Autor Wątek: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności  (Przeczytany 8203 razy)

Online jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1172
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« dnia: 27 Październik 2016, 19:57:39 »
Orientuje się ktoś, czy istnieje symbol (zapis), który pokazuje w tablicy zależności kolejność nastawiania semaforów? Np -> najpierw wyświetlamy drogowskazowy, a potem wjazdowy, odwrotnie się nie da.

pozdrawiam
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 165
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Październik 2016, 21:11:17 »
Nie ma. Kwestia ta jest szczegółowo referowana wszystkim nowym pracownikom służby ruchu w czasie szkolenia przed autoryzacją na określonym posterunku ruchu.
Paweł Piotr

Online jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1172
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Październik 2016, 07:18:02 »
Czyli pewno "zapisy w uwagach".  ;) Takie coś można zrobić.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Hako

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • GG: 5729997
  • Skąd: Polska
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #3 dnia: 28 Październik 2016, 21:35:36 »
Pozwolę się podpiąć pod wątek i zadać pytanie też dotyczące kolejności podawania sygnału.

Grafika ukazująca istotę problemu:
https://www.dropbox.com/s/cd8l831a4w3uxly/kolejnoscsygnalowobwod.png?dl=0

Sytuacja jest taka, jest sobie jakaś niekoniecznie prawdziwa stacja. Na tej stacji jest tor przy którym znajduje się semafor drogowskazowy K, a z semafora tego można dojechać tylko pod semafor E. Jest to ładnie narysowane na załączonej grafice + obrazujący to kawałeczek pulpitu. Odległość od K do E jest dosyć bliska (na pewno mniejsza od wymaganej drogi hamowania), ale wskaźników W19/W20 tutaj nie ma bo jak gdzieś udało mi się doczytać przy założeniu że jest kolejność nastawiania to wskaźnika być nie musi.

Moje pytanie dotyczy natomiast tego jak to się robi, a dokładniej, jak powinny wyglądać obwody w urządzeniach typu E. W grafice poniżej pulpitu dołączyłem rysunki obwodów które niekoniecznie mogą być poprawne a to dlatego że są tylko produktem mojej wyobraźni. I o ile obwód semafora E zdaje mi się być prawidłowym to już obwód semafora K jest już typowym "nie wiem więc zgaduję".
Czy powinno być tak jak narysowałem - przekaźnik SK kontroluje zestyki SE i Ue? Czy powinien np. tylko SE albo tylko Ue?
Czy w obwodzie świateł semafora K też powinny znaleść się SE i Ue (obok SK i Uk)?
Czy semafor K powinien kontrolować też zestyki typu Uem, Iz4, Kn3/4- itd. aż do Ua?

PS. niektóre elementy na tym schemacie/rysunku jak poprawność numeracji zwrotnic/semaforów/torów/tarcz/itd., układ torowy itd. mogą (i pewnie są) bzdurne ale zasadniczo nie jestem specjalistą w tej dziedzinie a po za tym to temat na oddzielną dyskuję

PS2. Mój pierwszy post to i serdecznie witam wszystkich :)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 165
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Październik 2016, 00:36:15 »
To pytanie proponuję skierować na forum automatyków, tam są fachowcy od wewnętrznych urządzeń srk: http://usrk.pl/
Paweł Piotr

Online jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1172
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Październik 2016, 09:05:04 »
Generalnie taka sytuacja jeszcze (już niedługo) występuje na odcinku Kraków Bieżanów -> podg. Gaj. (w drugą stronę już nie).
Przy czym na Bn, są urządzenia OSA-H, u Gajowego - E.

Tylko tam dochodzi wkomponowana "blokada jednoostępowa SBL typu Eac".

Żeby postawić semafor "K" musi się postawić "E", więc obwód sygnałowy "K" musi wiedzieć, że świeci "E". Samo utwierdzenie "E" nie daje mu tej informacji. Wg mnie, w obwodzie "K" wystarczy zestyk od obwodu "E". Semafor "E" nie wyświetli się w przypadku braku utwierdzenia.

Semafor "K" nie ma konieczności kontrolowania położenia rozjazdów (oraz ich zajętości) 3 i 4 -> to już jest przebieg spod semafora "E" - więc w jego obwodzie musi to się znaleźć.

PS. Jakbyś np. znalazł taki posterunek i dorwał dokumentację, to czasem patrz na nią z przymrużenia oka, bo zdarzają się błędy, potem na "gruncie" jest inaczej, bo jakbyś podłączył wg projektu, to by nic nie działało.
« Ostatnia zmiana: 29 Październik 2016, 09:16:05 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 737
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #6 dnia: 29 Październik 2016, 12:25:39 »
Dodałbym, że kontrolowany w obwodzie sygnałowym powinien być raczej zestyk przekaźnika kontroli świecenia świateł (Kpz). Zestyk przekaźnika sygnałowego nie wystarczy, bo przy usterce w obwodzie świateł przekaźnik sygnałowy się wzbudzi, a sygnał nie zmieni się na zezwalający. Czy stosuje się dodatkową kontrolę utwierdzenia - nie wiem, nie mogę znaleźć żadnych przykładów takiego obwodu.

Offline Hako

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • GG: 5729997
  • Skąd: Polska
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Październik 2016, 22:13:35 »
Dzięki za zainteresowanie tematem, macie panowie racje, chyba słuszniej zamiast Ue wsadzić KpzE.
Załączam obrazek jak to teraz wygląda (tym razem z symboliką zgodną z pkp)

Swoją drogą warunkiem wzbudzenia KpzE jest wzbudzony SE i odwzbudzony Ue.
Teoretycznie mógł bym usunąć zestyk SE ale gdyby np. któryś z nich się zaciął to było by wesoło.

PS. Jakbyś np. znalazł taki posterunek i dorwał dokumentację
Niestety do tej pory udało mi się dorwać tylko to co "w internecie wisi", album schematów usrk typu E z 1989 i skany dwóch książek. I nawet po "złączeniu" wiedzy w nich zawartej wiele elementów schematów trzeba czasem zgadywać.

Cytuj
potem na "gruncie" jest inaczej, bo jakbyś podłączył wg projektu, to by nic nie działało
To się łatwo domyślić, w wyżej wymienionionych skanach też zlokalizowałem już kilka bzdur. Ale zasada myślę że dotyczy wszystkiego, nie tylko usrk i nie tylko rzeczy związanych z elektryką/elektroniką/kolejnictwem.

Online jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1172
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #8 dnia: 30 Październik 2016, 08:54:21 »
Dodam jeszcze, że najgorzej jest, jak stacja była przebudowywana "X" lat temu, kiedy ktoś trzymał przez lata na tym "łapę" i olewało się dokumentację, a robiło na gruncie....

Na jednej nastawni znam osobicie przypadek, gdzie takie właśnie osoby przez 2 dni sprawdzały wszystko (na pulpicie) typu wykluczenia przebiegów itp itd, czy zgodne z tablicami. Pytanie, jak sprawdzali, skoro w tablicy istnieją przebiegi, których nie ma (i ich nie było), a są przebiebi, których nie uwzględniono ;)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 737
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #9 dnia: 30 Październik 2016, 12:04:03 »
Niestety do tej pory udało mi się dorwać tylko to co "w internecie wisi", album schematów usrk typu E z 1989 i skany dwóch książek.

Zobacz na platformę przetargową PLK, przy przetargach na przebudowy czasami trafiają się ciekawostki. Wygrzebałem tam np. 1GB skanów dokumentacji srk Łaz i Zawiercia (plany stacji, pulpitów, schematy obwodów...).

Online jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1172
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #10 dnia: 31 Październik 2016, 09:54:00 »
Po zaczerpnięciu porady, jednak KpzE wystarczy, SE w sumie nic nie daje, raczej nie ma opcji, żeby się semafor wygasił, a przekaźnik nie odpadnie ;)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Hako

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • GG: 5729997
  • Skąd: Polska
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Listopad 2016, 22:33:42 »
Cytuj
Zobacz na platformę przetargową PLK (...)
Pogrzebałem pogrzebałem i znalazłem, i ten 1 GB (choć to nie jest komplet Łaz a jedynie część w której tam robili modyfikacje).
Ale wygrzebałem za to komplet rysunków w "Przebudowa urządzeń srk na st. Puszcza Mariańska, linia kolejowa 12 Skierniewice - Łuków"...
I tutaj powiem wam jedno, jestem dosłownie załamany, bo o ile na pierwszy rzut oka rysunki są piękne, cyfrowe (bo co ciekawe z 2015r) to jak się lepiej przyjrzeć to strasznie niechlujne, literówki w nazwach przekaźników itd. itd. brak kilku obwodów (lampki ItP i ItR) i ogółem błędy w obwodach. (np. w semaforze D nie zgaśnie czerwone przy jeździe na wprost. (wiem bo próbowałem to zasymulować)

Po zaczerpnięciu porady, jednak KpzE wystarczy, SE w sumie nic nie daje, raczej nie ma opcji, żeby się semafor wygasił, a przekaźnik nie odpadnie ;)
A gdyby KpzE się zaciął?
Btw, zdaje mi się chyba że tak naprawdę konkretnych rozwiązań problemu będzie tyle ile inżynierów to projektujących. Tak samo można by się teraz pogłowić o sytuacje z dwoma semaforami odnoszącymi się do dwóch sąsiednich torów i postawionych w jednym międzytorzu, zgodnie z instrukcjami na jednym może być sygnał zezwalający tylko wtedy gdy drugi też się świeci. Album i przykłady w książkach też tego nie przewidują.

Online jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1172
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Listopad 2016, 06:54:29 »
W sensie, że zestyk będzie przyciągnięty? A semafor nie postawiony? Niewykluczone, ale to jak z trafieniem szóstki w totka.....

Co do obwodów "Dziwnych" - ja widziałem taki, że po utwierdzeniu przebiegu, "odpadał" obwód od dzwonka Kr ;) Fakt, niby przy utwierdzonym nie powinno być "rozprucia", ale gdyby coś uciekło z boku itp...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Hako

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • GG: 5729997
  • Skąd: Polska
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #13 dnia: 09 Grudzień 2016, 04:36:48 »
Wpadłem właśnie na jedno rozwiązanie uzależnienia kolejności nastawiania semaforów. Tak konkretnie to w schematach sbl typu Ea (do znalezienia np. w serwisie z lubiącym kołowrotki zwierzątkiem w logo :D).
Sytuacja co prawda dotyczy semafora wjazdowego na szlak, i wygląda tak (interesujący fragment oznaczony gwiazdką):

Czyli podsumowując, w szeregu z przekaźnikiem sygnałowym semafora nastawianego jako drugi trzeba wrzucić zestyki SX, KpzX i rozwierny KcX, gdzie X to semafor nastawiany jako pierwszy.

Offline matek123

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 17
    • Zobacz profil
Odp: Kolejność nastawiania semaforów - tablica zależności
« Odpowiedź #14 dnia: 09 Grudzień 2016, 18:28:39 »
Zobacz na platformę przetargową PLK, przy przetargach na przebudowy czasami trafiają się ciekawostki. Wygrzebałem tam np. 1GB skanów dokumentacji srk Łaz i Zawiercia (plany stacji, pulpitów, schematy obwodów...).
A czy niechcący trafiłeś na jakieś plany stacji z przetargu na Rail Baltica (szczególnie Małkinia i Tłuszcz)?