Autor Wątek: Pulpity fikcyjnych stacji  (Przeczytany 36388 razy)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 145
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #30 dnia: 13 Marzec 2015, 15:18:40 »
Nieprawda. Zielony przycisk jest używany wyłącznie jako przycisk do semaforów.

Tarcza zaporowa też jest semaforem :P Ogólnie zielony do jazd pociągowych, ale to tyle w teorii. W praktyce, czasem i błękitne, są. Zależy co "było pod ręką" jak się popsuło.

Tarcza zaporowa (to pojęcie jest adekwatne wyłącznie do sygnalizatora kształtowego) nigdy nie była semaforem.
Semaforem było stałe urządzenie sygnalizacyjne, które zabraniało jazdy czerwonym światłem na semaforze kształtowym lub czerwonym światłem na semaforze świetlnym. W obydwu tych przypadkach sygnał ten nosił nazwę S1.
Tarcza zaporowa podawała sygnał Z1. Funkcjonujące obok kształtowych (tzw. normalnych) tarcz zaporowych, istniały świetlne tarcze zaporowe, które podawały sygnał Zs1 dwoma białymi światłami w poziomie (odpowiednik sygnału Z1), a sygnał Zs2 dwoma światłami białymi w linii ukośnej, wznoszącej się od lewej do prawej strony (odpowiednik sygnału Z2).
Problemy zaczęły się w momencie, kiedy jakiś mędrzec wpadł na debilny pomysł, żeby tarczę zaporową świetlną zrobić jako sygnalizator z czerwonym i białym światłem, wycofując z użytku dotychczasowe tarcze zaporowe świetlne ze światłami białymi.
Złamano w ten sposób obowiązującą do dzisiaj zasadę, że semaforem jest tylko taki sygnalizator, który ma czerwone światło.
Wobec tego wycofano się z terminu „tarcza zaporowa świetlna” i zaczęto kombinować z nazwą semafor: najpierw zrobiono semafor manewrowy, potem semafor zaporowy.
Nazwa „semafor manewrowy” jest semantycznie błędna, bo „semafor” jest sygnalizatorem odnoszącym się do ruchu pociągów (zarówno sygnałem zabraniającym jazdy, jak i sygnałami zezwalającymi na jazdę). Dlatego zarzucono i tą nazwę, ukuto nową: semafor zaporowy, czego wymagały, zawarte w przepisach, definicje sygnałów świetlnych S5, S9, S13 (S13a) w przypadku, gdy wjazd pociągu odbywał się na tor zakończony kozłem oporowym lub taki tor, gdzie dalsza jazda mogła być tylko jazdą manewrową, bowiem tam umieszczano taki sygnalizator z czerwonym i białym światłem, lub tylko z jedną komorą światła czerwonego (zamiast dotychczasowego sygnału Z1). Nadal jednak nazwa ta była semantycznie błędna.
Dopiero obecnie obowiązujące przepisy zniosły nazwę „semafor zaporowy”, likwidując wszystkie kontrowersje wokół tego sygnalizatora, który w obecnej nomenklaturze jest po prostu semaforem, zgodnie z definicją, podaną w Ie-4 (WTB-E10):
Semafor - sygnalizator pociągowy umożliwiający
przekazywanie sygnału „Stój” oraz w zależności od
przeznaczenia innych sygnałów.

Paweł Piotr

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 725
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #31 dnia: 13 Marzec 2015, 15:48:21 »
Dopiero obecnie obowiązujące przepisy zniosły nazwę „semafor zaporowy”, likwidując wszystkie kontrowersje wokół tego sygnalizatora, który w obecnej nomenklaturze jest po prostu semaforem,

Tylko jakim rodzajem semafora teraz jest taki semafor, zgodnie z podziałem w Ie-4, par. 4, ust. 9? Drogowskazowym?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 145
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #32 dnia: 13 Marzec 2015, 16:03:07 »
Tak, drogowskazowym. Rozwijając niezbyt szczęśliwe obecne określenie semafora drogowskazowego, jest to semafor (ten z jedną komorą światła czerwonego lub z dwoma komorami: światła czerwonego i białego), który stanowi zakończenie przebiegu pociągowego, sygnalizowanego sygnałami S5, S9, S13 i S13a i pokazuje, co będzie działo się dalej: nic - kozioł oporowy, lub jazda dalsza, jako jazda manewrowa na sygnał Ms2. Sygnalizatory te są oznaczane wg zasad oznaczania semaforów, natomiast w przypadku, gdy posiada on możliwość podawania sygnału Ms2, na pulpicie do jego obsługi stosuje się przycisk biały - tak, jak dla wszystkich innych semaforów, które posiadają taki sygnał (Ms2). Przycisk zielony służy natomiast do podawania sygnałów zezwalających na jazdę pociągową - to takie uściślenie.
« Ostatnia zmiana: 13 Marzec 2015, 16:08:03 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1145
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #33 dnia: 14 Marzec 2015, 20:00:31 »
Wiem, że tarcza zaporowa, była tylko kształtowa. Ogólnie, tam napisałem, bo często na semafor z układem cb, też się tak mówi, a nie chciałem zamieszania wpędzać :)

Ale nie trzeba tego powielać na projekcie pulpitu.

No nie, bo mamy do dyspozycji pełny "zakres" kostek ;) Ale, jak ktoś tak zrobi w EPK, to czemu nie, jego projekt...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Kolejorz91

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 13
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warmia i Mazury
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #34 dnia: 14 Marzec 2015, 22:27:01 »
Wprowadzone zmiany przezemnie. I jak, już lepiej to wygląda? :)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 145
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #35 dnia: 15 Marzec 2015, 00:25:56 »
Wprowadzone zmiany przezemnie. I jak, już lepiej to wygląda? :)
To nie wygląda w ogóle. Po pierwsze - bez planu schematycznego (oraz sytuacyjnego) stacji, który jest podstawą do projektowania, tworzenie pulpitu sterowniczego jest przedsięwzięciem pozbawionym jakiegokolwiek sensu. Po drugie - projektowanie pulpitu kostkowego bez wszystkich jego elementów (wszystkich przycisków, liczników i kontrolek) jest kolejnym nieporozumieniem, o czym już pisałem. Dla takiej dużej stacji ten pulpit jest za mały, bo nie zmieści wszystkich koniecznych przycisków: sygnałów Sz z licznikami, przycisków kontroli rozprucia (ewentualnie z kontrolkami), przycisków pomocniczych izolacji zwrotnicowych, doraźnych przycisków zwolnienia przebiegów pociągowych i manewrowych (z ewentualnymi kontrolkami). Kolejna sprawa - na powtarzaczach sygnalizatorów kolorem zaznacza się tylko komorę światła, która na sygnalizatorze świeci się w stanie zasadniczym. Jakakolwiek merytoryczna ocena tego "dzieła" jest po prostu niemożliwa bez znajomosci planu schematycznego - o czym było na początku. Cała ta praca nie wykracza ani o milimetr poza wymiar zabawy w kolej.
Paweł Piotr

Offline Droznik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 282
    • Zobacz profil
  • Skąd: Pandionowo
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #36 dnia: 16 Marzec 2015, 09:40:01 »
Ja proponuję może aby pierw autor pulpitu przedstawił swój pomysł jako stację a dopiero potem zabrałby się za pulpit. Znam stację gdzie układ na pulpicie ma nijak się do układu na żywo. Po prostu z powodu braku miejsca tory na pulpicie są zagięte, a na gruncie proste. Z drugiej strony też widziałem stację gdzie jest łuk, a pulpit rysuję prostą. Może się okazać że przy nie których przebiegach trzeba będzie wprowadzić ograniczenia ruchu bo może na gruncie nie będzie zachowana skrajnia. Mało tego można też zrobić ułatwienia typu rozjazdy na grupie EZT będą ręcznę i będzie tylko jeden wjazd tam, a nie rozbudowany cały system postojowy.
Do tego polecam zwalniacze grupowe do manwerów, zaoszczędzimy trochę miejsca na pulpicie.
Ale zgodzę się z przedmówcą, niech pierw autor da schemat stacji a dopiero potem zaczniemy coś myśleć.
Pracuję w firmie, która wstydzi się swoich pracowników.

Offline DamDam

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 118
    • Zobacz profil
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #37 dnia: 08 Kwiecień 2015, 17:05:04 »
Wybaczcie @Paweł Piotr, @Droznik, ale musiałem się pochwalić. Oto nastawnia dysponująca Lisków Miasto "LmA"  ;D Powoli powstaje schemat w eps.
« Ostatnia zmiana: 08 Kwiecień 2015, 17:30:48 wysłana przez DamDam »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 145
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #38 dnia: 08 Kwiecień 2015, 21:40:28 »
Jeżeli już, to:
1. Proszę wyjaśnić, co jest zobrazowane w kostkach zaznaczonych czerwoną ramką pod numerem 1.
2. Proszę wyjaśnić, co jest zobrazowane w kostkach zaznaczonych czerwoną ramką pod numerem 2 i
3.
3. W jednej kostce może znajdowac się tylko jeden przycisk (patrz kolumna 17 i 19).
4. Wszystkie moje poprzednie uwagi, dotyczące konstrukcji pulpitu kostkowego pozostają nadal aktualne: w pierwszej kolejności proszę przedstawić plan schematyczny i sytuacyjny posterunku ruchu. Bez tych planów konstrukcja pulpitu kostkowego jest nieporozumieniem.
Paweł Piotr

Offline DamDam

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 118
    • Zobacz profil
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #39 dnia: 09 Kwiecień 2015, 16:29:33 »
1. W kostkach zaznaczonych czerwoną ramką pod numerem 1 są zobrazowane kontrolki obrazujące nie zajętość toru z licznikiem osi, dodatkowo rozróżnia kierunek jazdy taboru (na podstawie liczby zliczonych osi).
2. W kostkach zaznaczonych czerwoną ramką pod numerem 2 i 3 są zobrazowane kontrolki żądania i otrzymania zgody od drugiego okręgu nastawczego "LmB" w blokadzie stacyjnej.
 8)

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
    • http://uetam.pl
  • GG: 3435358
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #40 dnia: 09 Kwiecień 2015, 19:38:11 »
1. W kostkach zaznaczonych czerwoną ramką pod numerem 1 są zobrazowane kontrolki obrazujące nie zajętość toru z licznikiem osi, dodatkowo rozróżnia kierunek jazdy taboru (na podstawie liczby zliczonych osi).
Taki typ blokady nie istnieje.
Cytuj
2. W kostkach zaznaczonych czerwoną ramką pod numerem 2 i 3 są zobrazowane kontrolki żądania i otrzymania zgody od drugiego okręgu nastawczego "LmB" w blokadzie stacyjnej.
 8)
W taki sposób nie obrazuje się blokady stacyjnej. http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_e1.php Polecam lekturę.

Offline DamDam

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 118
    • Zobacz profil
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #41 dnia: 09 Kwiecień 2015, 19:56:18 »
Czytałem lekturę, ale te szczeliny były dla mnie 'nudne', a strzałki są czytelniejsze przy tylu torach. Blokadę się wymieni na TZP 8). Myślałem, że polegnę na drogach ochronnych. Nabieram wprawy w eps i połowa głowicy już jest.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 145
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #42 dnia: 10 Kwiecień 2015, 00:22:12 »
Nabieram wprawy w eps i połowa głowicy już jest.
Przy wskazanych podstawowych błędach zdanie to nabiera kabaretowego charakteru..  ;D
Paweł Piotr

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 725
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • GG: 5965963
  • Skąd: Kęty
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #43 dnia: 10 Kwiecień 2015, 10:10:17 »
Zmieniłem temat wątku i dział na bardziej odpowiedni.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1145
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Odpowiedź #44 dnia: 10 Kwiecień 2015, 11:57:13 »
W taki sposób nie obrazuje się blokady stacyjnej. http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_e1.php Polecam lekturę.

Kto bogatemu zabroni? Dziś jak jest niedobór kostek, chwyta się wszystkich możliwości ;)
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.