Autor Wątek: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa  (Przeczytany 65554 razy)

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« dnia: 30 Styczeń 2014, 10:45:25 »
Witam. Mamy tarczę manewrową podającą sygnał Ms1/Ms2 oraz dwukomorową tarczę zaporową podającą S1/Ms2/Sz. Rozumiem różnicę co do zasady pomiędzy tymi dwoma. Chodzi mi jednak o pewien szczegół. Kiedy przy torach stacyjnych stosuje się dwukomorową tarczę zaporową z możliwością podania sygnału Ms2, a kiedy manewrową? Czy dobrze rozumuję, że tor, przy którym stoi tarcza zaporowa może przyjąć pociąg bezpośrednio ze szlaku i dalej służyć do obsługi pracy manewrowej, a tor przy którym jest tylko tarcza manewrowa zasadniczo nie może przyjąć pociągu ze szlaku?

Offline Slowcio1111

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 42
  • RM900VB na D29-106
    • Zobacz profil
  • Skąd: Ustrobna, Podkarpackie
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Styczeń 2014, 11:34:55 »
Kiedy przy torach stacyjnych stosuje się dwukomorową tarczę zaporową z możliwością podania sygnału Ms2, a kiedy manewrową?
Tarczę zaporową dwukomorową stosuje się na torze, na który odbywają się normalne wjazdy pociągów ze szlaku, a później odbywają się tylko manewry (nie jazda pociągowa, jak w przypadku zwykłego semafora z możliwością podania Ms2).
Na tor z tarczą manewrową nie możesz normalnie przyjąć pociągu, chyba że na rozkaz pisemny ,,S". Czyli rozumujesz dobrze (według mnie).
[Jeżeli źle mówię, proszę o poprawę.] ;)

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Styczeń 2014, 17:52:45 »
Z tym, że tarcza zaporowa może podać tylko Ms2. Tarczę, która budową się nie różni, a jedynie nazwą, mogącą podać również Sz stosuje się przy wyjazdach/wjazdach z toru lewego, bądź przy każdym przebiegu, gdzie urządzenia stacyjne nie są przystosowane.

Offline Slowcio1111

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 42
  • RM900VB na D29-106
    • Zobacz profil
  • Skąd: Ustrobna, Podkarpackie
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Styczeń 2014, 18:17:58 »
Z tym, że tarcza zaporowa może podać tylko Ms2.
Miałem na myśli, że oprócz Sz (ew. S1).

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #4 dnia: 30 Styczeń 2014, 18:43:56 »
Z tym, że tarcza zaporowa może podać tylko Ms2. Tarczę, która budową się nie różni, a jedynie nazwą, mogącą podać również Sz stosuje się przy wyjazdach/wjazdach z toru lewego, bądź przy każdym przebiegu, gdzie urządzenia stacyjne nie są przystosowane.

Spotyka się również semafory o układzie czerwone-białe stosowane zamiast wyjazdowych na niektórych grupach torów, sygnalizujące przy pomocy Sz jazdę do semafora grupowego wyjazdowego, który wyświetla normalny sygnał zezwalający (jest to przebieg zorganizowany, zamknięta jest cała droga przebiegu, nie tylko za wyjazdowym grupowym). Pojęcie tarcza zaporowa świetlna nie jest już używane, zostało zastąpione przez semafor zaporowy, jednak i ten termin prawdopodobnie zostanie usunięty (i nie bardzo wiadomo jak taki semafor teraz nazywać).

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Styczeń 2014, 22:50:42 »
Czy dobrze rozumuję, że tor, przy którym stoi tarcza zaporowa może przyjąć pociąg bezpośrednio ze szlaku i dalej służyć do obsługi pracy manewrowej, a tor przy którym jest tylko tarcza manewrowa zasadniczo nie może przyjąć pociągu ze szlaku?

Jeżeli jest wskaźnik W4, a dalej tarcza manewrowa, to można przyjąć pociąg ze szlaku na ten tor. Musi zatrzymać się pod W4. Znany jest taki przypadek m.in w Lublińcu.

Offline axtomek

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Skąd: Z-Nienacka
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #6 dnia: 31 Styczeń 2014, 11:24:23 »
Aż popatrzyłem z ciekawości na Lubliniec. Chodzi o tor nr 2 i 3, gdzie z toru przyperonowego nie ma wyjazdu na szlak (Jest tylko tarcza manewrowa, ale z zaciemnioną komorą białą)? Musi tam obowiązywać coś w rodzaju niepisanej umowy, że od strony Herbów/Kalet/Toszka można wpuszczać tam tylko poc. kończące bieg w Lublińcu... Czy nie jest tak? No bo zasadniczo jak nie ma semafora wyjazdowego a komora biała tarczy manewrowej jest nieużytkowana, to nie ma możliwości prowadzenia ani ruchu pociągowego, ani manewrowego, chyba, że na rozkaz szczególny.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #7 dnia: 31 Styczeń 2014, 12:56:41 »
No i tak jest, bo tam przerabiali SRK i tam w 99% zajeżdżają kible, które kończą bieg. Wjazd jest normalnie na drogę utwierdzoną i sygnał zezwalający.

Nie wiem, na jaki schemat patrzyłeś, ale jeżeli tam, gdzie myślę, są często popieprzone. Manewr można podać dalej.
Kolega Krzaq zna szczegóły tej sytuacji.

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Luty 2014, 13:19:38 »
Rozkaz szczególny?

a co to jest?;d

Białą komorę może mieć nawet zaspawaną, na kolei (w dalszym ciągu) podstawą do wykonywania manewrów są sygnały ręczne, więc taki skład sobie wjedzie i potem na sygnał Nastawniczego pociąg wykonuje manewry,


Offline Borys_q

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Grudzień 2014, 11:59:12 »
Witam to mój pierwszy post na tym forum, sory że odgrzewam kotleta ale musiałem, przeczytałem to i aż mnie zmierzwiło.

Cytuj
Z tym, że tarcza zaporowa może podać tylko Ms2.

Tarcza zaporowa świetlna i kształtowa podaje sygnały z-1 i z-2, wszystko co stoi na biało czerwonej nodze jest semaforem, kiedyś był to semafor zaporowy, obecnie jest to po prostu semafor. Czasów kiedy takie coś było tarcza zaporową, to już chyba najstarsi górale nie pamiętają, a przynajmniej nie powinni.
« Ostatnia zmiana: 16 Grudzień 2014, 13:40:49 wysłana przez Borys_q »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Grudzień 2014, 13:29:23 »
na kolei (w dalszym ciągu) podstawą do wykonywania manewrów są sygnały ręczne
To nie tak. Proszę sobie dokładnie przeczytać paragraf 10, pkt 15 instrukcji Ir-9.

Offline Borys_q

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Grudzień 2014, 13:39:58 »
Z tym, że zezwolenie na podawanie sygnałów środkami radiołączności musi być w RTS-ie.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Grudzień 2014, 14:00:38 »
Należy uściślić - wszystkie szczegółowe zasady i sposób wykonywania manewrów na sieci kolejowej PKP PLK SA zawarte są w w dwóch dokumentach: Instrukcji Ir-9 oraz w Regulaminie Technicznym Stacji. Zasady podane w tych dokumentach należy traktować łącznie (zgodnie z zapisem paragrafu 11, pkt. 4 instrukcji Ir-1(R-1)).
Zezwolenie na użycie środków radiołączności jest w paragrafie 10, pkt. 22 instrukcji Ir-9.
« Ostatnia zmiana: 16 Grudzień 2014, 14:25:48 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Grudzień 2014, 14:03:29 »
Z tym, że zezwolenie na podawanie sygnałów środkami radiołączności musi być w RTS-ie.

Wyobrażasz sobie niewielką stację, po przebudowie, gdzie wyleciała wykonawcza, wsadzili tam napędy elektryczne i nie ma Tm itp... i z dysp machasz mu? A on jest na drugiej głowicy ;) Ja się nie spotkałem, ze stacją, która by tego zabraniała. Chyba, że podg, ale to nie stacja  :P

Offline Borys_q

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Grudzień 2014, 14:24:05 »
Różne sytuacje są na kolei, różne zapisy w regulaminach, niektóre stacje maja Tm inne nie, czasem piszą o manewrach na radio w innych nie piszą, w jeszcze innych należy łącznie radiem i ręcznie. Znam sytuacje gdzie mimo podania sygnału na tarczy dyżurny ma obowiązek dodatkowo podać z nastawni ''Do mnie",  miedzy wyjazdem z hali a tarczą manewrową jest po drodze jedna nie uzależniona przebiegowo wykolejnica.
« Ostatnia zmiana: 16 Grudzień 2014, 14:28:17 wysłana przez Borys_q »