Autor Wątek: Stacje czołowe a semafory zaporowe  (Przeczytany 43166 razy)

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Stacje czołowe a semafory zaporowe
« dnia: 08 Grudzień 2014, 11:38:11 »
Mam wątpliwości i chciałbym poprosić o pomoc w ich rozwikłaniu. Wydawało mi się, że gdy mamy do czynienia ze stacją, z której ruch pociągowy obsługiwany jest tylko w kierunku jednej z głowic stacji, w kierunku, w którym ruch pociągowy nie jest prowadzony, powinny stać przynajmniej jednokomorowe semafory zaporowe. Tak jest w przypadku stacji Warszawa Śródmieście WKD, gdzie są semafory zaporowe na końcu linii. Przeglądałem sobie schemat stacji Suwałki http://semaforek.tk/wiki/images/7/74/Suwalki.png i tam nie ma semaforów zaporowych. Jak jest z koniecznością ustawiania semaforów zaporowych na zakończeniach linii?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Grudzień 2014, 15:30:33 »
Tam są po 1 "stare" SRK, po 2 W4 też obliguje do czegoś :)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Grudzień 2014, 15:32:44 »
No tak, ale podejrzewam, ze w tym konkretnie przypadku większą rolę odgrywa "po 1" ;)

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 771
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Grudzień 2014, 07:01:06 »
Po 2-ie, w przeciwieństwie do ruchu kołowego po jezdniach asfaltowych, maszynista jadąc na szlak z reguły ma kartę znajomości szlaku więc zna warunki miejscowe stacji przez które, czy do których zmierza.

Offline taper

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 123
    • Zobacz profil
  • Skąd: D29-26 43km
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Grudzień 2014, 09:13:35 »
Hmm. Czy na pewno? Może jechać bez znajomości szlaku, czyż nie? ;p

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Grudzień 2014, 09:31:23 »
Odpowiedz sobie na jedno pytanie.
Czy na stacji Warszawa Śródmieście możesz zrobić jakiś manewr w kierunku Wschodnim, tak jak w Suwałkach?
Bo jak widzisz semafor zaporowy stosuję się na stacjach czy nawet peronach gdzie już nie da się zrobić żadnego manewru w danym kierunku. Dlaczego na stacji Zakopane pomimo że jest stacją czołową nie ma semaforów zaporowych? Bo jest jeszcze możliwość zrobienia manewru, tak samo masz w Suwałkach, czyli te 3 wagony możesz wyciągnąć poza stację.
Dla przykładu jeszcze jednego, stacja Kołobrzeg peron 1a. Na końcu peronu stoi semafor zaporowy, bo już żadnego manewru nie zrobisz, a sama stacja jak wiesz ma 3 kierunki.
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Grudzień 2014, 09:35:24 »
Po 2 jeśli chodzi Ci o semafor D na stacji WKD to nie jest zaporowy, bo jeszcze może podać wjazd na tor dalej, a takich stacji w Polsce jest kilka.
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1047
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #7 dnia: 09 Grudzień 2014, 10:34:07 »
Odpowiedz sobie na jedno pytanie.
Czy na stacji Warszawa Śródmieście możesz zrobić jakiś manewr w kierunku Wschodnim, tak jak w Suwałkach?

Droga jazdy dla przebiegu pociągowego wjazdowego powinna kończyć się semaforem, ewentualnie sygnałem Z1, analogicznym do sygnału S1 "Stój". Gdy przebieg kończy się w miejscu, od którego można kontynuować jazdę jako manewr, ustawiony powinien być semafor (nie wiem jaki, ale nie zaporowy, bo wg PKP PLK czegoś takiego teraz nie ma) o układzie komór czerwone-białe. Brak semaforów na końcach torów stacji Suwałki, Zakopane itp. wynika raczej z oszczędności i starych urządzeń srk. Nie są znane mi wyjątki w przepisach dopuszczające brak osygnalizowania końca przebiegu, być może kiedyś istniały.

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Grudzień 2014, 15:22:23 »
A jak masz stację kompletnie ślepą? Kudowa po modernie posiada semafor 2 komorowy z jednym stałym światłem, ale np Mielno, Trzebnica już posiadają tylko tarcze Z1.
Jak było pisane co stacja to masz inne zakończenia i nigdy nie wiadomo co projektant miał na myśli :) Kiedyś gdzieś czytałem że właśnie kolej w Zakopanym miała być przedłużana jeszcze gdzieś dalej, no ale jak to pisali w Trybunie Ludu to nie ma co się dziwić.
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Grudzień 2014, 17:44:35 »
A jak masz stację kompletnie ślepą? Kudowa po modernie posiada semafor 2 komorowy z jednym stałym światłem, ale np Mielno, Trzebnica już posiadają tylko tarcze Z1.
Jak było pisane co stacja to masz inne zakończenia i nigdy nie wiadomo co projektant miał na myśli :) Kiedyś gdzieś czytałem że właśnie kolej w Zakopanym miała być przedłużana jeszcze gdzieś dalej, no ale jak to pisali w Trybunie Ludu to nie ma co się dziwić.
Sam sobie odpowiedziałeś - co stacja, to inny czas jej powstania, inny czas jej modernizacji (jeśli w ogóle), inne urządzenia srk itd....
« Ostatnia zmiana: 09 Grudzień 2014, 18:17:50 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Grudzień 2014, 18:13:38 »
Kiedyś gdzieś czytałem że właśnie kolej w Zakopanym miała być przedłużana jeszcze gdzieś dalej, no ale jak to pisali w Trybunie Ludu to nie ma co się dziwić.

A kolejka na Gubałówkę, to co... Tylko nie podpięli jednego z drugim póki co  :P
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Grudzień 2014, 20:10:33 »
Jagger właśnie to chyba była Gubałówka ;p
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #12 dnia: 09 Grudzień 2014, 20:56:36 »
Trzebnica i Mielno to nie są stacje.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #13 dnia: 09 Grudzień 2014, 21:17:53 »
Kiedyś gdzieś czytałem że właśnie kolej w Zakopanym miała być przedłużana jeszcze gdzieś dalej, no ale jak to pisali w Trybunie Ludu to nie ma co się dziwić.

A kolejka na Gubałówkę, to co... Tylko nie podpięli jednego z drugim póki co  :P

Nieee... Przemknął mi obrazek z kiblowozem piłującym pod górę  :o ::)

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« Odpowiedź #14 dnia: 09 Grudzień 2014, 21:45:53 »
Trzebnica i Mielno to nie są stacje.

Dziś nie kiedyś tak :) I mało tego można było jeszcze parowóz obrócić!!
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.