Autor Wątek: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2  (Przeczytany 23995 razy)

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« dnia: 12 Marzec 2012, 00:04:12 »
Przygotowując dokumentację dotyczącą urządzeń łączności natknąłem się na pewną sprzeczność pomiędzy instrukcją Ir-1 i Ie-2 (o telefonicznej przewodowej łączności ruchowej) dotyczącą sygnałów dzwonkowych.

Według Ir-1 dźwięk długi sygnału dzwonkowego o odjeździe pociągu powinien trwać 6 sekund (dod. III, pkt. 1), natomiast według Ie-2 - 3 sekundy (zał. 1, pkt. 2).

Co więcej, Ie-2 odróżnia sygnały dzwonkowe o odjeździe po torze lewym (zał. 1):

Cytuj
4. Sygnały akustyczne (dzwonkowe) o odjeździe pociągu po torze:
(a) prawym, patrząc w kierunku wzrostu km. (ku końcowi linii):
- = jeden dźwięk długi;
(b) prawym, patrząc w kierunku zmniejszania km. (ku początkowi linii):
- - = dwa dźwięki długie rozdzielone przerwą;
(c) lewym, patrząc w kierunku wzrostu km. (ku końcowi linii):
- - . = dwa dźwięki długie i jeden krótki, rozdzielone przerwą;
(d) lewym, patrząc w kierunku zmniejszania km. (ku początkowi linii):
- . = jeden dźwięk długi i jeden krótki, rozdzielone przerwą.

5. Na szlakach wielotorowych, dla toru trzeciego względnie dla drugiej pary torów należy umożliwić realizowanie niezależnych połączeń płr strażnicowej tak, aby można było szybko i jednoznacznie zidentyfikować abonenta wywołującego.

Natomiast instrukcja Ir-1 przewiduje je dla szlaków wielotorowych (dod. III):

Cytuj
2. Sygnał dzwonkowy o jeździe pociągu:
1) w kierunku rosnącego kilometrowania linii - stanowi jeden długi dźwięk (-),
2) w kierunku malejącego kilometrowania linii - składa się z dwóch długich dźwięków (- -).

3. Na szlakach wielotorowych dla toru trzeciego lub dla drugiej pary torów - stosownie od potrzeby - zakład linii kolejowych może ustalić:
1) albo oddzielne łącze strażnicowe, którego dzwonki (lub inne urządzenia) wydają dźwięk różniący się tonem od dźwięku dzwonków innego łącza strażnicowego,
2) albo następujące sygnały dzwonkowe o jeździe pociągu:
a) w kierunku rosnącego kilometrowania linii - jeden długi i jeden krótki dźwięk (- .),
b) w kierunku malejącego kilometrowania linii - dwa długie i jeden krótki dźwięk (- - .).

Czyżby w instrukcji Ir-1 nie zostały uwzględnione zmiany poczynione w Ie-2? A może (choć to mało prawdopodobne) to wina nieaktualnej wersji Ie-2 (opieram się na Ir-1 z 2011 r. oraz Ie-2 z 2004 r. - nowszej nie znalazłem)? Którą wersję stosuje się w praktyce? U mnie dyżurny ruchu stosował sygnały trwające 6 sekund, ale nawet mniejsza z czasem trwania sygnałów - bardziej istotna jest kwestia sygnałów o odjeździe po torze lewym.
« Ostatnia zmiana: 12 Marzec 2012, 09:16:06 wysłana przez Paweł »

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Marzec 2012, 22:53:37 »
Ciekawe jest to, że z wykazu instrukcji na stronie PLKi Ie-2 (i parę innych) już dawno zniknęła.

http://www.plk-sa.pl/fileadmin/PDF/akty_prawne_i_przepisy/instrukcje/Wykaz_instrukcji_wewnetrznych_.pdf

Dokopałem się do indeksu biuletynu, w którym były zmiany w Ie-2 (Uchwała Nr 59/2008 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 06 lutego 2008 roku w sprawie zmiany w "Instrukcji o telefonicznej przewodowej łączności ruchowej le-2 (E-3)" oraz "Wytycznych odbioru technicznego oraz przekazywania do eksploatacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym le-6 (WOT-E-12)") - jednak na indeksie się skończyło. Nigdzie nie mogę się doszukać treści tego rozporządzenia.
« Ostatnia zmiana: 12 Marzec 2012, 22:57:12 wysłana przez ZiomalCl »

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Marzec 2012, 12:15:34 »
Sytuacja się wyjaśniła - instrukcja Ie-2 nadal obowiązuje, ale załącznik określający sygnały dzwonkowe i znaki wywoławcze został z niej usunięty.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Marzec 2012, 08:15:52 »
W związku z tym, czy dyżurni ruchu wypełniają tą lukę i w inny sposób (słownie) informuję dróżników o jeździe torem lewym. Jest to istotne, szczególnie kiedy mamy do czynienia z różnicą prędkości między torami, a ciąży obowiązek informowania o wszystkim co ma wpływ na bezpieczny przejazd pociągu i zamykanie przejazdu min. 2 min przed czołem pociągu, a dróżnik może mieć do obsługi np. dwa przejazdy w tym jeden ze znacznej odległości (teoretycznie), a odbieg jest długi do pierwszego odległego przejazdu. Czy dróżnik będzie wiedział, że pociąg np. opóźniony zjawi się na przejeździe szybciej niż jest to przewidziane jego posterunkowym odbiegiem pociągów (rjp)?

Maszynista222

  • Gość
Odp: Sygnały dzwonkowe a instrukcje Ir-1 i Ie-2
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Grudzień 2016, 21:27:15 »
Ja od znajomych kolejarzy wiem takie sygnały:
... MALEJĄCY KILOMETRAŻ
_ ROSNĄCY KILOMETRAŻ
-. SYGNAŁ ALARM POWTÓRZONY KILKA KROTNE
To obowiązuje dróżników przejazdowych.
Z nastawni dzwonią jednym krótkim syg. dzwonkowym dyżurni ruchu nie zwracają uwagi na te sygnały, które wypisałem.
« Ostatnia zmiana: 27 Grudzień 2016, 21:29:44 wysłana przez Maszynista222 »