Autor Wątek: Rozkaz Pisemny N  (Przeczytany 32995 razy)

Offline WZLoviche

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 86
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Rozkaz Pisemny N
« dnia: 13 Listopad 2023, 14:35:46 »
Witam, dziś na zajęciach padło takie pytanie: "Dlaczego wypisujemy rozkaz Pisemny N podczas wyjazdu na tor lewy".
Prosiłbym o odpowiedź, gdyż sam odpowiedzi nie znałem ;)

Pozdrawiam

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 461
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Listopad 2023, 15:55:20 »
Proszę sobie przeczytać paragraf 58, ust. 5 i dalsze w instrukcji Ir-1 (R-1).

Offline WZLoviche

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 86
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Listopad 2023, 17:42:21 »
No spoko fajnie przeczytałem... i odpowiedzi jak nie było tak nie ma
Sam nauczyciel powiedział, że to "na logikę trza", stąd moje pytanie o tym co państwo sądzą o tym co może być odpowiedzią?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 461
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Listopad 2023, 19:30:29 »
Pytanie: "Dlaczego wypisujemy rozkaz Pisemny N podczas wyjazdu na tor lewy" jest pytaniem głupim, bowiem istnieje jeden przypadek, gdy takiego rozkazu się nie wydaje - gdy na szlaku dwutorowym jest blokada liniowa dwukierunkowa po obydwu torach, a semafory wyjazdowe na taki szlak posiadają wskaźnik W 24.
« Ostatnia zmiana: 16 Listopad 2023, 21:32:15 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline WZLoviche

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 86
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Listopad 2023, 00:05:41 »
Well... that what I was thinking of.
Anyway, dzięki  ;)

Pozdrawiam

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 461
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Listopad 2023, 09:17:12 »
No problem, it happens sometimes, even among teachers...

Offline cody3223

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 10
    • Zobacz profil
  • Skąd: GL23
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Luty 2025, 15:26:47 »
Dlaczego wypisujemy rozkaz Pisemny N podczas wyjazdu na tor lewy" jest pytaniem ciekawym.

Nie do końca rozumiem w jakim kontekście to pytanie jest zadane - jeśli chodzi o: dlaczego pociąg wyprawia się na tor lewy w przypadku braku lub usterki urządzeń SRK na tor lewy, to odpowiedź brzmi: bo w Polsce przyjęło się, że w przypadku braku możliwości podania semafora (lub sygnału zastępczego) na tor lewy, jak i prawy, pociąg może wyjechać tylko po otrzymaniu sformalizowanego druku ścisłego zarachowania jakim jest rozkaz pisemny. Jeżeli pytanie brzmi - czemu rozkaz pisemny N a nie S, to obawiam się, że znalezienie odpowiedzi w literaturze na to pytanie może być ciężkie lub nawet niemożliwe, ponieważ w Polsce na sieci PKP, odkąd ja pamiętam, po prostu przyjęło się, że w sytuacji awaryjnej lub nietypowej (jaką jest wyjazd na tor lewy a nie prawy, w przypadku braku obsługiwanych urządzeń SRK na tor lewy lub ich usterki - bo tylko wtedy dyktujemy rozkaz N) dyktuje się rozkaz N a nie S. Może wynika to z odmiennej treści obu rozkazów (choć z tego co mi wiadomo, to Czesi i Niemcy mają jeden główny druk rozkazu pisemnego). Może wynika to z chęci zwrócenia uwagi maszynisty i personelu kolejowego na fakt wyjazdu na tor lewy, nie wiem, ale tak się to u nas robi.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 461
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Luty 2025, 21:06:13 »
obawiam się, że znalezienie odpowiedzi w literaturze na to pytanie może być ciężkie lub nawet niemożliwe
Nieprawda. Jak ze zrozumieniem przeczytasz sobie treść rozkazu pisemnego N i S, powinieneś zrozumieć dlaczego.
w Polsce na sieci PKP, odkąd ja pamiętam, po prostu przyjęło się
Nieprawda, nie przyjęło się, tylko zostało uregulowane odpowiednimi zapisami w instrukcji Ir-1(R-1).
z tego co mi wiadomo, to Czesi i Niemcy mają jeden główny druk rozkazu pisemnego
W Czechach i w Niemczech są przede wszystkim inne przepisy ruchu, wobec których są dostosowane druki rozkazów pisemnych.
Może wynika to z chęci zwrócenia uwagi maszynisty i personelu kolejowego na fakt wyjazdu na tor lewy, nie wiem, ale tak się to u nas robi.
Wynika to z określonego przepisu - paragraf 58, ust. 1, 2 i 2a. Szczegóły w dalszej części treści paragrafu 58 instrukcji Ir-1(R-1).


Offline cody3223

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 10
    • Zobacz profil
  • Skąd: GL23
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Luty 2025, 00:27:24 »
Cytuj
W Czechach i w Niemczech są przede wszystkim inne przepisy ruchu, wobec których są dostosowane druki rozkazów pisemnych.

Przepisy ruchu inne, ale szyny te same, a koła też stalowe i okrągłe. Kolej inna, ale dalej ta sama kolej. Rodzi się pytanie dlaczego oni robią to inaczej niż my? (Dlaczego my S, N, O i Nrob, a oni jeden Befehl?)

edit: wiecie, ja nie chcę aby mój komentarz był odbierany złośliwie bo on nie ma na celu być złośliwy, po prostu mamy różne zarządy kolei w Europie które podchodzą kompletnie inaczej do danego problemu, a kolej jako taka jest taka sama, ma te same szyny, te same stalowe koła i podobne nadwozia. Brytyjski sposób prowadzenia ruchu pociągów różni się znacznie od włoskiego i polskiego, ale jakbyśmy chcieli brytyjski pociąg wstawić na polskie tory to by pojechał. (pomijając kwestie skrajni i innych podobnych)
« Ostatnia zmiana: 13 Luty 2025, 19:54:16 wysłana przez cody3223 »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 461
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #9 dnia: 13 Luty 2025, 13:19:40 »
Przepisy ruchu inne, ale szyny te same, a koła też stalowe i okrągłe. Kolej inna, ale dalej ta sama kolej.
Siła twojej argumentacji jest porażająca, dlatego nie podejmuję dyskusji.
Rodzi się pytanie dlaczego oni robią to inaczej niż my? (Dlaczego my S, N, O i Nrob, a oni jeden Befehl?)
Nic nie stoi na przeszkodzie, by zwrócić się z tym pytaniem do odpowiednich zarządów kolejowych
w Czechach i w Niemczech - adresy są dostępne w internecie.
Obawiam się jednak, że zastosowana przez ciebie argumentacja także ich powali na ziemię.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 461
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkaz Pisemny N
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Luty 2025, 20:01:26 »
(...) jakbyśmy chcieli brytyjski pociąg wstawić na polskie tory to by pojechał. (pomijając kwestie skrajni i innych podobnych)
Czy ty masz świadomość jakie bzdury wypisujesz? Czy słyszałeś cokolwiek o procesie homologacji? Zaczynam nabierać podejrzeń, że kolej jest ci znana wyłącznie z perspektywy peronu dla podróżnych...
« Ostatnia zmiana: 13 Luty 2025, 20:03:04 wysłana przez Paweł Piotr »