Autor Wątek: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety  (Przeczytany 814 razy)

Offline centarail

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 32
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« dnia: 11 Październik 2020, 16:35:54 »
Ile ludzi tyle teoretycznych interpretacji.

Wjeżdżamy do stacji A po czym dyżurny ruchu posterunku "A" wywołuje maszynistę pociągu: "66100 do A" > "na odbiorze 66100" > "Panie mechaniku do stacji B pojedziemy po torze lewym z uwagi na zamknięcie toru prawego nr 2. Wyjazd odbędzie się na podstawie sygnału zastępczego z wyświetlonym pod nim wskaźnikiem W24" > "Przyjąłem, można podawać sygnał zastępczy".

W stacji nie ma torów lewych, prawych - są tory główne, główne dodatkowe, boczne, więc nie ma podstawy prawnej do oświetlania się sygnałem Pc 2. Wyjeżdżamy ze stacji osygnalizowani sygnałem Pc 1 po czym dyżurny ruchu woła i krzyczy iż trzeba się poprawnie osygnalizować.

Gdzie leży błąd?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 304
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #1 dnia: 11 Październik 2020, 17:32:42 »
Dyżurny ruchu powinien sobie dokładnie przeczytać przepisy Ie-1 (E-1):
Sygnał Pc 2 „Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącego w kierunku przeciwnym do zasadniczego po torze szlaku dwu-
i wielotorowego”

Wg innych przepisów granicą stacji i szlaku jest miejsce ustawienia semaforów wjazdowych. Można się umówić, że zmianę sygnału Pc 1 na Pc 2 maszynista może zrobić jadąc po tych rozjazdach, które definitywnie wyprowadzą go na tor lewy (w wielu przypadkach taką zmianę może zaobserwować obsługa nastawni). Maszynista aptekarz zmieni na wysokości semaforów wjazdowych, czyli w miejscu, gdzie rozpoczyna się szlak.
Dyżurny ruchu, zamiast krzyczeć bez racji, powinien po radiotelefonicznej ( lub innej ) informacji o wyjeździe na tor lewy przypomnieć o konieczności osygnalizowania czoła pociągu sygnałem Pc 2. Tak by to wyglądało między kulturalnymi ludźmi...
« Ostatnia zmiana: 11 Październik 2020, 17:34:16 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline centarail

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 32
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #2 dnia: 11 Październik 2020, 18:10:41 »
No i jesteśmy w domu. Sam jeszcze takiej sytuacji "awanturniczej" nie miałem, a pytam dlatego że "ktoś, coś, gdzieś, komuś" mówił, że niby maszynistę z IC ukarali za to że wszedł w dyskusję z dyżurnym o miejsce zmiany sygnału z Pc 1 na Pc 2. Ale to jednak prawda, że każdy maszynista uważa że jeździ najlepiej i że zna się na przepisach najlepiej.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1323
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #3 dnia: 11 Październik 2020, 18:27:08 »
Ostatnio byłem świadkiem jak pociąg ze stacji A do B jechał po "lewym" z B do C "prawym" i dopiero dyżurny C zareagował, że mial jedno oczko czerwone.

Co do blokady dwukierunkowej to instrukcja mówi, że powinno się jeździć prawym, wg mnie należy wykorzystywać możliwości blokady i jazda po lewym jeżeli pomoże nie powinna być niczym nadzwyczajnym .... A dwa - po "lewym" wg. mnie przy banalizacji powinny być 3 białe na czole. Widzę, zależy od maszynisty. Ja spotkałem się ze wskaźnikiem "w27c" informującym o tym, że za tym rozjazdem jedzie się na lewy. Miał być wszędzie, jak widać tylko "prywatni' zarządcy wdrożyli :)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 304
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #4 dnia: 11 Październik 2020, 19:25:38 »
spotkałem się ze wskaźnikiem "w27c" informującym o tym, że za tym rozjazdem jedzie się na lewy
Chodzi zapewne o wskaźnik W 26c - bowiem zakwalifikowano go do wskaźników kierunku jazdy (W 26a i W 26b) - patrz ilustracja - tylko dlaczego nie ma go w instrukcji Ie-1 (E-1)?
Uważam podobnie, że przy pełnej banalizacji torów szlakowych sygnał Pc 2 jest zbyteczny, podobnie, jak wskaźnik W 26c w każdym przypadku, a o tym, że takie próby zwrócenia uwagi maszynistom, jak wskaźnik W 26c są bez sensu, skutecznie udowodnili maszyniści pod Szczekocinami, dla których istotny wskaźnik W 24 także nie miał żadnego znaczenia...
Paweł Piotr

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1323
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #5 dnia: 12 Październik 2020, 09:12:15 »
Tak ten wskaźnik :) pomyliłem się. Prawda jest taka, że im więcej rzeczy automatycznie tym człowiek mniej kontroluje pracę.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Dulson

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 24
  • ISEDR/N
    • Zobacz profil
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #6 dnia: 12 Październik 2020, 09:32:22 »
Ja uznaję zasadę, że jak to zrobią centralnie przed semaforem wyjazdowym z W24 lub po otrzymaniu stosownego rozkazu i poinformowaniu go o jeździe na ten tor lewy - to jest dobrze. Jeśli warunki miejscowe są takie, a nie inne. W innych przypadkach, że mam widzieć jego czoło dłużej to nominalnie bym uznał ostatni rozjazd po którym nie ma możliwości zjechania już z toru lewego. Ogólnie do W5 lub semafora wjazdowego kierunku przeciwnego nic mu nie robię.

Offline centarail

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 32
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #7 dnia: 12 Październik 2020, 13:09:31 »
A oświećcie mnie dobre człowieki. W RT stacji Wrocław Główny w działce Dz. 52 w pkt. 12 widnieje taki oto zapis:

Cytuj
Ograniczenie prędkości manewrowania wywołane warunkami miejscowymi: ze względu na zły stan techniczny torów i rozjazdów ogranicza się prędkość manewrową do 10 km/h na wszystkich torach grup: A, C, F, G i pozostałych torach bocznych i komunikacyjnych.

I teraz tak - gdzie są poszczególne grupy to wiemy, który tor jest torem bocznym a który komunikacyjnym też wiemy, ale co jest początkiem tego ograniczenia w przypadku braku wskaźników W9/W14 ? Miejsce ustawienia tarczy manewrowej kierującej na dany tor? A gdy tarczy manewrowej nie ma to...?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 304
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #8 dnia: 12 Październik 2020, 14:58:15 »
Znajomość RT (paragraf 9 Ir-3) oraz w RT działka 3, działka 9 oraz plan schematyczny posterunku ruchu.
« Ostatnia zmiana: 12 Październik 2020, 15:02:59 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline centarail

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 32
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Kiedy się osygnalizować sygnałem Pc-2? Konkrety
« Odpowiedź #9 dnia: 12 Październik 2020, 17:56:35 »
Dzięki! :)