Przygotowanie stanu urządzeń srk do planowanego zamknięcia toru szlakowego od stacji A do stacji B – ostatni przed zamknięciem toru szlakowego pociąg jedzie od stacji A do Stacji B.
(patrz rysunek w załaczniku)
Stacja A po wyprawieniu pociągu w kierunku stacji B blokuje blok początkowy Po (w stacji B nastąpi blokowanie bloku Ko).
Po przybyciu pociągu do stacji B, dyżurny ruchu tej stacji zgłasza telefonicznie do stacji A przybycie tegoż pociągu z sygnałami końcowymi do stacji B i nie zwracając bloku końcowego Ko prosi o zamknięcie toru szlakowego.
Dyżurny ruchu stacji A, posiadający w danym momencie dyspozycję do wyprawiania pociągów w kierunku stacji B (odblokowany blok Poz) zamyka tor szlakowy dla ruchu pociągów.
Po zamknięciu toru szlakowego dyżurny ruchu stacji B wkłada podpórką klawisza blokowego pod blok Ko (zamknięcie pomocnicze).
W dalszej kolejności dyżurni ruchu uzgadniają miedzy sobą wyjazdy pociągów roboczych na tor zamknięty.
Jak widać z załączonej ilustracji, stan blokady liniowej pomiędzy stacjami A i B uniemożliwia jednej jak i drugiej stacji wyprawienie na zamknięty szlak pociągu na sygnał zezwalający.
Stan taki winien trwać do czasu wzajemnego uzgodnienia, że wszystkie pociągi robocze, jakie pracowały na zamkniętym szlaku, zjechały do stacji (jednej, drugiej lub obydwu) i stwierdzeniu, że szlak jest wolny.
Po wzajemnym uzgodnieniu, że szlak jest wolny, dyżurny ruchu stacji A (który zamknął tor) otwiera tor szlakowy, Dopiero wówczas dyżurny ruchu stacji B wyjmuje podpórkę blokową spod bloku Ko i blokuje go.
W następnej kolejności – w zależności od aktualnej potrzeby – dyżurny ruchu stacji A zwraca pozwolenie na wyprawianie pociągów na szlak przez zablokowanie bloku Po.
W podobny sposób należy postępować w przypadku szlaku dwutorowego - chodzi o to, by wyeliminować możliwość podania sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym w kierunku toru zamkniętego.