Autor Wątek: radiołączność pociągowa  (Przeczytany 33047 razy)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
radiołączność pociągowa
« dnia: 22 Styczeń 2012, 14:38:09 »
Jakie zasady obowiązują dla wskazania kanału radiołączności pociągowej w zeszytach wrjp dla stacji węzłowych i podg? Po analizie różnych zeszytów widać, że nie nie ma tu jednoznaczności. Często dla ww. posterunków wykazany jest jeden i ten sam kanał bez względu z której linii następuje wjazd lub kanał jaki będzie obowiązywał ale po wyjeździe na inną linię z danej stacji. Czy to normalne?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1296
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Styczeń 2012, 15:41:47 »
Jeżeli dla każdego kierunku ruchu był osobny kanał, to by chyba musieli mieć na niektórych stacjach osobne pomieszczenie na radiotelefony. Po co od razu zmiana na podg ? Czasem podg ma w bok krótki szlak, a nawet jak nie to musiałby się motać chcąc wezwać pociąg jadący z boku i jadący prosto.

Kanały są przeważnie 3 - pociągowy, manewrowy, drogowy. I tyle, czasem fakt wyjazd ze stacji na linię oznacza zmianę kanału itp. Myślę, że wszystko jest w granicach zdrowego rozsądku.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:18:39 »
Niestety przepisy są w tym względzie bezwzględne, czy to komu się podoba czy nie. Ale jak to w życiu przepisy sobie życie sobie. Wg Ir-5 (R-12) Ie-14 (E-36) każda linia ma jeden kanał a posterunki ruchu, do których przylegają różne linie kolejowe mają być wyposażone w urządzenia pozwalające dyżurnym ruchu komunikację z pociągiem na przyległych szlakach. Z tym wiąże się organizacja systemu "Radio-stop".
Więc, czy poprawny jest wpis do zeszytów wrjp. tylko jeden kanał z każdego kierunku dla st. węzłowej (podg) kiedy wiemy, że zmiana kanału może nastąpić w czasie mijania W28?

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:55:28 »
Słyszałem, że Sygnał alarmowy "Radio-stop" nadany na jednym urządzeniu radiołączności pociągowej zatrzyma wszystkie pociągi, które go odebrały. Pytanie wszystkie w zasięgu nadającego urządzenia bez względu na którym kanale pociąg jedzie, czy tylko te pociągi z ustawionym takim samym kanałem. Bez względu jak jest, które rozwiązanie jest (byłoby) lepsze? Obecne przepisy Ir-5 już nie mają zapisu z R-12 o współdziałaniu "Radio-stop" urządzeń na tym samym kanale. Może dla starych urządzań funkcjonuje stara organizacja a dla nowych już nie?

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:44:12 »
Jak rozwiązana jest radiołączność pociągowa na LCS-ach przy tym samym kanale? Czy rozmowa jednego dyżurnego ruchu blokuje (zakłóca) rozmowę drugiemu?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1296
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:55:09 »
Jak rozwiązana jest radiołączność pociągowa na LCS-ach przy tym samym kanale? Czy rozmowa jednego dyżurnego ruchu blokuje (zakłóca) rozmowę drugiemu?

Tak samo jak normalnie, w Polsce jeszcze nie ma łączności typu GSM-R wtedy będzie inaczej. Poza tym chyba normalne, że jak pociąg jest w obrębie LCS-u to komunikuje się z nim jeden ISDR.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline ZiomalCl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa / Celestynów
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Styczeń 2012, 11:21:33 »
Pytanie wszystkie w zasięgu nadającego urządzenia bez względu na którym kanale pociąg jedzie, czy tylko te pociągi z ustawionym takim samym kanałem.

To zależy od urządzeń radiołączności, które nadają sygnał RS. Stare radiotelefony (Radmor) nadają na wybranym kanale. Dzisiejsze nowinki techniczne (np. Koliber) RS puszczają na wszystkie kanały, a nie ten wybrany.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Styczeń 2012, 20:14:53 »
Gdzie o tym można poczytać?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1296
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #8 dnia: 23 Styczeń 2012, 20:19:08 »
Pewno w instrukcji tych urządzeń  ;D
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #9 dnia: 23 Styczeń 2012, 20:31:07 »
Niestety nie

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #10 dnia: 23 Styczeń 2012, 21:06:31 »
No to się nie dowiesz :D

Offline krzysiek13000

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 18
    • Zobacz profil
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #11 dnia: 23 Styczeń 2012, 23:59:41 »
Niestety nie
Jak nie jak tak ;) Z instrukcji Kolibra:
Cytuj
Sygnał alarmu jest nadawany na wszystkich kanałach, także na kanale RADIOSTOP (ze zmniejszoną mocą).
W życiu jak w ISDRze - czas biegnie tak szybko, że ciężko za nim nadążyć.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #12 dnia: 29 Styczeń 2012, 19:12:32 »
Możesz podać namiar na tę instrukcję z przytoczona treścią? Ze strony producenta takiej treści nie wyczytałem.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 798
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #13 dnia: 29 Styczeń 2012, 20:25:34 »
Instrukcje obsługi nowszych urządzeń i systemów nie są publicznie dostępne - są to instrukcje opracowane przez producenta, a nie PKP PLK i dostępne są jedynie dla pracowników którzy je obsługują. W Internecie można znaleźć trochę "lewych" instrukcji i DTR, ale do Kolibra nigdzie nie widziałem.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #14 dnia: 31 Styczeń 2012, 20:49:38 »
Wczoraj otrzymałem odp. od producenta radiotelefonów "Koliber" dla PKP (kontakt ze strony producenta ): "Sygnał radio-stop nadawany jest na aktualnym (i tylko na tym) kanale pracy."