Forum Główne > Urządzenia srk
Pulpity fikcyjnych stacji
Paweł Piotr:
--- Cytat: jageer w 13 Marzec 2015, 13:30:23 ---
--- Cytat: Paweł Piotr w 12 Marzec 2015, 22:40:30 ---Nieprawda. Zielony przycisk jest używany wyłącznie jako przycisk do semaforów.
--- Koniec cytatu ---
Tarcza zaporowa też jest semaforem :P Ogólnie zielony do jazd pociągowych, ale to tyle w teorii. W praktyce, czasem i błękitne, są. Zależy co "było pod ręką" jak się popsuło.
--- Koniec cytatu ---
Tarcza zaporowa (to pojęcie jest adekwatne wyłącznie do sygnalizatora kształtowego) nigdy nie była semaforem.
Semaforem było stałe urządzenie sygnalizacyjne, które zabraniało jazdy czerwonym światłem na semaforze kształtowym lub czerwonym światłem na semaforze świetlnym. W obydwu tych przypadkach sygnał ten nosił nazwę S1.
Tarcza zaporowa podawała sygnał Z1. Funkcjonujące obok kształtowych (tzw. normalnych) tarcz zaporowych, istniały świetlne tarcze zaporowe, które podawały sygnał Zs1 dwoma białymi światłami w poziomie (odpowiednik sygnału Z1), a sygnał Zs2 dwoma światłami białymi w linii ukośnej, wznoszącej się od lewej do prawej strony (odpowiednik sygnału Z2).
Problemy zaczęły się w momencie, kiedy jakiś mędrzec wpadł na debilny pomysł, żeby tarczę zaporową świetlną zrobić jako sygnalizator z czerwonym i białym światłem, wycofując z użytku dotychczasowe tarcze zaporowe świetlne ze światłami białymi.
Złamano w ten sposób obowiązującą do dzisiaj zasadę, że semaforem jest tylko taki sygnalizator, który ma czerwone światło.
Wobec tego wycofano się z terminu „tarcza zaporowa świetlna” i zaczęto kombinować z nazwą semafor: najpierw zrobiono semafor manewrowy, potem semafor zaporowy.
Nazwa „semafor manewrowy” jest semantycznie błędna, bo „semafor” jest sygnalizatorem odnoszącym się do ruchu pociągów (zarówno sygnałem zabraniającym jazdy, jak i sygnałami zezwalającymi na jazdę). Dlatego zarzucono i tą nazwę, ukuto nową: semafor zaporowy, czego wymagały, zawarte w przepisach, definicje sygnałów świetlnych S5, S9, S13 (S13a) w przypadku, gdy wjazd pociągu odbywał się na tor zakończony kozłem oporowym lub taki tor, gdzie dalsza jazda mogła być tylko jazdą manewrową, bowiem tam umieszczano taki sygnalizator z czerwonym i białym światłem, lub tylko z jedną komorą światła czerwonego (zamiast dotychczasowego sygnału Z1). Nadal jednak nazwa ta była semantycznie błędna.
Dopiero obecnie obowiązujące przepisy zniosły nazwę „semafor zaporowy”, likwidując wszystkie kontrowersje wokół tego sygnalizatora, który w obecnej nomenklaturze jest po prostu semaforem, zgodnie z definicją, podaną w Ie-4 (WTB-E10):
Semafor - sygnalizator pociągowy umożliwiający
przekazywanie sygnału „Stój” oraz w zależności od
przeznaczenia innych sygnałów.
Paweł:
--- Cytat: Paweł Piotr w 13 Marzec 2015, 15:18:40 ---Dopiero obecnie obowiązujące przepisy zniosły nazwę „semafor zaporowy”, likwidując wszystkie kontrowersje wokół tego sygnalizatora, który w obecnej nomenklaturze jest po prostu semaforem,
--- Koniec cytatu ---
Tylko jakim rodzajem semafora teraz jest taki semafor, zgodnie z podziałem w Ie-4, par. 4, ust. 9? Drogowskazowym?
Paweł Piotr:
Tak, drogowskazowym. Rozwijając niezbyt szczęśliwe obecne określenie semafora drogowskazowego, jest to semafor (ten z jedną komorą światła czerwonego lub z dwoma komorami: światła czerwonego i białego), który stanowi zakończenie przebiegu pociągowego, sygnalizowanego sygnałami S5, S9, S13 i S13a i pokazuje, co będzie działo się dalej: nic - kozioł oporowy, lub jazda dalsza, jako jazda manewrowa na sygnał Ms2. Sygnalizatory te są oznaczane wg zasad oznaczania semaforów, natomiast w przypadku, gdy posiada on możliwość podawania sygnału Ms2, na pulpicie do jego obsługi stosuje się przycisk biały - tak, jak dla wszystkich innych semaforów, które posiadają taki sygnał (Ms2). Przycisk zielony służy natomiast do podawania sygnałów zezwalających na jazdę pociągową - to takie uściślenie.
jageer:
Wiem, że tarcza zaporowa, była tylko kształtowa. Ogólnie, tam napisałem, bo często na semafor z układem cb, też się tak mówi, a nie chciałem zamieszania wpędzać :)
--- Cytat: Paweł w 13 Marzec 2015, 14:51:28 ---Ale nie trzeba tego powielać na projekcie pulpitu.
--- Koniec cytatu ---
No nie, bo mamy do dyspozycji pełny "zakres" kostek ;) Ale, jak ktoś tak zrobi w EPK, to czemu nie, jego projekt...
Kolejorz91:
Wprowadzone zmiany przezemnie. I jak, już lepiej to wygląda? :)
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej