Autor Wątek: Wjazd z toru lewego  (Przeczytany 2958 razy)

Offline yhym

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 18
    • Zobacz profil
Wjazd z toru lewego
« dnia: 16 Marzec 2018, 14:35:42 »
Witam, mam pytanie odnośnie wjazdu z toru lewego. Blokada jednokierunkowa, przy wjeździe z lewego na stację jest sygnał zastępczy (u góry czerwone światło, na dole światło SZ, przed semaforem tarcza ostrzegawcza wskazująca na stałe światło pomarańczowe). Spaliło się białe światło od SZ i trzeba wjechać na rozkaz. Będzie to działka 2 rozkazu S czy działa 5 rozkazu N?

I jak to wygląda przy blokadzie dwukierunkowej, gdy nie podamy z jakichś przyczyn ani sygnału zezwalającego ani SZ?

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 214
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Marzec 2018, 17:51:35 »
Wjazd z toru lewego to rozkaz N
Trainz

Offline yhym

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 18
    • Zobacz profil
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Marzec 2018, 18:17:50 »
Takie jest moje zdanie również, a pewien dyżurny mówi że to pominięcie semafora i wjazd będzie na s.

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 214
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Marzec 2018, 18:50:18 »
to niech sobie przeczyta Ir-1.

W N też jest działka na pominięcie sygnału "Stój"
Trainz

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1270
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Marzec 2018, 19:17:00 »
Takie jest moje zdanie również, a pewien dyżurny mówi że to pominięcie semafora i wjazd będzie na s.

Jak to się mówi: jak z lewego to N ....
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 647
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Marzec 2018, 19:22:23 »
  To jest tak jak w wielu zawodach. Jest tzw. rasowy kierowca, który (to dziś modnie używane słowo "ogarnia" prowadzenie pojazdu i nie tylko, bo prace silnika, działanie innych urządzeń, ogólnie dbałość o pojazd itp.) i taki który porusza się do przodu i też jest kierowcą.
  Na kolei też są osoby, które się nią interesują, przyswajają nowinki, ogarniaja i, co najważniejsze, rozumieją jej działanie, urządzeń, zastosowanie przepisów, ich znaczenie, nadto pracują i są tacy, którzy są znajomymi od znajomych, dostali się na stanowisko przez znajomości, bo se posiedzisz na nastawni i "trochę" popracujesz i będzie leciało.
  Stąd wjazd z lewego dla niektórych do rozkaz pisemny "S".
  Sam "przerobiłem" osobę, która zdawała autoryzację na posterunku i totalnie nie ogarniała, choć przeszła m.in. przez "moje" ręce (a starałem się jak mogłem) i było mi trochę wstyd że miałem w tym udział (autoryzacja była u mnie na służbie). Dziś jest ISDR (wiem, skrót jest już inny). No i co?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1270
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #6 dnia: 17 Marzec 2018, 07:17:47 »
Na kolei też są osoby, które się nią interesują, przyswajają nowinki, ogarniaja i, co najważniejsze, rozumieją jej działanie, urządzeń, zastosowanie przepisów, ich znaczenie, nadto pracują i są tacy, którzy są znajomymi od znajomych, dostali się na stanowisko przez znajomości, bo se posiedzisz na nastawni i "trochę" popracujesz i będzie leciało.

A myślisz, że ilu kierowców sięga po kodeks drogowy po nowelizacji przepisów? Tak samo zmieni się np. Ir-1, Ie-1...... coś opowiedzą na szkoleniach i na tym się w większości przypadków kończy, a potem zdziwienie, że 20 lat robił tak, a teraz jest inaczej....... I potem masz różnego rodzaju zdarzenia (już nie będę wymieniać jakie).

Jakbym miał wrócić do ruchu, to sam bym teraz miał wielki problem z przypomnieniem wielu rzeczy....
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 237
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #7 dnia: 17 Marzec 2018, 14:56:09 »
Wjazd z toru lewego to rozkaz N
Tu trzeba dokładnie zaznaczyć:
Przy liniowej blokadzie jednokierunkowej - rozkaz N; przy liniowej blokadzie dwukierunkowej - rozkaz S.
Paweł Piotr

Offline yhym

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 18
    • Zobacz profil
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #8 dnia: 17 Marzec 2018, 17:36:27 »
Gdzie dokładnie pisze, że wjazd na blokadzie dwukierunkowej to S?

Ja widzę jedynie §53 ust 12:
12. Wjazd pociągu z toru szlakowego lewego z kierunku przeciwnego do zasadniczego na stację lub posterunek odgałęźny z semaforem wyjazdowym dla danego kierunku jazdy może nastąpić, gdy:
1) na semaforze wjazdowym, odnoszącym się do toru lewego, podano sygnał zezwalający lub sygnał zastępczy „Sz”,
2) na sygnalizatorze sygnału zastępczego odnoszącego się do toru lewego, podano sygnał zastępczy „Sz”,
3) jeżeli nie ma lub nie można podać sygnału wskazanego w pkt 1 i 2
– gdy doręczono drużynie pociągowej rozkaz pisemny „N” zezwalający na wjazd pociągu lub przekazano jego treść za pomocą urządzeń łączności.
oraz §58 ust 5 pkt 2(Odnośnie rozkazu N)
zezwolenie na wjazd pociągu z toru szlakowego lewego (z kierunku przeciwnego do zasadniczego), przy którym nie ma semafora wjazdowego lub innego urządzenia sygnałowego albo gdy nie można na nich podać odpowiedniego  sygnału

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 214
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #9 dnia: 17 Marzec 2018, 18:37:13 »
Wjazd z toru lewego to rozkaz N
Tu trzeba dokładnie zaznaczyć:
Przy liniowej blokadzie jednokierunkowej - rozkaz N; przy liniowej blokadzie dwukierunkowej - rozkaz S.


A na podstawie czego tak twierdzisz?
Trainz

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 237
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Marzec 2018, 00:20:58 »
Na wstępie pragnę poinformować kolegę yhym, że cytowany przezeń paragraf 53 obecnie obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1) kończy się na ustawie 9, proszę zatem, by zechciał uaktualnić swoją wiedzę w przedmiotowym zakresie.
Wracając zaś do pytania kolegi zolwik o przepis, na podstawie którego napisałem swój ostatni post, przytaczam fragment obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1):
PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
(…)
Rozdział 4
PROWADZENIE RUCHU POCIĄGÓW NA SZLAKU
§ 22 Ogólne zasady prowadzenia ruchu pociągów na szlaku
1. Na szlaku dwutorowym pociągi powinny kursować po torze prawym, patrząc w kierunku jazdy pociągu (kierunek zasadniczy). Odstępstwa od tej zasady dopuszczalne są:
1) w razie zamknięcia jednego z torów szlaku dwutorowego i wprowadzenia ruchu jednoto-rowego dwukierunkowego po torze czynnym,
2) na szlakach dwutorowych, jeżeli urządzenia srk przystosowane są do ruchu zmiennokierunkowego, (…)

Przepis ten sankcjonuje istniejącą obecnie na kolei sytuację istnienia dwóch rodzajów szlaków dwutorowych: z liniową blokadą jednokierunkową (treść ustawy 1) oraz z liniową blokadą dwukierunkową (treść pkt. 2 do ust. 1).
W pierwszym przypadku szlak składa się z dwóch torów – patrząc w kierunku jazdy pociągu – toru prawego, będącego kierunkiem zasadniczym (dawniej – kierunek właściwy), oraz toru lewego, będącego kierunkiem przeciwnym do zasadniczego (dawniej kierunek niewłaściwy).
Przypadek określony w pkt. 2 do ust. 1 oznacza tzw. banalizację torów szlakowych, czyli przystosowanie ich do prowadzenia ruchu pociągów w obydwu kierunkach z całkowitym zabezpieczeniem tego ruchu w urządzeniach srk (utwierdzenie drogi przebiegu, właściwy sygnał zezwalający na semaforze, obsługa szlakowej blokady liniowej). Odstępstwo od zasady sformułowanej w treści ustawy 1 paragrafu 22, dopuszczone punktem 2 do ustawy 1 oznacza, że znika pojecie kierunku zasadniczego i przeciwnego do zasadniczego, bowiem sankcjonowana banalizacja torów szlakowych oznacza, że ruch pociągów może być prowadzony w sposób w pełni bezpieczny (bezpieczeństwo to zapewnia organizacja tych przebiegów w wewnętrznych urządzenia srk) po obydwu torach w obydwu kierunkach – uzgodnionych przy pomocy usrk między dwoma posterunkami ruchu.
A zatem – jeśli pociąg znalazł się na torze szlakowym lewym (patrząc w kierunku jazdy) przy banalizacji torów szlakowych, z istniejącą szlakową blokadą dwukierunkową (co jest zaznaczone w wewnętrznym rozkładzie jazdy), wyjechał z sąsiedniej stacji na sygnał na semaforze bez żadnego rozkazu pisemnego (dawniej – szczególnego), a jego wjazd do kolejnego posterunku ruchu odbywa się na ogólnych zasadach – na sygnał na semaforze, lub na rozkaz pisemny S, jeśli są przeszkody w podaniu normalnego sygnału zezwalającego. I nie ma żadnego znaczenia, czy ten sygnał jest tzw. kolorowym sygnałem semafora, czy sygnałem zastępczym Sz.
I jeszcze jedna uwaga – proszę nie uczyć się na pamięć regułek przepisów, proszę ich nie cytować w ich oryginalnym brzmieniu – PROSZĘ TE WSZYSTKIE PRZEPISY ROZUMIEĆ.
Paweł Piotr

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 214
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Marzec 2018, 07:30:23 »
Zdaje mi się że ostro bredzisz ;-)

Dodatkowo zapoznaj się ze znaczeniem słów, ktorych używasz... Ust. To na pewno nie jest ustawa, to jest ustęp.
Trainz

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 237
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Marzec 2018, 08:43:51 »
Rzeczywiście, przywołany fragment tekstu 53 obecnie obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1) kończy się na ustawie 9 oraz kolejne rozwinięcie skrótu ust. do brzmienia ustawa jest błędem, gdyż w rzeczywistości chodzi oczywiście o ustęp - po niemal 12 godzinach pisania rozprawy prawniczej taki błąd może się pojawić.  Proszę jednak wskazać, w jaki sposób moja pomyłka zmienia merytoryczną treść mojego postu - określenie bredzisz nie jest merytorycznym argumentem i trudno z nim polemizować.
Napiszę jeszcze raz poprawnie:
Na wstępie pragnę poinformować kolegę yhym, że cytowany przezeń paragraf 53 obecnie obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1) kończy się na ustępie 9, proszę zatem, by zechciał uaktualnić swoją wiedzę w przedmiotowym zakresie.
W następnych akapitach rozwinięcie skrótu ust. winno brzmieć ustęp..
Tyle poprawek formalnych - dziękuje za zwrócenie uwagi w kwestiach formalnych, bo tylko do tego sprowadza się Twoja odpowiedź.
« Ostatnia zmiana: 18 Marzec 2018, 10:02:46 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 214
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #13 dnia: 18 Marzec 2018, 15:15:09 »
Bredzisz ze swoją interpretacją instrukcji ir1.
Trainz

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 647
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Wjazd z toru lewego
« Odpowiedź #14 dnia: 18 Marzec 2018, 19:04:36 »
Przepis ten sankcjonuje istniejącą obecnie na kolei sytuację istnienia dwóch rodzajów szlaków dwutorowych: z liniową blokadą jednokierunkową (treść ustawy 1) oraz z liniową blokadą dwukierunkową (treść pkt. 2 do ust. 1).
W pierwszym przypadku szlak składa się z dwóch torów – patrząc w kierunku jazdy pociągu – toru prawego, będącego kierunkiem zasadniczym (dawniej – kierunek właściwy), oraz toru lewego, będącego kierunkiem przeciwnym do zasadniczego (dawniej kierunek niewłaściwy).
Przypadek określony w pkt. 2 do ust. 1 oznacza tzw. banalizację torów szlakowych, czyli przystosowanie ich do prowadzenia ruchu pociągów w obydwu kierunkach z całkowitym zabezpieczeniem tego ruchu w urządzeniach srk (utwierdzenie drogi przebiegu, właściwy sygnał zezwalający na semaforze, obsługa szlakowej blokady liniowej). Odstępstwo od zasady sformułowanej w treści ustawy 1 paragrafu 22, dopuszczone punktem 2 do ustawy 1 oznacza, że znika pojecie kierunku zasadniczego i przeciwnego do zasadniczego, bowiem sankcjonowana banalizacja torów szlakowych oznacza, że ruch pociągów może być prowadzony w sposób w pełni bezpieczny (bezpieczeństwo to zapewnia organizacja tych przebiegów w wewnętrznych urządzenia srk) po obydwu torach w obydwu kierunkach – uzgodnionych przy pomocy usrk między dwoma posterunkami ruchu.
To trochę wbiję w temat. Ten drugi przypadek, jest m.in. na szlaku Starzyny - Sprowa (bo to znany przypadek), a mimo tego, pociągi wychodzące z podg. Sprowa (choć tam się w bok nic nie odgałęzia) na tor objęty banalizacją dostają W24. Tak było w przypadku znanego wypadku, gdzie Ex do Wa-wy wszedł na tor "prawy", choć miał W24 na "lewy" (również wydaje się tu być niedopracowane Pc2). Skoro na początkowym posterunku wchodzi na tor lewy, to zakładam, że u jego ujścia nadal jest na torze lewym, stąd wejście na następny post. jest z toru lewego? Czy się pogubiłem?