Autor Wątek: zmiana toru wjazdowego  (Przeczytany 91512 razy)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
zmiana toru wjazdowego
« dnia: 22 Styczeń 2012, 13:53:55 »
Ciekawe co było powodem likwidacji zapisu o informowaniu maszynisty o zmianie toru wjazdowego? Są posterunki, gdzie wjazd pociągu na kierunek zwrotny jest tak samo sygnalizowany na semaforze wjazdowym sygnałem, np. S2, bo zabudowane rozjazdy i zamknięcia na to pozwalają. A jeżeli na tym torze są ograniczenia poniżej wskazań semafora podane w komputerowym rozkazie pisemnym "O" lub w WOS, lecz maszynista nie jest informowany o jeździe na inny tor niż ten, po którym zwykle jedzie, jako ten wyznaczony stacyjnym rozkładem jazdy, co wtedy?

Offline igor

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 24
  • dyżurny ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: ISE Warszawa Odolany
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Styczeń 2012, 15:04:36 »
Jeżeli przyjmujesz pociąg na tor, na którym obowiązuje prędkość niższa niż wskazania semafora - to zatrzymujesz pociąg pod semaforem, dyktujesz (doręczasz) R-307 (albo wcześniej upewniasz się, że maszynista takie ostrzeżenie ma) i dopiero podajesz semafor.

Jeśli kierujesz pociąg na inny tor (szlak) niż przewidziane jest to w rozkładzie jazy np. na posterunku odg, to niezależnie od wskazań semafora - musisz uprzedzić o tym drużynę rozkazem R-305. W innym wypadku maszynista ma obowiązek zatrzymać skład.
A Ty masz wypadek bez następstw :)
« Ostatnia zmiana: 22 Styczeń 2012, 15:08:26 wysłana przez igor »

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Styczeń 2012, 15:19:25 »
Z tego wynika, że pomimo likwidacji zapisu o informowaniu maszynistów o zmianie toru wjazdowego, to taki obowiązek i tak istnieje ale w przypadku wjazdu na zmieniony tor a nawet bez jego zmiany o ile ma miejsce obniżenie prędkości od wskazań na semaforze. Jak to się ma do par 57 ust. 1 pkt 1 o zbędności powiadamiania, jeżeli okoliczności wykazane są w wrjp i dodatkach do niego. Osobiście chciałbym aby było jak mówisz "igor", z tym że, jeżeli chodzi o wyjazd, to nie zawsze będzie to rozkaz pisemny, wszystko zależy jaka blokada linowa ma zastosowanie.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Styczeń 2012, 15:31:02 »
Rozkaz pisemny w przypadku wyjazdu na szlak, dyktuje się, jeżeli pociąg jedzie torem lewym, gdy pomiędzy posterunkami blokada jest jednokierunkowa. Wtedy istnieje tzw ruch jednotorowy dwukierunkowy. Jaka jest blokada ? Maszynista wie z SRJP. Nie należy się sugerować Sztami itp, bo na tor lewy przy blokadach 1 kierunkowych często się jeździ na semafor (mało już zostało, gdzie po niewłaściwym wylecimy tylko na Sz lub wjedziemy).

Co do jazdy "S2" w "bok" to nigdy z czymś takim szczerze się nie spotkałem. Wątpie, żeby takie urządzenia, gdzieś istniały?

Zresztą, Twój temat przypomina mi wszystkie wywody na temat wypadku w "Babach".

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:33:11 »
Przypadek taki chyba nie jest odosobniony, np. Grabowno Wielkie dla wjazdu z kierunku Twardogóra Sycowska. Jeżeli chodzi o Baby, to nie chodzi o to, ale czy takie informacje (zmiana toru wjazdowego) tam gdzie było by to wskazane w RT nie mogło by pozostać do czasu likiwidacji przypadków jak w Grabownie Wielkim. Nie wierzę aby powrócił taki obowiązek obligatoryjnie i w pierwotnej postaci.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Styczeń 2012, 16:56:02 »
A jeżeli na tym torze są ograniczenia poniżej wskazań semafora podane w komputerowym rozkazie pisemnym "O" lub w WOS, lecz maszynista nie jest informowany o jeździe na inny tor niż ten, po którym zwykle jedzie, jako ten wyznaczony stacyjnym rozkładem jazdy, co wtedy?

No tak. Ale należy pamiętać, że w wykazie WOS, oraz w wydruku rozkazu pisemnego z systemu ostrzeżeń maszynista otrzymuje ostrzeżenia wszystkie dla danego odcinka. Czyli, nawet jeżeli dla danego ociągu na stacji A wyznaczony jest tor nr 2, to na wydruku rozkazu, znajdują się również wszystkie ostrzeżenia oraz ograniczenia biegu pociągu obowiązujące na stacji A na torach pozostałych.


Offline igor

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 24
  • dyżurny ruchu
    • Zobacz profil
  • Skąd: ISE Warszawa Odolany
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:01:03 »
Cyt: Osobiście chciałbym aby było jak mówisz "igor", z tym że, jeżeli chodzi o wyjazd, to nie zawsze będzie to rozkaz pisemny, wszystko zależy jaka blokada linowa ma zastosowanie.

Ja nie pisałem o wyprawianiu pociągu na tor lewy, tylko o przypadku, gdy kierujesz pociąg inną drogą niż w rozkładzie jazdy.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:10:27 »
Ostatnio przez przypadek oglądałem wywiad w "Kawa czy Herbata" odnośnie wypadku w Babach. I był Instruktor i Maszynista. I chcieli pisali listy masowe (jakieś petycję) do PLK, żeby dyżurny przed wjazdem każdego pociągu powiedział "Jazda prosto" lub "Jazda w bok" niby zabezpieczenie, jakby semafor wskazał złe sygnały.

Jeżeli chodzi o S2 na prosto i w bok to pewnie ma obowiązek informować. Jeżeli chodzi o "normalne" sytuacje to po co? Przecież w rozkładzie nie ma, że pociąg się zatrzyma na peronie 3 tor 7 czy coś. O zmianie peronu to się informuje, ale podróżnych....

A jak nie o to chodzi to sorki ;) Ale sypiesz paragrafami, różnymi przepisami, a zadajesz dziwne pytania typu dlaczego taka jest praktyka, a taka teoria. A teoria nigdy się nie pokrywa z praktyką ;)

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:14:47 »
Jeżeli zatrudniają ślepych, co nie widzą co wskazuje tarcza, powtarzacz czy semafor to faktycznie. Trzeba im mówić, bo nie widzą co na semaforze. De facto, taka próba zrzucenia odpowiedzialności na ISDR to kpina!

Z tego co wiem, większość maszynistów jest przeciwko temu o informowaniu. Tylo oczywiście po babach trzeba pokazać, że to nie nasza wina. Ale to inna sprawa.

Jeżeli tak ma być, to proszę bardzo. Ale w takim razie powinno się zlikwidować wskazania na SS. Z osiemnastu zrobimy 2. "Stój" oraz "zapytaj jak jedziesz". Ot i wszystko!

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:20:44 »
Jeżeli tak ma być, to proszę bardzo. Ale w takim razie powinno się zlikwidować wskazania na SS. Z osiemnastu zrobimy 2. "Stój" oraz "zapytaj jak jedziesz". Ot i wszystko!

Albo zawsze "wjazd na stój", a jak się zatrzyma to się poda :D I zawsze Vmax 40 przez stacje niech robią ;) Wiadomo, że mech oskarża ISDR-a i odwrotnie. Są różne dziwne sytuacje, czasem fakt ktoś zawini... Ale praca jest jaka jest i trzeba myśleć przede wszystkim !!

A jak mech się boi to niech sam spyta na radiu ;) I niektórzy jak nie są pewni czegoś np. ograniczenie to się grzecznie spytają czy ich obowiązuje.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:21:46 »
Jest to tylko dyskusja dla rozwiania wątpliwości i na zasadzie co by było lepsze choć w tym miejscu ja i nikt inny niczego nie zmieni.
Odnośnie wypowiedzi Mak_86, to owszem informacje o ograniczeniach prędkości są podane w rozkazie pisemnym i w WOS ale postaw sie na stanowisku maszynisty i wjeżdżasz w stacje bez informacji o zmianie toru i nagle spostrzegasz, że jedziesz na inny tor niż zwykle (stacyjny rozkład jazdy jest elementem całości) ale nie wiesz ostatecznie na który. Może to być jazda z prędkością 100km/h a tor na który wjeżdżasz należy do innej linii kolejowej (inna str w WOS). Nie masz pomocnika a widzisz przed sobą W9 lub W14

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Styczeń 2012, 17:29:15 »
Całkowicie się z Tobą zgadzam. Ale jeszcze jedno.

W przypadku linii węzłowej, to ostrzeżenia pojawiające się na wydruku dotyczą całej stacji. Zaliczamy stację w całości. Bierz pod uwagę, że tory dodatkowe, postojowe nie są przedłużeniem danej linii przechodzącej przez daną stację, a ostrzeżenia na nich pojawiają się.

Więc nawet, jeżeli masz wyznaczony tor nr. 2.  Otrzymasz ostrzeżenia na torze 2, na torze 1 (który będzie inną linią kolejową, oraz z toru 22.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Styczeń 2012, 18:02:10 »
Właśnie z tego powodu, czy zapisy w Ir-1 są wystarczające. Poza tym jednym z warunków zbędności zatrzymania pociągu pod semaforem, jest powiadomienie o zmianie toru rozkazem pisemnym, ale kiedy lub jakie okoliczności muszą być spełnione? Chyba właśnie dotyczące ograniczenia prędkości poniżej wskazań na semaforze bez względu na to czy jest to podane w WOS i rozkazem "O". Jak to jest w praktyce?
W Rozporządzeniu o ogólnych warunkach prowadzenia ruchu i sygnalizacji zapis w tym temacie brzmi "nie ma konieczności zatrzymania" a nie że jest "zbędne" (par. 37 ust.3). Czy taka różnica ma jakieś znaczenie?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #13 dnia: 22 Styczeń 2012, 18:06:29 »
W Rozporządzeniu o ogólnych warunkach prowadzenia ruchu i sygnalizacji zapis w tym temacie brzmi "nie ma konieczności zatrzymania" a nie że jest "zbędne" (par. 37 ust.3). Czy taka różnica ma jakieś znaczenie?

Nie ma konieczności, jeżeli sygnał jest "adekwatny" do sytuacji.....
USRK są na tyle rozwinięte i bezpieczne, że zatrzymywanie przy zmianie toru zawsze pod wjazdem czy pi... się w rozkazy nie ma sensu....

Po drugie znajomość szlaku robi swoje. Przykładowo jedziemy z Rudzic w stronę Bieżanowa. Pośpiechem np. I na Gaju jest wjazd, semafor pokazuje "na bok". I co, wiem, że na bok to zjadę na stację towarową. I co jadę dalej? Czy hamuję i pytam dyżurnego jak postawił drogę. Innej opcji nie ma jadąc po właściwym na bieżanów.
« Ostatnia zmiana: 22 Styczeń 2012, 18:10:11 wysłana przez jageer »

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: zmiana toru wjazdowego
« Odpowiedź #14 dnia: 22 Styczeń 2012, 18:14:33 »
No właśnie, "jeżeli sygnał jest adekwatny..." Jak dyżurny ruchu upewnia się, że sygnał na semaforze wjazdowym (drogowskazowym) jest tym właściwym? Czy ma wierne odwzorowanie tego sygnału na posterunku, czy tylko, że wskazuje sygnał zezwalający ale jaki jest na gruncie już nie koniecznie? Weźmy pod uwagę różne urządzenia srk.