ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => ISDR - Stacje i posterunki => Testowo => Wątek zaczęty przez: czako w 30 Sierpień 2011, 02:40:57
-
Witam serdecznie.jestem nowy i nie mogę sobie poradzić z pociągiem 675098 ze Zbyszek do Wilanowic.Otóż jak pociąg wiedzie do stacji musi się odczepić i manewrować na drugą stronę składu,aby jechać do Wilanowic.Odczepiam go i tu jest problem bo nie wiem jak na semaforze mu podać białe światełko :( Pomożecie? :)
EDIT: ale ja głupek jestem ;D męczyłem się z tym 2 godziny,aż tu nagle po napisaniu posta mi się udało ;p
EDIT 2: Jeszcze mam jedno pytanie.Dlaczego mi się nie chcę rozjazdy dobrze układać,wszystko dobrze robię,a układają mi się cały czas w białą migającą literę "Z" :(
-
Jeśli rozjazd nie przełoży się do końca (tzn. np. iglica nie dochodzi) to rozjazd miga jako sygnał że coś z nim "nie tak".
Musisz dokładnie przełożyć, lub rozjazd jest uszkodzony dlatego miga podczas przekładania -> sprawdź w usterkach czy jest sprawny.
-
Jeszcze mam jedno pytanie.Dlaczego mi się nie chcę rozjazdy dobrze układać,wszystko dobrze robię,a układają mi się cały czas w białą migającą literę "Z" :(
Przy przekładaniu zwrotnicy trzeba obserwować amperomierz. Po naciśnięciu przycisku trzeba trzymać dopóki wskazówka amperomierza się nie poruszy - to znaczy, że silnik zaczął pracować. Wtedy można puścić przycisk. Jeśli mimo prawidłowego przekładania miga kontrola trzeba sprawdzić w menu narzędzia/usterki - czy dany napęd nie ma usterki (wpisane na czerwono)
-
No i najważniejsze czy nie idzie 20 amper na rozjazd bo można silnik spalić. Z tym, że Pablo raczej tego nie odwzorował, w takim wypadku najlepiej jest "skoczyć" do tablicy kontrolnej i odłączyć napięcie nastawcze.
-
Jeśli rozjazd nie przełoży się do końca (tzn. np. iglica nie dochodzi) to rozjazd miga jako sygnał że coś z nim "nie tak".
W tym przypadku nie przekłada się w ogóle. Jeżeli przycisk zostanie puszczony za szybko, nie wszystkie przekaźniki w obwodzie sterującym zdążą zapracować, wskutek czego kontrola położenia zniknie, ale napęd nie rozpocznie przestawiania. Miganie szczelin na biało oznacza dłuższy brak kontroli położenia, dodam jednak że nie jest to standardowa funkcja w urządzeniach typu E - normalnie po prostu szczeliny pozostaną ciemne.
No i najważniejsze czy nie idzie 20 amper na rozjazd bo można silnik spalić. Z tym, że Pablo raczej tego nie odwzorował, w takim wypadku najlepiej jest "skoczyć" do tablicy kontrolnej i odłączyć napięcie nastawcze.
Zgadza się, silnik się nie spali, natomiast po pewnej chwili wyłączy się bezpiecznik nastawczy (okno usterek). Nie wiem czy to do końca poprawnie zostało odwzorowane.
-
Dzięki wszystkim za szybkie odpowiedzi.Zaraz sprawdzę czy będzie dobrze chodziło.Jeżeli będę miał jakieś pytanie to napisze w tym temacie.Jeszcze raz dzięki 8)
EDIT: mam pytanie jeszcze :) Jak wyprawić pociąg po torze niewłaściwym na sygnał zastępczy z rozkazem "S"? Które przyciski w kolejności nacisnąć,aby się wyświetliło na semaforze czerwone z białym migającym? :) Z góry dzięki za odpowiedź.
ps. Jestem pełen podziwu dla twórców owego symulatora,trzeba mieć głowę,aby coś takiego skonstruować ;)
-
Jeśli wyprawiasz ciopąga po na Sz to rozkazu S nie ma sensu dyktować. W takim TW chcąc wyjechać do Ślemienia po lewym musisz odwrócić blokadę liniową wciskając przycisk Zwbl1S, następnie gdy zgaśnie lampka kierunku dla tego toru wciskasz Wbl1S. Po jakimś czasie Ślemień utwierdzi ten kierunek i szczeliny powtarzaczy odstępów przestaną migać. Teraz zgłaszasz dróżnikowi odjazd, wciskasz NO1S i na ułożoną drogę przebiegu podajesz semafor ;)
A zastępczy podajesz podciągając przycisk oznaczony "Sz<nazwa_semafora>" na górze pulpitu.
-
Łał.dzięki WIELKIE :)
-
1) A po co "sz" po przesterowaniu sblki?
2) Albo, "S", albo "sz"
3) "S" nie służy do wyjazdu pociągu na tor "lewy".
-
Zgadza się, silnik się nie spali, natomiast po pewnej chwili wyłączy się bezpiecznik nastawczy (okno usterek). Nie wiem czy to do końca poprawnie zostało odwzorowane.
W mojej krótkiej karierze montera dowiedziałem się, że bezpiecznik nastawczy ma znamionowo 10A (jak się go poprawnie wykona) i potrafi wywalić w przypadku, gdy coś znajduje się między iglicą a opornicą, a nawet przy dłuższej pracy silnika (nieprawidłowo ustawiony pręt nastawczy itp).
-
Nie chcę zakładać nowego temu,ale mam kolejną zagadkę ;p Otóż przyjechał mi pociąg od testowa zachodniego i nie wyłączyła się czerwona strzałka kierunku (przyjazd) nie wiem o co chodzi.Pytam się zachodniego czy droga wolna,odpowiadają,że wolna,a nie mogę wyprawić pociągu ponieważ świeci ta czerwona strzałka.Kolejne pytanie :) Czy ma być to telefoniczne zapowiadanie pociągów? Czy odwołać? Jeszcze jedno.Jak dzwonię do kogoś to jak mogę nadać np. "co z pociągiem ..." albo "jaki tor"?
-
Wciśnij koniec (KoR), strzałka powinna zniknąć.
-
Ale ona jest czerwona,że niby coś jedzie od zachodniego,ale nic nie jedzie bo mam nawet pozwolenie na wyprawienie pociągu,a światełko przy KoR się nie świeci,więc nie mogę skasować (wyłączyć) tej strzałki :( Nie mogę włączyć semafora na zielono,ale na Sz mogę wyprawiać pociągi.Nie czaję ;p
-
Na Sz można zawsze ;). Sprawdź, czy nie masz usterki blokady.
-
W usterkach czystko ;p
-
Przy wjeździe pociągu blokowanego na Sz używasz dko (podciągasz przycisk w tym wypadku dKoR). Musisz to zrobić przed wjazdem pociągu.
-
Jak dzwonię do kogoś to jak mogę nadać np. "co z pociągiem ..." albo "jaki tor"?
Nie ma takiej możliwości.
-
Dzięki Wam za pomoc,zaraz napiszę czy mi dobrze poszło bo na razie połowę pociągów puszczam na Sz bo symki coś nie działają,a usterek brak.
-
Wstaw aktualny plik .sav to zobaczym co jest nie tak.
-
Właśnie akurat sobie zapomniałem,że robiłem manewr i przejazd był cały czas zamknięty,dlatego mogłem tylko Sz podawać :P ale jak będę miał z czymś problem to wstawię mój save - dzięki :) z jednym pociągiem miałem problem,łączenia,rozłączania składów i nie wiem czy dobrze to porobiłem ;p pociąg 63104 łączony ze składem ze Zbyszek.
-
Przepraszam,że Was tak męczę,ale spać przez to nie mogę ;D Jak napisać stacji Ślemień,że pociąg ... odjechał? Bo mogę tylko wysłać wiadomość,że pociąg ... odjedzie o godz. ... .Ślemień nie pyta mi się,czy droga dla pociągu ... jest wolna,tylko wysyła,że pociąg ... odjechał.A ja wysyłam Ślemieniowi zapytanie czy droga dla pociągu ... jest wolna.Czy w takim razie dla ruchu pociągów na szlaku dwutorowym nie trzeba się pytać czy dla pociągu nr ... jest wolna?
-
wklepujesz numer i dajesz "odjazd". Sbl jest podstawą prowadzenia ruchu, w związku z tym nie musisz pytać o zgodę (o ile urządzenia są sprawne, nie wyprawiasz pociągu do kilometra i z powrotem, po torze lewym, nie brakuje plomb w wymaganych miejscach itd., Ir-1 w paragrafie 29 mówi o prowadzeniu ruchu przy wykorzystaniu sbl, możesz sobie poczytać :-) )
-
Dzięki.Poczytam :)
-
Generalnie przy 2 torach jeden jest "twój" czyli, ten po którym ty wyprawiasz od siebie, dzwonisz i podajesz tylko nr pociągu, który odjedzie. I nieważne, czy to jest SBL, półsamoczynna. Oczywiście nie dotyczy TZP (telefoniczne zapowiadanie ciapągów). Oczywiście piszę, gdy urządzenia działają sprawnie i prowadzimy ruch po torze właściwym.
-
Jeżeli chodzi o telefonogram "Pociąg ... odjechał" - skasuj pole z godziną. W tym wypadku jest zbędna, ponieważ przy SBL w dzienniku ruchu nie notuje się godzin odjazdu z sąsiedniego posterunku/przyjazdu do sąsiedniego posterunku i jest to jedynie informacja o numerze pociągu (chyba że ruch prowadzony jest na TZP w odstępie posterunków zapowiadawczych).
-
Dzięki Wam dobrzy ludzie za informacje :) jeszcze szukam sobie instrukcji do symka,bo chciałbym sobie przetestować zamknięcie toru nr 1 w kierunku Ślemienia,aby ruch był tylko po torze nr 2.Chciałbym zamówić jakiś sieciowy na ten zamknięty tor 1,że niby coś tam robią ;] Muszę się dowiedzieć co w jakim momencie naciskać,jakie rozkazy dyktować,czy w ogóle trzeba je dyktować,z jaką prędkością muszą jeździć pociągi po tym torze nr 2.Nie będę mógł spać jak tego nie zrobię :D
-
Polecam dokładne zapoznanie się z Ir-1 ;)
-
Właśnie ojciec mi dał ir-1,myślę,że jest tam gdzieś napisane co trzeba wcisnąć na pulpicie,aby zamknąć tor,a na drugim ustawiać kierunki itp ;p trzeba dyktować jakiś rozkaz jak wypuszczam jakiś pociąg po torze niewłaściwym? W tym przypadku zamknę tor 1,wpuszczę tam sieciowy,a jazda do i ze Ślemienia będzie po dwójce,więc będę musiał dyktować jakiś rozkaż? Czy nie ma potrzeby?
-
Nie znajdziesz w Ir-1 opisu obsługi pulpitu, natomiast zakres stosowania rozkazów pisemnych i zasady prowadzenia ruchu jednotorowego dwukierunkowego owszem. Opis obsługi pulpitu (jak i innych rzeczy) zawarty jest w dokumentacji dołączonej do symulatora, jest tam także o zmianie kierunku ruchu SBL.
-
Dzięki.Te pliki pomocy czytałem całe :) Tylko nie znalazłem tam co nacisnąć,aby całkowicie zamknąć tor 2 i żeby Ślemień o tym wiedział,że wprowadza się ruch jednotorowy dwukierunkowy,żeby pytać się "czy droga dla poc nr... jest wolna?" tak jak jest z pozostałymi stacjami :)
EDIT: znalazłem ;) w łączności jest wstrzymanie wyprawiania i można wybrać tor 1.To znaczy,że tor jest już zamknięty? Czy musi się świecić strzałka kierunku na czerwono w SBL typu Eac?
Paweł zablokowałeś ode mnie PW (http://www.iv.pl/images/88046555011559055740.gif) a chciałem się spytać,czy na prawdę masz tylko 22 lata i skąd taka wiedza w takim wieku? Szacunek.
-
A w E18 jest obsługa pulpitu? (nie chce mi się czytać ;-) )
-
EDIT: znalazłem ;) w łączności jest wstrzymanie wyprawiania i można wybrać tor 1.To znaczy,że tor jest już zamknięty? Czy musi się świecić strzałka kierunku na czerwono w SBL typu Eac?
Wstrzymanie wyprawiania to inna sprawa, tego się używa gdy nie możesz przyjąć w danej chwili więcej pociągów (np. brakuje torów na stacji). Żeby zamknąć tor, użyj w łączności telefonicznej przycisku... "Zamknij". Możesz pomocniczo "zastopować" blokadę włączoną w kierunku Ślemienia przyciskiem STOP, ale nie ma to wpływu na działanie blokady po drugiej stronie - jest to po prostu zamknięcie przebiegów na dany tor (odwołanie - przycisk Wbl).
Paweł zablokowałeś ode mnie PW (http://www.iv.pl/images/88046555011559055740.gif) a chciałem się spytać,czy na prawdę masz tylko 22 lata i skąd taka wiedza w takim wieku? Szacunek.
Nic nie zablokowałem, coś musi być nie tak z forum. Mam 22 lata, tematem USRK interesuję się od około 5 lat, kolejarzy w rodzinie nie mam. Wiedza głównie z książek i innych opracowań, podparta sporadycznymi "wycieczkami" na nastawnie.
Edit: rzeczywiście miałem wyłączone odbieranie PW od wszystkich użytkowników, nie wiem od kiedy i jakim cudem... Teraz powinno być OK.
A w E18 jest obsługa pulpitu? (nie chce mi się czytać ;-) )
Jest.
-
Dzięki Paweł za informacje.Ja mam ojca maszynistę,ojca mojego szwagra na emeryturze,który był dyżurnym ruchu i właśnie się do niego wybiorę z tym symkiem,żeby mi wszystko wytłumaczył co i jak 8)
-
Mam 22 lata,
Gównarzeria kolejowa :P
-
Mam 22 lata,
Gównarzeria kolejowa :P
Wypraszam sobie :P
-
Hehe :) Kurde,zrobiłem sobie symulacje defektu pociągu i stało się - zdefektował mi poc. 66021 ze Ślemienia do Wilamowic i pytanko co z nim zrobić? :o Jak na razie zamówiłem,żeby mi przysłali z zachodu sieciówkę ;p zamknąłem tor 1 i jeżeli mam tam wpuścić sieciówkę to na jakim rozkazie? :)
-
Ale sieciówka to raczej do sieci trakcyjnej, a nie do zdefektowanej jednostki ;)
-
No taaak,byle co,byleby zwolnić ten tor i za pierona nie wiem do jakiej stacji go wysłać jak już go podczepię,ale najpierw muszę wyprawić tą sieciówkę,jaki rozkaz napisać,jak napisać ten rozkaz,zielonego sieciówce nie mogę podać,więc tylko na "Sz",jak nazwać skład i czy ma wrócić do Ślemienia czy do mnie,a jak do mnie to co zrobić z tym zdefektowanym ciopongiem jak będzie sobie u mnie już stał bo muszę tą sieciówkę zwrócić zachodowi.Zwariuję!! ;D Ależ to skomplikowane,idę się powiesić. :o :o
-
Kombinuj. Są conajmniej 3 sposoby zeby to zrobić :D
-
Hehe :) Kurde,zrobiłem sobie symulacje defektu pociągu i stało się - zdefektował mi poc. 66021 ze Ślemienia do Wilamowic i pytanko co z nim zrobić? :o Jak na razie zamówiłem,żeby mi przysłali z zachodu sieciówkę ;p zamknąłem tor 1 i jeżeli mam tam wpuścić sieciówkę to na jakim rozkazie? :)
Najlepiej "urwać" pierwszą lepszą lokomotywę od towarowego i ją puścić na szlak celem ściągnięcia zdefektowanego...
-
Racja ;D a co zrobić jak ją już przywlekę? Nadać jej ten sam numer i puścić do Wilanowic? No bo w gruncie rzeczy nie wiadomo co siadło w tym pociągu,chyba,że gdzieś pisze :)
-
Hehe :) Kurde,zrobiłem sobie symulacje defektu pociągu i stało się - zdefektował mi poc. 66021 ze Ślemienia do Wilamowic i pytanko co z nim zrobić? :o Jak na razie zamówiłem,żeby mi przysłali z zachodu sieciówkę ;p zamknąłem tor 1 i jeżeli mam tam wpuścić sieciówkę to na jakim rozkazie? :)
Najlepiej "urwać" pierwszą lepszą lokomotywę od towarowego i ją puścić na szlak celem ściągnięcia zdefektowanego...
Jeszcze musi ci sie dyspozytor danego przewoznika zgodzic na takie cos :D
-
Jeszcze musi ci sie dyspozytor danego przewoznika zgodzic na takie cos :D
Nr polecenia dyspozytora + nr Twój z dziennika + plan + KWR + wydać ostrzeżenia....
Mieszajmy mu dalej, napewno chłopak się połapie xD
-
No to pięknie :o w ogóle czy są te wszystkie opcje w symku? Hihi...,a na marginesie pytanko czy dobrze złożyłem ten pociąg 88772? I tak go wypuściłem opóźnionego jakieś 17 minut bo ruch w tym momencie manewrowania było spory ;p
No bo w sumie sm42 może być na samym końcu,nie raz tak widziałem :)
-
Jeszcze musi ci sie dyspozytor danego przewoznika zgodzic na takie cos :D
Byle do przodu :D Generalnie wróć ze zdefektowanym pociągiem na stacje, zepnij 2 w 1 i puść, gdzie Ci się podoba ;D ;D