Autor Wątek: Sz-ty na podg  (Przeczytany 64539 razy)

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Sz-ty na podg
« dnia: 17 Marzec 2011, 19:09:27 »
Mam pytanie do osób znających kogoś, kto pracuje na podg jako isdr, zabezpieczeniowiec, chociaż niekoniecznie, ale ma informacje "pewne". Dowiedziałem się ostatnio, że w węźle Krakowskim na podg-ach wyłączone są SZ-ty po torach niewłaściwych. Związane jest to z pismem, które przyszło kiedyś, gdzieś od kogoś, bo był jakiś wypadek i kazali wyłączyć. Czy w innych "rejonach" kraju też tak jest to zrobione?

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Marzec 2011, 20:44:56 »
Dziwne. Nie spotkałem się z czymś takim.

Mogę powiedzieć z 100% pewnością, że w innej części kraju Sz-ty na podg działają bez zarzutu :)

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Marzec 2011, 21:29:16 »
Dziwne. Nie spotkałem się z czymś takim.

Mogę powiedzieć z 100% pewnością, że w innej części kraju Sz-ty na podg działają bez zarzutu :)
W całym kraju :) To jakis jednorazowy przypadek.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Luty 2012, 17:56:10 »
Też słyszałem od automatyków o takich wew. wytycznych wg których zasadniczo nie instaluje się Sz na podg ale jak to bywa za zgodą jednostek nadrzędnych i warunków lokalnych wszystko może stać się możliwe. W Instrukcji WTB-E10 nie ma zakazu w tym względzie.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Luty 2012, 17:58:16 »
Też słyszałem od automatyków o takich wew. wytycznych wg których zasadniczo nie instaluje się Sz na podg ale jak to bywa za zgodą jednostek nadrzędnych i warunków lokalnych wszystko może stać się możliwe. W Instrukcji WTB-E10 nie ma zakazu w tym względzie.

Przepis niby mówi, że za zgodą kogoś tam można na podg instalować Szty, a ja nie znam żadnego podg, na którym NIE ma Sz-tów....

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Luty 2012, 17:59:48 »
Ja też nie.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Kwiecień 2012, 13:20:35 »
Nie dawno dowiedziałem się, że na podg Sprowa można było wyświetlić "Sz" z "W24" z toru lewego na tor prawy i tak prawdopodobnie było w fatalnym dniu wypadku pod Szczekocinami. Dyżurna nie była tego świadoma. Dlaczego dyżurni ruchu są pozbawieni podglądu obrazu (rzeczywistego) na obsługiwanych sygnalizatorach?

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #7 dnia: 15 Kwiecień 2012, 13:29:54 »
TLK ze Sprowy wyjechał prawidłowo na tor prawy. Co ma do tego W24?

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Kwiecień 2012, 13:35:45 »
Ale z toru lewego.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Kwiecień 2012, 14:15:23 »
Świecenie się wskaźnika W24 wraz z sygnałem zezwalającym (także z sygnałem Sz) oznacza wyjazd na tor szlakowy kierunku przeciwnego do zasadniczego (dawniej tor niewłaściwy). Nie ma żadnego znaczenia, z jakiego toru ten wyjazd następuje. Jeżeli rzeczywiście nastąpiło wyświetlenie sygnału Sz wraz ze wskaźnikeim W24 dla jazdy z toru lewego w kierunku na tor prawy, czyli na tor szlakowy kierunku zasadniczego, to jest to sygnał bez sensu i maszynista pociągu powinien zareagować (zażądać wyjaśnienia od dyżurnego ruchu, bowiem jedzie niezgodnie z wyświetlonym sygnałem. W przypadku wyświetlania sygnału Sz na wyjazd w kierunku przeciwnym do zasadniczego należy obsłużyć przycisk No (niewłaściwy odjazd) który spowoduje wyświetlenie wskaźnika W24. Co ciekawe, jest możliwe wyświetlenie sygnału Sz oraz wskaźnika W24 obsługując przycisk No, a ustawiając drogę przebiegu na tor właściwy... Tylko po co tak miałaby robić dyżurna ze Sprowy?..
« Ostatnia zmiana: 15 Kwiecień 2012, 14:59:20 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #10 dnia: 15 Kwiecień 2012, 14:56:39 »
No właśnie. Wydaje się to niemożliwe.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #11 dnia: 15 Kwiecień 2012, 15:43:35 »
Z dostępnych do dzisiaj informacji wiemy, że dyż. ruchu post. odg. Sprowa po uzyskaniu zgody od dyż. ruchu post. odg. Starzyny na jazdę pociągu 31100/1 po torze 1 ustawiła drogę przebiegu z toru lewego na tor prawy i podała sygnał zezwalający na semaforze A.
W momencie, gdy pociąg 13126/7, jadący od strony post. odg. Starzyny w kierunku Sprowy wjechał na ten sam tor nr 1 (zamiast na tor nr 2), urządzenia kontroli zajętości toru wykryły zajęcie toru i nastąpiło wygaszenie semafora A na post. odg. Sprowa , uprzednio wyświetlonego na sygnał zezwalający. Mimo, że semafor został wygaszony (sygnał S6 został wygaszony i pojawił się sygnał S1), pozostała nadal utwierdzona droga przebiegu. Dyż. ruchu post. odg. Sprowa spostrzegła tą zmianę na ekranie komputera (zatem powinna również dostrzec na tym samym ekranie fakt zajęcia toru nr 1) i po uprzedzeniu maszynisty poc. 31100/1 przez radio,że pojedzie na sygnał Sz po utwierdzonej drodze przebiegu – wyświetliła na semaforze A sygnał Sz.
Aby w tym samym momencie nastąpiło również na semaforze A wyświetlenie wskaźnika W24 (co jest działaniem bez sensu w przypadku już utwierdzonej drogi przebiegu z tory lewego na tor prawy, czyli w kierunku zasadniczym ruchu pociągów), dyż. ruchu post. odg. Sprowa musiałaby przed wyświetleniem sygnału Sz obsłużyć przycisk No (niewłaściwy odjazd), co byłoby działaniem całkowicie irracjonalnym, dlatego informację o wyświetleniu sygnału Sz wraz ze wskaźnikiem W24 dla pociągu 31100/1 przez dyż. ruchu post. odg. Sprowa traktowałbym z dużą wstrzemięźliwością.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #12 dnia: 15 Kwiecień 2012, 17:19:35 »
W sprowej jest MOR-3, więc pewno z menu można wybrać sobie Sz albo Nsz... zresztą, zawsze można podać Sz z W24 na tor właściwy.... przecież Sz "nie widzi" położenia rozjazdów.

Druga sprawa - media cała sprawę katastrofy przerobiły pod siebie. Uwierzcie mi, że jak wyjdzie raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, to będziecie w szoku.. jaka była przyczyna i kto zawinił....


Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Październik 2012, 07:26:39 »
Nie sądzę aby PKBWK oceniała zdarzenie bez porozumienia się ze specami PLK i nie tylko. A  podanie sygnału Sz z W24 w podg Sprowa to prawdopodobnie usterka srk, a powtarzacza nie ma, stąd dyżurna nie była świadoma takiego stanu rzeczy. Jak ustalą to za fakt (kilkudniowy) to będą czesani z tego tytułu inni, również maszyniści. Szkoda, że u ISDR-a nie ma powtarzaczy wskazań semaforów odpowiednio do sygnałów na gruncie.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Sz-ty na podg
« Odpowiedź #14 dnia: 15 Październik 2012, 10:58:05 »
„Szkoda, że u ISDR-a nie ma powtarzaczy wskazań semaforów odpowiednio do sygnałow na gruncie.”
To oczywiście nieprawda, bowiem ISDR posiada wszystkie potrzebne informacje na temat stanów urządzeń srk w obsługiwanym przez siebie okręgu nastawczym, w postaci odpowiednich powtarzaczy. Powtarzacz wskazań semafora pokazuje dwie informacje: czy semafor wskazuje sygnał stój (światło czerwone) czy sygnał zezwalający na jazdę (światło zielone). Dla ISDR nie ma znaczenia faktyczny obraz sygnałowy, wyświetlany na semaforze, który jest zależny od drogi przebiegu i wskazań innych semaforów. Obraz taki jest istotny jedynie dla maszynisty pociągu. Dlatego przyjęto, że każdy sygnał zezwalający na semaforze (bez względu na jego faktyczny obraz sygnałowy) będzie powtarzany na pulpicie jednym światłem zielonym. Użycie sygnału Sz jest powtarzane na pulpicie białym migającym światłem na powtarzaczu semafora. Nie ma potrzeby użycia osobnego powtarzacza wskazań W24, bowiem jego wyświetlenie jest kontrolowane poprzez wyświetlenie się sygnału zezwalającego lub sygnał Sz (w obwodzie elektrycznym najpierw jest wyświetlany wskaźnik W24, a dopiero po jego wyświetleniu prąd idzie do komór sygnału zezwalającego lub do komory światła białego w przypadku sygnału Sz).
„A podanie sygnału Sz z W24 w podg Sprowa to prawdopodobnie usterka srk (...)”
Nigdzie taka informacja nie została oficjalnie podana, więc spekulacje na ten temat są nieuprawnione.
« Ostatnia zmiana: 15 Październik 2012, 11:01:18 wysłana przez Paweł Piotr »