Forum Główne > Urządzenia srk
Pulpity fikcyjnych stacji
Paweł Piotr:
Nie wiedziałem, że na forum wklejony obrazek i wpisany post autor może sobie sam usunąć, wydawało mi się, że może to zrobić tylko administrator, nie winię Pawła, bo to jego święte prawo.
Podstawą do realizacji projektu jest dokładny plan schematyczny posterunku, który obejmuje - oprócz odpowiednich oznaczeń poszczególnych elementów - charakterystykę torów, bowiem nie sposób odnieść się li tylko do surowego schematu torów. Ponadto należy opisać, co się ma na tym posterunku odbywać, bo dopiero to determinuje jego w miarę poprawny układ. Na Twoim projekcie jest stacja (na dole) i posterunek odgałęźny (na górze). Czerwonymi prostokątami zaznaczyłem styki łuków o odwrotnych promieniach, w takich miejscach stosuje się odpowiednie wstawki proste, bez których miejsca te będą generować wykolejenia taboru. W ramce zaznaczyłem tor, o którym proszę o informacje, do czego ma służyć, dalej - jakie zadanie ma spełniać ten Twój posterunek odgałęźny. Opisz wszystkie tory stacyjne - do czego mają służyć, jakie jest ich przeznaczenie. Jak ma wyglądać ruch pociągów na Twojej stacji, jak ma wyglądać praca manewrowa - dopiero z tak dokonanych założeń może wynikać jakiś projekt układu torowego, nigdy odwrotnie! Na samym końcu można określić rodzaj modelowanych usrk i projektować rozstawienie sygnalizatorów. Ale najpierw polecam postudiować stronę: https://www.bsk.isdr.pl/ gdzie znajdziesz wszystko na temat usrk i nie tylko.
FoxyPL:
--- Cytat: Paweł Piotr w 25 Marzec 2018, 15:27:14 ---Czerwonymi prostokątami zaznaczyłem styki łuków o odwrotnych promieniach, w takich miejscach stosuje się odpowiednie wstawki proste, bez których miejsca te będą generować wykolejenia taboru. W ramce zaznaczyłem tor, o którym proszę o informacje, do czego ma służyć, dalej - jakie zadanie ma spełniać ten Twój posterunek odgałęźny. Opisz wszystkie tory stacyjne - do czego mają służyć, jakie jest ich przeznaczenie. Jak ma wyglądać ruch pociągów na Twojej stacji, jak ma wyglądać praca manewrowa -
--- Koniec cytatu ---
1: Stawki chyba dobrze zrozumiałem:
czerwony to te które zaznaczyłeś a zielony to chyba dobre
https://imageshack.com/a/img924/1024/2njovK.png
Link od 2 punktu https://imageshack.com/a/img924/3315/i2MvX3.png
2. Perony (kolory:szary zielony,czarwony)
zielony i czerwony główne dla pośpiesznych,expressowych i rzadziej dla osobowych
szary dla osobowych rzadki dla pośpiesznych i expressowych
3;
Tory
Żółte: tory główne
Jasnoniebieskie dla: manewrowych (tak samo zaznaczono fioletowym i jasnonibieski na ten sam koniec stacji czyli W-5)
Tory pomarańczowe: tory boczne dla wagonów ( górne dla towarowych dolne dla osobowych)
4:Posterunek:
znaczenie posterunku jest takie mniej więcej jakaś lokomotywa sobie jedzie na bok na posterunek by czekać na wezwanie na stacje. Dlaczego nie ma wjazdu na boczny tor posterunku (od strony prawej) z toru zasadniczego? Ponieważ projekt posterunku (wymyślony) został stworzony by były nietypowe zagrania np jazda na torze przeciwnym do zas.
4: Tory stacyjne
tor 1 (od dołu) peron 1 i możliwy peron 2 dla pośpiech i towarowych z przelotem (gdy tor wolny)
tor2 peron 2 i ewentualnie 3 dla poś. i ex też towar. z przelotem (gdy tor wolny)
tor3 peron 3 dla osobowych i bardzo rzadko dla pośpiesznych i ex i dla towarowych (kończących z pustymi)
jageer:
Zawsze można w celu warunków miejscowych odstąpić od reguły ....... Sam znam pewien przypadek, gdzie posterunek jest jako podg, a prowadzone, są manewry, a w bok jest wjazd tylko na bocznicę, więc de facto powinien być bocznicowym......
Po drugie, jest też podg. Dziergowice, gdzie w bok na "manewr" wjeżdża się do firmy, co remontuje drezyny.....
A co powiesz, o przypadku, gdzie w ramach jednej bocznicy, są 2 posterunki, tory nr 1 i 2 (przelotowe) traktowane jako szlakowe (zgodnie z regulaminem....), a prowadzi się po nich manewry, dodatkowo ruch między posterunkami jest na podstawie blokady stacyjnej, a dyżurni dla tych torów prowadzą dzienniki ruchu? Nawet, są wskaźniki o ile dobrze pamiętam W27c (jazdy na tor lewy, gdzie na PLK jeszcze tego nie widziałem), więc teoretycznie jadąc "po bocznicy", ale wg. regulaminu po szlaku, po lewym między posterunkami powinien być dyktowany rozkaz N? Czy blokada stacyjna jest blokadą dwukierunkową?
FoxyPL:
--- Cytat: jageer w 25 Marzec 2018, 16:32:27 --- ale wg. regulaminu po szlaku, po lewym między posterunkami powinien być dyktowany rozkaz N? Czy blokada stacyjna jest blokadą dwukierunkową?
--- Koniec cytatu ---
Na moim projekcie jest dwukierunkowa, ale nie wiem jak w realu jest bo raz jest chyba dwurkierunkowa raz jedno. i na jedno trzeba dyktować rozkaz N. A na dwu nie wiem trzy trzba
Paweł Piotr:
1. Przy połączeniu dwóch torów równoległych dwoma rozjazdami (dwoma lewymi lub dwoma prawymi) nie stosuje się osobnej wstawki prostej, bowiem konstrukcja modelowych rozjazdów jest taka, że można je połączyć ze sobą torami zwrotnymi – w takim połączeniu powstaje wymagana wstawka prosta, której istnienie właśnie wynika z konstrukcji modelowych rozjazdów (dokładnie chodzi o fragment rozjazdu za krzyżownicą w kierunku toru zwrotnego). Ilustruje to rysunek. Dlatego też tych punktów nie zaznaczałem.
2. W miejscach zaznaczonych cyframi 1, 2 i 4 musi znaleźć się wstawka prosta, szczególnie fatalne miejsce oznaczone jest czerwonym numerem 3, gdzie spotyka się tuż po sobie 6 kolejnych styków z łukami odwrotnymi – gwarantuję Ci, że każda próba wepchnięcia na skrajny górny tor stacyjny grupy wagonów skończy się wykolejeniem. Ten fragment jest do całkowitej przeróbki.
3. Umieszczenie peronów, jakie proponujesz, jest niemożliwe (całkowity brak miejsca na peron pomiędzy torami 1 i 2, spowodowany szerokością międzytorza, wynikającą z planu). Można perony umieścić tak, jak zaznaczyłem szarymi prostokątami. Peron 1 jest między torami 2 i 4, i te dwa tory obsługuje (peron wyspowy dwukrawędziowy). Peron 2 jest wzdłuż toru 1 i tylko ten tor obsługuje (peron jednokrawędziowy). Numeracja peronów odnosi się do domyślnego położenia budynku stacyjnego.
4. Należy rozróżnić pojęcie stacji (ograniczone miejscem ustawienia semaforów wjazdowych) oraz pojęcie szlaku – pomiędzy semaforami wjazdowymi z obydwu stron stacji. W obrębie stacji możliwe jest prowadzenie ruchu pociągowego oraz ruchu manewrowego. Na szlaku możliwe jest prowadzenie tylko ruchu pociągów, dlatego żeberko na posterunku odgałęźnym dla lokomotyw oczekujących nie ma sensu. Takie miejsce musisz znaleźć w obrębie stacji, gdzie lokomotywy oczekujące na pociąg będą na taki tor kierowane jazdą manewrową na sygnały manewrowe, oraz z tego toru na takie same sygnały manewrowe będą kierowane na pociąg. Zamiast posterunku odgałęźnego (bo jak widzę, miejsca jest mało) możesz zaprojektować jakąś małą bocznicę szlakową (młyn, tartak, browar, jakaś mała fabryczka itp.).
5. W załączniku przykładowy plan schematyczny stacji, jako rysunek poglądowy, który graficznie opisuje czynności stacji i potrzebną do tego infrastrukturę.
Pytanie do jageer: Te manewry w Dziergowicach to na co się odbywają?
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej