Autor Wątek: Półsamoczynna blokada kodowa  (Przeczytany 2543 razy)

Offline pg747

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Skąd: Toruń
Półsamoczynna blokada kodowa
« dnia: 14 Grudzień 2018, 14:11:21 »
Witajcie! Czy posiada ktoś informacje na temat półsamoczynnej blokady kodowej? Pytałem wujka Google, ale niestety milczy. Blokada ta występowała między Lubiczem a Skępym na linii 27 (czy dalej to nie wiem).

https://drive.google.com/open?id=18LsuXGLkxXWXOO-AEvkXJUy7F2VG3v1K

Powyżej jest link do poglądowego zdjęcia ze zlikwidowanego posterunku Lubicz. (Nie mogłem dodać załącznika) :(

Pozdrawiam :)

Offline Maszynista222

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 70
  • Kolejarz wąskotorowy
    • Zobacz profil
  • Skąd: Lublin
Odp: Półsamoczynna blokada kodowa
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Grudzień 2018, 16:10:52 »
Blokada ta istniała również na linii numer 30, jest to jedna z pierwszych blokad liniowych.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 772
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Półsamoczynna blokada kodowa
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Grudzień 2018, 01:03:17 »
Półsamoczynna blokada kodowa (typ COB 64 - opracowana w latach 60) posiada przekaźnikowe odpowiedniki bloków Po/Poz/Ko których stan zmieniany jest kodami - seriami czterech impulsów o różnej biegunowości. Powiązanie z urządzeniami stacyjnymi realizowane jest elektrycznie, możliwa jest również współpraca z sygnalizacją kształtową poprzez zastosowanie sprzęgieł elektrycznych i zastawek pod dźwigniami.

Do obsługi służy oddzielny pulpit nastawczy (widoczny na zdjęciu z pierwszej wiadomości), do blokowania używane są przyciski Po/Poz/Ko naciskane jednocześnie z przyciskiem W. Stan bloków Po, Ko sygnalizowany jest parą lampek biała/czerwona, stan bloku Poz - parą lampek biała/czerwona w kształcie strzałek, do tego stosowane są podobne jak w zwykłej blokadzie przekaźnikowej przyciski/lampki Pwl, Ko, dPo, dKo, Ozl. Pozostałe lampki i przyciski to kontrola nadawania i odbierania kodów, stany awaryjne itp.

Blokada ta przeznaczona była zwłaszcza dla małych stacji z urządzeniami mechanicznymi, w tym kluczowymi, w których instalacja zwykłej blokady elektromechanicznej wymagałaby znacznej przebudowy urządzeń. Ponadto blokada do działania mogła wykorzystywać istniejące łącze teletechniczne łączności zapowiadawczej.

Szerszy opis blokady można znaleźć w książce A. Mikulskiego "Mechaniczne urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego".