Forum Główne > Ruch kolejowy
Wjazd z toru lewego
Paweł Piotr:
Na wstępie pragnę poinformować kolegę yhym, że cytowany przezeń paragraf 53 obecnie obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1) kończy się na ustawie 9, proszę zatem, by zechciał uaktualnić swoją wiedzę w przedmiotowym zakresie.
Wracając zaś do pytania kolegi zolwik o przepis, na podstawie którego napisałem swój ostatni post, przytaczam fragment obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1):
PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
(…)
Rozdział 4
PROWADZENIE RUCHU POCIĄGÓW NA SZLAKU
§ 22 Ogólne zasady prowadzenia ruchu pociągów na szlaku
1. Na szlaku dwutorowym pociągi powinny kursować po torze prawym, patrząc w kierunku jazdy pociągu (kierunek zasadniczy). Odstępstwa od tej zasady dopuszczalne są:
1) w razie zamknięcia jednego z torów szlaku dwutorowego i wprowadzenia ruchu jednoto-rowego dwukierunkowego po torze czynnym,
2) na szlakach dwutorowych, jeżeli urządzenia srk przystosowane są do ruchu zmiennokierunkowego, (…)
Przepis ten sankcjonuje istniejącą obecnie na kolei sytuację istnienia dwóch rodzajów szlaków dwutorowych: z liniową blokadą jednokierunkową (treść ustawy 1) oraz z liniową blokadą dwukierunkową (treść pkt. 2 do ust. 1).
W pierwszym przypadku szlak składa się z dwóch torów – patrząc w kierunku jazdy pociągu – toru prawego, będącego kierunkiem zasadniczym (dawniej – kierunek właściwy), oraz toru lewego, będącego kierunkiem przeciwnym do zasadniczego (dawniej kierunek niewłaściwy).
Przypadek określony w pkt. 2 do ust. 1 oznacza tzw. banalizację torów szlakowych, czyli przystosowanie ich do prowadzenia ruchu pociągów w obydwu kierunkach z całkowitym zabezpieczeniem tego ruchu w urządzeniach srk (utwierdzenie drogi przebiegu, właściwy sygnał zezwalający na semaforze, obsługa szlakowej blokady liniowej). Odstępstwo od zasady sformułowanej w treści ustawy 1 paragrafu 22, dopuszczone punktem 2 do ustawy 1 oznacza, że znika pojecie kierunku zasadniczego i przeciwnego do zasadniczego, bowiem sankcjonowana banalizacja torów szlakowych oznacza, że ruch pociągów może być prowadzony w sposób w pełni bezpieczny (bezpieczeństwo to zapewnia organizacja tych przebiegów w wewnętrznych urządzenia srk) po obydwu torach w obydwu kierunkach – uzgodnionych przy pomocy usrk między dwoma posterunkami ruchu.
A zatem – jeśli pociąg znalazł się na torze szlakowym lewym (patrząc w kierunku jazdy) przy banalizacji torów szlakowych, z istniejącą szlakową blokadą dwukierunkową (co jest zaznaczone w wewnętrznym rozkładzie jazdy), wyjechał z sąsiedniej stacji na sygnał na semaforze bez żadnego rozkazu pisemnego (dawniej – szczególnego), a jego wjazd do kolejnego posterunku ruchu odbywa się na ogólnych zasadach – na sygnał na semaforze, lub na rozkaz pisemny S, jeśli są przeszkody w podaniu normalnego sygnału zezwalającego. I nie ma żadnego znaczenia, czy ten sygnał jest tzw. kolorowym sygnałem semafora, czy sygnałem zastępczym Sz.
I jeszcze jedna uwaga – proszę nie uczyć się na pamięć regułek przepisów, proszę ich nie cytować w ich oryginalnym brzmieniu – PROSZĘ TE WSZYSTKIE PRZEPISY ROZUMIEĆ.
zolwik:
Zdaje mi się że ostro bredzisz ;-)
Dodatkowo zapoznaj się ze znaczeniem słów, ktorych używasz... Ust. To na pewno nie jest ustawa, to jest ustęp.
Paweł Piotr:
Rzeczywiście, przywołany fragment tekstu 53 obecnie obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1) kończy się na ustawie 9 oraz kolejne rozwinięcie skrótu ust. do brzmienia ustawa jest błędem, gdyż w rzeczywistości chodzi oczywiście o ustęp - po niemal 12 godzinach pisania rozprawy prawniczej taki błąd może się pojawić. Proszę jednak wskazać, w jaki sposób moja pomyłka zmienia merytoryczną treść mojego postu - określenie bredzisz nie jest merytorycznym argumentem i trudno z nim polemizować.
Napiszę jeszcze raz poprawnie:
Na wstępie pragnę poinformować kolegę yhym, że cytowany przezeń paragraf 53 obecnie obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1) kończy się na ustępie 9, proszę zatem, by zechciał uaktualnić swoją wiedzę w przedmiotowym zakresie.
W następnych akapitach rozwinięcie skrótu ust. winno brzmieć ustęp..
Tyle poprawek formalnych - dziękuje za zwrócenie uwagi w kwestiach formalnych, bo tylko do tego sprowadza się Twoja odpowiedź.
zolwik:
Bredzisz ze swoją interpretacją instrukcji ir1.
EN57-002:
--- Cytat: Paweł Piotr w 18 Marzec 2018, 00:20:58 ---Przepis ten sankcjonuje istniejącą obecnie na kolei sytuację istnienia dwóch rodzajów szlaków dwutorowych: z liniową blokadą jednokierunkową (treść ustawy 1) oraz z liniową blokadą dwukierunkową (treść pkt. 2 do ust. 1).
W pierwszym przypadku szlak składa się z dwóch torów – patrząc w kierunku jazdy pociągu – toru prawego, będącego kierunkiem zasadniczym (dawniej – kierunek właściwy), oraz toru lewego, będącego kierunkiem przeciwnym do zasadniczego (dawniej kierunek niewłaściwy).
Przypadek określony w pkt. 2 do ust. 1 oznacza tzw. banalizację torów szlakowych, czyli przystosowanie ich do prowadzenia ruchu pociągów w obydwu kierunkach z całkowitym zabezpieczeniem tego ruchu w urządzeniach srk (utwierdzenie drogi przebiegu, właściwy sygnał zezwalający na semaforze, obsługa szlakowej blokady liniowej). Odstępstwo od zasady sformułowanej w treści ustawy 1 paragrafu 22, dopuszczone punktem 2 do ustawy 1 oznacza, że znika pojecie kierunku zasadniczego i przeciwnego do zasadniczego, bowiem sankcjonowana banalizacja torów szlakowych oznacza, że ruch pociągów może być prowadzony w sposób w pełni bezpieczny (bezpieczeństwo to zapewnia organizacja tych przebiegów w wewnętrznych urządzenia srk) po obydwu torach w obydwu kierunkach – uzgodnionych przy pomocy usrk między dwoma posterunkami ruchu.
--- Koniec cytatu ---
To trochę wbiję w temat. Ten drugi przypadek, jest m.in. na szlaku Starzyny - Sprowa (bo to znany przypadek), a mimo tego, pociągi wychodzące z podg. Sprowa (choć tam się w bok nic nie odgałęzia) na tor objęty banalizacją dostają W24. Tak było w przypadku znanego wypadku, gdzie Ex do Wa-wy wszedł na tor "prawy", choć miał W24 na "lewy" (również wydaje się tu być niedopracowane Pc2). Skoro na początkowym posterunku wchodzi na tor lewy, to zakładam, że u jego ujścia nadal jest na torze lewym, stąd wejście na następny post. jest z toru lewego? Czy się pogubiłem?
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej