Autor Wątek: Warszawa Zachodnia  (Przeczytany 104493 razy)

Offline dp116

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Warszawa Zachodnia
« dnia: 18 Luty 2013, 15:30:37 »
Witam! Mam pytanie dot. stacji Warszawa Zachodnia. Jest ona podzielona na 3 czesci. WZP - tory podmiejskie
WZD - tory dalekobiezne i WZS - peron 8 (dawniej Warszawa Wola) i tory postojowe. Jak wyglada przejazd z torow podmiejskich na dalekobiezne. Przepraszam, ze pisze bez polskich znakow, ale moj telefon takowych nie obsloguje. :-(

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 329
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Luty 2013, 16:07:55 »
Zależy o co pytasz?
Masz pod semaforem wskaźnik W26a, bądź W26b. Działa on chyba na takiej samej zasadzie jak W24.
Cytuj
Wskaźnik W26a/W26b - oznaczają przejazd z grupy torów dalekobieżnych na grupę torów podmiejskich (wskaźnik W 26a) lub przejazd z grupy torów podmiejskich na grupę torów dalekobieżnych (wskaźnik W 26b)


Ciekawostką jest to, że tylko na Zachodniej (i podobno Wschodniej) są takie wskaźniki (chyba, że gdzieś w Polsce są jeszcze). 

« Ostatnia zmiana: 18 Luty 2013, 16:12:05 wysłana przez Pr1 »

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Luty 2013, 17:14:10 »
Z tego, co się orientuję, to przebieg między rejonami WZP i WZD polega na zasadzie bloku zgody między obsługą jednego pulpitu, a drugiego, jeśli chodzi Tobie o kwestie ruchowe.

Offline dp116

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Luty 2013, 18:02:57 »
Z tego, co się orientuję, to przebieg między rejonami WZP i WZD polega na zasadzie bloku zgody między obsługą jednego pulpitu, a drugiego, jeśli chodzi Tobie o kwestie ruchowe.
Czyli dyżurni dogadują się czy pociąg można już puścić?

Offline dp116

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Luty 2013, 18:10:49 »
Zależy o co pytasz?
Masz pod semaforem wskaźnik W26a, bądź W26b. Działa on chyba na takiej samej zasadzie jak W24.
Cytuj
Wskaźnik W26a/W26b - oznaczają przejazd z grupy torów dalekobieżnych na grupę torów podmiejskich (wskaźnik W 26a) lub przejazd z grupy torów podmiejskich na grupę torów dalekobieżnych (wskaźnik W 26b)

Nie o to mi chodziło
Ciekawostką jest to, że tylko na Zachodniej (i podobno Wschodniej) są takie wskaźniki (chyba, że gdzieś w Polsce są jeszcze).
Na Wschodniej też są. Co ciekawe, stację przed Warszawą Zachodnią - Warszawa Włochy nie ma już takich mimo, że tory dalekobieżne z podmiejskimi łączą się dopiero w Grodzisku Maz. - przy wjeździe na CMK.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Luty 2013, 19:18:39 »
Z tego, co się orientuję, to przebieg między rejonami WZP i WZD polega na zasadzie bloku zgody między obsługą jednego pulpitu, a drugiego, jeśli chodzi Tobie o kwestie ruchowe.
Czyli dyżurni dogadują się czy pociąg można już puścić?

Dzwonisz i żądasz zgody. Jak dostaniesz poz, to SRK Ci pozwala na wjechanie w "inny" okręg.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Luty 2013, 19:59:11 »
Równie dobrze można krzyknąć: Stasiek, daj mi wolną do ciebie! Śmiesznie jest dzwonić do gościa, który jest z 5 metrów od ciebie ;) Poza tym tam jest pewnie też blokowe żądanie zgody.

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 329
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Luty 2013, 20:20:09 »
Cytuj
przebieg między rejonami WZP i WZD polega na zasadzie bloku zgody między obsługą jednego pulpitu, a drugiego
I wtedy podświetla się wskaźnik W26a lub W26b, więc nie ma "nie o to mi chodziło", bo to właśnie to. 
Cytuj
stację przed Warszawą Zachodnią - Warszawa Włochy nie ma już takich
Zgodzisz się ze mną, że na tym posterunku jest znacznie mniejszy ruch i nie ma trzech rejonów nastawniczych tylko jeden.

Przykładem jest także Pruszków, lecz Pruszków to "przelotówka" i zmianę na linię podmiejską/dalekobieżną dokonuje się bardzo rzadko.


Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1047
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Luty 2013, 22:41:10 »
Sytuacja z blokadami stacyjnymi na WW i WZ jest o tyle nietypowa, że granica okręgów ma miejsce w środku drogi zwrotnicowej (chyba jedyny taki przypadek w PL). Wskaźniki "P", "D" zastosowano zapewne nie tylko w celach informacyjnych, ale też jako potwierdzenie przygotowania drogi przebiegu przez dyżurnego ruchu okręgu przyjmującego pociąg, zwłaszcza przy jeździe na Sz (według instrukcji wskaźnik ma podświetlać się także podczas wyświetlania Sz). Podejrzewam, że w takim przypadku wskaźnik podświetla się samoczynnie gdy podano Sz po otrzymaniu zgody, podobnie jak W24 podświetla się gdy użyty zostanie przycisk NO. Pewnie dlatego zastosowano je tylko na tych stacjach - przykładowo Pruszków posiada tylko jedną nastawnię przy każdej głowicy. Analogicznie funkcjonują jazdy pomiędzy WZD i WZS, jednak na semaforach nie ma wskaźników.

W załączniku zdjęcie przycisków blokady stacyjnej na pulpicie WZD (granica okręgów WZD/WZP na przejściu 26/27). Stacje WW i WZ wyposażone są w urządzenia PB. Widoczne są dwie pary strzałek: dla normalnych przebiegów, z przyciskami przebiegowymi służącymi do nastawiania przebiegów między początkiem/końcem i granicą okręgu w typowy dla PB sposób (naciśnięcie kolejno dwóch przycisków na początku i końcu swojej części przebiegu), oraz dla Sz, z przyciskiem dania zgody na jazdę na Sz z sąsiedniego okręgu. Strzałki prawdopodobnie sygnalizują nastawienie przebiegów w sąsiednim okręgu oraz danie i otrzymanie zgody na Sz (OzSz27). Oczywiście przed użyciem blokady dyżurni dogadują się telefonicznie/bezpośrednio. Dodatkowo występują przyciski Dp26/27 i zDp26/27, pewnie związane z przestawianiem zwrotnic 26/27 oraz nieopisany czerwony przycisk z trójkątną lampką obok OzSz27 - przy czym przyciski te są tylko przy niektórych torach. Niestety nie dopytałem jak to dokładniej działa - może ktoś mnie poprawi lub uzupełni, albo dowie się czegoś o tym przy najbliższej okazji.

Ciekawe są też urządzenia ma WDC - urządzenia typu PB z dodatkowymi funkcjami i pulpitem wzorowanym na systemie IZH-111, jednak nie miałem okazji się im przyjrzeć i nie wiem jak działają.
« Ostatnia zmiana: 18 Luty 2013, 22:47:55 wysłana przez Paweł »

Offline dp116

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Luty 2013, 09:12:25 »
Sytuacja z blokadami stacyjnymi na WW i WZ jest o tyle nietypowa, że granica okręgów ma miejsce w środku drogi zwrotnicowej (chyba jedyny taki przypadek w PL). Wskaźniki "P", "D" zastosowano zapewne nie tylko w celach informacyjnych, ale też jako potwierdzenie przygotowania drogi przebiegu przez dyżurnego ruchu okręgu przyjmującego pociąg, zwłaszcza przy jeździe na Sz (według instrukcji wskaźnik ma podświetlać się także podczas wyświetlania Sz). Podejrzewam, że w takim przypadku wskaźnik podświetla się samoczynnie gdy podano Sz po otrzymaniu zgody, podobnie jak W24 podświetla się gdy użyty zostanie przycisk NO. Pewnie dlatego zastosowano je tylko na tych stacjach - przykładowo Pruszków posiada tylko jedną nastawnię przy każdej głowicy. Analogicznie funkcjonują jazdy pomiędzy WZD i WZS, jednak na semaforach nie ma wskaźników.

W załączniku zdjęcie przycisków blokady stacyjnej na pulpicie WZD (granica okręgów WZD/WZP na przejściu 26/27). Stacje WW i WZ wyposażone są w urządzenia PB. Widoczne są dwie pary strzałek: dla normalnych przebiegów, z przyciskami przebiegowymi służącymi do nastawiania przebiegów między początkiem/końcem i granicą okręgu w typowy dla PB sposób (naciśnięcie kolejno dwóch przycisków na początku i końcu swojej części przebiegu), oraz dla Sz, z przyciskiem dania zgody na jazdę na Sz z sąsiedniego okręgu. Strzałki prawdopodobnie sygnalizują nastawienie przebiegów w sąsiednim okręgu oraz danie i otrzymanie zgody na Sz (OzSz27). Oczywiście przed użyciem blokady dyżurni dogadują się telefonicznie/bezpośrednio. Dodatkowo występują przyciski Dp26/27 i zDp26/27, pewnie związane z przestawianiem zwrotnic 26/27 oraz nieopisany czerwony przycisk z trójkątną lampką obok OzSz27 - przy czym przyciski te są tylko przy niektórych torach. Niestety nie dopytałem jak to dokładniej działa - może ktoś mnie poprawi lub uzupełni, albo dowie się czegoś o tym przy najbliższej okazji.

Ciekawe są też urządzenia ma WDC - urządzenia typu PB z dodatkowymi funkcjami i pulpitem wzorowanym na systemie IZH-111, jednak nie miałem okazji się im przyjrzeć i nie wiem jak działają.

OK, dzięki. O to mi chodziło.

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Lipiec 2013, 13:43:51 »
Przykładem jest także Pruszków, lecz Pruszków to "przelotówka" i zmianę na linię podmiejską/dalekobieżną dokonuje się bardzo rzadko.

...aż nadszedł 10 maja 2013 roku... ;)

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 329
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #11 dnia: 20 Lipiec 2013, 15:02:23 »
Taaaaa......  ;)
Ale muszę powiedzieć, że i tak zbyt często nie zmieniają linii w Pruszkowie, ponieważ najczęściej we Włochach i Grodzisku następuje zmiana. Problem powstaje tylko na linii 447: pociągi zjeżdżają z toru 4 na 3 od strony od strony Grodziska. Za zwrotnicą 26 postawiona jest D1 i koniec balu :P Tory na czwórce do p.o W-wa Ursus są już przyrdzewiałe i zarośnięte jak kiedyś na 512.
Pruszków dalej jest przelotówką na linii dalekobieżnej.  ;D

Offline Arkady_1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Maszynista
    • Zobacz profil
  • Skąd: mazowsze
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #12 dnia: 20 Lipiec 2013, 17:02:12 »
No, trochę KaMusi jeździ 1→3 i 4→2. SKMki już przestały.
W sieci piszą, że od niedzieli zamknięta będzie trójka, a otwarta czwórka, między Pruszkowem a Włochami, prawda to?

Offline Pr1

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 329
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pr
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Lipiec 2013, 00:20:19 »
Już od piątku była zamknięta trójka.

Offline stanislaw57

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra
Odp: Warszawa Zachodnia
« Odpowiedź #14 dnia: 18 Październik 2013, 21:26:23 »
W Warszawie Zachodniej po przebudowie zabudowano m.in. semafor wyjazdowy U2 dla wyjazdu na tor lewy w kierunku Warszawa Włochy, ale bez wskaźnika W24. Jak to rozumieć? Podanie sygnału zezwalającego z wyświetlonym wskaźnikiem W24 na semaforze drogowskazowym przy peronie chyba nie jest wystarczające i zgodne z zapisami w Ir-1?