Autor Wątek: Kilka pytań od wiecznie początkującego  (Przeczytany 109323 razy)

Offline macieksoft

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 17
    • Zobacz profil
  • Skąd: Tychy
Kilka pytań od wiecznie początkującego
« dnia: 10 Grudzień 2015, 14:28:24 »
Witam, znowu mam kilka pytań odnośnie symulacji.

1: Czemu blokady samoczynne typu EAP znajdujące się w Liskowie na szlaku Lisków-Wilamowice działają inaczej niż napisano w instrukcji? W instrukcji jest napisane o konieczności naciśnięcia przycisku POZ aby umożliwić wjazd przez blokadę, jednak posterunek w Wilamowicach może wyprawić pociąg nawet bez mojej zgody (bez naciskania POZ).

Cytuj
Żądanie pozwolenia przez sąsiedni posterunek sygnalizowane jest miganiem na biało strzałki kierunkowej
"przyjazd" oraz dzwonieniem dzwonka. Danie pozwolenia odbywa się poprzez wciśnięcie przycisku Poz -
strzałka kierunkowa przechodzi w światło białe ciągłe, a dzwonek przestaje dzwonić.

2: Czy jeśli jest napisane "wagony na ZYX" to oznacza to zmianę numeru wagonów (odsprzęgu) po odczepieniu loka na 66185, czy może chodzi o to że pociąg 66185 ma zabrać te wagony? No i jaki numer nadać luzowi co zostaje po odczepieniu wagonów?

Kolejną sytuacją jest 44181 bez uwag eksploatacyjnych. 964 zabiera mu wagony, ale co się dzieje z luzem 44181, jaki numer mu mam nadać bo automatycznie jest on zmieniany na "manewr1" (po odsprzęgnięciu) czy jakoś tak?

3: Po co przysłali mi drezynę? Nie piszą nigdzie po co ona jest, wiem tylko że kończy bieg.

4: Czy jak w uwagach eksploatacyjnych jest napisane "na poc 99172" to oznacza to zmianę numeru pociągu? Czy może chodzi o coś innego?

5: Gdzie jest cyngiel do dawania Sz na Tz1?
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 15:40:35 wysłana przez macieksoft »

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 771
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Grudzień 2015, 15:50:53 »
Ponieważ nie gram na tym RJ, tylko na swoim to do uwag eksploatacyjnych się nie odniosę, ale jeżeli jest na poc. 99172, to albo dot. to loka, albo wagonów, którym w odpowiedniej godzinie taki numer trzeba nadać i z nim wyprawić w drogę.
5: Gdzie jest cyngiel do dawania Sz na Tz1?
No nie ma cyngla, bo to Tz, a nie semafor, po za tym za nim nie ma już innego semafora, aby jechać na Sz, tam się podaje sygnał Ms2, po zwolnieniu przez skład izolacji torowej i przełożenia do położenia zasadniczego zwrotnic 201/202.

Offline macieksoft

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 17
    • Zobacz profil
  • Skąd: Tychy
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Grudzień 2015, 17:24:23 »
A czemu jestem zmuszony domyślać się tego że lok zmienia numer.
W rozkładze jazdy mam loka kończącego o numerze 967 i uruchamianego o numerze 966. Czemu więc nigdzie nie jest napisane że 967 zmienia numer na 966? Czemu jestem zmuszony się tego domyślać? Czy w rzeczywistości kierowanie ruchem też jest oparte na domysłach? ;-)
To samo z 66184 > 66187.

No i wreszcie wiem domyślam się jak odprawić to wszystko ;-)
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 17:41:48 wysłana przez macieksoft »

Offline melis

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 361
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Grudzień 2015, 20:19:53 »
Po pierwsze pobierz opis rozkładu, który napisał @Maku. Jest tam wyraźnie napisane, że  lokomotywy z Tefamy, obsługuja tylko i wyłącznie ten odcinek a więc, lokomotywa z 967 pojedzie z najbliższym składem skierowanym na Tefamę. A co z wagonami z 967 np, to masz już w uwagach eksploatacyjnych. Czytaj uwagi a będziesz wiedział co i jak, bo tak na ten przykład pociąg 969 ciągnie wagony na 66187. Jak jesteś początkujący i nie opanowałeś jeszcze rozkładu, to najlepiej wyłącz opóźnienia aby nie musieć szukać za dużo..
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 20:23:30 wysłana przez melis »

Offline macieksoft

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 17
    • Zobacz profil
  • Skąd: Tychy
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Grudzień 2015, 20:37:33 »
Udało mi się odprawić te pociągi. Już wiem o co w tym chodzi.
Jednak co z tą blokadą? Czemu działa inaczej niż w instrukcji?
No i czemu testowo mnie opiernicza za niezablokowany blok początkowy mimo tego że pociąg jeszcze nie wyjechał ze stacji? Tak się zawsze dzieje jak wyprawiam pociąg z chociażby niewielkim opóźnieniem.

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Grudzień 2015, 20:54:20 »
Udało mi się odprawić te pociągi. Już wiem o co w tym chodzi.
Jednak co z tą blokadą? Czemu działa inaczej niż w instrukcji?

Może kolega zdający dyżur Ci podkołkował blok pozwolenia? IMHO obsługa blokady z Wilamowicami po torze 2 jest łatwiejsza jeśli blok pozwolenia blokuje się automatycznie. O pociągi towarowe i lokomotywy luzem Wilamowice i tak pytają w osobnym telefonogramie - a na linii dwutorowej (jeśli takiego zapisu w RTS nie ma) takiego obowiązku nie ma.

Offline melis

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 361
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Grudzień 2015, 21:21:25 »
No i czemu testowo mnie opiernicza za niezablokowany blok początkowy mimo tego że pociąg jeszcze nie wyjechał ze stacji? Tak się zawsze dzieje jak wyprawiam pociąg z chociażby niewielkim opóźnieniem.
Zbyt wcześnie prosisz testowo o wolną drogę i dajesz zielone. Dochodzi do tego opóźnienie i taka reakcja testowa. O wolną pytaj dopiero gdy skład dojeżdża do Twej stacji np na wysokości SSP, jeśli nie ma postoju. A jak postój jest, to dopiero o czasie odjazdu.

Offline macieksoft

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 17
    • Zobacz profil
  • Skąd: Tychy
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Grudzień 2015, 22:03:36 »
Udało mi się odprawić te pociągi. Już wiem o co w tym chodzi.
Jednak co z tą blokadą? Czemu działa inaczej niż w instrukcji?

Może kolega zdający dyżur Ci podkołkował blok pozwolenia? IMHO obsługa blokady z Wilamowicami po torze 2 jest łatwiejsza jeśli blok pozwolenia blokuje się automatycznie. O pociągi towarowe i lokomotywy luzem Wilamowice i tak pytają w osobnym telefonogramie - a na linii dwutorowej (jeśli takiego zapisu w RTS nie ma) takiego obowiązku nie ma.

Jest łatwiejsza, ale mi się wydaje że jest nierealistyczna. A przynajmniej niezgodna z instrukcją i mniej bezpieczna. Pytanie do twórcy, czy to bug?

Do tego stacja zbyszki po wyprawieniu przeze mnie pociągu po torze niewłaściwym (co oczywiście wcześniej zasygnalizowałem przez telefon) kazała mi zablokować blok początkowy. Ale ta blokada ma blok początkowy tylko dla toru właściwego. Zablokowałem ten blok korzystając dodatkowo z dPo2z bo inaczej się nie dało go zablokować bo przecież nie wyprawiałem pociągu po torze właściwym (a to po to żeby "Zbyszek" zawrył ryja) i potem nie mogłem wyprawić pociągu po torze właściwym. Musiałem wyprawić na Sz o dopiero wtedy "Zbyszek" odblokował Ko i mogłem normalnie prowadzić ruch.

Wygląda na to że "Zbyszek" zapomina że dla kierunku niewłaściwego nie mam bloku Po i każe mi czynić cuda żeby ten blok zablokować, zmuszając mnie do zablokowania bloku na właściwym torze mimo tego że pociąg jedzie niewłaściwym.
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 22:11:19 wysłana przez macieksoft »

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 771
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Grudzień 2015, 22:32:56 »
Do tego stacja zbyszki po wyprawieniu przeze mnie pociągu po torze niewłaściwym (co oczywiście wcześniej zasygnalizowałem przez telefon) kazała mi zablokować blok początkowy. Ale ta blokada ma blok początkowy tylko dla toru właściwego. Zablokowałem ten blok korzystając dodatkowo z dPo2z bo inaczej się nie dało go zablokować bo przecież nie wyprawiałem pociągu po torze właściwym (a to po to żeby "Zbyszek" zawrył ryja) i potem nie mogłem wyprawić pociągu po torze właściwym. Musiałem wyprawić na Sz o dopiero wtedy "Zbyszek" odblokował Ko i mogłem normalnie prowadzić ruch.

Wygląda na to że "Zbyszek" zapomina że dla kierunku niewłaściwego nie mam bloku Po i każe mi czynić cuda żeby ten blok zablokować, zmuszając mnie do zablokowania bloku na właściwym torze mimo tego że pociąg jedzie niewłaściwym.
Nie blokuje się blokady na torze, po którym nic nie pojechało, nadto nie wysyła się poc. na tor, który sami zajęliśmy blokadą. Mnie to bardziej wygląda, iż nie zgłosiłeś do Borku, odjazdu po lewym w telefonogramie zapowiadawczym, stąd jeżeli zgłosiłeś tylko (np.) "35102 odjechał" to RSP z Borku przyjął odjazd tego poc. po torze właściwym, czyli nr 2. Po za tym,czy przed wyprawieniem następnego poc. na Sz, na niby zajęty tor, wprowadziłeś TZP? Czy na torze nr 1 wprowadziłeś ruch jednotorowy dwukierunkowy przy czynnych obu torach szlakowych?

Offline macieksoft

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 17
    • Zobacz profil
  • Skąd: Tychy
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Grudzień 2015, 22:51:14 »
Rzeczywiście sprawdziłem i zapomniałem podać toru. Wybaczcie niekompetencję.
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 22:53:15 wysłana przez macieksoft »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Grudzień 2015, 23:41:49 »
A może macieksoft przed zadawaniem pytań najpierw powinien zapoznać się z następującymi dokumentami: Instrukcja Ie-10 (E-18) oraz Ir-1 (R-1), bez znajomości których poprawne korzystanie z symulatora będzie nastręczać szereg trudności?
« Ostatnia zmiana: 10 Grudzień 2015, 23:43:22 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline ISEDR 1994

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 25
    • Zobacz profil
  • Skąd: Bydgoszcz
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #11 dnia: 11 Grudzień 2015, 00:07:28 »
A może macieksoft przed zadawaniem pytań najpierw powinien zapoznać się z następującymi dokumentami: Instrukcja Ie-10 (E-18) oraz Ir-1 (R-1), bez znajomości których poprawne korzystanie z symulatora będzie nastręczać szereg trudności?

Ir-1 w zupełności wystarczy, tu chodzi w głównej mierze o sprawne prowadzenie ruchu, co do Ie-10 - ona jest bardziej ogólną instrukcją na temat samych urządzeń przekaźnikowych, taki bardziej rarytasik

Offline melis

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 361
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #12 dnia: 11 Grudzień 2015, 06:53:07 »
Poza tym, kolega powinien zdaje się mi, dokładnie czytać instrukcję do symulatora. Skrócona dla Liskowa i rozszerzona dla Testowa. Pamiętam jak topornie mi szło, to czytanie :) Z czasem jednak, zgłębianie tej wiedzy, dawało dużo satysfakcji.
Edycja: Jako, że także myślę o sobie jak o początkującym uzytkowniku ISDR'a, podepne się pod temat i zadam pytanie - wybacz autorze tematu ;) - W Liskowie puszczając jakikolwiek skład na Sz w danym kierunku, nie musimy dyktować rozkazu, w którym zawarta jest informacja o uniewaznieniu wskazań SBL, jak to ma miejsce w Testowie w stronę Ślemienia. A czemu?
« Ostatnia zmiana: 11 Grudzień 2015, 09:10:19 wysłana przez melis »

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 771
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Grudzień 2015, 12:31:34 »
W Liskowie puszczając jakikolwiek skład na Sz w danym kierunku, nie musimy dyktować rozkazu, w którym zawarta jest informacja o uniewaznieniu wskazań SBL, jak to ma miejsce w Testowie w stronę Ślemienia. A czemu?
A w kierunku do jakiego posterunku zapowiadawczego mamy w Liskowie SBL, aby unieważniać to coś?

Offline ISEDR 1994

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 25
    • Zobacz profil
  • Skąd: Bydgoszcz
Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
« Odpowiedź #14 dnia: 11 Grudzień 2015, 13:12:41 »
W liskowie do żadnego posterunku nie ma SBL. Domyślam się że kolega ma na myśli szlak do Wilamowic, gdzie faktycznie jest tam jakiś semafor, z tym że jest semafor odstępowy posterunku ruchu. Wtedy jeśli wyjeżdżasz na rozkaz "S" przejeżdżając semafor wyjazdowy wskazujący sygnał stój, uwzględniasz na co ma być wjazd na posterunku odstępowym, w symulatorze chyba tego nie ma bo tu są jeszcze stare druki, ale normalnie jest tak że uwzględnia się w trzeciej rubryce "inne" na co ma być wjazd na posterunek odstępowy. Można też podyktować rozkaz tylko do semafora odstępowego posterunku ruchu a dalej PO wydaję ponownie rozkaz z uwzględnieniem swojego semafora lecz rzadko to się stosuję.