Autor Wątek: Zanik kontroli  (Przeczytany 1530 razy)

Offline maria1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Skąd: krakow
Zanik kontroli
« dnia: 12 Marzec 2018, 08:04:32 »
Podobno w tej chwili gdy wyjdzie zanik kontroli to po takim rozjezdzie nie wolno nam jeździć do czasu odpisuje drogowcowvi automatykow. Czy to prawda?

Offline Dulson

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 17
  • ISEDR/N
    • Zobacz profil
  • Skąd: Rytro
Odp: Zanik kontroli
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Marzec 2018, 09:39:56 »
Cytat: Instrukcja Ie-10 (E18)
1. Rzeczywiste rozprucie zwrotnicy, a także ewentualne wykazywanie rozprucia pod jadącym pojazdem kolejowym lub powstania alarmu rozprucia bez pojazdu kolejowego na zwrotnicy "(tzw. pozorne rozprucie)" sygnalizowane jest w nastawni za pomocą światła kontrolnego czerwonego oraz dzwonka alarmowego z jednoczesnym wygaśnięciem światła kontrolnego położenia zwrotnicy, jeżeli w danym systemie kontrola położenia zwrotnicy jest włączona stale.
W urządzeniach zblokowanych nie ma dzwonka alarmowego, natomiast rozprucie zwrotnicy jest sygnalizowane na planie świetlnym migającym czerwonym światłem, ukazującym się w szczelinach odpowiadających obydwu krańcowym położeniom danej zwrotnicy.
Obsługujący urządzenia obowiązany jest każdorazowo po zaobserwowaniu sygnału rozprucia lub powstaniu alarmu sprawdzić w terenie stan zwrotnic, których sygnały rozprucia (alarmu) dotyczą i do czasu sprawdzenia przez uprawnionych pracowników, wpisanych do tabeli A i B książki kontroli urządzeń, zwrotnicę wykazującą sygnał rozprucia lub powstanie alarmu, biorącą udział w przebiegach pociągowych, zabezpieczyć tymczasowo na miejscu stosując:
1)   w przypadku rzeczywistego rozprucia - łącznie zamek zwrotnicowy (przy iglicy odlegającej) i sponę iglicową (przy iglicy przylegającej),
2)   w przypadku "pozornego rozprucia" - zamek zwrotnicowy lub sponę iglicową (przy iglicy odlegającej), odpowiadający rodzajowi zamknięcia nastawczego i typowi szyny;
ponadto obsługujący urządzenia obowiązany jest zanotować w dzienniku oględzin rozjazdów wyniki dokonanych oględzin i jeżeli miało miejsce rzeczywiste rozprucie -także numer lokomotywy, która rozpruła zwrotnicę.
Po stwierdzeniu przez pracownika obsługi (w wyniku dokonanych oględzin rozjazdu w terenie), że zwrotnica wykazująca sygnał rozprucia lub powstania alarmu nie jest uszkodzona, można dopuścić jazdę pociągu po tej zwrotnicy:
1) po upewnieniu się, że iglice nie są pogięte, iglica dolegająca dokładnie przylega do opornicy, odlegająca zajmuje wymagane położenie a zamknięcie nastawcze, drążek suwakowy (suwak) i pręty kontrolne nie uległy uszkodzeniu (zgięcie, pęknięcie, rozerwanie),
2) po tymczasowym zabezpieczeniu zwrotnicy (zamkiem, sponą) do czasu jej sprawdzenia przez uprawnionych pracowników, wpisanych do tabeli A i B książki kontroli urządzeń, pracownik obsługi powinien przy tym przestrzegać zasady obsługiwania urządzeń sygnałowych i prowadzenia ruchu podczas przeszkód w działaniu urządzenia, określone w § 35 ust. 2 oraz przestrzegać postanowień § 29 ust. 1-5.
Po wpisaniu do książki kontroli urządzeń faktu rozprucia zwrotnicy, bądź powstania alarmu i zerwaniu plomby należy nacisnąć przycisk wyłączenia alarmu, a następnie doprowadzić zwrotnicę do krańcowego położenia za pomocą odpowiednich przycisków lub dźwigienek (§ 23 ust. 2) albo za pomocą ręcznego korbowania. W urządzeniach przekaźnikowych posiadających na pulpicie nastawczym specjalny plombowany przycisk "kontrola rozprucia", po zaistniałym rozpruciu zwrotnicy i doprowadzeniu jej do krańcowego położenia, celem uzyskania kontroli położenia zwrotnicy, należy zdjąć plombę i użyć tego przycisku oraz przycisku sterującego "+" lub,,-".
W urządzeniach zblokowanych po doprowadzeniu zwrotnicy do krańcowego położenia (w terenie albo za pomocą odpowiednich przycisków) należy nacisnąć przycisk należący do danej zwrotnicy i trzymając go w tym położeniu nacisnąć przycisk grupowy "rozprucie zwrotnicy". Po wykonaniu tej czynności urządzenia wracają do normalnego stanu.
Dla przekonania się, że urządzenia zblokowane wróciły do normalnego stanu należy użyć przycisku należącego, do danej zwrotnicy i trzymając go w tym położeniu, użyć przycisku grupowego "podświetlenie zwrotnic", dzięki czemu jest możliwość sprawdzenia, czy aktualnie przychodzi układowa kontrola położenia i w jakim położeniu znajduje się zwrotnica (wykolejnica).
Użycie przycisku grupowego "rozprucie zwrotnicy" jest rejestrowane licznikiem w związku z czym w dokonywanym zapisie w książce kontroli urządzeń należy również podać zmieniony stan licznika.
Jeżeli po zwrotnicy zabezpieczonej na miejscu zamkiem zwrotnicowym lub sponą iglicową ma odbyć się jazda manewrowa to zamykanie założonych tymczasowo zamków zwrotnicowych i zakładanie spon iglicowych nie jest konieczne, o ile 3-krotna próba elektrycznego przełożenia zwrotnicy wypadnie pomyślnie i obsługujący urządzenia stwierdzi prawidłowe działanie zwrotnicy oraz urządzeń srk i uzyska kontrolę położenia zwrotnicy na planie świetlnym.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1270
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Zanik kontroli
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Marzec 2018, 06:32:53 »
Cytuj
2) po tymczasowym zabezpieczeniu zwrotnicy (zamkiem, sponą) do czasu jej sprawdzenia przez uprawnionych pracowników, wpisanych do tabeli A i B książki kontroli urządzeń, pracownik obsługi powinien przy tym przestrzegać zasady obsługiwania urządzeń sygnałowych i prowadzenia ruchu podczas przeszkód w działaniu urządzenia, określone w § 35 ust. 2 oraz przestrzegać postanowień § 29 ust. 1-5.

Czyli to i to jednak na rozjazd... Zamek na odlegającą, spona na dolegającą ....
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 214
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Zanik kontroli
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Marzec 2018, 07:28:45 »
Jak już tak chętnie cytujecie instrukcje to może robiliście przynajmniej to tak jak należy, tzn aktualne zapisy instrukcji...
To co zostalo tu zacytowane dotyczy starej wersji ie10 i do tego rozprucia. Czym innym jest utrata  kontroli położenia zwrotnicy przy wykazujqcym zajetosc obwodzie torowym, a czym innym jest zanik kontroli na planie świetnym
Trainz