Autor Wątek: Sz-ty na podg  (Przeczytany 66981 razy)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Październik 2012, 09:29:21 »
Światło czerwone lub zielone na powtarzaczu semaforowym nie jest odpowiednikiem sygnału (Ie-1) tego co jest faktycznie na gruncie. Dlaczego dopiero maszynista ma informować ISDR-a o usterce na sygnalizatorze, a nie odwrotnie? Przy obecnej organizacji tak być musi, co nie znaczy, że jest dobrze. Potwierdza się stara prawda - punkt widzenia zmienia się względem miejsca siedzenia.
Poza tym, forum to dyskusja również o tym co usłyszano a nie tylko co udokumentowano.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Październik 2012, 09:51:53 »
Światło czerwone lub zielone na powtarzaczu semaforowym nie jest odpowiednikiem sygnału (Ie-1) tego co jest faktycznie na gruncie. Dlaczego dopiero maszynista ma informować ISDR-a o usterce na sygnalizatorze, a nie odwrotnie? Przy obecnej organizacji tak być musi, co nie znaczy, że jest dobrze. Potwierdza się stara prawda - punkt widzenia zmienia się względem miejsca siedzenia.
Poza tym, forum to dyskusja również o tym co usłyszano a nie tylko co udokumentowano.

Jak się nie postawi semafor to widać na pulpicie przecież.
Po drugie - znam dyżurnych i nie tylko ja, którzy nie wiedza jaki sygnał co oznacza. I teraz pomyśl - robisz drogę, stawiasz semafor i patrzysz na powtarzacz i myślisz: Droga ułożona w bok, następny stój to 2 pomarańcze - są, no są to jest ok. Jak masz dużo przebiegów to byś dostał zajoba....
Dyżurny nie musi tego widzieć - wystarczy rejestrator w konsoli i tyle.
Ostatnio u mnie na zajęciach padło stwierdzenie do dyżurnej przez prof. który jest wielkim teoretykiem - podczas trudnych warunków powinna Pani pytać maszynistów jaki mają sygnał na semaforze i go potwierdzać....

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Październik 2012, 11:41:39 »
Kiedyś powtarzacze pokazywały rzeczywiste obrazy sygnałowe, ale z tego zrezygnowano. Kontrola czy wyświetlany jest właściwy sygnał jest zadaniem urządzeń. W starych urządzeniach brakuje diagnostyki która pozwalała by wykryć ewentualne błędy, jednak wyświetlenie sygnału dopuszczającego większą prędkość niż wynika to z przygotowanej drogi to sytuacje wyjątkowe - jak najbardziej słuszne jest w takim przypadku wstrzymanie ruchu i żądanie zbadania urządzeń przez komisję.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #18 dnia: 16 Październik 2012, 16:00:50 »
Jak się nie postawi semafor to widać na pulpicie przecież.
Po drugie - znam dyżurnych i nie tylko ja, którzy nie wiedza jaki sygnał co oznacza. I teraz pomyśl - robisz drogę, stawiasz semafor i patrzysz na powtarzacz i myślisz: Droga ułożona w bok, następny stój to 2 pomarańcze - są, no są to jest ok. Jak masz dużo przebiegów to byś dostał zajoba....

Nie należy robić z ISDR-a osoby "niepełnosprytnej". Z pewnością da sobie radę z rozpoznaniem jaki sygnał powinien być podany dla danego przebiegu. Maszynista też musi wiele znać w ramach obsługiwanych odcinków linii kolejowych (w tym posterunki ruchu a nie tylko jeden) i nie narzeka, pomimo różnorodności rozwiązań na poszczególnych IZ-tach. Dla ułatwienia życia ISDR-a tworzone są systemy komputerowe, choć jeszcze jest i będzie wiele do zrobienia i w tym względzie. Ile głów tyle pomysłów. I oto chodzi. Z tej burzy pomysłów powinno wykluć się dzieło ku zadowoleniu wszystkich, a przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Jak na razie nasz kraj jest na 21 miejscu pod tym względem wśród 24 krajów europy.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #19 dnia: 16 Październik 2012, 17:20:29 »
Ile głów tyle pomysłów. I oto chodzi. Z tej burzy pomysłów powinno wykluć się dzieło ku zadowoleniu wszystkich, a przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Jak na razie nasz kraj jest na 21 miejscu pod tym względem wśród 24 krajów europy.

Z ciekawości - skąd te statystyki? Jakie parametry są brane pod uwagę? Chętnie bym to poczytał jako materiał do pracy dyplomowej.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #21 dnia: 18 Październik 2012, 13:54:05 »
To jest komentarz do jakiegoś rankingu, do którego nie ma nawet odnośnika. Jak napisano w artykule:

Cytuj
Autorzy raportu wzięli pod uwagę również te zdarzenia, w przypadku których kolej nie była winna.

No i wszystko jasne. Polecam lekturę raportów ERA (UE):

http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/Railway-Safety-Performance-in-the-European-Union-2012.aspx

Wynika z nich, że w Polsce statystyki wypadków nabijane są przez idiotów na przejazdach oraz potrącenia osób postronnych. Pod względem zderzeń taboru (z winy służby ruchu, jak i maszynistów) nie odbiegamy specjalnie od normy, choć z pewnością było by lepiej gdybyśmy mieli sygnalizację kabinową - sprawa zaprzepaszczona lata temu, chyba nieodwracalnie (ETCS raczej tani nie jest i całej sieci nie obejmie, a do starych i prostych systemów nikt już nie powróci). Jest za to bardzo dużo wykolejeń, jednak z mała ilością ofiar - patrząc na stan linii kolejowych trudno się temu dziwić. Można by było jeszcze odnieść te statystyki do długości sieci i pracy przewozowej.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #22 dnia: 16 Luty 2013, 20:52:59 »
Sz-ty na posterunkach podg bez semaforów wyjazdowych prawdopodobnie zostaną "zalegalizowane" Rozporządzeniem MTBiGM jeszcze w 2013r. Do tej pory nie było o tym mowy, więc regulowały to chyba regulacje wewnętrzne sprzed restrukturyzacji a może PLK.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #23 dnia: 17 Luty 2013, 10:03:52 »
Sz-ty na posterunkach podg bez semaforów wyjazdowych prawdopodobnie zostaną "zalegalizowane" Rozporządzeniem MTBiGM jeszcze w 2013r. Do tej pory nie było o tym mowy, więc regulowały to chyba regulacje wewnętrzne sprzed restrukturyzacji a może PLK.

Przecież Sz-ty na podg, są legalne. Jedynie przepisy mówią, że "mogą być zastosowane za zgodą..." już nie pamiętam dokładnie kogo. Po prostu zmienią ten zapis. Generalnie nie znam podg bez Sz-tów. Wiem tylko, że na dwóch znajomych mi są wyłączone po torze lewym (nie wiem po co, skoro tam jest blokada 2 kierunkowa SBL)

dyżurny

  • Gość
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #24 dnia: 17 Luty 2013, 20:59:19 »
Sz-ty na posterunkach podg bez semaforów wyjazdowych prawdopodobnie zostaną "zalegalizowane" Rozporządzeniem MTBiGM jeszcze w 2013r. Do tej pory nie było o tym mowy, więc regulowały to chyba regulacje wewnętrzne sprzed restrukturyzacji a może PLK.

Na podg Bolko, są Sz-ty od wielu lat i nigdy nie było zakazu ich używania, mimo, że nie ma semaforów wyjazdowych.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #25 dnia: 18 Luty 2013, 17:15:38 »
Nie ma co wymieniać, na 99% podg w Polsce mamy Sz-ty ;)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #26 dnia: 18 Luty 2013, 19:33:59 »
WTB E-10  §4 ust. 8
"8. W komorę sygnału zastępczego mogą być wyposażone wszystkie semafory z wyjątkiem semaforów odstępowych (samoczynnych i obsługiwanych), osłonnych oraz na posterunkach odgałęźnych nie posiadających semaforów wyjazdowych. W wyjątkowych przypadkach, za zgoda naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych, można stosować sygnał zastępczy na posterunkach odgałęźnych nie posiadających semaforów wyjazdowych."

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #27 dnia: 18 Luty 2013, 21:53:40 »
No, więc jest legalnie...

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #28 dnia: 18 Luty 2013, 22:29:08 »
Rok wydania WTB E-10 to 1996, a Rozporządzenie ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji z 2004r. ze zmianami w latach następnych. Gdyby było wszystko w porządku nie byłoby w tym względzie żadnych propozycji zmian.