Autor Wątek: Sygnał S3 a SBL  (Przeczytany 114007 razy)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #30 dnia: 18 Lipiec 2013, 18:39:43 »
mateu napisał:

"Ostatni semafor SBL jak pewnie dobrze wiesz jest przede wszystkim tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego a dopiero pozniej semaforem blokady liniowej ...."

Taka interpretacja jest chyba właściwa i w związku z tym kiedy ostatni semafor sbl zw wskaźnikiem W18 jest ciemny, też jest traktowany jak ciemna tarcza ostrzegawcza, czego wyrazem jest przepis w Ie-1 w odniesieniu do takiego przypadku (nie wymaga zatrzymania i jazdy do 20km/h aż czoło pociągu minie sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym). Ale jest też wielu oponentów. Co powoduje wygaszenie (ciemny) ostatniego semafora sbl ze wskaźnikiem W18?

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #31 dnia: 18 Lipiec 2013, 22:07:15 »
Co powoduje wygaszenie (ciemny) ostatniego semafora sbl ze wskaźnikiem W18?

Ty sobie żarty robisz?

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #32 dnia: 19 Lipiec 2013, 09:39:36 »
Chyba kończą mu się pomysły...

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #33 dnia: 19 Lipiec 2013, 19:27:37 »
Co powoduje wygaszenie (ciemny) ostatniego semafora sbl ze wskaźnikiem W18?

Ty sobie żarty robisz?

Np. Miłośnicy Kolei kolekcjonujący żarówki... Albo UFO ;)

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #34 dnia: 20 Lipiec 2013, 10:19:34 »
Taka interpretacja jest chyba właściwa i w związku z tym kiedy ostatni semafor sbl zw wskaźnikiem W18 jest ciemny, też jest traktowany jak ciemna tarcza ostrzegawcza, czego wyrazem jest przepis w Ie-1 w odniesieniu do takiego przypadku (nie wymaga zatrzymania i jazdy do 20km/h aż czoło pociągu minie sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym). Ale jest też wielu oponentów.

A mogę wiedzieć, który przepis z Ie-1 tak stanowi? Ostatnio czytałem interpretację instrukcji od PKP PLK S.A. na ten temat i jednoznacznie PLK wskazała konieczność zatrzymania się i - po stwierdzeniu braku przeszkód - kontynuowania jazdy na widoczność (z zachowaniem szczególnej ostrożności) z prędkością do 20 km/h na całości ostatniego odstępu.
Semafor SBL ze wskaźnikiem W18 jest nadal SEMAFOREM, więc wszelkie przepisy odnośnie semaforów obowiązują. Różni się tym, że pełni dodatkowo rolę tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego.
Przy ciemnej głowicy tego semafora nadal nie wiemy, czy ostatni odstęp jest wolny, czy zajęty.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #35 dnia: 20 Lipiec 2013, 13:24:18 »
mateu napisał:

"Ostatni semafor SBL jak pewnie dobrze wiesz jest przede wszystkim tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego a dopiero pozniej semaforem blokady liniowej ...."

Taka interpretacja jest chyba właściwa i w związku z tym kiedy ostatni semafor sbl zw wskaźnikiem W18 jest ciemny, też jest traktowany jak ciemna tarcza ostrzegawcza, czego wyrazem jest przepis w Ie-1 w odniesieniu do takiego przypadku (nie wymaga zatrzymania i jazdy do 20km/h aż czoło pociągu minie sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym). Ale jest też wielu oponentów. Co powoduje wygaszenie (ciemny) ostatniego semafora sbl ze wskaźnikiem W18?

Taka interpretacja jest na pewno błędna. Jak to napisał djuzi ostatni SBL jest przede wszystkim semaforem. Poza tym jeśli semafor SBL jest ciemny, to poprzedzający go nie nastawi się na sygnał zezwalający. I dwa odstępy blokowe do 20km/h.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #36 dnia: 20 Lipiec 2013, 22:04:40 »
WTB-E10 par.6 ust.10 wyraźnie mówi, że semafor może pełnić funkcje tarczy ostrzegawczej, wiec takie stwierdzenia nie muszą być błędne. Jeżeli można ufać Wikipedii - pada tam stwierdzenie, że ostatni semafor sbl spełnia właśnie taką funkcję. Czy na pewno ostatni semafor sbl z W18 spełnia taką funkcję? Jaki sygnał pokazuje ostatni semafor sbl ze wskaźnikiem W18, gdy semafor wjazdowy pokazuje jeden z sygnałów S10(a) - S13(a)?

djuzi napisał:
"Semafor SBL ze wskaźnikiem W18 jest nadal SEMAFOREM, więc wszelkie przepisy odnośnie semaforów obowiązują. Różni się tym, że pełni dodatkowo rolę tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego.
Przy ciemnej głowicy tego semafora nadal nie wiemy, czy ostatni odstęp jest wolny, czy zajęty."

Zgadza się, ale dlaczego w Ie-1 jest napisane wyraźnie co nakazuje się maszyniście w przypadku ciemnego ostatniego semafora sbl ze wskaźnikiem W18. Jest to sprzeczność z Ir-1, czy przepisy te razem stanowią komplet?
« Ostatnia zmiana: 20 Lipiec 2013, 22:15:30 wysłana przez stanislaw57 »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #37 dnia: 20 Lipiec 2013, 23:42:33 »
Jaki sygnał pokazuje ostatni semafor sbl ze wskaźnikiem W18, gdy semafor wjazdowy pokazuje jeden sygnałów S10(a) - S13(a)?

Jakby nie patrzeć, to chyba normalne, że pulsującą pomarańczę.

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #38 dnia: 21 Lipiec 2013, 01:07:47 »
WTB-E10 par.6 ust.10 wyraźnie mówi, że semafor może pełnić funkcje tarczy ostrzegawczej, wiec takie stwierdzenia nie muszą być błędne.
Kazdy semafor wjazdowy na stacje / drogowskazowy pelni rowniez role tarczy ostrzegawczej dla nastepnego semafora wiec to nie jest zadne odkrycie.
Ba, nawet kazdy semafor SBL pelni role tarczy ostrzegawczej dla nastepnego semafora SBL.
Cytuj
Jeżeli można ufać Wikipedii - pada tam stwierdzenie, że ostatni semafor sbl spełnia właśnie taką funkcję. Czy na pewno ostatni semafor sbl z W18 spełnia taką funkcję? Jaki sygnał pokazuje ostatni semafor sbl ze wskaźnikiem W18, gdy semafor wjazdowy pokazuje jeden z sygnałów S10(a) - S13(a)?
Moze byc ciemny, pokazywac S1, S4 lub ewentualnie w zaleznosci od rodzaju usterki S5.
Cytuj
djuzi napisał:
"Semafor SBL ze wskaźnikiem W18 jest nadal SEMAFOREM, więc wszelkie przepisy odnośnie semaforów obowiązują. Różni się tym, że pełni dodatkowo rolę tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego.
Przy ciemnej głowicy tego semafora nadal nie wiemy, czy ostatni odstęp jest wolny, czy zajęty."
Zgadza się, ale dlaczego w Ie-1 jest napisane wyraźnie co nakazuje się maszyniście w przypadku ciemnego ostatniego semafora sbl ze wskaźnikiem W18. Jest to sprzeczność z Ir-1, czy przepisy te razem stanowią komplet?
Chdzi tutaj o to, aby maszynisci wiedzieli jak sie zachowac jadac NA ROZKAZ S przy WYŁĄCZONEJ i UNIEWAZNIONEJ tym samym rozkazem blokadzie samoczynnej gdzie NIE OBOWIAZUJE zasada 20km/h przy ciemnym semaforze wiec nie jest to zadna sprzecznosc z Ir1. Wskaznik W18 PRZYPOMINA ze to ostatni semafor SBL ktory pomimo tego ze wskazywal S1 / byl ciemny/ cokolwiek innego moglismy pominac bez zatrzymywania sie czy ograniczania predkosci.
« Ostatnia zmiana: 21 Lipiec 2013, 01:11:51 wysłana przez mateu »

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #39 dnia: 21 Lipiec 2013, 06:13:42 »
Wszystko się zgadza, ale Ie-1 mówi "ciemny lub unieważniony". Nie należy tego łączyć. Chyba można unieważnić tylko ostatni semafor sbl z W18 bo jest ciemny, a nie koniecznie wszystkie semafory sbl. Ale kiedy ujawnia to jakiś "pociąg" na szlaku, to w tym czasie nie unieważnia się, ale zgłasza ISDR-owi, a ten mając podgląd odcinka zbliżania i wie jaka jest sytuacja ruchowa udzieli odpowiedniej odpowiedzi. Podobnie jak przy przywróceniu ruchu dwutorowego, kiedy pociąg jedzie torem prawym. ISDR informuje o tym pociągi będące na szlaku. W przypadku wyprawienia - przekazuje rozkaz pisemny. Ale skoro PLK nakazuje jakimś pismem, jak twierdzi jeden z przedmówców, jazdę do 20 km/h  w przypadku ciemnego semafora z W18, to tak się jeździ. Z jednej strony PLK robi wszystko dla skrócenia czasów jazdy w sytuacjach nietypowych (zamieniono SS na PP na szlakach z sbl jednoodstępową i jazda z ograniczoną prędkością na Sz obowiązuje do granicy posterunku ruchu, a potem można rozkładową mimo, że nie ma tarczy ostrzegawczej ),  z drugiej - wydłuża, bo ciemny semafor z W18 nie oddaje stanu zajętości czy stanu technicznego na odstępie przez niego osłanianym. Ie-1 wyraźnie mówi o jeździe do 20 km/h gdy semafor sbl wskazuje sygnał S1 lub wątpliwy. Semafor ciemny traktuje jako sygnał "Stój", a w odniesieniu do ostatniego semafora z W18 precyzuje postępowanie. Ale wychodzi na to, że przepis ten jest "martwy". Przy niczym się nie upieram. To tylko dyskusja. Jazda do 20km/h gwarantuje(?) mi bezpieczeństwo, a to jest najważniejsze. Jeszcze bezpieczniej jest nie wychodzić z domu. Przepisy chyba opisują przypadek kiedy będzie brak zasilania a pociąg zbliża się do semafora z W18. Np. na oczach maszynisty staje się ciemny z S2. Wyjazd na ten tor z przeciwka chyba nie daje takiego efektu?
« Ostatnia zmiana: 21 Lipiec 2013, 06:21:33 wysłana przez stanislaw57 »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #40 dnia: 21 Lipiec 2013, 10:56:02 »
Przepisy chyba opisują przypadek kiedy będzie brak zasilania a pociąg zbliża się do semafora z W18. Np. na oczach maszynisty staje się ciemny z S2. Wyjazd na ten tor z przeciwka chyba nie daje takiego efektu?

Jak będzie zajęty to zmieni się na S1 - to będzie efekt "jazdy na czołowe". Wygaszenie semafora jako ciemny może być przyczyną różnych usterek.

Wszystko się zgadza, ale Ie-1 mówi "ciemny lub unieważniony". Nie należy tego łączyć. Chyba można unieważnić tylko ostatni semafor sbl z W18 bo jest ciemny, a nie koniecznie wszystkie semafory sbl. Ale kiedy ujawnia to jakiś "pociąg" na szlaku, to w tym czasie nie unieważnia się, ale zgłasza ISDR-owi, a ten mając podgląd odcinka zbliżania i wie jaka jest sytuacja ruchowa udzieli odpowiedniej odpowiedzi.

Raczej nie bardzo.... Wątpię, żeby powiedzieć maszyniście: ma pan S1, czy tam ciemny na semaforze SBL, ale proszę nie robić 20tki tylko jechać na full..
Nie można sobie ot tak wybranych semaforów "unieważniać".

Chodzi tutaj o to, aby maszynisci wiedzieli jak sie zachowac jadac NA ROZKAZ S przy WYŁĄCZONEJ i UNIEWAZNIONEJ tym samym rozkazem blokadzie samoczynnej gdzie NIE OBOWIAZUJE zasada 20km/h przy ciemnym semaforze wiec nie jest to zadna sprzecznosc z Ir1. Wskaznik W18 PRZYPOMINA ze to ostatni semafor SBL ktory pomimo tego ze wskazywal S1 / byl ciemny/ cokolwiek innego moglismy pominac bez zatrzymywania sie czy ograniczania predkosci.

Tylko jak unieważniasz wskazania i prowadzisz ruch w obrębie posterunków zapowiadawczych, to żeby wyprawić to szlak jest wolny. Więc wtedy koło SBL z W18 może przejechać na pełnej prędkości. Byleby względnie zatrzymał się przed wjazdem jak będzie na S1. ;) Więc on wie, że szlak jest wolny, a jak się jeździ normalnie to powinien robić 20tkę, a nie pytać ISDRa: Panie dyżurny wolny ten odstęp czy nie? Każdy ciemny semafor na SBL tak się powinno mijać i tu nie ma znaczenia wskaźnik W18.... Bo moglibyśmy zrobić na zasadzie ciemny - a zapytam, czy można na full jechać.
« Ostatnia zmiana: 21 Lipiec 2013, 10:57:39 wysłana przez jageer »

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #41 dnia: 21 Lipiec 2013, 13:17:49 »
Wszystko się zgadza, ale Ie-1 mówi "ciemny lub unieważniony". Nie należy tego łączyć.
No nie nalezy. Ciemny = 20 zawsze chyba ze na semaforze wisi wskaznik W31 lub dostalismy rozkaz S od dyzurnego o prowadzeniu ruchu w odstepie posterunkow nastepczych i uniewaznieniu samoczynnej blokady liniowej.
Cytuj
Chyba można unieważnić tylko ostatni semafor sbl z W18 bo jest ciemny, a nie koniecznie wszystkie semafory sbl. Ale kiedy ujawnia to jakiś "pociąg" na szlaku, to w tym czasie nie unieważnia się, ale zgłasza ISDR-owi, a ten mając podgląd odcinka zbliżania i wie jaka jest sytuacja ruchowa udzieli odpowiedniej odpowiedzi.
Nie mozna sobie pojedynczego semafora na blokadzie uniewaznic. Co to za pomysl ?:D
Ale jakiej odpowiedzi moze udzielic ISDR? Jezeli pociag jest juz na szlaku to nie mozna uniewaznic blokady i jezeli semafor jest ciemny to jedziemy 20 :)
Cytuj
PLK nakazuje jakimś pismem, jak twierdzi jeden z przedmówców, jazdę do 20 km/h  w przypadku ciemnego semafora z W18, to tak się jeździ.
Nakazuje to tym samym pismem co jazda 20km/h w przypadku semafora z W18 wskazujacego sygnal stój. Nazywa sie to Ir1 :)
Cytuj
Z jednej strony PLK robi wszystko dla skrócenia czasów jazdy w sytuacjach nietypowych (zamieniono SS na PP na szlakach z sbl jednoodstępową i jazda z ograniczoną prędkością na Sz obowiązuje do granicy posterunku ruchu, a potem można rozkładową mimo, że nie ma tarczy ostrzegawczej ),
Ale co to za argument, ze nie ma tarczy ostrzegawczej? Moge podac od reki parenascie szlakow (Grabiszyn-Popowice, Grabiszyn-Swiebodzki, WGA-WGB, Szobiszowice-Gliwice, Łódź Kaliska-Retkinia, Gajewniki-Zdunska Wola itd) na ktorych nigdy nie bylo SBL i  nie ma tarcz ostrzegawczych. A co do jednoodstepowych SBL to takie sa rowniez na szlakach typu Opole Zachodnie - Szydłów czy Brzeg - Nysa. Według Ciebie na takich szlakach powinno sie jechac 20km/h na calej dlugosci bo jest tam jednoostepowa blokada samoczynna? Bzdura.
 
Cytuj
z drugiej - wydłuża, bo ciemny semafor z W18 nie oddaje stanu zajętości czy stanu technicznego na odstępie przez niego osłanianym.
Oddaje. Jezeli mamy ciemny semafor SBL to znaczy ze odstep jest zajety. Co wiecej blokada samoczynna dziala w taki sposob, ze poprzedni semafor SBL bedzie wskazywal S1 wiec pojedziemy 20 nie przez jeden a przez dwa odstepy.
Cytuj
Wątpię, żeby powiedzieć maszyniście: ma pan S1, czy tam ciemny na semaforze SBL, ale proszę nie robić 20tki tylko jechać na full..
Znam dyzurnych ktorzy informuja ze to po prostu usterka ale 99% maszynistow i tak robi 20ke zeby miec swiety spokoj.
Cytuj
Tylko jak unieważniasz wskazania i prowadzisz ruch w obrębie posterunków zapowiadawczych, to żeby wyprawić to szlak jest wolny. Więc wtedy koło SBL z W18 może przejechać na pełnej prędkości. Byleby względnie zatrzymał się przed wjazdem jak będzie na S1. ;) Więc on wie, że szlak jest wolny, a jak się jeździ normalnie to powinien robić 20tkę
Ale gdzie ja napisalem, ze nie moze przejechac na pelnej? Po prostu ten wskaznik przypomina ze to OSTATNI semafor SBL zeby z czasem z rozpedu nie przejechac sobie wskazujacego stoj semafora wjazdowego :)

« Ostatnia zmiana: 21 Lipiec 2013, 13:19:36 wysłana przez mateu »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #42 dnia: 21 Lipiec 2013, 14:38:03 »
Ale gdzie ja napisalem, ze nie moze przejechac na pelnej? Po prostu ten wskaznik przypomina ze to OSTATNI semafor SBL zeby z czasem z rozpedu nie przejechac sobie wskazujacego stoj semafora wjazdowego :)

Nigdzie ;) Po prostu ja źle sformułowałem mój post :)
Co do informowania to wiadomo, ale jak napisałeś, jakby maszynista pocisnął, a by się coś stało to jest problem...

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #43 dnia: 21 Lipiec 2013, 16:26:49 »
ogólnie to gadka nie ma sensu. bo 99% osób tu obecnych wie jak jest prowadzony ruch i jak być prowadzony powinien w wielu przypadkach.
ale jeden osobnik ( Stanisław) rozgłasza jakieś swoje chore teorie na każdy możliwy temat. co w większości przypadków jest bełkotem nie popartym niczym sensownym

Offline djuzi

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 175
  • Prawie jak Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Warszawa
Odp: Sygnał S3 a SBL
« Odpowiedź #44 dnia: 21 Lipiec 2013, 19:06:56 »
Była już dyskusja o przypadku unieważnienia blokady SBL. Jeśli dobrze pamiętam - nie ma przepisu mówiącego ile km/h należy jechać - ma być tyle, żeby zdążyć się zatrzymać w razie, gdyby semafor wjazdowy podawał sygnał STÓJ, wątpliwy lub ciemny. Podobny jest przypadek z nieruchomą tarczą ostrzegawczą na szlakach z prędkością drogową <=40km/h. Różnica jednak w odległości między taką tarczą a semaforem, a semaforem SBL i semaforem wjazdowym na szlaku z SBL.