Przygotowując dokumentację dotyczącą urządzeń łączności natknąłem się na pewną sprzeczność pomiędzy instrukcją Ir-1 i Ie-2 (o telefonicznej przewodowej łączności ruchowej) dotyczącą sygnałów dzwonkowych.
Według Ir-1 dźwięk długi sygnału dzwonkowego o odjeździe pociągu powinien trwać 6 sekund (dod. III, pkt. 1), natomiast według Ie-2 - 3 sekundy (zał. 1, pkt. 2).
Co więcej, Ie-2 odróżnia sygnały dzwonkowe o odjeździe po torze lewym (zał. 1):
4. Sygnały akustyczne (dzwonkowe) o odjeździe pociągu po torze:
(a) prawym, patrząc w kierunku wzrostu km. (ku końcowi linii):
- = jeden dźwięk długi;
(b) prawym, patrząc w kierunku zmniejszania km. (ku początkowi linii):
- - = dwa dźwięki długie rozdzielone przerwą;
(c) lewym, patrząc w kierunku wzrostu km. (ku końcowi linii):
- - . = dwa dźwięki długie i jeden krótki, rozdzielone przerwą;
(d) lewym, patrząc w kierunku zmniejszania km. (ku początkowi linii):
- . = jeden dźwięk długi i jeden krótki, rozdzielone przerwą.
5. Na szlakach wielotorowych, dla toru trzeciego względnie dla drugiej pary torów należy umożliwić realizowanie niezależnych połączeń płr strażnicowej tak, aby można było szybko i jednoznacznie zidentyfikować abonenta wywołującego.
Natomiast instrukcja Ir-1 przewiduje je dla szlaków wielotorowych (dod. III):
2. Sygnał dzwonkowy o jeździe pociągu:
1) w kierunku rosnącego kilometrowania linii - stanowi jeden długi dźwięk (-),
2) w kierunku malejącego kilometrowania linii - składa się z dwóch długich dźwięków (- -).
3. Na szlakach wielotorowych dla toru trzeciego lub dla drugiej pary torów - stosownie od potrzeby - zakład linii kolejowych może ustalić:
1) albo oddzielne łącze strażnicowe, którego dzwonki (lub inne urządzenia) wydają dźwięk różniący się tonem od dźwięku dzwonków innego łącza strażnicowego,
2) albo następujące sygnały dzwonkowe o jeździe pociągu:
a) w kierunku rosnącego kilometrowania linii - jeden długi i jeden krótki dźwięk (- .),
b) w kierunku malejącego kilometrowania linii - dwa długie i jeden krótki dźwięk (- - .).
Czyżby w instrukcji Ir-1 nie zostały uwzględnione zmiany poczynione w Ie-2? A może (choć to mało prawdopodobne) to wina nieaktualnej wersji Ie-2 (opieram się na Ir-1 z 2011 r. oraz Ie-2 z 2004 r. - nowszej nie znalazłem)? Którą wersję stosuje się w praktyce? U mnie dyżurny ruchu stosował sygnały trwające 6 sekund, ale nawet mniejsza z czasem trwania sygnałów - bardziej istotna jest kwestia sygnałów o odjeździe po torze lewym.