Forum Główne > Urządzenia srk

Symulator małej stacji z mechanicznymi USRK

<< < (6/31) > >>

marcinw:
Wow, Paweł Piotr jak zwykle niezawodny. Wielkie dzięki!

Dziękuje również pozostałym, którzy starają się pomóc. Postaram się przedstawić efekty tego w tym tygodniu :)

Paweł:

--- Cytat: marcinw w 24 Maj 2015, 10:54:51 ---Co do kompatybilności to aktualnie nie mam krzywych Beziera (na razie działam na łukach i prostych), niemniej to nie problem dorobić (pewnie mniej, niż 1 dzień roboty) kiedy będą potrzebne.
--- Koniec cytatu ---

Krzywe Beziera trzeciego stopnia są użyteczne z uwagi na to, że poza prostymi i łukami pozwalają odwzorować również krzywe przejściowe (odcinki pomiędzy prostą i łukiem lub między dwoma łukami, na długości których siła odśrodkowa zmienia się liniowo, zwykle pokrywają się z rampami przechyłek), bez których trudno mówić o realistycznym symulatorze jazdy. Podobny format układu torów został zastosowany w ISDR, używany w projekcie edytor ma funkcje importu i eksportu danych dla Maszyny (oczywiście w ograniczonym zakresie, ale sam układ torów pasuje).


--- Cytat: marcinw w 24 Maj 2015, 10:54:51 ---Zastanawiam się tylko, czy meldunki o stanie zwrotnicy/semafora nie są trochę nadmiarowe? W końcu to nastawnia tym rządzi i symek ruchu nie ma tu nic do gadania,
--- Koniec cytatu ---

Meldunki zwrotne w sterowaniu ruchem kolejowym są niezbędne - nie można utwierdzić przebiegu i podać sygnału nie mając informacji o tym, czy zwrotnice faktycznie się przestawiły. Podobnie z sygnałami, nie możemy podać np. S2 nie mając informacji o tym, co się dzieje z następnym semaforem. W symulatorze lepiej się tego trzymać choćby ze względu na fakt, że może pojawić się problem w komunikacji lub błąd w opisie urządzeń w scenerii/danych dla nastawni, który spowoduje, że droga przebiegu się nie ustawi - przy meldunkach zwrotnych od razu można wykryć takie nieprawidłowości i zaalarmować operatora.

Protokół może wygląda na skomplikowany, ale można go streścić w jednym zdaniu (dla wersji minimum): sterujemy zwrotnicami/Wk/sygnalizatorami, otrzymujemy potwierdzenia wykonania rozkazów, otrzymujemy meldunki zajęcia/zwolnienia obwodów torowych.


--- Cytat: marcinw w 24 Maj 2015, 10:54:51 ---co najwyżej może nam wysłać uprzejmą prośbę, że właśnie minął to coś od resetowania stanu semafora i grzecznie poprosić o jego zresetowanie.

--- Koniec cytatu ---

Czyli pisząc zgodnie z opisem z postu #20 - meldunek o stanie obwodu torowego lub o przejechaniu osi nad czujnikiem. Za wygaszenie właściwego semafora po otrzymaniu takiego meldunku odpowiada logika nastawni.

Można jeszcze pomyśleć nad obwodami nakładanymi - krótkimi obwodami działającymi niezależnie od zasadniczego obwodu do którego należy odcinek, co może mieć zastosowanie np. jako kontrola niezajętości strefy przejazdu na torze, który przypisany jest już do obwodu torowego wykorzystywanego przez urządzenia stacyjne.

marcinw:

--- Cytat: Paweł w 25 Maj 2015, 12:21:29 ---Krzywe Beziera trzeciego stopnia są użyteczne z uwagi na to, że poza prostymi i łukami pozwalają odwzorować również krzywe przejściowe (odcinki pomiędzy prostą i łukiem lub między dwoma łukami, na długości których siła odśrodkowa zmienia się liniowo, zwykle pokrywają się z rampami przechyłek), bez których trudno mówić o realistycznym symulatorze jazdy. Podobny format układu torów został zastosowany w ISDR, używany w projekcie edytor ma funkcje importu i eksportu danych dla Maszyny (oczywiście w ograniczonym zakresie, ale sam układ torów pasuje).

--- Koniec cytatu ---
Hmm, jeśli wiecie, jak odwzorować krzywe przejściowe bezierami, to w takim razie nie ma powodu, aby ich nie zaimplementować :) Macie może jakąś dobrą metodę na liczenie odległości wzdłuż beziera? Pamiętam, że ta, którą stosowałem w MaSzynie, nie była zbyt dobra, ale może ktoś to zmienił?


--- Cytat: marcinw w 24 Maj 2015, 10:54:51 ---sterujemy zwrotnicami/Wk/sygnalizatorami, otrzymujemy potwierdzenia wykonania rozkazów
--- Koniec cytatu ---
Hmm, tu chyba coś nie do końca rozumiem. Ja takie rzeczy wysyłam potwierdzanymi (reliable) komunikatami. Dzięki temu jest pewność, że klient to otrzymał (jeśli nie potwierdzi po kilku razach, to zostanie z automatu uznany za rozłączonego, ale ja tego ręcznie nie muszę obsługiwać). Biblioteka sieciowa, której używasz, nie zapewnia takiej funkcjonalności z automatu?



Powoli robimy model aparatu blokowego, i nasunęło mi się trochę pytań. Czy są jakieś zasady przypisywania przebiegu do poszczególnych pozycji czy drążków? Podobnie z samymi Pu, jak do nich powinny być przypisane przebiegi?

Na razie przypisałem przebiegi jak leci, po jednym na drążek, ale tak raczej zostać nie może.
https://www.dropbox.com/s/evhm4edzyzluiis/drazki.png?dl=0

Szukałem również jakiś planów z wymiarami aparatu blokowego, ale nie mogę znaleźć. Może macie dostęp do czegoś w tym stylu? Nie chcielibyśmy robić wszystkiego 'na oko', bo jeszcze jakiś potworek z tego wyjdzie.

Paweł:

--- Cytat: marcinw w 25 Maj 2015, 14:38:03 ---Hmm, jeśli wiecie, jak odwzorować krzywe przejściowe bezierami, to w takim razie nie ma powodu, aby ich nie zaimplementować :) Macie może jakąś dobrą metodę na liczenie odległości wzdłuż beziera? Pamiętam, że ta, którą stosowałem w MaSzynie, nie była zbyt dobra, ale może ktoś to zmienił?
--- Koniec cytatu ---

http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/1_luki.html

Wystarczy umieścić punkty końcowe Beziera zgodnie z rysunkiem (oczywiście każdą krzywą trzeba liczyć zależnie od "warunków miejscowych"), wektory kontrolne styczne do łuku lub na przedłużeniu prostej, długość wektorów równa 1/3 długości krzywej (można to zrobić w 2-3 iteracjach dla dokładności). Czy równolegle do symulatora rozwijasz jakiś edytor scenerii?

Wzoru na długość krzywej nie znam, możliwe że da się ją wyprowadzić, ale ja po prostu długość całkuję numerycznie (metrowy krok jest w zupełności wystarczający) i zapisuję przy tworzeniu obiektu do późniejszego wykorzystania (podobnie robię z promieniem, przy czym dla krzywej będzie promień początkowy i końcowy).


--- Cytat: marcinw w 25 Maj 2015, 14:38:03 ---Hmm, tu chyba coś nie do końca rozumiem. Ja takie rzeczy wysyłam potwierdzanymi (reliable) komunikatami. Dzięki temu jest pewność, że klient to otrzymał (jeśli nie potwierdzi po kilku razach, to zostanie z automatu uznany za rozłączonego, ale ja tego ręcznie nie muszę obsługiwać). Biblioteka sieciowa, której używasz, nie zapewnia takiej funkcjonalności z automatu?
--- Koniec cytatu ---

Komunikat może być potwierdzony, ale czy to oznacza, że zwrotnica/sygnalizator się przestawił? Jeżeli tak, nie ma problemu. Ale tak jak pisałem, wystarczy że ktoś pomyli nazwę obiektu edytując dane dla nastawni i mimo że komunikat zostanie odebrany, to założenie że rozkaz został wykonany będzie błędne, a efektem będzie katastrofa w symulatorze. Ja bym projektował interfejsy czy komunikację tak, żeby była odporna na takie błędy, bez sterowania na ślepo.


--- Cytat: marcinw w 25 Maj 2015, 14:38:03 ---Powoli robimy model aparatu blokowego, i nasunęło mi się trochę pytań. Czy są jakieś zasady przypisywania przebiegu do poszczególnych pozycji czy drążków? Podobnie z samymi Pu, jak do nich powinny być przypisane przebiegi?
--- Koniec cytatu ---

Jeden drążek używany jest do zamykania dwóch sprzecznych przebiegów, np. jazda z dwóch torów na jeden tor szlakowy. Jeden blok Pu zazwyczaj obsługuje kilka sprzecznych przebiegów, np. wyjazdy z torów stacyjnych na jeden tor szlakowy. Nie jestem pewny czy jest jakaś reguła dot. kolejności, podejrzewam że numeruje się mniej więcej po kolei, w kierunku odpowiadającym kierunkowi numeracji w terenie, pozostawiając ewentualnie wolne drążki/bloki na wypadek rozbudowy. Najlepiej pooglądać różne przykłady i na nich się wzorować. Ale tym bym się teraz nie przejmował, lepiej najpierw zaimplementować logikę działania nastawnicy, później można projektować rozmieszczenie urządzeń dla konkretnych posterunków.


--- Cytat: marcinw w 25 Maj 2015, 14:38:03 ---Szukałem również jakiś planów z wymiarami aparatu blokowego, ale nie mogę znaleźć. Może macie dostęp do czegoś w tym stylu? Nie chcielibyśmy robić wszystkiego 'na oko', bo jeszcze jakiś potworek z tego wyjdzie.
--- Koniec cytatu ---

http://wstaw.org/m/2015/05/25/aparat.png

Pomiędzy okienkami blokowymi jest po 10 cm.

Paweł Piotr:
Skrzynie blokowe były produkowane dla 4, 8, 12, 16 i 20 bloków. Obecnie buduje się tylko skrzynie dla 12 i 20 bloków.
W zależności od potrzebnej ilości bloków, składano ze sobą różne rodzaje skrzyń blokowych.
Drążki przebiegowe służą do zamykania dwóch sprzecznych ze sobą przebiegów (równocześnie może być realizowany tylko jeden z nich).
W położeniu krańcowym górnym zamyka jeden z nich, w położeniu krańcowym dolnym zamyka drugi z nich.
Jeśli np. są trzy sprzeczne ze sobą przebiegi wjazdowe, wówczas będą dwa drążki przebiegowe: jeden zamykający dwa przebiegi, drugi zamykający tylko jeden przebieg.
Dąży się do optymalizacji liczby drążków przebiegowych tak, by zamykać przebiegi jak najmniejszą liczbą drążków przebiegowych.
Kolejność drążków przebiegowych (od lewej do prawej strony nastawnicy) odpowiada kolejności nazw semaforów (przebiegi wjazdowe od semafora A z lewej strony, wyjazdowe w kierunku lewego szlaku, wyjazdy w kierunku prawego szlaku, wjazdy z prawego szlaku do stacji.
Strony lewa i prawa są umowne - plan schematyczny rysuje się w taki sposób, że kilometrowanie rośnie od lewej strony planu do prawej strony planu. Zgodnie z tym nadaje się nazwy sygnalizatorom i numeruje rozjazdy.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej