Autor Wątek: Pytanie o NO i ewolucje pulpitów  (Przeczytany 8327 razy)

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Pytanie o NO i ewolucje pulpitów
« dnia: 24 Listopada 2011, 11:22:22 »
Przeglądając schematy dla urządzeń przekaźnikowych typu E  (album z 1989) zauważyłem co następuje.
Podświetlenie lampki NO powinno się świecić przez cały czas, gdy podany jest Sz na semaforze wyjazdowym po uprzednim obsłużeniu przycisku NO. Na stacji TW lampka ta gaśnie od razu po podaniu sygnału zastępczego.
Pytanie: czy w praktyce spotyka się różne rozwiązania?
Jak wygląda sprawa ze zmianami schematów gotowych urządzeń, jeśli jakieś rozwiązanie zostanie uznane za niebezpieczne? Są robione jakieś akcje poprawcze w całej Polsce, czy raczej są jakieś odgórne zalecenia, aby na coś szczególnie uważać?
Nothing so smart was ever so simple.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 924
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Pytanie o NO i ewolucje pulpitów
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Listopada 2011, 13:14:56 »
W którym dokładnie miejscu to znalazłeś? Przekaźnik NO powinien zwalniać w momencie podania sygnału zezwalającego (poprzez przekaźnik ZwNO, włączany przekaźnikami sygnałowymi) lub Sz. Lampka NO jest sterowana raczej bezpośrednio zestykiem NO, ale nie mogę znaleźć jej obwodu.

W praktyce spotyka się różne rozwiązania, przykładem są choćby wspomniane w albumie lampki przy przyciskach zwalniających, których w poprzednich wersjach nie było. Błędy projektowe też się zdarzają, ale jakoś nie widać akcji poprawczych w skali całej sieci - przykładowo w blokadzie Eap zastawka potrafiła zwolnić sama przy zaniku napięcia (zanik "symulował" przekaźnikami torowymi przejazd pociągu, a blokada zasilana jest niezależnie). Ewidentnym błędem jest dla mnie także to, że zastawka w blokadzie C zwalnia niezależnie od stanu bloku końcowego (w pewnych, choć raczej rzadkich przypadkach może to doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji - np. gdyby wpuścić na sygnał zezwalający pojazd wracający z kilometra) - tymczasem sytuacja taka ma miejsce od lat (w wersji dwukierunkowej jest przynajmniej uzależnienie od stanu bloku Poz - choć nie mam 100% pewności).

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Odp: Pytanie o NO i ewolucje pulpitów
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Listopada 2011, 17:54:09 »
W którym dokładnie miejscu to znalazłeś?

Stronę dalej - arkusz D2.
Są tam zestyki przekaźników F1 i E1, ale opis głosi co następuje:
"Przy jednym torze niewłaściwym w głowicy stacji:
1. Zbędne są przekaźniki F1, E1, itd.
W obwodach lampek zestyki tych przekaźników
należy zastąpić zestykami przek. IISSz..."
Nothing so smart was ever so simple.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 924
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Pytanie o NO i ewolucje pulpitów
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Listopada 2011, 23:31:44 »
Ciekawa sprawa, postaram się poszukać starszych schematów, choć może być z tym problem. Jeżeli ktoś ma styczność z urządzeniami to byłbym wdzięczny za potwierdzenie/zaprzeczenie czy u niego ta lampka rzeczywiście tak działa.