Autor Wątek: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.  (Przeczytany 45071 razy)

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« dnia: 01 Kwiecień 2018, 13:20:16 »
Cześć!
Na wstępie dodam że jestem laikiem i mogę niektóre terminy mylić lub poprzekręcać. Do rzeczy: Testowo 31.03.2018r Dyżuny Meril. Są tam zwrotnice sprzężone 27 i 28, 27 z toru 1 na 2, 28 z 2 na 1. Spotkała mnie usterka zwrotnicy 28, nie chciała się przełączyć na + (ciało obce?) Na pulpicie czarne zwrotnice, w terenie 27 (+), 28 (...), w usterkach pokazane "usterka/b.n". Zresetowałem bezpieczniki, zgłosiłem usterke. Przestawiłem na -, droga utwierdzona, pociąg z liskowa przejechał bez problemu. Ale potem przyjechał pociąg z Borek po torze 1. Przekorbowałem 28 na plus, założyłem zamek/spone i wpuściłem pociąg na Sz. Ale nie wiem dlaczego ten pociąg rozpruł zwrotnice, skoro zwrotnica była poprawnie ułożona. Czy zrobiłem to dobrze? Co powinienem zrobić w takiej sytuacji? (Nie chodzi o rozprucie)

PS. Przydałby się jakiś temat najlepiej przyklejony dla pomocy dla nowych graczy, by nie trzeba było zakładać nowego tematu dla 1 czy 2 odpowiedzi ;)
« Ostatnia zmiana: 01 Kwiecień 2018, 15:06:36 wysłana przez Meril »

Offline MuNiO

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 91
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Kwiecień 2018, 14:16:14 »
Nie bylo dolegania iglicy to zwrotnice rozprules, tak to odbiera program.

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Kwiecień 2018, 15:05:31 »
Czyli powinienem trzymać pociąg 20 min przed wjazdem, czy wpuścić i rozprucie traktować jako fałszywe?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Kwiecień 2018, 13:48:21 »
Jeżeli na pulpicie ciemno, a na gruncie ok, to po prostu usterka, np. uszkodzenie kabla do napędów... (brak informacji zwrotnej do urządzeń, o położeniu rozjazdu). Ładujesz zamknięcie pomocnicze i można jechać.

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 771
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Kwiecień 2018, 20:58:37 »
Są tam zwrotnice sprzężone 27 i 28, 27 z toru 1 na 2, 28 z 2 na 1.
Gwoli ścisłości, to są dwa szlaki jednotorowe, więc oba tory są nr 1.
Spotkała mnie usterka zwrotnicy 28, nie chciała się przełączyć na + (ciało obce?) Na pulpicie czarne zwrotnice,
czarne szczeliny w pulpicie nastawczym
w terenie 27 (+), 28 (...), w usterkach pokazane "usterka/b.n". Zresetowałem bezpieczniki,
raczej wymieniłem, w domu też nie resetujesz bezpieczników lecz wymieniasz (przy topikowych), bądź podnosisz przy e-sach. Na nastawniach, w obwodach zwrotnic są te pierwsze.
Przestawiłem na -, droga utwierdzona, pociąg z liskowa przejechał bez problemu.
skoro 28 przestawiłeś do "-" tzn. że poc. ten wszedł na tor stacyjny nr 1 przez rozjazd 27 również w położeniu "-".
Ale potem przyjechał pociąg z Borek po torze 1. Przekorbowałem 28 na plus, założyłem zamek/spone i wpuściłem pociąg na Sz.
Czyli przekorbowałeś 28 do "+" dla jazdy z Liskowa na tor stacyjny nr 2 i pozostawiłeś rozjazd nr 27 w położeniu przełożonym "-" kierującym z toru stacyjnego nr 1 na tor szlakowy nr 1 do Liskowa.
Ale nie wiem dlaczego ten pociąg rozpruł zwrotnice, skoro zwrotnica była poprawnie ułożona.
Z tego co napisałeś wyżej - nie była.
Czy zrobiłem to dobrze? Co powinienem zrobić w takiej sytuacji? (Nie chodzi o rozprucie)
Ponieważ to są rozjazdy sprzężone, to najlepiej, właśnie dla ominięcia takich sytuacji, korbować oba do położenia jednolitego, czyli plusowego lub minusowego.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Kwiecień 2018, 21:13:21 »
raczej wymieniłem, w domu też nie resetujesz bezpieczników lecz wymieniasz (przy topikowych), bądź podnosisz przy e-sach. Na nastawniach, w obwodach zwrotnic są te pierwsze.

Jesteś tego pewien? To chyba nie widziałeś tego, co zabudowuje się obecnie, w sumie już kilkanaście lat temu na wielu posterunkach montowano różnicówki....
Topikowe, to są w większości plombowane np. w nastawnicach VES......

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Kwiecień 2018, 21:44:54 »
Są tam zwrotnice sprzężone 27 i 28, 27 z toru 1 na 2, 28 z 2 na 1.
Gwoli ścisłości, to są dwa szlaki jednotorowe, więc oba tory są nr 1.
A to nie jest tak że skoro tory są za semaforem wjazdowym to są to tory stacyjne? Przynajmniej tak myślałem  :-[
Czy zrobiłem to dobrze? Co powinienem zrobić w takiej sytuacji? (Nie chodzi o rozprucie)
Ponieważ to są rozjazdy sprzężone, to najlepiej, właśnie dla ominięcia takich sytuacji, korbować oba do położenia jednolitego, czyli plusowego lub minusowego.
Tylko jak miałem przekorbować oba rozjazdy na + gdy nr 28 mogłem tylko ustawić na - albo pośrednie?

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 771
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Kwiecień 2018, 11:54:21 »
A to nie jest tak że skoro tory są za semaforem wjazdowym to są to tory stacyjne? Przynajmniej tak myślałem  :-[
Masz rację, chyba ostatnio jestem za bardzo przemęczony.
Tylko jak miałem przekorbować oba rozjazdy na + gdy nr 28 mogłem tylko ustawić na - albo pośrednie?
Ok, ale dalej po ostatniej jeździe, z tego co napisałeś, rozjazd 27 pozostał w położeniu "-" kierującym z toru 1 na 2, przeto skład rozpruł go, bowiem
Przekorbowałem 28 na plus, założyłem zamek/spone i wpuściłem pociąg na Sz.

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Kwiecień 2018, 16:55:59 »
Czyli zwrotnica może zostać rozpruta mimo że nie jedzie po niej pociąg? Jak można tego uniknąć?

Korzystając z okazji, czy ktoś się spotkał by przycisk dKoS w testowie nie działał? Miałem usterke odcinka JJS JTS i fałszywe wskazanie zajętości po przejeździe pociągu, przez co nie zapaliła się lampka kontrlna przy KoS... Według instrukcji trzeba wyciągnąć przycisk dKoS i powinna się zapalć i umożliwić zwolnienie blokady, dobrze rozumiem? Może to wina linuxa i Wine, ale u mnie nic się nie dzieje  :-\
« Ostatnia zmiana: 04 Kwiecień 2018, 17:07:22 wysłana przez Meril »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Kwiecień 2018, 17:16:12 »
Jeżeli przyjmowałeś pociąg na semafor, a po jego wjeździe została zajętość na JS, to nie "zwolniła się zastawka" od blokady liniowej, teraz dKoS nic nie da, trzeba "wyzerować" blokadę przez automatyków (usuń usterkę).

Offline Meril

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Kwiecień 2018, 17:31:42 »
Tylko że usterka usunięta ale nadal nie mogę zwolnić blokady. Nawet wjazdu nie mogę podać z tego semafora. Czy zostałem skazany na wieczne TZP i Sz?
EDIT:
Przejechał pociąg na Sz i się zwolniła blokada. Skomplikowane to jest :/
« Ostatnia zmiana: 04 Kwiecień 2018, 17:39:36 wysłana przez Meril »

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #11 dnia: 04 Kwiecień 2018, 18:10:35 »
dKo używasz jak wyjeżdżasz na rozkaz albo Sz

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Kwiecień 2018, 18:32:17 »
nie wiedziałem że wyjeżdżając muszę użyć doraźnego końca ..... Raczej przy wjeżdżaniu 😀

Offline eReS

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
  • Skąd: Sosnowiec
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #13 dnia: 04 Kwiecień 2018, 20:23:04 »
Proponuję poczytać na temat utraty kontroli przy wykazującym zajętosc obwodzie torowym i innych przypadkach sygnalizacji rozprucia a dokładniej o postępowaniu pracowników obslugi w tych przypadkach . Bardzo ładnie jest to opisane w instrukcji IE20 dostępnej na stronie PLK, co prawda dotyczy ona tylko urządzeń komputerowych ale postępowanie jest praktycznie takie samo dla urządzeń przekaznikowych.

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Wątpliwości nowicjusza, co zrobiłem źle? - roast me.
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Kwiecień 2018, 12:15:37 »
Autokorekta mi wskoczyła, oczywiście dKo przy wjeździe, dPo przy wyjeździe