Ostatnie wiadomości

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 10
31
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł Piotr dnia 10 Sierpień 2020, 15:07:11 »
To prawda, że jest niespójność między albumami a instrukcją. Nie jest to jedyna niespójność, są także liczne niespójności pomiędzy instrukcjami, niestety... Być może właśnie z tego powodu projektant opiera się na rozwiązaniach albumowych, a nie na zapisach instrukcji...
Kwestią planowania (projektowania) oraz realizacji układów urządzeń srk jest uregulowana zapisami instrukcji Ie-4(WTB-E10):
Paragraf 47, ust. 13 i ust. 14 instrukcji Ie-4(WTB-E10):
Paragraf 47 - Nastawnice
(...)
13. Elementy nastawcze do doraźnej lub awaryjnej obsługi powinny umożliwiać rejestrację dokonanej czynności (plomby liczniki).
14. Szczegółowe rozwiązania techniczne w zakresie części informacyjnej i nastawczej zawarte są w albumach schematów urządzeń mechanicznych i przekaźnikowych oraz w dokumentacji techniczno-ruchowej dla tych systemów.
32
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł dnia 10 Sierpień 2020, 13:34:25 »
Albumowy przykład konstrukcji pulpitów AC 20 dla przekaźnikowych usrk pokazuje dla przycisków dKo i dPo liczniki oraz plomby..

W Ie-10, par. 28 znalazły się następujące zapisy:

Cytuj
W blokadzie liniowej półsamoczynnej przekaźnikowej po wyjeździe pociągu przy sygnale „stój" (...) jest możliwość blokowania „w przód" po obsłużeniu pomocniczego nieplombowanego przycisku bloku początkowego, współpracującego z licznikiem.

Cytuj
Jeżeli natomiast nie można nastawić semafora wjazdowego na sygnał zezwalający, to po obsłużeniu pomocniczego nieplombowanego przycisku bloku końcowego w blokadzie liniowej przekaźnikowej - współpracującego z licznikiem, co powinno być dokonane przed wydaniem zezwolenia na wjazd pociągu, istnieje możliwość potwierdzenia jego przybycia przez blokowanie „w tył".

Jest więc niespójność między albumami a instrukcją. Plomby na tych przyciskach nie są zakładane zapewne na podstawie zapisów instrukcji.
33
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez jageer dnia 09 Sierpień 2020, 21:29:48 »
Biorąc pod uwagę, że CTB to rok budowy 1959 to dzisiejsze przepisy mają się nijak do tego .... Tam nawet są obwody nastawcze, których już przepisy nie przewidują....
34
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł Piotr dnia 09 Sierpień 2020, 16:53:03 »
(...) zależność od odcinka była omijana trzymaniem przycisku Sz - Sz wyświetlał się dopóki nie nastąpiło zajęcie odcinka (...)
W sytuacji, gdy jest usterka izolacji odcinka torowego za semaforem, dyżurny ruchu nie ma możliwości sprawdzenia na pulpicie momentu minięcia semafora przez pociąg (odcinek za semaforem podświetlony na czerwono, odstęp przed semaforem podświetlony na czerwono), więc jak długo trzymać podciągnięty przycisk Sz?
Można powiedzieć: widoczność z nastawni, łączność radiowa, ale w takim razie dlaczego te elementy się pomija i stwarza teoretyczne zagrożenie pominięcia sygnału Sz, podanego dla pierwszego pod semaforem pociągu, a widocznego i potraktowanego pozytywnie przez maszynistę kolejnego pociągu z kolejki? Przecież to niedorzeczne...
Kwestia uzależniania sygnału Sz od jakiegokolwiek stanu dowolnego usrk jest działaniem przeciw zasadzie i idei samego sygnału Sz i to chyba nie wymaga uzasadniania. Skoro stworzyliśmy takie narzędzie, to należy je szanować i szukać rozwiązań gdzie indziej.
Podobnie sprawa obsługi przycisku Sz na pulpicie, bowiem podciągnięcie go i trzymanie w tej pozycji przez jakiś bliżej nieokreślony czas jest sprzecznie z instrukcją Ie-10.
Jest rzeczą oczywistą i poza wszelką dyskusją, że człowiek jest najsłabszym i najbardziej zawodnym ogniwem w łańcuchu działań urządzeń w relacji człowiek-urządzenie, dlatego należy taką słabość ogniwa wyeliminować, ale nie można z kolei zapominać, że mnożenie zależności automatycznych poza człowiekiem też jest obarczone ryzykiem wystąpienia błędu lub usterki - należy tutaj zastosować jakże trudny do zdefiniowania kompromis...
Wszystko przed nami..
35
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł dnia 09 Sierpień 2020, 16:11:06 »
Ale efektem takiego rozwiązania jest całkowita niemożność podania sygnału Sz, jeśli odcinek ten wykazywał zajętość (w wyniku usterki).

W przypadku o którym pisałem zależność od odcinka była omijana trzymaniem przycisku Sz - Sz wyświetlał się dopóki nie nastąpiło zajęcie odcinka, lub dopóki trzymany był przycisk. Tak samo zresztą Sz działa w niektórych nowszych systemach przekaźnikowych, np. OSA, gdzie nie ma przekaźnika czasowego Sz (który swoją drogą może się zaciąć, i o ile pamiętam też już były spowodowane tym wypadki), tylko wyświetlanie Sz przez czas trzymania przycisku.

Oczywiście w przypadku wjazdu dwóch pociągów na Sz winny jest drugi maszynista który nie obserwował co się przed nim dzieje, ale ja patrzę raczej pod kątem znalezienia takiego rozwiązania, które minimalizuje prawdopodobieństwo wypadku i zarazem nie utrudnia pracy, zamiast zakładać że człowiek będzie zawsze pracował przepisowo i nie popełni błędu.
36
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez jageer dnia 09 Sierpień 2020, 15:43:22 »
Nikt już nie pamięta genezy tego przepisu, ale taki był jeżeli był wjazd z SBL...
37
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł Piotr dnia 09 Sierpień 2020, 14:42:51 »
Jeżeli w obwodzie sygnałowym Sz był zestyk izolacji za semaforem, to przy jego zajęciu przez pociąg mijający semafor musiało nastąpić jego wygaszenie. Tylko po co wówczas był sygnał Sz? Pewnie jakaś inna usterka. Ale efektem takiego rozwiązania jest całkowita niemożność podania sygnału Sz, jeśli odcinek ten wykazywał zajętość (w wyniku usterki). Pozostawał wówczas tylko rozkaz pisemny. To "niby" ułatwienie (wygaszanie Sz po minięciu semafora" powodowało, że sygnał Sz tracił swoje faktyczne przeznaczenie, a rozkaz i tak trzeba było wydać...
Wyżej podałem więc wyjście z sytuacji - nie naruszający zasady niezależności Sz i umożliwiający wjazd tylko jednego pociągu (z kolejki kilku), które zjechały się na widoczność pod semaforem wjazdowym ze szlaku z sbl...
I jeszcze raz:  tłumaczenie maszynisty, że widział sygnał Sz, podany de facto dla poprzedniego pociągu, a nie widział tegoż pociągu przed sobą jest raczej kuriozalne i nadaje się do postępowania dyscyplinarnego pod zarzutem ciężkiego naruszenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu...

38
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez jageer dnia 09 Sierpień 2020, 14:14:50 »
W obwodzie sygnałowym sz był zestyk izolacji odcinka za semaforem wjazdowym. Jak izolacja leżała nie było szans podać Sz... Gdzieś mam ten arkusz w domu ... Może to było też dodatkowo powiązane z wygaszanien.... Chyba piszemy o tym samym ...
39
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł Piotr dnia 09 Sierpień 2020, 13:04:35 »
Użycie sygnału Sz jest jednym ze sposobów podania zgody na pominięcie semafora, (nie jest jedynym) na którym nie jest możliwe wyświetlenie normalnego sygnału zezwalającego. Jest jeszcze do dyspozycji rozkaz pisemny, który można przekazać drogą radiołączności.
1. Sygnał zastępczy Sz, aby spełniał swoją rolę, musi być niezależny. Próby jego uzależniania od stanu poszczególnych usrk są nieporozumieniem.
2. W takim szczególnym przypadku, gdy mamy semafor wjazdowy ze szlaku z wieloodstępową blokadą samoczynną i możliwa usterka odcinka izolowanego za semaforem uniemożliwia podanie na semaforze normalnego sygnału zezwalającego, a podanie sygnału zastępczego Sz (około 90 sekund migania) może grozić wjechaniem na ten sygnał dwóch pociągów, stojących za sobą - chociaż jazda na widoczność, jaką stosują maszyniści na szlaku z wieloodstępową sbl oznacza nie tylko dokładną obserwację poprzedniego pociągu, ale także obserwację semaforów i sygnałów na nich podawanych - tłumaczenie maszynisty, że widział sygnał Sz, podany de facto dla poprzedniego pociągu, a nie widział tegoż pociągu przed sobą jest raczej kuriozalne, można w RTS wprowadzić nakaz stosowania rozkazu pisemnego, dedykowanego konkretnemu maszyniście (pociągowi) zamiast podawania sygnału Sz, bo na pulpicie nie widać, czy i kiedy pierwszy pociąg minął semafor. Takie rozwiązanie jest bardziej bezpieczne i zgodne z zasadą niezależności sygnału Sz.
40
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł dnia 09 Sierpień 2020, 12:28:21 »
kiedyś "w śląskim DOKP" był zapis, że usterka zajętości odcinka zasemaforowego uniemożliwiała użycie sz na wjazdowym i było to uzależnione....

Z posterunków "śląskiej DOKP" znam rozwiązanie takie, że zajętość pierwszego odcinka za semaforem wjazdowym ze szlaku z sbl powoduje wygaszenie Sz, chyba że cały czas trzymany jest przycisk Sz (aby dało się wyświetlić Sz przy usterce tego odcinka). Jest to zabezpieczenie przed wjazdem na jeden sygnał dwóch pociągów które ustawiły się na ostatnim odstępie dojeżdżając na widoczność. Może o to chodzi? Moim zdaniem to dobry pomysł (mimo że narusza zasadę braku zależności dla Sz), kto wie czy nie pojawił się po jakimś incydencie/wypadku.
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 10