Autor Wątek: Zasady tworzenia ruchu pociągów  (Przeczytany 4548 razy)

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 282
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Zasady tworzenia ruchu pociągów
« dnia: 16 Listopad 2014, 19:01:37 »
Wątek ten dotyczy zasad tworzenia pociągów zgodnie z przyjętymi normami. Post został stworzony na podstawie wiedzy,  a także zajęć praktycznych.

Na początku trzeba na wykresie naszym znaleźć szlaki krytyczne, aby ustalić maksymalną przepustowość naszej linii.  Parametry jakie musimy znać, to:
- prędkość maksymalna
- długość odcinka
- liczba torów na szlaku
- geometria toru (tor prosty, łuki)
- niwelacja grunt (tor na płaskim, wzniesienia).

Jeśli mamy już to podane to wybieramy szlak o najgorszych parametrach, przyjmując go za szlak krytyczny. W naszym przypadku można uznać że każdy szlak może być krytycznym, ponieważ tworząc rozkład piszemy go pod dany odcinek a nie linie. Wyjątkiem mogą być pociągi przelotowe typu Ślemień - Wilamowice, Ślemień - Zbyszki - Wilamowice, ale w tym przypadku zmniejsza nam się max liczba pociągów jakie można stworzyć.

Kolejnym potrzebnym parametrem jest czas jazdy pociągu. W skład czasu jazdy pociągu wchodzą następujące czynniki:
- czas potrzebny do rozruchu
- czas potrzebny do hamowania
- czas jazdy ze stałą prędkością.

Jak wiadomo każdy pociąg posiada inny czas rozruchu, oraz hamowania, a także prędkość, tak więc trzeba wyliczyć min 4 rodzaje czasu jazdy poc dla:
- poc towarowych
- poc osobowych
- poc pospiesznych
- innych (czas jazdy najwolniejszego + zapas odpowiedni )
Na potrzeby symulacji polecam tylko 3 czasy policzyć.
Wszelkie czasy jazdy w kreśleniu rozkładu określamy w sekundach, następnie zaokrąglamy do pełnych minut w górę, np mamy 46sek = 1 min; 72 sek = 2min; 123sek = 3min

Kolejny parametrem jaki musimy posiadać, to tor na który będziemy przyjmować pociąg. Może to być dziwne dla was, ale od prędkości na semaforze zależy czas wyjazdu kolejnego pociągu. Dla potrzeb kreślenia zaleca się stosować wjazd pociągu z prędkością V=40km/h chyba że warunki miejscowe pozwalają na zastosowanie innej prędkości. Przykład: Wjazd poc na stacje zawsze odbywa się z V max.

Ostatnim parametrem do prawidłowego wykreślenia ruchu pociągów jest czas na przygotowania miejscowe. W skład ten wchodzi:
- zapytania o wolną drogę
- przygotowania drogi przebiegu
W zależności od rodzajów nastawni jakie posiadamy czas ten może wahać od 60 sek do nawet 300sek. Oczywiście my posiadamy urządzenia elektryczne więc 60 sek na przygotowanie drogi przebiegu nam starczy. Czas do stosowania telefonogramów zazwyczaj wynosi 15 sekund.

Tak więc jeśli mamy podane wszystkie dane można spokojnie kreślić ruch pociągów, uwzględniając wyjazd kolejnego pociągu po 75sek od przybycia pociągu na naszą stację.



Mam nadzieje że jakoś wytłumaczyłem wam zasady konstruowania wykresu ruchu pociągów. Jeśli chodzi o dane do wyliczeń, musicie sami sobie wyliczyć, ponieważ każdy przyjmuje inne prędkości, masy itp. Jednak ważne jest aby każdy czas wyliczać w sekundach a dopiero później zamieniać go na minuty zaokrąglając w górę. Pomaga to nam szczególnie w tworzeniu skróconego czasu jazdy pociągów.



Powodzenia :)
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.