Na wstępie pragnę poinformować kolegę yhym, że cytowany przezeń paragraf 53 obecnie obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1) kończy się na ustawie 9, proszę zatem, by zechciał uaktualnić swoją wiedzę w przedmiotowym zakresie.
Wracając zaś do pytania kolegi zolwik o przepis, na podstawie którego napisałem swój ostatni post, przytaczam fragment obowiązujących przepisów instrukcji Ir-1(R-1):
PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
(…)
Rozdział 4
PROWADZENIE RUCHU POCIĄGÓW NA SZLAKU
§ 22 Ogólne zasady prowadzenia ruchu pociągów na szlaku
1. Na szlaku dwutorowym pociągi powinny kursować po torze prawym, patrząc w kierunku jazdy pociągu (kierunek zasadniczy). Odstępstwa od tej zasady dopuszczalne są:
1) w razie zamknięcia jednego z torów szlaku dwutorowego i wprowadzenia ruchu jednoto-rowego dwukierunkowego po torze czynnym,
2) na szlakach dwutorowych, jeżeli urządzenia srk przystosowane są do ruchu zmiennokierunkowego, (…)
Przepis ten sankcjonuje istniejącą obecnie na kolei sytuację istnienia dwóch rodzajów szlaków dwutorowych: z liniową blokadą jednokierunkową (treść ustawy 1) oraz z liniową blokadą dwukierunkową (treść pkt. 2 do ust. 1).
W pierwszym przypadku szlak składa się z dwóch torów – patrząc w kierunku jazdy pociągu – toru prawego, będącego kierunkiem zasadniczym (dawniej – kierunek właściwy), oraz toru lewego, będącego kierunkiem przeciwnym do zasadniczego (dawniej kierunek niewłaściwy).
Przypadek określony w pkt. 2 do ust. 1 oznacza tzw. banalizację torów szlakowych, czyli przystosowanie ich do prowadzenia ruchu pociągów w obydwu kierunkach z całkowitym zabezpieczeniem tego ruchu w urządzeniach srk (utwierdzenie drogi przebiegu, właściwy sygnał zezwalający na semaforze, obsługa szlakowej blokady liniowej). Odstępstwo od zasady sformułowanej w treści ustawy 1 paragrafu 22, dopuszczone punktem 2 do ustawy 1 oznacza, że znika pojecie kierunku zasadniczego i przeciwnego do zasadniczego, bowiem sankcjonowana banalizacja torów szlakowych oznacza, że ruch pociągów może być prowadzony w sposób w pełni bezpieczny (bezpieczeństwo to zapewnia organizacja tych przebiegów w wewnętrznych urządzenia srk) po obydwu torach w obydwu kierunkach – uzgodnionych przy pomocy usrk między dwoma posterunkami ruchu.
A zatem – jeśli pociąg znalazł się na torze szlakowym lewym (patrząc w kierunku jazdy) przy banalizacji torów szlakowych, z istniejącą szlakową blokadą dwukierunkową (co jest zaznaczone w wewnętrznym rozkładzie jazdy), wyjechał z sąsiedniej stacji na sygnał na semaforze bez żadnego rozkazu pisemnego (dawniej – szczególnego), a jego wjazd do kolejnego posterunku ruchu odbywa się na ogólnych zasadach – na sygnał na semaforze, lub na rozkaz pisemny S, jeśli są przeszkody w podaniu normalnego sygnału zezwalającego. I nie ma żadnego znaczenia, czy ten sygnał jest tzw. kolorowym sygnałem semafora, czy sygnałem zastępczym Sz.
I jeszcze jedna uwaga – proszę nie uczyć się na pamięć regułek przepisów, proszę ich nie cytować w ich oryginalnym brzmieniu – PROSZĘ TE WSZYSTKIE PRZEPISY ROZUMIEĆ.