Autor Wątek: symulator RWS Jedlová  (Przeczytany 43345 razy)

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1296
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
symulator RWS Jedlová
« dnia: 13 Maj 2011, 19:04:08 »
A ja mam inne pytanie;p

Bo tak się zastanawiam, czy dało by się zrobić symulator nast. wykonawczej? Z urządzeniami mechanicznie scentralizowanymi. Wiem, że jest taki czeski symulator, ale niestety w czeskim się nie łapię;p chyba że ktoś mi wytłumaczy;p a może znacie jakieś dobre symulatory tego typu?

Te czeskie symulatory na skomplikowanie zrobione nie wyglądają, więc może dało by radę stworzyć coś takiego, przenosząc na realia PKP ? ;)

Chodzi Ci o RWS Jedlova? Kiedyś z Pawłem siedzieliśmy nad "instrukcją", ale to sobie tak przez GG tłumaczyliśmy co i jak, chyba, że Paweł to złożył w wersji PL. Jak coś pisz na PW służę pomocą.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Maj 2011, 19:25:49 »
Boże, przecież Jedlowa to kultowa stacja, nie wiem co tam można Panowie ruchowcy wam tłumaczyć, przecież ja stary h... maszynista nie będę chyba wam tłumaczyć podstawowych urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów, które były stosowane w Polsce, Niemczech i Czechach. Pomyśl, przecież te nowe urządzenia powstały na bazie tych starych urządzeń, nic się nie zmieniło od 200 lat musi być zgoda na jazdę pociągu między jednym posterunkiem zapowiadawczym a drugim. Tam też były stosowane podobne zabezpieczenia tyle, że nie (elektryczne i mechaniczne ale to trza wyjaśnić) elektryczne jak w "kostkach" ale mechaniczne. Jak masz problemy to pisz bezpośrednio do mnie.(Jedlowa, Beneszow tu pomoc). Tylko proszę o chwilę bo muszę sobie przypomnieć w razie czego ten symulator.http://www.k-report.net/discus/messages/238/2404.html?1304430624. Tylko w tedy nie było obwodów izolacji szyn. Tylko wszystko odbywało się na gębę i wzrok ale z wiekiem następował postęp. Pierwszym widocznym postępem to parowozy miały SHP.
« Ostatnia zmiana: 13 Maj 2011, 20:25:52 wysłana przez mirekbrnosim »

noname89

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Maj 2011, 21:54:16 »
Mnie ciekawi natomiast jak to działa i co siedzi w środku, np. jaką rolę w blokadzie stacyjnej spełniają te "Hradlove Zvonky".

Nie wiem czy znasz czeski, jeśli tak to prawdopodobnie odpowiedź na to pytanie znajdziesz tu:

http://ejet.esterka.net/studium/ZATL3_vnitrni_casti_elektromechanika.pdf

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Maj 2011, 22:36:05 »
Ten link jest chyba najlepszy jaki znalazł noname89, mam teraz łeb 6/9, jutro będę kontent i to wytłumaczę jak by był problem.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromechanick%C3%A9_zabezpe%C4%8Dovac%C3%AD_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD.
Po prawej jest rysunek jak to jest. Kapniesz się o co chodzi. Takie urządzenia były i u nas a na pewno w południowej Polsce. Induktory które wzbudzały urządzenia zabezpieczające. Hradlo - to blok, blokada.
« Ostatnia zmiana: 13 Maj 2011, 23:34:39 wysłana przez mirekbrnosim »

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 798
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Maj 2011, 23:37:16 »
Po prawej jest rysunek jak to jest. Kapniesz się o co chodzi. Takie urządzenia były i u nas a na pewno w południowej Polsce. Induktory które wzbudzały urządzenia zabezpieczające.

Mówisz o tym aparacie z czarnymi tabliczkami blokowymi? Jak najbardziej takie urządzenia u nas są, i to bardzo popularne, tyle że to są akurat urządzenia niemieckie :) A my mamy urządzenia mechaniczne albo produkcji niemieckiej, albo krajowe, wzorowane na niemieckich. Ale tak czy inaczej widzę że znajdę tam sporo wyjaśnień dot. urządzeń czeskich (w sumie też pochodzenia niemieckiego, ale widać że działają na trochę innych zasadach), tylko muszę rozpracować czeską terminologię USRK.

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Maj 2011, 23:55:17 »
Cholera nie mogę odpalić jedlowej na win7. Padł mi wczoraj twardy dysk na kompie z symulatorami. W każdym razie jest w stacji tak. Dwie nastawnie a w środku dyżurny dysponujący. Oni ustawiają drogę przebiegu, utwierdzają hebelkiem, Dysponujący ma pulpit z suwakami ustawienie ich ma znaczenie, no muszę odpalić jedlową, bo nie przypomnę sobie. Już chodzi Jedlowa. Trochę czasu na przypomnienie.
« Ostatnia zmiana: 14 Maj 2011, 00:13:21 wysłana przez mirekbrnosim »

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1296
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #6 dnia: 14 Maj 2011, 10:17:28 »
Na Win7 raczej się nie da  ;D Bo ja próbowałem....  :P i w końcu odpaliłem na XP
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Maj 2011, 12:36:04 »
Działa pod win7, bo właśnie sobie przypominam. http://erwes.michalhanzlik.cz/soubory/ezj03.jpg. Mamy w Jedlowej DK to dyżurny ruch, który kontaktuje się z prawej to Chribska, z lewej Swor(na telefonie Bor), powyżej Mlyny i obsługuje podstawowe urządzenia zabezpieczenia ruchu pomiędzy tymi posterunkami. On kontaktuje się przez telefon. Ma do dyspozycji dwóch sygnalistów - nastawniczych, w których możesz sam się wcielać, albo ustawić ich opcjach gry (niebieskie menu) na automat, czyli komputer będzie za nas to robił. Pulpit w DK służy do wskazania dla sygnalistów na jaki tor mają ustawić drogę przebiegu. Od lewej 1 suwak to od do Swor(Bor), środkowy to Mlyny, prawy to Chribska. Zaczynamy symulację w niebieskim menu Nastaveni wyłączamy automatycznych sygnalistów. Przechodzimy do opcji HRA i tam wybieramy rozkład jazdy np GVD 2005/2006 (Jed.). Ustawiamy czas rozpoczęcia symulacji np. 7:15. Po godz. 7:15 mamy telefon z Bor, odbieramy i wybieramy zieloną odpowiedź ze zgodą na przyjęcie pociągu 6024 który pojawia nam sie w rozkładzie jazdy. Pociąg przyjmujemy na tor nr 2 - przesuwamy lewy suwak na tor nr 2. Potem powiadamiamy nastawnię lewą czyli stavedlo 1 naciskając biały przycisk czarna skrzyneczka z brązowym pasem ( nad napisem Zaver vymen od/do Svor ). Naciskamy klawicz F6 i przechodzimy do nastawni nr 1. Tam Zadzwonił dzwonek i spadła blacha informując nastawniczego gdzie ma zrobić ruch. Ta nastawnia ma zwrotnice i wykolejnice nastawiane mechanicznie. Mamy tam pulpit z okienkami przy wajchach, z przełącznikami do utwierdzania drogi przebiegu. Podzielony jest na dwie części Prawa kombinacja dla Svor, Lewa kombinacja dla Mlyny. Blacha od dzwonka sygnałowego pokazuje nam część którą ma obsłużyć nastawniczy. W okienku pojawiła się dwójka. Pod tym okienkiem jest pole czarne z napisem które wajchy mają być w położeniu górnym a które w dolnym( Okienko podzielone jest na górną część i dolną ). Ustawiamy wajchę nr 2 do góry, reszta wajch jest w dole. Mamy szarą dźwigienkę obracamy ją w kierunku okienka z dwójką. Będzie taki huk jak zaskoczy. Mamy utwierdzoną drogę przebiegu. Naciskamy dzwonek sygnałowy - czarna skrzynka z białym przyciskiem na napisem Zaver vymen od/do Svor. Naciskamy klawisz F5 i przechodzimy do biura DK (dyżurnego ruchu). Tam widzimy, że dzwonek zadzwonił i spadła blach sygnałowa, zamyka się ją lewym przyciskiem myszy. Wracamy na stavedlo nr 1 bo zapomnieliśmy zamknąć blachę sygnałową (klawisza F6) po zamknięciu wracamy na DK i pod suwakiem prawym jest hebelek Vjezd Odjezd, ustawiamy go na Vjezd.
Potem nad napisem na czerwonym tle Nav. L od Svoru naciskamy dźwignię - taki grzybek brązowy - trzymamy go do tego czasu aż okienko będzie białe i przestanie terkotać. Klawisz F6 jesteśmy znowu na stavidle nr 1. Przyciskamy dźwignię nad napisem Zaver vymen od/do Svoru (białe tło zielony napis grzybek brązowy) Trzymamy tak długo aż pojawi się okienko zielone i tyrkotanie umilknie. Nastawniczy wykonuje ten ruch bo widzi białe okienko na Nav. L od Svoru. zezwolenie na postawienie semafora (navestidlo po czesku) na wolną drogę. Potem nastawniczy hebelkiem na dole tego pulpitu zielonego przestawia na Vj (w kierunku tabliczki czerwonej z napisem Vj ). Semafor wyświetlony co widać na szarym pulpicie ze schematem stacji.
« Ostatnia zmiana: 14 Maj 2011, 13:51:52 wysłana przez mirekbrnosim »

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1296
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #8 dnia: 14 Maj 2011, 13:27:31 »
No tak, ale to już wersja najnowsza i płatna  :P
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #9 dnia: 14 Maj 2011, 14:19:00 »
Nie przecież wczoraj ją ściągnąłem. Ona jest minimalnie ograniczona nie funkcjonuje tam chyba tylko hebel Vk2, który umożliwia wjazd na żeberko na torze nr 2 widocznym na stawidle nr 2. Klawisze F5 DK, F6 stavidlo nr 1 (ponowne naciśnięcie powoduje podgląd terenu w danym okręgu nastawczym), F7 stavidlo nr 2 lewe. Po oknie nastawni przesuwamy się strzałkami kursora. Jeżeli zapomnisz odłożyć słuchawki telefonu strzałki nie działają. Ze stacji Młyny analogicznie przyjmujemy pociąg. Wyprawianie do stacji Mlyny jest powiązane z pulpitem szarym tam trzeba obsłużyć jeszcze przyciski ale to później. No może są jeszcze ograniczenia w razie jakiś usterek, nie pamiętam, ale śmiało można się pobawić.
Jak się wejdzie do niebieskiego menu to widać, poblokowane opcje.
Jeszcze ciekawa sprawa. Po wczytaniu rozkładu jazdy i rozpoczęciu hry naciskamy klawisz Esc przechodzimy do niebieskiego menu i wybieramy opcję Możnosti po wejściu mamy możliwość podejrzenia Sousedni doprawy podgląd Chribska i Mlyny, przydaje się jak się pomiesza coś u siebie na nastawni. Powrót do gry to zavrzit okno podglądu, potem klawisz Hra potem klawisza Pokracovat. I gramy dalej.
« Ostatnia zmiana: 14 Maj 2011, 15:00:45 wysłana przez mirekbrnosim »

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1296
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #10 dnia: 14 Maj 2011, 18:47:41 »
Z tego co wiem to tam jest wersja Trial, rozumiem, że nie działa tylko hebel? A reszta normalnie wszystko śmiga?
Ja czasem mam problem z wyjazdem pociągu :/ Wszystko pozgłaszam macham mu "lizakiem" ale chyba nie ten przycisk myszy :D
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #11 dnia: 14 Maj 2011, 18:59:53 »
Wcześniej jak pisałem to też poszło parę "panienek", żeby w końcu ruszył w kierunku Chribska. No bo z Jedlową walczyłem z jakieś 3 lata wstecz.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 445
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #12 dnia: 14 Maj 2011, 20:13:26 »
W Jedlovej to mi elegancko pociągi ruszały z peronów. Natomiast w takim Benesovie juz był problem. Wtedy po prostu przewijałem czas i w końcu ruszało to.
Sz na Tm

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #13 dnia: 15 Maj 2011, 10:43:25 »
Pociągi nie pojadą jak będą nie zgłoszone ich przewidywane odjazdy do stacji Chribska, Svor, Mlyny.
Procedura do Svor:
1.Jeżeli przyjechał pociąg ze Svor to zadzwoń do Svor i zgłoś przyjazd tego pociągu Telefonicka odhlaska.
2.Zadzwoń do Svor zgłoś żądanie pozwolenia na jazdę pociągu (Nabidka vlaku) podać przewidywany odjazd.
3.Ustaw drogę przebiegu wyświetl semafor i dwa razy kliknij na podglądzie stacji w pociąg jadący do Svor o godz. planowego odjazdu.
4.Zadzwoń do Svor i powiadom go o wyjeździe pociągu.

Procedura Młyny:
Jak Mlyny wyprawiają pociąg to świeci się czerwona kontrolka z lewej i żółta po wyjeździe pociągu gaśnie żółta
1.Po przyjeździe pociągu od Mlyny w DK masz 4 kontrolki a pod nimi 4 przyciski najpierw naciskasz pierwszy od prawej gaśnie czerwona lampka,
potem naciskasz drugi od prawej zaświeci ci się zielona kontrolka.
2.Dzwonisz do Młyny i powiadamiasz go o przewidywanym odjeździe pociągu Previdany odjezd.
3.Ustawiasz drogę przebiegu i semafor klikasz na pociąg dwa razy i jedzie do Mlyny.
4.Dzwonisz do Młyny i powiadamiasz go o odjeździe pociągu Oznameni odjezdu.
Jeżeli pociąg dojedzie do stacji Młyny i Młyny będą chciały do ciebie wyprawić pociąg to do ciebie zadzwonią i powiadomią Jedlową  o przewidywanym odjeździe. Na szarym pulpicie zobaczysz pulsującą czerwoną kontrolkę naciśni pod nią przycisk, kontrolka zacznie świecić ciągłym czerwonym światłem, dałeś zgodę na wyprawienie pociągu do siebie z Mlyny.

Procedura Chribska
1.Chribsko powiadamia nas o planowanym odjeździe pociągu przez telefon wyrażamy zgodę i naciskamy Tratowe souhlasowe hradlo od Chribske.
2.Po przyjeździe pociągu od Chribska zgłaszamy mu Previdany odjezd naszego pociągu, On nam odblokowuje Tratowe souhlasowe hradlo od Chribske i mamy go na biało możemy przygotować drogę przebiegu semafor do Chribska i klikamy dwa razy i pojechał.
3.Dzwonimy do Chribska i powiadamiamy go o odjeździe naszego pociągu.

Najczęstsze błędy popełniane dotyczą rozpoczęcia gry. Jak zaczniesz grę a nie wyłączysz automatycznych sygnalistów to będziesz miał problemy z ustawieniami drogi przebiegu  przede wszystkim na stavidle nr 1. Będziesz musiał kombinować z wajchą nr 4Z. Więc jak rozpoczynasz grę na dwa satvidla i DK to musisz w niebieskim menu wyłączyć automatickich sygnalistów. Bo inaczej wpakujesz się między wódkę a zakąskę i będziesz narażony na różne niespodzianki. Po wyłączeniu automatickich sygnalistów zaczynasz dopiero grę. I wtedy wszystko pracuje dobrze.
Na początku radziłbym pracować tylko w DK, aby dobrze zapanować nad symulatorem. Bo na początku zes...sz się a nie dotrzymasz planowych odjazdów, będziesz latał po stacji jak kot z pęcherzem, dzwonił jak głupi i nic ci nie pojedzie planowo, będziesz mylił procedury, nr pociągów. Zapoznaj się z rozkładem jazdy, możesz go modyfikować, jest tam edytor GVD. Popatrz jak zachowują się okienka na pulpicie zielonym, jak to wszystko działa. A potem próbuj z jednym sygnalistą automatycznym. Po nabraniu wprawy jedź dopiero na DK i dwa stavidla.
Jak opanujesz Jedlovą łap się za Benesov podobnie. Tam dostaniesz oczopląsu bo pulpity na stavidlach są odwrotnie w stosunku do DK.
Tu fotki z Jedlovej.http://opocno.wz.cz/?soubor=fotky_j.html
« Ostatnia zmiana: 15 Maj 2011, 16:34:10 wysłana przez mirekbrnosim »

mirekbrnosim

  • Gość
Odp: symulator RWS Jedlová
« Odpowiedź #14 dnia: 15 Maj 2011, 12:41:55 »
Paweł, tu trzeba brać poprawkę, że te różnice to modyfikacje starych urządzeń pod nowe potrzeby, a Jedlova dlaczego akurat taka stacja, bo tam jest przekrój wszelkich systemów zabezpieczenia ruchu i modyfikacji starych urządzeń dopasowujących do nowych wymagań, np zastosowanie sygnalizacji świetlnej i połączenie starego sytemu z nowszym chyba RZZ AŽD 71 albo TZZ w stacji Mlyny. Tu trochę podstaw informacji o zabezpieczeniu ruchu.
http://brnosim.wz.cz/clanky.php trochę wiedzy od Koudy.
« Ostatnia zmiana: 15 Maj 2011, 12:46:08 wysłana przez mirekbrnosim »