Nowa dokumentacja jest w trakcie opracowania, jak również coś w rodzaju uproszczonego regulaminu technicznego. Mam w związku z tym kilka wątpliwości odnośnie czynności które zapewne określane są nie przez Ir-1, ale indywidualnie dla danego posterunku:
1. Zgłaszanie odjazdu na szlakach do TF i TZ
Ponieważ szlaki te są dosyć krótkie, zastosowane jest tam zgłaszanie odjazdu z wyprzedzeniem - w praktyce od razu po telefonicznym otrzymaniu pozwolenia. Opierałem się tu na przepisie:
Ir-1 §25 Telefoniczne oznajmienie odjazdu pociągu
"3. Oznajmienie odjazdu (przejazdu) pociągu, daje się niezwłocznie po odjeździe (przejeździe) pociągu. Na szlakach (odstępach) krótkich oznajmienie odjazdu pociągu należy dawać odpowiednio wcześnie do 5 minut, co powinno być określone w regulaminie technicznym. Wówczas w telefonogramie wzór nr 13 słowo "odjechał" zastępuje się słowem "odjedzie", a czas odjazdu podaje si przypuszczalny."
Nie mam jednak pewności czy jest to w ogóle potrzebne na szlaku jednotorowym, ponieważ zgodnie z:
Ir-1 §28 Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach z półsamoczynną blokadą liniową
"3. Na szlakach jednotorowych z półsamoczynną blokadą liniową ruch pociągów prowadzi się na podstawie obsługi bloku początkowego i końcowego oraz bloku pozwolenia, a ponadto telefonicznego żądania i dania pozwolenia na wyprawienie pociągu."
w przypadku takim nie stosuje się telefonicznego zgłoszenia odjazdu, ponieważ jego funkcję pełni obsłużenie blokady liniowej. Informacja o odjeździe pociągu z odpowiednim wyprzedzeniem jest w zasadzie zawarta już w żądaniu pozwolenia, z drugiej strony raz pozwolenia żąda się kilka minut wcześniej, a innym razem tuż przed wyprawieniem pociągu - gdy dopiero nastąpiło zwolnienie szlaku przez poprzedni pociąg - nie wiadomo więc, kiedy ma nastąpić odjazd, za to na pulpicie nastawczym znajdują się powtarzacze semaforów wyjazdowych. Pytanie więc czy telefonogram "odjedzie" powinien być nadawany wraz z otrzymaniem pozwolenia (tak jak jest obecnie), czy jest to zbędne (najlepiej na przykładzie rzeczywistych przypadków)? Wiem że w praktyce różnie bywa (godzinę odjazdu podaje się przy blokadzie półsamoczynnej prawie zawsze wraz z żądaniem pozwolenia, żeby była zgodność w dziennikach), interesują mnie jednak przepisy (regulaminy).
2. Powiadamianie posterunków technicznych w obrębie stacji
Sprawa tyczy się posterunku 20 i posterunku SKPRS. W przypadku powiadamiania dróżników łączem strażnicowym stosowane jest wywołanie jednym/dwoma długimi dzwonkami (sygnały dzwonkowe). Czy w przypadku powiadamiania posterunków w obrębie stacji poprzez łącze stacyjno-ruchowe również stosuje się sygnały dzwonkowe? Czy aktualny sposób powiadamiania jest poprawny ("Pociąg ... wjedzie [o godzinie ...]")?
Druga rzecz dotycząca tych posterunków - jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku usterek urządzeń przejazdowych oraz urządzeń blokady liniowej, gdy nie można potwierdzić SKP przez urządzenia? Działa to pewnie na zasadzie telefonicznego polecania i zgłaszania, jednak nie są to typowe nastawnie wykonawcze. W aktualnej wersji wprowadza się przyciskiem Zapowiadanie tel.:
a) Posterunek 20
"Wprowadzam telefoniczne zgłaszanie zamknięcia przejazdu [od godziny ... z powodu ...]"
zgłaszanie:
"Dla pociągu ... przejazd został zamknięty."
b) Posterunek SKPRS
"Wprowadzam telefoniczne zgłaszanie sygnałów końca pociągu [od godziny ... z powodu ...]"
zgłaszanie:
"Pociąg ... przyjechał z sygnałami końca pociągu."
W obu przypadkach powiadamianie o jeździe pociągów odbywa się analogicznie jak w normalnej sytuacji ("Pociąg ... wjedzie [o godzinie ...]").
Czy takie formy powiadamiania i zgłaszania mogą być, czy należało by to zmienić? Jak to wygląda według regulaminów rzeczywistych posterunków?
3. Ogólnie odnośnie powiadamiania dróżników, zarówno przy odjeździe jak i przyjeździe
Czy można powiadamiać dróżników z kilkuminutowym wyprzedzeniem podając godzinę przyjazdu/odjazdu, czy też należy zawsze zgłaszać pociąg bezpośrednio przed jazdą?