej tasatury używa się gdzieś do dzisiaj?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 878
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #26 dnia: 04 Lipiec 2014, 10:14:56 »
O ile mi wiadomo IZH-111 działa jeszcze na stacjach Olesno Śląskie, Rzeszów, Zawiercie, Opoczno Południowe, Idzikowice, Biała Rawska, Grodzisk Mazowiecki. Dawniej w IZH-111 wyposażone były wszystkie posterunki CMK, w latach 90 część została przebudowana na SUP-1 (zmodyfikowana i uproszczona wersja IZH-111) i SUP-3 (wersja z pulpitem komputerowym - tylko Strzałki), aktualnie wprowadza się systemy komputerowe (Ebilock działa w Górze Włodowskiej, Psarach, Knapówce i Korytowie, w trakcie przebudowy są Strzałki i Szeligi). Oprócz tego SUP-1 i SUP-3 działa na kilku innych stacjach, m.in. Staszów, Żywiec Sporysz (SUP-1), Chorzów Batory, Otwock (SUP-3).

W Idzikowicach budowana była nastawnia zdalnego sterowania dla CMK, wyposażona w komputerowe urządzenia zdalnego sterowania BUSZ-UM i półkolisty plan świetlny, część stacji została podłączona (na pulpitach nadal są przełączniki lokalne/zdalne). Zrezygnowano z tego jakoś pod koniec lat 90. Typowej tastatury, opisanej w książce o urządzeniach IZH-111, u nas raczej nigdy nie stosowano - była przewidziana do współpracy z planem świetlnym umieszczonym za biurkiem, jednak u nas zastosowano pulpity kostkowe.

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 105
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #27 dnia: 04 Lipiec 2014, 12:35:08 »
No właśnie... A jak z IZB-111, jest ona jeszcze rzeczywiście na CMK, czy tak jak IZH podlega / uległa wymianie na inne systemy (Eac może?)

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 878
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #28 dnia: 04 Lipiec 2014, 13:10:35 »
IZB-111 działała chyba tylko w ramach prób, docelowo zastosowano Eac, przy czym w pierwszym okresie funkcjonowania CMK ruch prowadzono na podstawie blokad półsamoczynnych.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1347
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #29 dnia: 04 Lipiec 2014, 13:25:04 »
IZB-111 działała chyba tylko w ramach prób, docelowo zastosowano Eac..

Dokładnie, działała "testowo", ale potem zabudowano jednak Eac (przynajmniej koło Rzeszowa).
« Ostatnia zmiana: 04 Lipiec 2014, 13:26:50 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.