Autor Wątek: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych  (Przeczytany 17613 razy)

Nastawniczy_Jm1

  • Gość
Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« dnia: 12 Marzec 2011, 11:37:22 »
Witam, mam pytanie czysto techniczne. Czy ktoś spotkał się kiedyś z sytuacją sprzężenia kilku tarcz manewrowych tak jak na pokazanym niżej przykładzie? Chodzi o to, że z racji ukształtowania terenu tor wyciągowy wpisany jest w łuk i ogranicza to widoczność drużynie lokomotywy pchającej długi skład. Wiem, że to technicznie możliwe, ale czy gdzieś w Polsce stosuje się/był zastosowany taki układ?

ED72-001

  • Gość
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Marzec 2011, 12:05:19 »
Jak lokomotywa pcha skład,  to nie powinien ktoś być na pierwszym wagonie aby móc go informować o warunkach jazdy. Powtarzacze masz stosowane na górkach rozrządowych.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1314
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Marzec 2011, 12:11:47 »
Jak lokomotywa pcha skład,  to nie powinien ktoś być na pierwszym wagonie aby móc go informować o warunkach jazdy. Powtarzacze masz stosowane na górkach rozrządowych.

Powtarzacze Tm na górce rozrządowej? Nie spotkałem się z czymś takim, przynajmniej w Prokocimiu. Fakt, jak skład jest pchany to na pierwszym wagonie ktoś się musi znajdować. Szczególnie na stacjach towarowych, przy formowaniu składu informuje maszynistę ile jeszcze ma wolnego z przodu, najczęściej są to teksty typu: "Wolne na dwa długie", "Wolny na trzy krótkie" itp.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Nastawniczy_Jm1

  • Gość
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #3 dnia: 12 Marzec 2011, 13:04:26 »
Powtarzacze Tm na górce rozrządowej? Nie spotkałem się z czymś takim, przynajmniej w Prokocimiu. Fakt, jak skład jest pchany to na pierwszym wagonie ktoś się musi znajdować. Szczególnie na stacjach towarowych, przy formowaniu składu informuje maszynistę ile jeszcze ma wolnego z przodu, najczęściej są to teksty typu: "Wolne na dwa długie", "Wolny na trzy krótkie" itp.

Właśnie chodzi mi o powtarzacz Tm, tylko niekoniecznie przed górką. Powiedzmy przed grupą torów odstawczych. To, że stosuje się obsługę na czole popychanego składu i oprócz tego (jeśli zachodzi potrzeba) tarcze rozrządowe powtarzające akurat wiem. Swego czasu na ZTC stały dwie Tr przed górką, ale czy gdzieś w Polsce zdarzyło się na jakiejś stacji postawić tarcze manewrową z powtarzaczem?

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 445
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #4 dnia: 12 Marzec 2011, 14:59:37 »
W SPC jest sytuacja, gdzie semafory z torów głównych w stronę SPB, tj. H i J są sprzężone z tarczami jakieś 50-100m dalej. Podaje się je jednym przyciskiem, po drodze nie ma żadnych rozjazdów.
Sz na Tm

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #5 dnia: 12 Marzec 2011, 20:34:52 »
w kształtowych się nie spotkałem.
W świetlnych tak. Najczęściej stosuje się karzełkowe tarcze manewrowe za semaforami wyjazdowymi przed głowicą rozjazdową (najczęściej w przypadku łuków) P(nazwa_semafora)m - np. PCm

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1314
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #6 dnia: 12 Marzec 2011, 21:27:42 »
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk/rys/e1.png
Tak jak tu, przed semkami P3 i P5. Jednak obsługiwane osobno, zresztą na KG jest kilka ciekawych rozwiązań :D
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 811
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #7 dnia: 13 Marzec 2011, 00:08:45 »
w kształtowych się nie spotkałem.
W świetlnych tak. Najczęściej stosuje się karzełkowe tarcze manewrowe za semaforami wyjazdowymi przed głowicą rozjazdową (najczęściej w przypadku łuków) P(nazwa_semafora)m - np. PCm

Gdzie masz tak oznaczone tarcze manewrowe?

Nie widzę za bardzo sensu takiego rozwiązania - osobne przebiegi od semafora do tarczy i od tarczy dalej zapewniły by większą sprawność ruchu (np. możliwość podjechania do rozjazdów w czasie, gdy dalsza jazda jest jeszcze blokowana przez inny przebieg).

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Marzec 2011, 04:48:24 »
Gdzie masz tak oznaczone tarcze manewrowe?

Jakieś... 10 metrów od okna nastawni.
Jest semafor wyjazdowy, świetlny, umiejscowiony około 150 metrów od rozjazdów. Miedzy semaforem a rozjazdami jest łuk R-400 i przed samymi rozjazdami umieszczone są te karzełki.

Aaaa... I jeszcze na dwóch stacjach w Szczecinie widziałem takie rozwiązanie. Na Szczecin Główny chyba i gdzieś jeszcze.






« Ostatnia zmiana: 13 Marzec 2011, 04:52:42 wysłana przez MaK_86 »

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1314
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #9 dnia: 13 Marzec 2011, 13:12:35 »
Aaaa... I jeszcze na dwóch stacjach w Szczecinie widziałem takie rozwiązanie. Na Szczecin Główny chyba i gdzieś jeszcze.
Przed semaforem H- Tm45, J8- Tm44, J10-Tm43. Ale przy przebiegu manewrowym jest np od H do Tm45 a potem dalej...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Marzec 2011, 19:12:09 »
Ale ja nie mówię przed semaforem wyjazdowym, tylko za semaforem wyjazdowym.
Bodajże stoi karzełkowy powtarzacz sygnału manewrowego na głowicy rozjazdowej w stronę SPC...

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1314
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Marzec 2011, 19:25:03 »
Ale ja nie mówię przed semaforem wyjazdowym, tylko za semaforem wyjazdowym.
Bodajże stoi karzełkowy powtarzacz sygnału manewrowego na głowicy rozjazdowej w stronę SPC...

Na planach z SG tego nie widzę, ten przykład co napisałem to w stronę Wstowa i jest WYJAZD--->TM--->rozjazdy, czyli za, nie przed, mój błąd.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 445
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #12 dnia: 13 Marzec 2011, 20:14:29 »
Na Sg są te karzełki na wyjazdach z toru 6, 8, 10 w kierunku Wstowa. Jedyne, co się nie zgadza, to to, że nie nazywają się PXm (tak było jeszcze przed modernizacją stacji w 98'), tylko normalnie Tm... I na Niebuszewie kiedyś był taki powtarzacz, ale to lata świetlne temu ;)
Sz na Tm

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Sprzężenie kształtowych tarcz manewrowych
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Marzec 2011, 07:09:57 »
No nie jest to istotne tak bardzo, żeby przeglądać wszystkie plany. Jak owego czasu znajdę to sie pochwale.