Autor Wątek: radiołączność pociągowa  (Przeczytany 33169 razy)

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #15 dnia: 31 Styczeń 2012, 21:01:05 »
Oczywiście, że nadawany jest na jednym kanale.
Tak samo jest z kanałem "test radio-stop".
Nie po to, jest zróżnicowanie kanałów radiołączności pociągowej, aby zatrzymać duży obszar. A pamiętajmy, że koliber przy odpowiednich warunkach amtmosferycznych potrafi siać na sporą odległość.

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Luty 2012, 20:20:31 »
A pamiętajmy, że Koliber przy odpowiednich warunkach amtmosferycznych potrafi siać na sporą odległość.

Zgadza się, ale i tak wszystko zależy od warunków lokalnych, miejsca i wysokości montażu anteny, ustawienia mocy nadajnika w RT - wszystko to jest na każdym posterunku indywidualnie urządzane.

Jeśli chodzi o stare RT "Radmor" to oczywiście nadaje ALARM tylko na jednym, wybranym przełącznikiem kanale.
Jeśli to LCS to jest szansa, że tam urządzenia mogą być spięte w koncentrator i to wszystko działać inaczej, niż zwykle, dlatego LCSy itp. historie bierzmy w osobnych kategoriach.

Paweł: A czy ja Ci do Kolibra nie wysyłałem instrukcji jakiś czas temu? Jest osobno DTRka i osobno zdjęcia instrukcji.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #17 dnia: 04 Luty 2012, 12:43:37 »
Są też opinie, że sygnał "Radio-stop" gdyby działał na wszystkich kanałach nie było by złe. Tłumaczone jest to tym, że na dużym zagęszczeniu linii kolejowych a wszczególności krzyżowania na dwóch lub więcej poziomach takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, np. uszkodzenie wiaduktu z inną linią kolejową. Coś w tym jest ... Poza tym słyszałem o Tymczasowej instrukcji prowadzenia ruchu z wykorzystaniem systemu ETCS poziomu 1 (Ir-1a). Czy jest już wydana? Gdzie można o tym poczytać?

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #18 dnia: 06 Luty 2012, 10:14:46 »
Być może miałoby to swoje plusy, ale: na danym szlaku obowiązuje jeden kanał radiołączności. Przy dużym zagęszczeniu, gdyby nadać sygnał ALARM na wszystkich kanałach spowodowałoby to całkowity paraliż obrębie ok. 20 km - fala wywołań, nikt nie wie co się dzieje, zamieszanie, bo każdemu trzeba odpowiedzieć czy może jechać czy nie. Maszynista lub dyżurny ruchu nadając sygnał powinien wiedzieć, gdzie stoją wskaźniki W28, co oznacza, że wiedzą na którym kanale nadać ALARM, by zatrzymać konkretny pociąg/pociągi.

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #19 dnia: 06 Luty 2012, 18:24:16 »
Życzę powodzenia w przełączaniu się selektywnie na stacjach węzłowych. W przypływie nerwów przy zauważonym niebezpieczeństwie badanie co gdzie wjeżdża i na którym kanale się znajduje jest ostatnią rzeczą. W obrębie 20 km to sobie nastawnia odbierze sygnał, a z pojazdami już tak kolorowo nie będzie.
« Ostatnia zmiana: 06 Luty 2012, 18:26:56 wysłana przez ZiomalCl »

Offline brian-82

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #20 dnia: 07 Luty 2012, 09:09:26 »
To powinien być "panic button" - duży czerwony i wysyłający ALARM gdzie się da. Trochę żartuję, ale może taka dodatkowa opcja do selektywnego ALARMU by się przydała.
Nothing so smart was ever so simple.

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #21 dnia: 07 Luty 2012, 09:14:34 »
W obrębie 20 km to sobie nastawnia odbierze sygnał, a z pojazdami już tak kolorowo nie będzie.

Zdziwiłbyś się, niekiedy na pojazdach radiotelefon ma lepszy zasięg niż nastawnia obok której przejeżdża. Tutaj jest wiele czynników, nie ma co się nad tym rozwodzić.

Co do przełączania - nie licząc tak dużych stacji jak Warszawy obowiązują na węzłach najczęściej 2,3 lub 4 kanały pociągowe, także, aż tak wielki wybór to nie jest. Najwyżej 2 przyciski naraz i decha.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1296
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #22 dnia: 07 Luty 2012, 16:24:11 »
A nie ma czegoś takiego, że jak w "obrębie" posterunku jest kilka kanałów, to na każdy nie musi być radio telefon?

Mowa o kanale pociągowym.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #23 dnia: 07 Luty 2012, 17:11:58 »
Zdziwiłbyś się, niekiedy na pojazdach radiotelefon ma lepszy zasięg niż nastawnia obok której przejeżdża. Tutaj jest wiele czynników, nie ma co się nad tym rozwodzić.

Wcale mnie to by nie zdziwiło, sam się tym tematem zajmuję w praktyce.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #24 dnia: 07 Luty 2012, 22:07:41 »
A nie ma czegoś takiego, że jak w "obrębie" posterunku jest kilka kanałów, to na każdy nie musi być radio telefon?

Mowa o kanale pociągowym.

Wiele jest posterunków na których "łamie" się kanał pociągowy, a dany posterunek ma tylko jedno radyjo.

Offline Cezar

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
  • GG: 1623302
  • Skąd: Choszczno/Szczecin
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #25 dnia: 08 Luty 2012, 23:38:39 »
Wiele jest posterunków na których "łamie" się kanał pociągowy, a dany posterunek ma tylko jedno radyjo.
Jak to jest technicznie rozwiązane? ISDR w jakiś sposób się przełącza w obrębie jednego radia by na konkretnym kanale nadać wiadomość?
Specjalista ds. transportu Follow Me w Szczecinie :)

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
    • http://uetam.pl
  • GG: 3435358
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #26 dnia: 09 Luty 2012, 19:51:16 »
Wiele jest posterunków na których "łamie" się kanał pociągowy, a dany posterunek ma tylko jedno radyjo.
Jak to jest technicznie rozwiązane? ISDR w jakiś sposób się przełącza w obrębie jednego radia by na konkretnym kanale nadać wiadomość?
Maszynisci przelaczaja sie na kanal obowiazujacy na stacji/szlaku :)

Offline Cezar

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
  • GG: 1623302
  • Skąd: Choszczno/Szczecin
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #27 dnia: 10 Luty 2012, 12:23:26 »
Maszynisci przelaczaja sie na kanal obowiazujacy na stacji/szlaku :)
Aha, czyli dyżurny nic nie przełącza i jeśli on rozpoczyna rozmowę to na każdym kanale go słychać będzie? Dobrze rozumuję? :P
Specjalista ds. transportu Follow Me w Szczecinie :)

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
    • http://uetam.pl
  • GG: 3435358
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #28 dnia: 10 Luty 2012, 14:09:29 »
Maszynisci przelaczaja sie na kanal obowiazujacy na stacji/szlaku :)
Aha, czyli dyżurny nic nie przełącza i jeśli on rozpoczyna rozmowę to na każdym kanale go słychać będzie? Dobrze rozumuję? :P
Nie. Tylko na tym na ktorym ktorym jego posterunek dziala ;)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #29 dnia: 10 Luty 2012, 20:11:43 »
Cezar. Posterunek ruchu (stacja węzłowa i odgałęźny- podg) powinien być wyposażony w tyle urz. radiołączności pociągowej ile linii kolejowych o różnych kanałach jest stycznych do tego posterunku. Dyżurny ruchu komunikuje się z kierującym pojazdem kolejowym na odpowiednim urządzeniu (kanale) przypisanym do linii kolejowej na której znajduje się pojazd kolejowy (pociąg). Tak przynajmniej opisuje to Instrukcja Ie-14 (E-36). Jeżeli jest inaczej, to jest to wbrew jej postanowieniom i nie ma wyjątków, jak twierdzi Centrala PLK. Na LCS-asch rzecz ma się podobnie tyle że zamiast wielu radiotelefonów jest jedno urządzenie - koncentrator, który ma funkcjonować podobnie. Nie ma czegoś takiego dla st. węzłowej i podg, jak jeden wybrany kanał radiowy, na którym pracuje posterunek. Dyżurny ruchu musi mieć łączność z pociągami, które wyprawia i przyjmuje z przyległych szlaków, a one należą do różnych linii kolejowych. Kierujący pojazdem kolejowym przełącza się na odpowiedni kanał wg wskaźnika W28, który jest usytuowany za ostatnim rozjazdem stacji węzłowej lub podg wyprowadzającym pociąg na kolejną linię kolejową z innym kanałem radiołączności pociągowej. Są stacje, gdzie te zasady nie są przestrzegane, ale to już inny problem.