Autor Wątek: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.  (Przeczytany 4477 razy)

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« dnia: 01 Kwiecień 2018, 13:20:16 »
Cześć!
Na wstępie dodam że jestem laikiem i mogę niektóre terminy mylić lub poprzekręcać. Do rzeczy: Testowo 31.03.2018r Dyżuny Meril. Są tam zwrotnice sprzężone 27 i 28, 27 z toru 1 na 2, 28 z 2 na 1. Spotkała mnie usterka zwrotnicy 28, nie chciała się przełączyć na + (ciało obce?) Na pulpicie czarne zwrotnice, w terenie 27 (+), 28 (...), w usterkach pokazane "usterka/b.n". Zresetowałem bezpieczniki, zgłosiłem usterke. Przestawiłem na -, droga utwierdzona, pociąg z liskowa przejechał bez problemu. Ale potem przyjechał pociąg z Borek po torze 1. Przekorbowałem 28 na plus, założyłem zamek/spone i wpuściłem pociąg na Sz. Ale nie wiem dlaczego ten pociąg rozpruł zwrotnice, skoro zwrotnica była poprawnie ułożona. Czy zrobiłem to dobrze? Co powinienem zrobić w takiej sytuacji? (Nie chodzi o rozprucie)

PS. Przydałby się jakiś temat najlepiej przyklejony dla pomocy dla nowych graczy, by nie trzeba było zakładać nowego tematu dla 1 czy 2 odpowiedzi ;)
« Ostatnia zmiana: 01 Kwiecień 2018, 15:06:36 wysłana przez Meril »

Offline MuNiO

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 24
    • Zobacz profil
  • Skąd: gdańsk
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Kwiecień 2018, 14:16:14 »
Nie bylo dolegania iglicy to zwrotnice rozprules, tak to odbiera program.

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Kwiecień 2018, 15:05:31 »
Czyli powinienem trzymać pociąg 20 min przed wjazdem, czy wpuścić i rozprucie traktować jako fałszywe?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1276
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Kwiecień 2018, 13:48:21 »
Jeżeli na pulpicie ciemno, a na gruncie ok, to po prostu usterka, np. uszkodzenie kabla do napędów... (brak informacji zwrotnej do urządzeń, o położeniu rozjazdu). Ładujesz zamknięcie pomocnicze i można jechać.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 661
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Kwiecień 2018, 20:58:37 »
Są tam zwrotnice sprzężone 27 i 28, 27 z toru 1 na 2, 28 z 2 na 1.
Gwoli ścisłości, to są dwa szlaki jednotorowe, więc oba tory są nr 1.
Spotkała mnie usterka zwrotnicy 28, nie chciała się przełączyć na + (ciało obce?) Na pulpicie czarne zwrotnice,
czarne szczeliny w pulpicie nastawczym
w terenie 27 (+), 28 (...), w usterkach pokazane "usterka/b.n". Zresetowałem bezpieczniki,
raczej wymieniłem, w domu też nie resetujesz bezpieczników lecz wymieniasz (przy topikowych), bądź podnosisz przy e-sach. Na nastawniach, w obwodach zwrotnic są te pierwsze.
Przestawiłem na -, droga utwierdzona, pociąg z liskowa przejechał bez problemu.
skoro 28 przestawiłeś do "-" tzn. że poc. ten wszedł na tor stacyjny nr 1 przez rozjazd 27 również w położeniu "-".
Ale potem przyjechał pociąg z Borek po torze 1. Przekorbowałem 28 na plus, założyłem zamek/spone i wpuściłem pociąg na Sz.
Czyli przekorbowałeś 28 do "+" dla jazdy z Liskowa na tor stacyjny nr 2 i pozostawiłeś rozjazd nr 27 w położeniu przełożonym "-" kierującym z toru stacyjnego nr 1 na tor szlakowy nr 1 do Liskowa.
Ale nie wiem dlaczego ten pociąg rozpruł zwrotnice, skoro zwrotnica była poprawnie ułożona.
Z tego co napisałeś wyżej - nie była.
Czy zrobiłem to dobrze? Co powinienem zrobić w takiej sytuacji? (Nie chodzi o rozprucie)
Ponieważ to są rozjazdy sprzężone, to najlepiej, właśnie dla ominięcia takich sytuacji, korbować oba do położenia jednolitego, czyli plusowego lub minusowego.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1276
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Kwiecień 2018, 21:13:21 »
raczej wymieniłem, w domu też nie resetujesz bezpieczników lecz wymieniasz (przy topikowych), bądź podnosisz przy e-sach. Na nastawniach, w obwodach zwrotnic są te pierwsze.

Jesteś tego pewien? To chyba nie widziałeś tego, co zabudowuje się obecnie, w sumie już kilkanaście lat temu na wielu posterunkach montowano różnicówki....
Topikowe, to są w większości plombowane np. w nastawnicach VES......
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Kwiecień 2018, 21:44:54 »
Są tam zwrotnice sprzężone 27 i 28, 27 z toru 1 na 2, 28 z 2 na 1.
Gwoli ścisłości, to są dwa szlaki jednotorowe, więc oba tory są nr 1.
A to nie jest tak że skoro tory są za semaforem wjazdowym to są to tory stacyjne? Przynajmniej tak myślałem  :-[
Czy zrobiłem to dobrze? Co powinienem zrobić w takiej sytuacji? (Nie chodzi o rozprucie)
Ponieważ to są rozjazdy sprzężone, to najlepiej, właśnie dla ominięcia takich sytuacji, korbować oba do położenia jednolitego, czyli plusowego lub minusowego.
Tylko jak miałem przekorbować oba rozjazdy na + gdy nr 28 mogłem tylko ustawić na - albo pośrednie?

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 661
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Kwiecień 2018, 11:54:21 »
A to nie jest tak że skoro tory są za semaforem wjazdowym to są to tory stacyjne? Przynajmniej tak myślałem  :-[
Masz rację, chyba ostatnio jestem za bardzo przemęczony.
Tylko jak miałem przekorbować oba rozjazdy na + gdy nr 28 mogłem tylko ustawić na - albo pośrednie?
Ok, ale dalej po ostatniej jeździe, z tego co napisałeś, rozjazd 27 pozostał w położeniu "-" kierującym z toru 1 na 2, przeto skład rozpruł go, bowiem
Przekorbowałem 28 na plus, założyłem zamek/spone i wpuściłem pociąg na Sz.

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Kwiecień 2018, 16:55:59 »
Czyli zwrotnica może zostać rozpruta mimo że nie jedzie po niej pociąg? Jak można tego uniknąć?

Korzystając z okazji, czy ktoś się spotkał by przycisk dKoS w testowie nie działał? Miałem usterke odcinka JJS JTS i fałszywe wskazanie zajętości po przejeździe pociągu, przez co nie zapaliła się lampka kontrlna przy KoS... Według instrukcji trzeba wyciągnąć przycisk dKoS i powinna się zapalć i umożliwić zwolnienie blokady, dobrze rozumiem? Może to wina linuxa i Wine, ale u mnie nic się nie dzieje  :-\
« Ostatnia zmiana: 04 Kwiecień 2018, 17:07:22 wysłana przez Meril »

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1276
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Kwiecień 2018, 17:16:12 »
Jeżeli przyjmowałeś pociąg na semafor, a po jego wjeździe została zajętość na JS, to nie "zwolniła się zastawka" od blokady liniowej, teraz dKoS nic nie da, trzeba "wyzerować" blokadę przez automatyków (usuń usterkę).
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Kwiecień 2018, 17:31:42 »
Tylko że usterka usunięta ale nadal nie mogę zwolnić blokady. Nawet wjazdu nie mogę podać z tego semafora. Czy zostałem skazany na wieczne TZP i Sz?
EDIT:
Przejechał pociąg na Sz i się zwolniła blokada. Skomplikowane to jest :/
« Ostatnia zmiana: 04 Kwiecień 2018, 17:39:36 wysłana przez Meril »

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 218
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #11 dnia: 04 Kwiecień 2018, 18:10:35 »
dKo używasz jak wyjeżdżasz na rozkaz albo Sz
Trainz

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1276
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Kwiecień 2018, 18:32:17 »
nie wiedziałem że wyjeżdżając muszę użyć doraźnego końca ..... Raczej przy wjeżdżaniu 😀
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline eReS

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Skąd: Sosnowiec
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #13 dnia: 04 Kwiecień 2018, 20:23:04 »
Proponuję poczytać na temat utraty kontroli przy wykazującym zajętosc obwodzie torowym i innych przypadkach sygnalizacji rozprucia a dokładniej o postępowaniu pracowników obslugi w tych przypadkach . Bardzo ładnie jest to opisane w instrukcji IE20 dostępnej na stronie PLK, co prawda dotyczy ona tylko urządzeń komputerowych ale postępowanie jest praktycznie takie samo dla urządzeń przekaznikowych.

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 218
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
    • Trainz
  • GG: 9311740
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Kwiecień 2018, 12:15:37 »
Autokorekta mi wskoczyła, oczywiście dKo przy wjeździe, dPo przy wyjeździe
Trainz