Paragraf 28, ust. 16 instrukcji Ir-1 (R-1) dotyczy sytuacji, gdy na szlaku jest blokada dwukierunkowa.
Paragraf 23 instrukcji Ir-1 (R-1) dotyczy ruchu na szlaku pomiędzy dwoma posterunkami ruchu, a nie jazd do km i z powrotem.
Proszę przeczytać dokładnie ust. 1 paragrafu 24, jakich sytuacji on dotyczy.
Żaden z przytoczonych paragrafów nie dotyczy i nie może być stosowany do sytuacji opisanej w pytaniu.
Przepisy kolejowe nie traktują o sytuacjach hipotetycznych i dowolnie wyimaginowanych, tylko ściśle precyzują sposoby prowadzenia ruchu.
W postawionym pytaniu możemy mieć do czynienia wyłącznie z sytuacją jazdy pociągu bocznicowego na bocznicę szlakową, odgałęziającą się od toru prawego lub jazdą pociągu roboczego do określonego km prawego toru szlakowego i z powrotem w celu wykonania określonej pracy.
W przypadku szlaku dwutorowego z jednokierunkowym prowadzeniem ruchu i jednokierunkową jednoodstępową półsamoczynną blokadą liniową, dyżurny ruchu jest jedynym dysponentem toru prawego aż do miejsca ustawienia semafora wjazdowego do sąsiedniego posterunku ruchu i może tym torem dowolnie dysponować. Jazda do obsługi bocznicy szlakowej w torze prawym i z powrotem lub do km toru prawego i z powrotem winna odbyć się na rozkaz pisemny S (wyjazd ze stacji z pominięciem semafora z sygnałem "stój") oraz przy zastosowaniu zamknięć pomocniczych, uniemożliwiających podanie sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym w kierunku już zajętego prawego toru szlakowego (podpórki pod blokami Pu, dania zgody i dania nakazu, kliny zastawcze do drążków przebiegowych i dźwigni nastawczych, kapturki do przycisków i inne przyrządy ochronne, odpowiednie do konstrukcji usrk, określone w regulaminie technicznym), i dyżurny ruchu sąsiedniego posterunku nie ma nic do tego, jednak dobrym sposobem także - oprócz wymienionych wyżej obowiązkowych obostrzeń, jest prośba do dyżurnego ruchu sąsiedniego posterunku ruchu, aby nie wracał swego bloku końcowego po ostatnim pociągu, po przybyciu którego do sąsiedniego posterunku ma być wykonana po torze prawym jazda na bocznicę szlakową i z powrotem lub do km i z powrotem, także po torze prawym. O powrocie takiej jazdy do stacji wyprawiającej należy wówczas poinformować dyżurnego ruchu sąsiedniego posterunku ruchu, że tor szlakowy został zwolniony i poprosić o zwrot bloku blokady liniowej.