Autor Wątek: Pytanie  (Przeczytany 1186 razy)

Offline daniel_11

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Pytanie
« dnia: 18 Lipiec 2020, 01:04:46 »
Dobry wieczór , ja mam dość nie typowe pytanie bo zastanawia mnie skąd dyżurni ruchu wiedzą jak  np. wagony z jakieś bocznicy są sprzegane z daną lokomotywą , albo wagony danego przewoźnika idą tam albo tu. Mi się wydaje że jest to w SWDR tak jak w isdr albo też maszyniści mówią dyżurnemu , albo spedytor podaje tą informacje przy zamawianiu trasy. Za wszystkie odp dziękuje i pozdrawiam.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1314
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Pytanie
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Lipiec 2020, 15:28:33 »
Za zestawienie składu odpowiada ustawiacz. Wie on np z ekspedycji kolejowej jak ma wyglądać skład lub np. od kierownika bocznicy itp .... Ewentualnie ustala manewry z dyżurnym / nastawniczym, żeby skład był skompletowany prawidłowo. A gdzie jedzie dany skład? Pociąg zgłaszając gotowość wie z jakim numerem pojedzie bo ma wykupiony rozkład. Od tego jest dyspozytora przewoźnika.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 315
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Pytanie
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Lipiec 2020, 15:41:45 »
U każdego przewoźnika istnieje coś takiego jak dyspozytornia. Wszelkie przydziały taboru i ludzi na dane pociągi, przejścia tego taboru i ludzi są  tam właśnie logistycznie opracowywane i przekazywane wszystkim zainteresowanym - np. drużynie trakcyjnej/konduktorskiej oraz zarządcy infrastruktury (w tym i dyżurnym ruchu przez wszelkiego rodzaju systemy informatyczne m.in SWDR). Ale w procesie zestawiania składu biorą udział również ustawiacze, cała drużyna manewrowa. A dyżurny ruchu (z samej definicji zarządy infrastruktury, którego jest pracownikiem) umożliwia im tylko pracę. 
 
W razie wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń drużyna trakcyjna/konduktorska w pierwszej kolejności informuje o sytuacji dyżurnego ruchu (który odpowiada tylko i wyłączenie za kwestie bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów) oraz dyspozyturę. I to dopiero dyspozytura wydaje decyzję co robić. Dyżurny ruchu jest (można powiedzieć) tylko wykonawcą woli przewoźnika. Dlatego często gęsto w razie jakieś awarii na szlaku i tamowania ruchu - ściąganie ze szlaku długo trwa, bo trza się dogadać.
 
Obecna, ogólnodostępna wersja ISDR jest w tej kwestii bardzo ułomna.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1314
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Pytanie
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Lipiec 2020, 16:01:55 »
Ale na bocznicach SWDR nie występuje .... Są inne systemy, a często dyżurny ma inne obowiązki (np. uzgadnianie podstawiania składów).  Bocznice to nie PLK, gdzie 99% pracy dyżurnego to obracanie rozjazdów i świecenie semaforów ... Na bocznicach jest inaczej
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 315
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Pytanie
« Odpowiedź #4 dnia: 19 Lipiec 2020, 12:05:31 »
Ale mój opis jest na tyle uniwersalny, że ani razu nie pada tam skrót, ani pełna nazywa państwowego zarządcy infrastruktury.
Przy systemach informatycznych SWDR został wymieniony jako przykład, bo zagadnienie formowania/przejścia składów nie dotyczy przecież tylko bocznic.

Sprawa oczywiście bardzo się upraszcza, gdy rzecz dzieje się na stacji postojowej/towarowej użytkowanej przez jednego przewoźnika, który ponadto jest jej właścicielem.