Autor Wątek: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający  (Przeczytany 74164 razy)

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #15 dnia: 02 Listopad 2012, 20:29:30 »
PANOWIE!

Po pierwsze. Kolega Jageer, w tym przypadku wprowadza w bład tym:
Kiedy zlikwidowano przepis o wprowadzaniu TZP... ? Bo wielu "starych wyjadaczy", ale również młodych, którzy uczą się twierdzi, że ma być TZP....
To świadczy o tym, że starzy nie czytają nowych przepisów i źle uczą młodych adeptów sztuki.



W tym przypadku od zawsze nie było konieczne wprowadzenie "telefonicznego zapowiadania pociągów".
Dlatego, że specyfika budowy blokady liniowej była taka już "od Niemca"
Chyba, że na terenach po innym zaborze

Ten "magiczny punkt dziewiąty", istnieje w starym "erjeden" i nowym "ierjeden" od zawsze.

Osobom:
stanisław57 z cytatem:
TZP w takim przypadku nie zaszkodzi. W paragrafie tym można domniemać, że [...]

Powiem, że chłopie, ty domniemywać możesz sobie wszystkiego.
Instrukcja Ir-1 nie jest zbiorem argumentów, byś mógł sobie je interpretować według własnego mniemania.

Paweł Piotr z cytatem:
Jageer pisze:
Jeżeli by mi ISDR, ze stacji obok potwierdził, że nic nie wyjechało, a wskazuje zajętość resetuję liczniki i jadę normalnie...
Otóż nieprawda. Wyzerowanie liczników nie resetuje wykazanej zajętości, przygotowuje jedynie układ licznikowy do nowej rejestracji. Wyzerowanie liczników służy do resetowania pamięci układu, a nie usunięcia występującej zajętości. Po wyzerowaniu liczników semafora nie da się postawić na sygnał zezwalający i jechać można tylko na Sz.

Powiem:
A kto powiedział, że tam jest licznik osi? A w co przypadku blokady mechanicznej, półsamoczynnej, jednokierunkowej?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #16 dnia: 02 Listopad 2012, 20:34:36 »
Jageer pisze:
Jeżeli by mi ISDR, ze stacji obok potwierdził, że nic nie wyjechało, a wskazuje zajętość resetuję liczniki i jadę normalnie...
Otóż nieprawda. Wyzerowanie liczników nie resetuje wykazanej zajętości, przygotowuje jedynie układ licznikowy do nowej rejestracji. Wyzerowanie liczników służy do resetowania pamięci układu, a nie usunięcia występującej zajętości. Po wyzerowaniu liczników semafora nie da się postawić na sygnał zezwalający i jechać można tylko na Sz.

Fakt, wszystko się zgadza co napisałeś ;) Pomyliły mi się nieco SRK ;)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #17 dnia: 02 Listopad 2012, 22:45:17 »
Mak_86, nie interpretuję przepisów "Ir-1" na widzi mi się. Instrukcje w swej postaci są tylko wytycznymi i obejmują typowe znane przypadki. I czasami podejmuje się w oparciu o te wytyczne decyzje po własnej interpretacji odpowiednio do okoliczności. Jeżeli ktoś wprowadza TZP mimo, że tego przepis nie przewiduje, nie popełnia grzechu względem bezpieczeństwa ruchu kolejowego.  A że przypadek podany przez jageer'a był ogólny to i rozpatrywany może być wielowariantowo. Chcą ludzie sobie pogadać, to czemu im to zabraniać. Fakt, aby zająć stanowisko w konkretnym przypadku, muszą być podane szczegóły i towarzyszące okoliczności.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #18 dnia: 02 Listopad 2012, 23:59:25 »
Kolega Mak_86 napisał:
A kto powiedział, że tam jest licznik osi?
To ja również odpowiem pytaniem: A w jakich innych urządzenia srk, poza tymi z układową kontrolą niezajętości przy pomocy liczników osi można zresetować licznk przy wskazaniu zajętości toru?  ;)
Stanisław57 napisał:
Instrukcje w swej postaci są tylko wytycznymi i obejmują typowe znane przypadki
To jest oczywista bzdura - instrukcje nie są żadnymi "wytycznymi"! Proszę poczytać wstęp, wprowadzenie lub postanowienia ogólne, jakie znajdują się na początku każdej instrukcji. I proszę poczytać w słownikach, co oznacza słowo "instrukcja".
I nikt nikomu nie zabrania sobie pogadać, jak ma ochotę, ale powinno się wiedzieć, co się mówi (pisze), a nie mówić (pisać) co się wie.
« Ostatnia zmiana: 03 Listopad 2012, 00:18:19 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #19 dnia: 03 Listopad 2012, 08:44:38 »
PANOWIE!

Po pierwsze. Kolega Jageer, w tym przypadku wprowadza w bład tym:
Kiedy zlikwidowano przepis o wprowadzaniu TZP... ? Bo wielu "starych wyjadaczy", ale również młodych, którzy uczą się twierdzi, że ma być TZP....
To świadczy o tym, że starzy nie czytają nowych przepisów i źle uczą młodych adeptów sztuki.

W tym przypadku od zawsze nie było konieczne wprowadzenie "telefonicznego zapowiadania pociągów".
Dlatego, że specyfika budowy blokady liniowej była taka już "od Niemca"
Chyba, że na terenach po innym zaborze

Ten "magiczny punkt dziewiąty", istnieje w starym "erjeden" i nowym "ierjeden" od zawsze.

Paweł Piotr z cytatem:
Jageer pisze:
Jeżeli by mi ISDR, ze stacji obok potwierdził, że nic nie wyjechało, a wskazuje zajętość resetuję liczniki i jadę normalnie...
Otóż nieprawda. Wyzerowanie liczników nie resetuje wykazanej zajętości, przygotowuje jedynie układ licznikowy do nowej rejestracji. Wyzerowanie liczników służy do resetowania pamięci układu, a nie usunięcia występującej zajętości. Po wyzerowaniu liczników semafora nie da się postawić na sygnał zezwalający i jechać można tylko na Sz.
Powiem:
A kto powiedział, że tam jest licznik osi? A w co przypadku blokady mechanicznej, półsamoczynnej, jednokierunkowej?

MAK-u, po prostu starzy wyjadacze twierdzą, że ma być TZP. Nowa instrukcja i poprzednia nie nakazuje tego, więc chciałem się dowiedzieć, czy był taki przepis, jeżeli tak to do kiedy. Czy wprowadzasz czy nie to mnie to ...... tylko dyżurni się spinają, a instrukcja mówi jasno, więc podkładka jest. Kolega, który egzaminuje ISDR-ów wspomniał, że z tym się wahali i niby kiedyś było.
Celem mojego pytania nie było, kto wprowadza po co i dlaczego, tylko czy faktycznie takie coś było, a to, że można sobie pomocniczo to już nie moja sprawa. Ir-1 mówi - nie i koniec.

Co do blokady z licznikiem osi, chodziło o inną sytuację nieco - zauważ, że blokada EAP_05 z licznikami osi jest jako półsamoczynna automatyczna, a C i EAP nieważne 1 czy 2 kierunkowa już nie. I działają one nieco inaczej. Chodziło o wypowiedź odnośnie Szczekocin.
« Ostatnia zmiana: 03 Listopad 2012, 08:46:37 wysłana przez jageer »

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #20 dnia: 03 Listopad 2012, 08:53:23 »
No właśnie, proszę sobie poczytać, również Rozporządzenie MI 1444. Już w tytule mamy określenie "ogólne warunki prowadzenia ruchu", a Ir-1 to przeniesienie ww. Rozporządzenia z uzupełnieniami a w niektórych przypadkach brakami. Instrukcje same w sobie stanowią zasady dla zachowania bezpieczeństwa na kolei i w oparciu o nie kierownictwo podejmuje decyzje (powinni) i organizuje stanowiska pracy. Poza tym dlaczego tak często w instrukcjach mamy, słowa, "powinien, i temu podobne, jaki i brak precyzji dla opisywanych przypadków. Owszem, Instrukcje opisują przyjętą ogólną organizację prowadzenia ruchu, ale nie nadążają za zmianami i różnymi przypadkami jakie niesie praca na kolei. Stąd trzeba wyciągać samemu wnioski z zapisów w instrukcjach. Nikt nikogo nie zwolnił z myślenia i stąd instrukcje nie będą ścisłymi przepisami na każdy przypadek, wyjątek itp, itd. Instrukcja prowadzenia ruchu pociągów to nie instrukcja obsługi maszyn czy urządzeń.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #21 dnia: 03 Listopad 2012, 15:22:18 »
Mak_86, nie interpretuję przepisów "Ir-1" na widzi mi się. Instrukcje w swej postaci są tylko wytycznymi i obejmują typowe znane przypadki. I czasami podejmuje się w oparciu o te wytyczne decyzje po własnej interpretacji odpowiednio do okoliczności. Jeżeli ktoś wprowadza TZP mimo, że tego przepis nie przewiduje, nie popełnia grzechu względem bezpieczeństwa ruchu kolejowego.  A że przypadek podany przez jageer'a był ogólny to i rozpatrywany może być wielowariantowo. Chcą ludzie sobie pogadać, to czemu im to zabraniać. Fakt, aby zająć stanowisko w konkretnym przypadku, muszą być podane szczegóły i towarzyszące okoliczności.

Powiedzmy, że jako dyżurny, który wiele razy miał opisany przypadek powiem, że w tym właśnie przypadku TZP tylko będzie przeszkadzało.
Jeżeli jest to linia jednotorowa.
Chcę wyprawić pociąg, ale jednak nie wyprawiam bo: mechu nie chce jechać, deszcz zaczął padać, lub po prostu wyjazdowy wygasł. To jak już go wyprawie ja, to normalnie obsługuje blok początkowy, czyli oznajmiam odjazd pociągu. NIE WPROWADZAM TZP.
Ale, jeżeli stacja sąsiednia chce wyprawić, to musze już wprowadzić TZP, bo nawet pozwolenia nie przeblokuje, bo przeciwwtórność liniowa będzie trzymała.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #22 dnia: 03 Listopad 2012, 15:38:04 »
A co w przypadku wyprawienia w tym samym kierunku ale innego pociągu, np. ratunkowego, dla którego zarządzono zmianę kolejności jazdy?

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #23 dnia: 03 Listopad 2012, 16:10:05 »
Blokade obsługujesz normalnie, nie wprowadzając TZP. Przecież pwl lub zastawka jest zwolniona.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #24 dnia: 03 Listopad 2012, 16:43:15 »
Blokade obsługujesz normalnie, nie wprowadzając TZP. Przecież pwl lub zastawka jest zwolniona.

Jedynie dochodzi adnotacja w R146, że pociąg X zatrzymany i sąsiada informujemy, że odjedzie wolny. Skoro zgłosiliśmy, że zatrzymaliśmy, to wg jego info droga jest wolna, więc musi nam dać telefonicznie poz na kolejny ;)

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #25 dnia: 03 Listopad 2012, 16:45:20 »
Czyli stosuje się TZP w ograniczonym zakresie bez wprowadzania. Trochę odskoczę od tematu. ale chodzi o TZP. Gdy obowiązuje TZP i blokada liniowa nie jest już podstawą prowadzenia ruchu, o czym maszynista nie wie, na szlaku dwutorowym dla jazdy torem lewym powinien być chyba wydany rozkaz pisemny "N" a nie tylko "Sz", analogicznie jak na szlakach z blokadą jednokierunkową ale przepisy o tym nie mówią, więc ...
« Ostatnia zmiana: 03 Listopad 2012, 16:47:46 wysłana przez stanislaw57 »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #26 dnia: 03 Listopad 2012, 16:50:43 »
Czyli stosuje się TZP w ograniczonym zakresie bez wprowadzania. Trochę odskoczę od tematu. ale chodzi o TZP. Gdy obowiązuje TZP i blokada liniowa nie jest już podstawą prowadzenia ruchu, o czym maszynista nie wie, na szlaku dwutorowym dla jazdy torem lewym powinien być chyba wydany rozkaz pisemny "N" a nie tylko "Sz", analogicznie jak na szlakach z blokadą jednokierunkową ale przepisy o tym nie mówią, więc ...

Nie wystarczy Sz z W24? Generalnie tutaj są też 2 szkoły. Jedni dyżurni jak nawet mają blokadę 2 kierunkową i wpuszczają pociąg ze szlaku na posterunek na rozkaz, to nie dyktują "S" na pominięcie semafora, tylko "N" <- podobno tak jest prawidłowo?

Offline Andrev

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #27 dnia: 03 Listopad 2012, 17:28:48 »
Nie wystarczy Sz z W24? Generalnie tutaj są też 2 szkoły. Jedni dyżurni jak nawet mają blokadę 2 kierunkową i wpuszczają pociąg ze szlaku na posterunek na rozkaz, to nie dyktują "S" na pominięcie semafora, tylko "N" <- podobno tak jest prawidłowo?

Ostatnio się nad tym głowiłem i doszedłem do wniosku, że chyba bardziej powinno się podyktować "N". Par. 52 ust. 12 pkt 3. Przy czym, nie ma tutaj rozgraniczenia do jakiego typu blokady się to odnosi, można to interpretować że do każdej, bądź tylko do nieprzystosowanej - powodem jest konstrukcja tego paragrafu, niemniej następny ustęp już jasno mówi o wyjątkach którymi są sytuacje przy przystosowanej blokadzie, więc chyba powinno się to rozróżniać dla każdego typu blokady.

Co ciekawe jednak, paragraf 57 dotyczący rozkazu "N" nie wyróżnia przypadku doręczania rozkazu "N" na wjazd z toru lewego. ;)

Całe instrukcje  ;)


Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #28 dnia: 03 Listopad 2012, 19:28:09 »
Nie wystarczy Sz z W24? Generalnie tutaj są też 2 szkoły. Jedni dyżurni jak nawet mają blokadę 2 kierunkową i wpuszczają pociąg ze szlaku na posterunek na rozkaz, to nie dyktują "S" na pominięcie semafora, tylko "N" <- podobno tak jest prawidłowo?
No bo tak jest prawidlowo. Przyjmowanie pociagu z toru lewego na rozkaz "S" czy to z powodu usterki semafora czy sygnalizatora "Sz" to jakas bzdura ktora rozpowszechniaja niedouczeni instruktorzy u niektorzych przewoznikow (spotkalem sie juz pare razy z tym, ze maszynisci chcieli aby im dyktowac S na wjazd z toru lewego i okazywalo sie, ze tak ich uczono). Z toru lewego / na tor lewy zawsze jedziemy na "N" i jedynym odstepstem od tej reguly jest jazda na tor zamkniety / z toru zamknietego. Zreszta za pare miesiecy nie bedzie juz rozkazow S,N i O wiec ta dyskusja jest w sumie juz bezcelowa.
« Ostatnia zmiana: 03 Listopad 2012, 19:31:24 wysłana przez mateu »

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: przed czołem jadącego pociągu wygasa sygnał zezwalający
« Odpowiedź #29 dnia: 03 Listopad 2012, 22:13:35 »
Zreszta za pare miesiecy nie bedzie juz rozkazow S,N i O wiec ta dyskusja jest w sumie juz bezcelowa.
Zależy gdzie. Wątpię, żeby wszędzie jednozdaniowo wprowadzili elektroniczne dzienniki ruchu z komputerowymi wydrukami rozkazów S i N, tak jak obecnie nie wszystkie stacje początkowe są zaopatrzone w SERWO.

EDIT: Zaraz zaraz, bo słyszałem również o tym, że zamiast rozkazów O, S i N ma być jeden papierkowy rozkaz na wszystkie przypadki, jeśli tak, to mimo wszystko najpierw w zakładach wykorzystają te, które już podrukowali, więc raczej nie będzie to kwestia paru miesięcy ;)
« Ostatnia zmiana: 03 Listopad 2012, 22:19:43 wysłana przez Zacha »