ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => ISDR - Tematy ogólne => Wątek zaczęty przez: Paweł w 31 Grudzień 2010, 13:22:53
-
Jakie macie pomysły na instrukcję i dokumentację do symka? Obecna instrukcja jest raczej prowizoryczna, napisana na szybko. Przydało by się jakoś zgrabnie połączyć informacje o programie, instrukcję obsługi uzupełnioną o podstawowe informacje z Ir-1 oraz informacje o posterunku, może wzorowane na regulaminie technicznym. Chyba że regulamin jako osobną rzecz, chociaż skłaniał bym się do połączenia to w całość.
-
może jakiś filmik krok po kroku o najważniejszych elementach?...
-
Filmik to też dobry pomysł, ale raczej jako dodatek, podstawowo musi być normalny dokument do czytania.
-
To ja proponuje tak zrobić zdjęcie, oznaczyć numerycznie jakieś fragmenty pulpitu / przyciski i kolejno dawac opisy co kiedy, jak i po co.
-
Ja popieram zdjęcie, ponumerowane wszystkie kontrolki i przyciski i opisy do nich. Najlepiej podzielić cały pulpit na kilka kwadratów, czy obszarów to było by wtedy przejrzyście.
-
Zrobić zgrabne "Howto", czyli jak przetrwać kilka godzin po kolei, ew opisać potem jak np obrócić loka w składzie TF-TZ itp. Opisać co powoduje wyciągnięcie/wciśnięcie danego przycisku itp. Opisać nietypowe sytuacje z użyciem dPo, dKo, tak samo w przypadku "zawieszenia blokady", żeby wprowadzić TZP i dopiero potem jak coś od nas wyjedzie to blokada się "odwiesi".
Ja myślę, że nowi userzy to raczej nie będą prowadzić dokumentacji, dopóki nie ogarną urządzeń SRK.
-
Opisywanie każdego przycisku i kontrolki osobno to nonsens, bo większość pełni takie same funkcje, tylko dotyczą różnych zwrotnic/przebiegów. Powinno być to dość przyjazne dla początkującego użytkownika, ale bez przesady, chyba każdy kto bierze się za ten program potrafi czytać ze zrozumieniem i logicznie myśleć. A druga sprawa, powinno być to zrobione tak, żeby było uniwersalne i nie wymagało zbyt dużych zmian przy tworzeniu innych stacji.
-
No faktycznie Paweł ma racje, ale można by to rozwiązać tworząc grupy przycisków, kontrolek itd. pełniących te same funkcje zaznaczając je na zdjęciu np. kolorami. ;)
Ale wydaje mi się, że obecna instrukcja jest dość dobra, tylko trzeba ją uważnie przeczytać.
-
Powiem tak, w IZ Tarnowskie Góry jednym z pytań egzaminu pisemnego był opis pulpitu kostkowego. Można opisać kolory przycisków i do czego służą, jak wygląda rozprucie, brak kontroli położenia zwrotnic, zajętość i jaki jest tryb postępowania podczas takich niespodzianek ;), opis blokad liniowych itp. Co do Ir-1 to większość należy wiedzieć, bo chyba nie chodzi nam tu o tworzenie własnej kolei z nowymi zasadami tylko rzeczywiste odwzorowanie pracy dyżurnego ruchu w związku z tym wystarczy załączyć PDFa czy WORDai jak ktoś będzie miał ochotę to się zapozna z instrukcją, a jeśli nie to nie. Co do pozostałych instrukcji też musi być Ie-10, Myślę, że książki wszystkie należałby posiadać. Kontrolkę zajętości R-292 (przy usterce kontroli zajętości na pulpicie należy prowadzić książkę dla tego toru), Książkę przebiegów R-142 dla post. 20 (ten wątek określiłoby się w RT w jakim przypadku należy ją prowadzić). Pozostałe już są ;)
-
Książkę przebiegów R-142 dla post. 20 (ten wątek określiłoby się w RT w jakim przypadku należy ją prowadzić). Pozostałe już są ;)
A dla SKP tez czasem nie powinna byc ?;]
-
Lol. Ale co nas dotyczy książka przebiegów dla SKP i post 20 :o
-
Jak są wprowadzone jakieś obostrzenia, np. nie zamyka się rogatka na przejeździe, albo w okręgu nastawni wykonawczej jedzie się na Sz/R305/R306 to wtedy trzeba prowadzić książkę przebiegów razem z tym posterunkiem - takie podwójne zabezpieczenie.
Co do SKP, jeśli odpowiada on tylko ze stwierdzenie końca i nie ma przejazdu w swoim okręgu, to prowadzenie z nim książki przebiegów wydaje się być absurdem.
-
4. Książkę przebiegów prowadzą:
b) w pełnym zakresie, jeżeli obowiązuje telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania dróg przebiegu,
5) pracownik posterunku stwierdzania końca pociągu - w skróconym zakresie, jeżeli zgłasza telefonicznie lub za pomocą specjalnego urządzenia wjazd pociągu z sygnałem końca pociągu, a w pełnym zakresie gdy bierze udział w przygotowaniu drogi przebiegu.
-
Sądzę, że należałoby rozbudować wersję, która istnieje obecnie: jej podział jest logiczny i prosty. Zawalanie chcącego zabawić się w ISDR instrukcjami nie ma sensu, gdyż większość potencjalnych użytkowników da sobie spokój po 30 min. czytania. Oczywiście grubsze teksty mogą być uzupełnieniem dla chcących dowiedzieć się czegoś więcej. Taka skrócona pomoc powinna zawierać instrukcję: wyprawiania i przyjmowania poc. z poszczególnych kierunków, nastawianie dróg przebiegów/manewrów na pulpicie, nietypowe sytuacje/usterki pulpitu (Sz, rozprucie zwrotnicy, itd.), opis poszczególnych przycisków z Menu.
Może niech Paweł wrzuca tutaj poszczególne części pomocy, a użytkownicy będą mogli systematycznie ją uzupełniać/poprawiać? W ten sposób Twórca zostanie nieco odciążony.
-
Dokładnie, zrobić poziomy: amator i profesjonalista 8) Bo raczej początkujący nie będą wypełniać dzienników ruchu. Ja obecnie przy prowadzeniu pełnej dokumentacji czasem nie wyrabiam.
-
Dokładnie, zrobić poziomy: amator i profesjonalista 8) Bo raczej początkujący nie będą wypełniać dzienników ruchu. Ja obecnie przy prowadzeniu pełnej dokumentacji czasem nie wyrabiam.
Musisz sobie szlakowego jeszcze posadzić przed kompem :D
-
Dokładnie, zrobić poziomy: amator i profesjonalista 8) Bo raczej początkujący nie będą wypełniać dzienników ruchu. Ja obecnie przy prowadzeniu pełnej dokumentacji czasem nie wyrabiam.
Musisz sobie szlakowego jeszcze posadzić przed kompem :D
Tak ;) Jeszcze sobie zrobię pulpit z SKP i będę robić za SKP i pulpit zamykania rogatek na post 20 ;D
-
Dokładnie, zrobić poziomy: amator i profesjonalista 8) Bo raczej początkujący nie będą wypełniać dzienników ruchu. Ja obecnie przy prowadzeniu pełnej dokumentacji czasem nie wyrabiam.
Wpakować tutaj całe instrukcje, a potem trzeba będzie dostosować cały symulator do tego, bo sami dobrze wiemy, że brakuje pare rzeczy.
No ale można by spróbować. Owego czasu, na jednym z serwisów kolejowych pisałem hasełka do encyklopedii.
M.in. na temat urzadzeń, blokad liniowych itp...
Zobaczcie, oceńcie to może się wykorzysta?
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=blokada
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=sbl
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=sygnalizacja
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=srk
http://kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=ssp
-
Te opisy jak na poziom dla amatora mogą być.
Rzuciłem okiem na dotyczący sygnalizacji...
"...semafory na PKP są wskaźnikami..." - no comments
Poza tym myślałem, że sygnalizacja kierunkowa została zarzucona na rzecz prędkościowej w latach 50' (albo i wcześniej ?). Prędkość zmniejszona może być wyświetlona z różnych powodów, niekoniecznie związanych z kierunkiem jazdy (np. "anglik" w drodze przebiegu, łuki wymagające zwolnienia, niezachowana droga hamowania).
I jeszcze cytat:
"Nigdy semafor wyjazdowej z danej stacji nie wskaże od razu sygnału semafora świetlnego wjazdowego na następnej stacji."
Chcesz się założyć? ;)
"W zależności od drogi przebiegu elektryczne sprzęgło uruchamia drugie ramię." To o semaforach kształtowych. Do czego służy sprzęgło elektryczne to najpierw lepiej poczytać.
"Sygnał powtarzający może być trzy- i dwukomorowy." - sygnalizator powtarzający jest zawsze trzykomorowy, tylko czasem środkowa jest pusta (nie świeci)
To tyle się rzuciło w oczy po pobieżnym przejrzeniu. Może i podane opisy są użyteczne, ale wprowadzają ludzi w błąd.
-
Poza tym myślałem, że sygnalizacja kierunkowa została zarzucona na rzecz prędkościowej w latach 50' (albo i wcześniej ?). Prędkość zmniejszona może być wyświetlona z różnych powodów, niekoniecznie związanych z kierunkiem jazdy (np. "anglik" w drodze przebiegu, łuki wymagające zwolnienia, niezachowana droga hamowania).
Racja. Najczęściej chodzi tutaj właśnie o rozjazdy krzyżowe podwójne no i brak drogi hamowania pomiędzy semaforami. Na łuki generalnie daje się ograniczenia w WOSie ale widziałem dwa lub trzy przypadki w których semafor był na dwa własnie z powodu ostrego łuku.
I jeszcze cytat:
"Nigdy semafor wyjazdowej z danej stacji nie wskaże od razu sygnału semafora świetlnego wjazdowego na następnej stacji."
Chcesz się założyć? ;)
Oczywiście, że to nie prawda. Bardzo często uzależnia się urządzenia na sąsiednich posterunkach tak, że semafor wyjazdowy na stacji A pełni równocześnie funkcję tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego na stacji B. Stosuje się to przewaznie przy bardzo krótkich szlakach gdzie po prostu nie ma fizycznie możliwości postawienia tarcz ostrzegawczych.
"Sygnał powtarzający może być trzy- i dwukomorowy." - sygnalizator powtarzający jest zawsze trzykomorowy, tylko czasem środkowa jest pusta (nie świeci)
Chcesz się założyć ?:)
(http://rail.phototrans.eu//images/photos/big/40/35046.jpg)
-
Te opisy jak na poziom dla amatora mogą być.
A założenie takiej "instrukcji dla niewiedzących" zakłada co? Może odrazu dać Ir-1 niech czytają. Napewno to polubią...
-
Te opisy jak na poziom dla amatora mogą być.
A założenie takiej "instrukcji dla niewiedzących" zakłada co? Może odrazu dać Ir-1 niech czytają. Napewno to polubią...
Nikt tego nie lubi. A "instrukcja dla niewiedzących" jest bardzo potrzebna. Należy tylko podawać informacje nie myląc pojęć. Chyba nie uważasz, że amatorów można po prostu, no nie wiem jak to nazwać, okłamywać, wprowadzać w błąd? Później będzie taki się powoływał na "instrukcję dla opornych" tu i ówdzie i siara będzie.
"Sygnał powtarzający może być trzy- i dwukomorowy." - sygnalizator powtarzający jest zawsze trzykomorowy, tylko czasem środkowa jest pusta (nie świeci)
Chcesz się założyć ?:)
No dobra, ja wiedziałem, że tak będzie. :)
Powiem tak: nie ma ich w przykładach w WTBE-10.
Podejrzewam, że nie zabroniono czegoś takiego choć może powodować zamieszanie - pomarańcz z kolejowym białym umieszczonym po sąsiedzku może się w pewnej odległości zlać w jedno. Kolejowy biały to kolor otrzmymywany przez żarówę z zaniżonym napięciem przez brudne soczewki. ;P
I jak nic maszynista pomyśli sobie, że ma wskazanie tarczy ostrzegawczej. Jak nie pił, to w chwilę później powienien skojarzyć, że ostrzegawczą to on już mijał, a tej czegoś brakuje.
-
Okłamywać to za mocne słowo, każdemu zdarzają się małe błędy, nawet projektantom urządzeń SRK - nieraz zdarza się na PLK że urządzenia działają niezgodnie z przepisami. Nie znaczy to oczywiście że nie należy ich poprawiać.
-
Tak, Paweł ma rację. W niektórych miejscach jest praktycznie "Wolna Amerykanka" - wszyscy zastanawiają się czemu tak jest, ale jest, działa i muszą z tym jakoś żyć, bo nikt tego nie zmieni już. Sam nieraz spotkałem się z podobnymi sytuacjami.
-
Co do określenia "okłamywać" to rzeczywiście w tym miejscu chyba przesadziłem. Pamiętajmy jednak o tym co i Paweł zaznaczył.
Błądzić jest rzeczą ludzką, trwać w błędzie jest rzeczą szatańską - niegodną człowieka. Dołóżmy starań by dokumentacja jaka powstanie była na 6. Gdzieś czytałem, w odpowiedzi na szum medialny związany z warunkami podróżowania koleją, wypowiedź, że nie powinniśmy marudzić, bo w Indiach są gorsze warunki. To, że gdzieś źle się dzieje to nie oznacza, że i my mamy brać z tego przykład. To tak jako odpowiedź dla djuzi.
W sumie może stworzyć jakiś wątek gdzie będzie można opowiadać o takich niechlubnych wyjątkach w działaniu urządzeń, o ciekawostkach?
-
Broń Boże Panowie nie chodzi mi o to, żeby zrobić "kopiuj" "wklej". Ja to pisałem jakiś czas temu, może być parę błędów. Ale, jeżeli coś, to można to wykorzystać. Jakiś tak zalążek może być. ;]
-
uważam że symulator jest ekstra i może służyć do nauki dla nowych pracowników jak i amatorów i dlatego dokumentacja powinna być profesionalna taka jaka jest na posterunku ruchu oczywiście nie wszystkie działy RTSu ,opis pulpitu każda grupa przycisków, równierz SBL (27 lat prowadzilem ruch poc a z SBL nie miałem do czynienia i chętnie się dowiem) a pozatym na poszczególnych posterunkach część przycisków jest różnie opisywana dlatego opis pulpitu jest ważny , część instrukcji też by się przydała .
-
uważam że symulator jest ekstra i może służyć do nauki dla nowych pracowników jak i amatorów i dlatego dokumentacja powinna być profesionalna taka jaka jest na posterunku ruchu oczywiście nie wszystkie działy RTSu ,opis pulpitu każda grupa przycisków, równierz SBL (27 lat prowadzilem ruch poc a z SBL nie miałem do czynienia i chętnie się dowiem) a pozatym na poszczególnych posterunkach część przycisków jest różnie opisywana dlatego opis pulpitu jest ważny , część instrukcji też by się przydała .
Generalnie Pawłowi chyba chodziło o bardziej uniwersalna dokumentacje ale
w sumie to jest nieglupi pomysl i przygotuje dzis w nocy taki szkic dokumentacji w formie RTS dla TW.
pzdr
-
Zgadza się, sam RTS nie wystarczy dla początkującego użytkownika, a nawet osoby znające się na rzeczy nie odgadną same niektórych funkcji (np. ciekaw jestem ile osób wie, że można uzgodnić z sąsiednim posterunkiem manewry na tor szlakowy?). Jeszcze nie mam pełnego pomysłu na dokumentację, obecna jest raczej doraźna, ale generalnie przydało by się, żeby zawierała zarówno ogólne informacje o prowadzeniu ruchu i obsłudze urządzeń, informacje o posterunku jak i informacje o obsłudze programu.
-
Co do TW i tam użytych blokad liniowych to dokumentację w postaci ogólnej instrukcji obsługi mam. Problem w tym że to prace dyplomowe i nie wiem jak załatwić sprawy autorskie.
Obrobić to można i będzie dobra dokumentacja.
-
Co do TW i tam użytych blokad liniowych to dokumentację w postaci ogólnej instrukcji obsługi mam. Problem w tym że to prace dyplomowe i nie wiem jak załatwić sprawy autorskie.
Obrobić to można i będzie dobra dokumentacja.
Przecież ogólna instrukcja obsługi blokad jest, po co mi jakieś prace dyplomowe? Trzeba tylko pomyśleć nad przejrzystym i intuicyjnym układem całego dokumentu.
-
Dokładnie, przecież ISDR nie musi się znać na obwodach itp, tylko co kiedy wcisnąć....
-
Paweł wiesz że Ciebie trochę na gg męczyłem w sprawie obsługi blokady. Tam to jest wyjaśnione tak łopatologicznie że hej.
Tutaj aż tak łatwo nie jest.
Ps. zakładam że od czasu mojej nauki obsługi TW dokumentacja nie uległa zmianie.
-
Nie pamiętam szczerze mówiąc kiedy to było. A czego brakuje w opisie obsługi blokad liniowych? Zawsze można coś zmienić, zresztą pisałem już wcześniej że obecna dokumentacja jest tymczasowa.
-
Czego brakuje?? Punkt po punkcie obsługi tej że blokady.
Ps ja z prac dyplomowych chciałem wyciągnąć tylko to co dla ISDR jest najważniejsze.
-
Ty czytałeś wogóle tą instrukcję?
-
Jak się uczyłem to ją czytałem. Zapamiętałem ją jako to że były zdanka sklejone jedno za drugim a nie wypunktowane. Zresztą jak widzę to punkcików nie ma. Właśnie patrze w te dokumentacje.
-
Jak się uczyłem to ją czytałem. Zapamiętałem ją jako to że były zdanka sklejone jedno za drugim a nie wypunktowane. Zresztą jak widzę to punkcików nie ma. Właśnie patrze w te dokumentacje.
Powiększ sobie tekst. Ctrl +.
-
To dorób sobie punkciki. Ja widziałem ostatni pulpit kostkowy w 1989r. Generalnie instrukcja zawiera wszystko co trzeba. Sam dowiodłem jednym pytaniem, że nie doczytałem wszystkiego.
-
Nowa dokumentacja jest w trakcie opracowania, jak również coś w rodzaju uproszczonego regulaminu technicznego. Mam w związku z tym kilka wątpliwości odnośnie czynności które zapewne określane są nie przez Ir-1, ale indywidualnie dla danego posterunku:
1. Zgłaszanie odjazdu na szlakach do TF i TZ
Ponieważ szlaki te są dosyć krótkie, zastosowane jest tam zgłaszanie odjazdu z wyprzedzeniem - w praktyce od razu po telefonicznym otrzymaniu pozwolenia. Opierałem się tu na przepisie:
Ir-1 §25 Telefoniczne oznajmienie odjazdu pociągu
"3. Oznajmienie odjazdu (przejazdu) pociągu, daje się niezwłocznie po odjeździe (przejeździe) pociągu. Na szlakach (odstępach) krótkich oznajmienie odjazdu pociągu należy dawać odpowiednio wcześnie do 5 minut, co powinno być określone w regulaminie technicznym. Wówczas w telefonogramie wzór nr 13 słowo "odjechał" zastępuje się słowem "odjedzie", a czas odjazdu podaje si przypuszczalny."
Nie mam jednak pewności czy jest to w ogóle potrzebne na szlaku jednotorowym, ponieważ zgodnie z:
Ir-1 §28 Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach z półsamoczynną blokadą liniową
"3. Na szlakach jednotorowych z półsamoczynną blokadą liniową ruch pociągów prowadzi się na podstawie obsługi bloku początkowego i końcowego oraz bloku pozwolenia, a ponadto telefonicznego żądania i dania pozwolenia na wyprawienie pociągu."
w przypadku takim nie stosuje się telefonicznego zgłoszenia odjazdu, ponieważ jego funkcję pełni obsłużenie blokady liniowej. Informacja o odjeździe pociągu z odpowiednim wyprzedzeniem jest w zasadzie zawarta już w żądaniu pozwolenia, z drugiej strony raz pozwolenia żąda się kilka minut wcześniej, a innym razem tuż przed wyprawieniem pociągu - gdy dopiero nastąpiło zwolnienie szlaku przez poprzedni pociąg - nie wiadomo więc, kiedy ma nastąpić odjazd, za to na pulpicie nastawczym znajdują się powtarzacze semaforów wyjazdowych. Pytanie więc czy telefonogram "odjedzie" powinien być nadawany wraz z otrzymaniem pozwolenia (tak jak jest obecnie), czy jest to zbędne (najlepiej na przykładzie rzeczywistych przypadków)? Wiem że w praktyce różnie bywa (godzinę odjazdu podaje się przy blokadzie półsamoczynnej prawie zawsze wraz z żądaniem pozwolenia, żeby była zgodność w dziennikach), interesują mnie jednak przepisy (regulaminy).
2. Powiadamianie posterunków technicznych w obrębie stacji
Sprawa tyczy się posterunku 20 i posterunku SKPRS. W przypadku powiadamiania dróżników łączem strażnicowym stosowane jest wywołanie jednym/dwoma długimi dzwonkami (sygnały dzwonkowe). Czy w przypadku powiadamiania posterunków w obrębie stacji poprzez łącze stacyjno-ruchowe również stosuje się sygnały dzwonkowe? Czy aktualny sposób powiadamiania jest poprawny ("Pociąg ... wjedzie [o godzinie ...]")?
Druga rzecz dotycząca tych posterunków - jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku usterek urządzeń przejazdowych oraz urządzeń blokady liniowej, gdy nie można potwierdzić SKP przez urządzenia? Działa to pewnie na zasadzie telefonicznego polecania i zgłaszania, jednak nie są to typowe nastawnie wykonawcze. W aktualnej wersji wprowadza się przyciskiem Zapowiadanie tel.:
a) Posterunek 20
"Wprowadzam telefoniczne zgłaszanie zamknięcia przejazdu [od godziny ... z powodu ...]"
zgłaszanie:
"Dla pociągu ... przejazd został zamknięty."
b) Posterunek SKPRS
"Wprowadzam telefoniczne zgłaszanie sygnałów końca pociągu [od godziny ... z powodu ...]"
zgłaszanie:
"Pociąg ... przyjechał z sygnałami końca pociągu."
W obu przypadkach powiadamianie o jeździe pociągów odbywa się analogicznie jak w normalnej sytuacji ("Pociąg ... wjedzie [o godzinie ...]").
Czy takie formy powiadamiania i zgłaszania mogą być, czy należało by to zmienić? Jak to wygląda według regulaminów rzeczywistych posterunków?
3. Ogólnie odnośnie powiadamiania dróżników, zarówno przy odjeździe jak i przyjeździe
Czy można powiadamiać dróżników z kilkuminutowym wyprzedzeniem podając godzinę przyjazdu/odjazdu, czy też należy zawsze zgłaszać pociąg bezpośrednio przed jazdą?
-
W obu przypadkach powiadamianie o jeździe pociągów odbywa się analogicznie jak w normalnej sytuacji ("Pociąg ... wjedzie [o godzinie ...]").
Czy takie formy powiadamiania i zgłaszania mogą być, czy należało by to zmienić? Jak to wygląda według regulaminów rzeczywistych posterunków?
3. Ogólnie odnośnie powiadamiania dróżników, zarówno przy odjeździe jak i przyjeździe
Czy można powiadamiać dróżników z kilkuminutowym wyprzedzeniem podając godzinę przyjazdu/odjazdu, czy też należy zawsze zgłaszać pociąg bezpośrednio przed jazdą?
Tak jak rozmawialiśmy na szlaku KBN-Gaj jest połączone KBN-1+gaj lub KBN-1 i KBN. Jeżeli pociąg jedzie od strony Rudzic przez Gaj na Kbn, to "gajowy" jednocześnie dzwoni na KBN i KBN-1 (strażnica), więc niby Ślemień mógłby dzwonić do post 17 i 20 oraz do nas, żebyśmy nie oddzwaniali. Aczkolwiek tutaj jest dłuższy szlak i jest inaczej...... Jak był WSKR to oczywiście KBN sobie dzwonił sam na przejazd.
-
Ad.1
Wiem jak to jest na krótkim szlaku z EAP na dwutorowej ale często się jeździ o lewym, de facto wpisuje się również godzinę dania pozwolenia (obsłużenia przycisku Poz) - podaje się tylko numer pociągu bez godziny odejścia. Skoro przepisy jasno tego nie określają, zrób tak, jak jest w rzeczywistości.
Ad.2
Również się nad tym głowiłem, bo w R1 nie ma podanych takich telefonogramów do R142, jest tylko wprowadzanie telefonicznego polecenia i zgłaszania gotowości dróg przebiegu, nie mniej jednak w real lajfie również wprowadziłbym z moim posterunkiem podany przez Ciebie telefonogram, nawet jak miałbym być zusterkowany (nadmiar biurokracji na PLK sprawdza się lepiej niż jej brak).
Co do powiadamiania drózników, umówioną godzinę zgłoszenia/zamknięcia przejazdu zgłasza się dróżnikowi/nastawniczemu, albo po prostu zgłasza się numer i każdy wpisuje sobie swoją godzinę. W ekstremalnych przypadkach jak dróżnik (albo dyżurny) jest upierdliwy po opuszczeniu rury zgłasza godzinę zamknięcia.
Ad.3
Jak na posterunku siedzi człowiek (istota rozumna) a nie AI to możesz się dogadać w każdy możliwy sposób. Np. "zamknij za 5 minut", albo "o 12.30", lub "w tej chwili ruszaj dupsko i opuszczaj!" :D
Myślę, że obecny sposób zapowiadania dróżnikom jest dobry, natomiast należałoby wyłączyć możliwość zgłoszenia pociągu poprzez nadanie sygnału dźwiękowego, już nigdzie się tego nie praktykuje. Co najwyżej dróżnik oddzwoni zdziwiony z zapytaniem czy kasy nie masz, że mu strzałę puszczasz xD
-
Zacha akurat co do dzwonków to się gdzie nie gdzie to stosuje. W godzinach szczytu. Kiedy normalne dzwonienie po prostu odpada bo były by opóźnienia.
Wygląda to tak. Że najpierw są dzwonki a jak robi się chwila spokoju to dyżurny dzwoni i mówi że np. 9338 przyjazd 8:15.
Ja bym to zostawił.
-
Się stosuje :) Na "mojej" linii (3) na odcinku zpr Gołąbki - Bednary - tylko dzwonki. Wyjątkiem jest jeden posterunek - gdzie zgłasza się pociąg numerycznie.
-
Hmm skoro tak piszecie to pewnie tak jest. Ciekawe ile mnie jeszcze rzeczy na PLK zaskoczy ;)
-
Hmm skoro tak piszecie to pewnie tak jest. Ciekawe ile mnie jeszcze rzeczy na PLK zaskoczy ;)
Ciebie zapewne jeszcze wiele.
Reasumując. Zgodnie z przepisami, czy nie zgodnie z przepisami... wkleje, co byście nie musieli szukać :P
(ważniejsze wytłuszczam)
Ir-1
§83 - Powiadamianie dróżników przejazdowych o odjeździe pociągu i innych okolicznościach
1. Na przejazdach, na których nie ma urządzeń sterowania ruchem uruchamianych samoczynnie przez pociąg oraz na przejściach, w razie potrzeby urządza się posterunek dróżnika przejazdowego, celem zapewnienia bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu drogi kołowej lub przejścia z torami kolejowymi na szlaku lub na posterunku ruchu.
2. Posterunek dróżnika, przejazdu obsługiwanego, powinien być zaopatrzony w aparat telefoniczny włączony w łącze strażnicowe. Na zewnątrz pomieszczenia dróżnika przejazdowego należy zainstalować dodatkowy dzwonek głośno brzmiący.
3. O odjeździe (przejeździe) na szlak każdego pociągu, posterunek zapowiadawczy powinien zawiadomić każdego dróżnika przejazdowego znajdującego się na szlaku, na który wyprawia się pociąg.
4. O mającej nastąpić jeździe pociągu lub zamierzonych manewrach przez przejazdy znajdujące się w obrębie posterunku ruchu należy zawiadamiać pracowników obsługujących rogatki w sposób ustalony w regulaminie technicznym tego posterunku ruchu.
5. Sygnały dzwonkowe i znaki wywoławcze w telefonicznej łączności ruchowej ustalone są w dodatku III.
6. W razie stwierdzenia lub dowiedzenia się o powstaniu na szlaku wypadku kolejowego lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, osób lub mienia kolejowego dyżurny ruchu lub dróżnik przejazdowy powinien zawiadomić o tym wszystkie posterunki włączone do telefonicznego łącza strażnicowego, wzywając ich sygnałem dzwonkowym "Alarm".
Na ten sygnał powinni zgłosić się natychmiast dyżurni ruchu sąsiednich posterunków zapowiadawczych i wszyscy dróżnicy przejazdowi.
7. Zawiadomienie dróżników przejazdowych o odjeździe pociągu powinien nadawać dyżurny ruchu.
8. Zawiadomienie o jeździe pociągu należy nadawać w takim czasie, aby dróżnicy przejazdowi mogli zamknąć na czas rogatki. Zawiadomienie to należy wykonać bezpośrednio przed odjazdem pociągu, a jeżeli przejazd znajduje się blisko posterunku nadającego zawiadomienie, należy je wykonać co najmniej na 3 minuty przed dojazdem pociągu do tego przejazdu.
Zawiadomienia nie należy dawać przed otrzymaniem pozwolenia na wyprawienie pociągu, jeśli jest ono wymagane, ani przed stwierdzeniem zwolnienia toru szlakowego (odstępu) przez pociąg ostatnio wyprawiony po danym torze szlakowym.
[...]
-
6. W razie stwierdzenia lub dowiedzenia się o powstaniu na szlaku wypadku kolejowego lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, osób lub mienia kolejowego dyżurny ruchu lub dróżnik przejazdowy powinien zawiadomić o tym wszystkie posterunki włączone do telefonicznego łącza strażnicowego, wzywając ich sygnałem dzwonkowym "Alarm".
Jak ten sygnał ma wyglądać u dyżurnego ruchu, skoro łącze kończy się centralką? O ile dobrze pamiętam lampka łącza na centralce zapala się zgodnie z dzwonkami (nie odwzorowane w ISDR), ale bez sygnału akustycznego.
-
No właśnie najczęściej na centralce jak ktoś wzbudzi sygnał wywoławczy to dzwonić będzie cały czas, z resztą pamiętasz Paweł jak to zrobiłeś w ISDR. Ale potem uznałeś, że lepiej jest zrobić rzekome rozróżniacze sygnałów, które blokowałyby niechciany sygnał. Z tym, że w takim wypadku taki posterunek 17 musiałby mieć albo dwa aparaty (jeden na Ślemień i jeden na Testowo), albo jeden selektor na dwa łącza, bo szczerze wątpię, żeby centralka umiała rozróżnić, skąd po drucie idzie sygnał.
Ciebie zapewne jeszcze wiele.
Całe szczęście że są w śród nas tacy, co byli wszędzie, widzieli wszystko i chętnie oświecą masy.
-
No właśnie najczęściej na centralce jak ktoś wzbudzi sygnał wywoławczy to dzwonić będzie cały czas, z resztą pamiętasz Paweł jak to zrobiłeś w ISDR. Ale potem uznałeś, że lepiej jest zrobić rzekome rozróżniacze sygnałów, które blokowałyby niechciany sygnał. Z tym, że w takim wypadku taki posterunek 17 musiałby mieć albo dwa aparaty (jeden na Ślemień i jeden na Testowo), albo jeden selektor na dwa łącza, bo szczerze wątpię, żeby centralka umiała rozróżnić, skąd po drucie idzie sygnał.
Najczęściej - tzn. na prostych łączach od aparatu do aparatu - owszem tak jest. Ale jeżeli posterunków na łączu (strażnicowym, stacyjno-ruchowym) jest więcej, sytuacja jest inna: każdy posterunek ma sygnał wywoławczy (ustalany w regulaminie) i każdy może do każdego indywidualnie zadzwonić, używając tego sygnału. W przypadku prostych aparatów telefonicznych pracownik posterunku sam rozpoznaje sygnał, w przypadku centralki stosuje się wyróżniacze, które włączają dzwonienie tylko wtedy, gdy dyżurnego dany sygnał interesuje (zapewne reagują także na sygnały typu alarm - no i właśnie pytanie jak dyżurny ma rozpoznać, że wyróżniacz rozpoznał ten sygnał, a nie normalne wywołanie). Na łączach strażnicowych niekiedy dodatkowo stosuje się wzajemne powiadamianie dróżników o przejeździe pociągu przez kolejne posterunki (w tym wypadku chyba samymi dzwonkami, też ustalanymi regulaminem) - było by to bardzo uciążliwe gdyby za każdym razem włączały się centralki u dyżurnych. Sam zresztą nieraz widziałem, jak na centralce migała lampka łącza strażnicowego bez włączania dzwonienia.
Jeszcze na temat moich pytań:
Na szlakach (odstępach) krótkich oznajmienie odjazdu pociągu należy dawać odpowiednio wcześnie do 5 minut, co powinno być określone w regulaminie technicznym.
4. O mającej nastąpić jeździe pociągu lub zamierzonych manewrach przez przejazdy znajdujące się w obrębie posterunku ruchu należy zawiadamiać pracowników obsługujących rogatki w sposób ustalony w regulaminie technicznym tego posterunku ruchu.
Wiem, że Ir-1 odsyła w takich sytuacjach do regulaminu technicznego - chodzi mi właśnie o to, jak w takich regulaminach jest to przykładowo określane. Dobrze by było gdybym mógł się na czymkolwiek wzorować, zamiast ustalać wszystko wedle własnego uznania.
-
Panowie. Czy nie widzicie różnicy w łączu strażnicowym i zapowiadawczym? Zapowiadawcze, raz wzbudzone napiernicza aż ktoś odbierze.
Strażnicowe, jest jak telefon. Z tym jeszcze, że dzwonki wychodzą tak jak naciśnie się guzik. Czyli w przypadku strażnicowego łąca, kiedy dajemy alarm dróżnikowi, dajemy -... (długi i trzy krótkie) i tak to wychodzi u dróżnika.
Dlatego też rozróżnia się najczęściej spotykny system informowania dróżników 1, 2, 3 dzwonki. 1, nieparzystego kierunku, 2 parzystego, 3 z dwóch kierunków.
-
Panowie. Czy nie widzicie różnicy w łączu strażnicowym i zapowiadawczym? Zapowiadawcze, raz wzbudzone napiernicza aż ktoś odbierze.
Strażnicowe, jest jak telefon. Z tym jeszcze, że dzwonki wychodzą tak jak naciśnie się guzik.
Właśnie to napisałem...
Czyli w przypadku strażnicowego łąca, kiedy dajemy alarm dróżnikowi, dajemy -... (długi i trzy krótkie) i tak to wychodzi u dróżnika.
To wiadomo, ale jak alarm dany przez dróżnika "wychodzi" u dyżurnego? Jest jakiś inny dźwięk dzwonienia centralki, niż przy normalnym wywołaniu dyżurnego (dwa/trzy krótkie)?
-
Nie ma. W drugą stronę dzwonek na centralce wychodzi jak każdy inny.
Może chodzi tutaj o słowne "ALARM"?
-
Chodzi o sygnał dzwonkowy:
6. W razie stwierdzenia lub dowiedzenia się o powstaniu na szlaku wypadku kolejowego lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, osób lub mienia kolejowego dyżurny ruchu lub dróżnik przejazdowy powinien zawiadomić o tym wszystkie posterunki włączone do telefonicznego łącza strażnicowego, wzywając ich sygnałem dzwonkowym "Alarm".
Na ten sygnał powinni zgłosić się natychmiast dyżurni ruchu sąsiednich posterunków zapowiadawczych i wszyscy dróżnicy przejazdowi.
-
zdaje mi sie ze nie ma takiej mozliwosci. Bynajmniej nie bylo na laczu straznicowym na ktorym mialem przyjemnosc pracowac.
-
Mam pytanie odnośnie dokumentacji programu. Czy kolega planuje zrobić coś na wzór regulaminu technicznego do posterunku w symulatorze?
Z tego co pamiętam to ktoś zrobił już tablicę zależności, czy karty przebiegów do Testowa, reszta części RTSu też by się jednak przydała.
-
Dokumentacja składać się będzie z trzech części.
1. Ogólne informacje o programie
2. Informacje o posterunku ruchu w formie przypominającej nieco RTS, tzn.: położenie posterunku na linii, sposób prowadzenia ruchu na szlakach, wykaz posterunków technicznych, przejazdów, torów stacyjnych itp.
3. Instrukcja obsługi programu, zawierająca dodatkowo trochę informacji o zasadach prowadzenia ruchu i postępowania w różnych przypadkach (Ir-1, Ie-10).
W stosunku do obecnej wersji całość będzie bardziej obszerna i przejrzysta, poszczególne rozdziały i podpunkty ponumerowane, a wszystko powiązane ze sobą odnośnikami (np. opis obsługi blokad z opisem zapowiadania telefonicznego).