Jest wogóle jakaś ,,legenda" tych oznaczeń?
Oczywiście. Każde stanowisko miało swoje literowe oznaczenie, zaczynające się literą, przypisaną do pięciu podstawowych służb:
Służba ruchu – R
Służba mechaniczna (trakcji) – M
Służba drogowa – D
Służba handlowo-przewozowa – H
Służba zabezpieczenia ruchu i łączności - T
I tak w służbie ruchu (bo taka tu najbardziej pasuje..) były przykładowe stanowiska:
Naczelnik Zarządu Ruchu – R
Starszy Kontroler Ruchu – RKS
Starszy Instruktor Ruchu - RIS
Dyspozytor okręgowy - RD
Dyspozytor rejonowy (odcinkowy) - ROD
Naczelnik (zawiadowca) stacji – RS
Dyżurny ruchu – RSP
Dyżurny ruchu inspekcyjny – RSPi
Dyspozytor stacyjny - RSD
Dyżurny ruchu peronowy – RSPn
Kontroler ruchu – RK
Instruktor ruchu - IR
W dawnej strukturze PKP były też inne działy i jednostki, np.:
Służba zabezpieczenia materiałowo-technicznego - G
Wagonownie – WGW
Lokomotywownie – MD
Kolejowa Służba Zdrowia – S
Biuro Projektów Kolejowych - BPK
...