Autor Wątek: Posterunki odstępowe  (Przeczytany 2702 razy)

Offline adks

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 12
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś
Posterunki odstępowe
« dnia: 08 Kwiecień 2020, 17:34:48 »
Witam, chciałem zapytać dlaczego semafor na posterunku odstępowym nie ma komory światłą białego? Czy w przypadku usterki blokady wyjazd może odbywać się tylko na rozkaz? I pytanie drugie bo spotkałem się ze sprzecznymi informacjami: w przypadku blokady typu C post. nie posiada bloku pozwolenia prawda?
Pozdrawiam

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 304
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Posterunki odstępowe
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Kwiecień 2020, 19:41:57 »
1. Zgodnie z paragrafem 4, ust. 7 instrukcji Ie-4(WTB-E10) w komorę sygnału zastępczego Sz mogą być wyposażone wszystkie semafory z wyjątkiem semaforów odstępowych (samoczynnych i obsługiwanych w tym APO).
2. Posterunek odstępowy jest posterunkiem następczym i jego zadaniem jest wyłącznie regulowanie następstwa pociągów w ten sposób, że przejazd jest możliwy, jeśli tor przyległego odstępu jest wolny. Posterunek ten obsługuje wyłacznie blok Po (początkowy) i Ko (końcowy). Blok pozwolenia, obecny w wewnętrznych urządzeniach srk posterunku odstępowego, nie jest obsługiwany przez ten posterunek, a jego stan jest ustalany automatycznie, zgodnie z porozumieniem sąsiednich stacji, wspólnie decydujących o kierunku jazdy pociągów po szlaku, na którym znajduje się posterunek odstępowy obsługiwany (instrukcja Ir-1, paragraf 3).
3. W przypadku posterunku odstępowego samoczynnego (sbl) procedurę jazdy pociągu, gdy semafor odstępowy samoczynny (słup semafora biały) wskazuje sygnał S1, określają przepisy - pociąg może pominąć taki semafor i wjechać na odstęp nim osłaniany z prędkością do 20 km/h, aż do semafora, wskazującego sygnał zezwalający. W przypadku semafora odstępowego obsługiwanego (słup semafora w pasy bało-czerwone), przejazd za semafor wskazujący sygnał S1 jest możliwy tylko na rozkaz pisemny S, wystawiony i dostarczony przez obsługę posterunku.
Paweł Piotr

Offline adks

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 12
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś
Odp: Posterunki odstępowe
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Kwiecień 2020, 21:21:13 »
Dzięki bardzo za odpowiedź! Zastanawiam się tylko czym to jest podyktowane. Czy  nie byłoby szybciej gdyby po prostu wyposażyć posterunki odstępowe w sygnalizatory Sz?
I jeszcze ciekawi mnie czy posterunki odstępowe  są wyposażone w tarcze zaporowe dla ruchu po torze niewłaściwym(w przypadku blokady jednokierunkowej)?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 304
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Posterunki odstępowe
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Kwiecień 2020, 21:34:25 »
Dzięki bardzo za odpowiedź! Zastanawiam się tylko czym to jest podyktowane. Czy  nie byłoby szybciej gdyby po prostu wyposażyć posterunki odstępowe w sygnalizatory Sz?
I jeszcze ciekawi mnie czy posterunki odstępowe  są wyposażone w tarcze zaporowe dla ruchu po torze niewłaściwym(w przypadku blokady jednokierunkowej)?
Taki jest przepis, a z przepisem się nie dyskutuje. Nie ma w praktyce kolejowej pojęcia "szybciej", jest pojęcie -pierwsze bezpieczeństwo, potem punktualność.
Jeżeli szlak posiada banalizację torów, to po torach niewłaściwych też są semafory odstępowe obsługiwane dwukomorowe (zielone - czerwone). W obecnych przepisach nie ma tarcz zaporowych świetlnych, bo zapewne o takich myślałeś. W przypadku blokady jednokierunkowej po torze niewłaściwym nie instaluje się stałych sygnalizatorów - przypadki ruchu po torze niewłaściwym są tak sporadyczne, że wystarczy w zupełności jazda od stacji do stacji z pominięciem posterunku odstępowego, który w takim przypadku nie bierze udziału w ruchu. W uzasadnionych przypadkach (np. długotrwałe zamknięcia toru) jest sporządzany tymczasowy regulamin prowadzenia ruchu, który może przewidywać ustawienie przenośnych tymczasowych semaforów odstępowych po torze niewłaściwym. Obecnie, w dobie powszechnej banalizacji torów szlakowych jest zabudowywana samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa, likwidowane są posterunki odstępowe obsługiwane.
Paweł Piotr

Offline adks

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 12
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś
Odp: Posterunki odstępowe
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Kwiecień 2020, 10:31:44 »
A w takim przypadku nie stosuje się sygnału ręcznego?
W przypadku blokady jednokierunkowej po torze niewłaściwym nie instaluje się stałych sygnalizatorów - przypadki ruchu po torze niewłaściwym są tak sporadyczne, że wystarczy w zupełności jazda od stacji do stacji z pominięciem posterunku odstępowego, który w takim przypadku nie bierze udziału w ruchu.


Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 304
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Posterunki odstępowe
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Kwiecień 2020, 13:20:20 »
Szczegółowy sposób prowadzenia ruchu pociągów i ich przejazdu przez posterunek odstępowy w przypadku zamknięcia jednego z torów szlakowych podają przepisy: paragraf 54, ust. 4, 6, 10 instrukcji Ir-1.
Paweł Piotr

Offline adks

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 12
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś
Odp: Posterunki odstępowe
« Odpowiedź #6 dnia: 13 Kwiecień 2020, 21:15:55 »
ok, dzięki przeczytałem o ruchu po torze lewym, ale tak z czystej ciekawości: nie wiesz czym spowodowane jest to że na w kierunku właściwym nie można wyświetlić Sz? Usprawniło by to na pewno ruch  w przypadku gdy np zerwie się pędnia semafora lub przepali żarówka

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 304
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Posterunki odstępowe
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Kwiecień 2020, 16:02:23 »
Sygnały zastępcze pojawiły się tylko po to, by oszczędzić obsłudze posterunku ruchu (głównie stacji) dalekiego chodzenia z rozkazem szczególnym S, pojawiły się one zatem na semaforach wjazdowych, które były semaforami najdalej położonymi w stosunku do nastawni sterującej tym semaforami.
Na posterunku odstępowym obsługiwanym semafory odstępowe znajdowały się w bezpośredniej bliskości nastawni i nie było problemu z dalekim chodzeniem, zatem nie było potrzeby (i nadal nie ma z tych samych powodów) umieszczania komory światła białego dla sygnału Sz na semaforach odstępowych obsługiwanych.
Obecnie, gdy są urzadzenia łączności posterunków z maszynistami, rozkazy szczególne można podyktować przez radiotelefon - należy jednak pamiętać, że dyktowanie rozkazów S i N przed radiotelefon może się odbyć tylko wówczas, gdy pociąg został zatrzymany pod semaforem wskazującym sygnał S 1.
Takie zatrzymanie pociągu pod semaforem wjazdowym do stacji, gdyby semafor nie miał komory światła białego dla sygnału Sz i w przypadku dużego oddalenia od nastawni, może powodować zator ruchowy, tego zagrożenia nie ma w przypadku semaforów odstępowych obsługiwanych, więc ujęto to w określony przepis.
Rozważając kwestię usprawniania ruchu, należy brać pod uwagę i przestrzegać przepisu z instrukcji Ir-1 (R-1), paragraf 6, ust. 4 :
"Wszystkie obowiązki należy wykonywać sumiennie i sprawnie w sposób zapewniający bezpieczeństwo ruchu. W pierwszej kolejności należy zapewnić bezpieczeństwo ruchu kolejowego, a następnie punktualność. Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu i punktualności ruchu jest nadrzędne w stosunku do innych powierzonych czynności."
Paweł Piotr