Ostatnie wiadomości

Strony: 1 2 [3] 4 5 6 ... 10
21
ISDR - Tematy ogólne / Katowice
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł dnia 29 Wrzesień 2025, 21:12:51 »
Powtarzają się pytania o odwzorowanie stacji Katowice, przy której prace zostały już kiedyś zresztą napoczęte (wstępnie przygotowany jest układ torowy). Aby prace z tym mogły ruszyć do przodu, potrzebna jest pomoc osoby/osób które dobrze znają tą stację i dysponują materiałami źródłowymi dla rozkładu jazdy. Potrzebne jest:

1. Przeanalizowanie czy w ostatnich kilku-kilkunastu latach (przed aktualną modernizacją) zachodziły na stacji jakieś istotne zmiany w układzie torowym (np. likwidacja torów, rozjazdów) lub urządzeniach srk (np. zmiany w blokadach liniowych) - dla ustalenia okresu odwzorowania.

2. Przeanalizowanie i porównanie różnych rozkładów jazdy z tego okresu (np. wg SRJP), z ustaleniem ile (mniej więcej) było w poszczególnych latach pociągów z podziałem na przejeżdżające, kończące bieg EZT, kończące bieg wagonowe, zmieniające skład wagonowe (odłączanie/dołączanie/przełączanie wagonów, zmiany lokomotyw). Czy ruch prowadzony był normalnie, czy były jakieś istotne długotrwałe zamknięcia, komunikacja zastępcza itp. Porównanie potrzebne jest do wyboru możliwie ciekawego rozkładu, bez istotnych długotrwałych ograniczeń w ruchu. Oczywiście istotnym kryterium jest także dostępność materiałów źródłowych o rozkładzie.

3. Zebranie danych źródłowych do wybranego rozkładu jazdy - dostępne są SRJP, ale potrzebne będą także informacje o pociągach służbowych/podsyłach lokomotyw, składach, przejściach składów i lokomotyw (np. z dodatków - o ile jeszcze były wydawane), torach i peronach (np. rozkład plakatowy). Plus ruch towarowy - zdarzają się pociągi trasowane przez Katowice - ale to mniejszy problem.

4. Potrzebne są ogólne informacje o technologii pracy stacji, zwłaszcza typowe operacje podstawiania, odstawiania składów i lokomotyw, lokomotywy manewrowe, używane tory, zasady prowadzenia ruchu z bocznicami wagonowni i KŚ (telefoniczne zapowiadanie jazd manewrowych? z dziennikiem ruchu? z jakimi oznaczeniami jazd?). W opisie rozkładu do Krakowa Głównego jest opis typowych manewrów - potrzebne będzie przygotowanie czegoś podobnego.

Zainteresowanych pomocą zapraszam do kontaktu.
22
Inne / Odp: Program "Kolejarz"
« Ostatnia wiadomość wysłana przez MuNiO dnia 26 Wrzesień 2025, 19:13:43 »
kożystać.

Musisz "korzystać" ze słownika.
23
Inne / Odp: Program "Kolejarz"
« Ostatnia wiadomość wysłana przez melis dnia 26 Wrzesień 2025, 18:29:24 »
Na stronie jelenia.rail.pl
Całkiem przyzwoita skarbnica wiedzy! Szkoda że tak wartościowe strony, pojawiają się całkiem niechcący :D Ale lepiej tak, niż wcale.
24
Ruch kolejowy / Odp: Osielec - historyczne kategorie pociągów
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł Piotr dnia 26 Wrzesień 2025, 09:47:12 »
25
Ruch kolejowy / Osielec - historyczne kategorie pociągów
« Ostatnia wiadomość wysłana przez GALJO dnia 26 Wrzesień 2025, 01:40:01 »
Hejka, czy ma ktoś z was jakąś instrukcje wyjaśniającą historyczne kategorie i numeracje pociagów używane w RJ z Osielca? W internecie na moje oko pusto.
26
Inne / Odp: Program "Kolejarz"
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Pirzmak dnia 21 Wrzesień 2025, 11:40:04 »
Dzień dobry. Na stronie jelenia.rail.pl są pliki kolejarza do pobrania. Jest też kilka nowych rozkładów. Strona przez jakiś czas nie działała ale już można z niej kożystać.
27
Ruch kolejowy / Odp: Wypadki kolejowe (wydzielone z: Egzamin zawodowy...)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez EN57-002 dnia 17 Wrzesień 2025, 21:44:16 »
  Dyżurny. Ruchu stacji Zgierz północny Maria K. nie wyszła z nastawni dysponującej ZP by spotkać wchodzący pociąg 50111 w przekonaniu, że zatrzyma się on na torze nr 1 przed semaforem wyjazdowym "D".  Po upływie  około jednej minuty od chwili, gdy pociąg numer 50111 przechodził obok nastawni dysponującej ZP, powtarzacz semafora wyjazdowego D na tejże nastawni (jak podała Maria K.) klapnął, co oznaczało, że semafor wyjazdowy D z toru numer 1 do Jedlicz został ustawiony na sygnał stój oraz za chwilę odblokował się blok dania nakazu. Wobec czego Maria K. niezwłocznie zatelefonowała do nastawniczego nastawni wykonawczej ZP-2 Stanisława W. i zapytała go co się stało. Na to Stanisław W.  spokojnie odpowiedział, że jednostka, to jest pociąg numer 50111, wyszła do Jedlicz  z sygnałem końca pociągu i semafor wyjazdowy jest zamknięty. Teraz dopiero choć o kilka minut za późno, dyżurny ruchu Maria K. jakby ożyła i zaczęła energicznie działać. Kilkukrotnie przez radiotelefon wywoływała mechanika pociągu 50111, ale nikt się nie  zgłosił. Następnie zapytała też przez radiotelefon dyżurnego ruchu stacji Jedlicze Łódzkie Eugeniusza W. czy pociąg 40381 do niego przybył i otrzymała odpowiedź, że jeszcze nie. Wobec tego wywołała telefonicznie dróżnika  przejazdu strzeżonego na kilometrze 19.620 Tadeusza P. i poleciła  mu zatrzymać pociąg elektryczny, ale Tadeusz P. poinformował ją, że pociąg ten minął już przejazd. Tylko tyle co Maria K. odłożyła słuchawkę usłyszała przez radiotelefon informacje mechanika pociągu 40381, skierowaną do dyżurnego ruchu stacji Jedlicze, z której wynikało, że po ruszeniu tego pociągu sprzed semafora wjazdowego nastąpił zanik napięcia w sieci trakcyjnej i spadek ciśnienia w przewodzie głównym hamulcowym oraz, że posłał młodszego mechanika na koniec pociągu, by sprawdził co się stało. Dla Marii K. była to informacja jednoznaczna z najechanie pociągu 50111 na koniec pociągu 40381. Teraz Maria K. ponownie wywołała nastawniczego nastawni wykonawczej ZP-2 i krzycząc, zwymyślała Stanisława W., że przez swoje niedbalstwo nie tylko siebie, ale ją wpakował do kryminału. To, że Stanisław W. pójdzie do kryminału to jego sprawa, a dlaczego ją ma spotkać tak wielkie nieszczęście tego już nie może zrozumieć, by za kogoś cierpieć.
    W dalszych wyjaśnieniach Maria K. podkreślała, że ustawienie semafora wyjazdowego D po wyjściu pociągu do Jedlicz na sygnał stój, zablokowania bloku otrzymania nakazu oraz zgłoszenie telefoniczne dyżurnemu ruchu o wyjściu pociągu z sygnałem końcowym i ustawieniu tegoż semafora na sygnał "stój" należy do podstawowych obowiązków nastawniczego nastawni wykonawczej ZP-2 w tym przypadku do Stanisława W.
     Z drugiej strony ta sama Maria K. zapytana o to, jak układała jej się współpraca z. nastawniczym Stanisławem W. oświadczyła, że była ona jak najlepsza. Stanisław W. wywiązywał się ze swych obowiązków należycie, chętnie bez oporów wykonywał jej polecenia, a w porze nocnej nie zachodziła potrzeba powtarzania lub upominania go, by wykonywał uprzednio wydane polecenia Według Marii K. przykładem należytego pełnienia obowiązków służbowych przez nastawniczego Stanisława W. było to, że po każdym wejściu i wyjściu pociągu ustawiał semafor wjazdowy i wyjazdowy na sygnał "stój", zablokowywał bloki otrzymania nakazu oraz telefonicznie zgłaszał, że pociąg weszły bądź wyszły z sygnałem końcowym oraz właściwy semafor został ustawiony na sygnał "stój". Maria K. nie potrafiła sobie wytłumaczyć, dlaczego po wyjściu do Jedlicz Łódzkich pociągu 40381 nastawniczy nastawni wykonawczej ZP-2 Stanisław W. nie ustawił semafora wyjazdowego D na sygnał "stój" i nie zablokował bloku otrzymania nakazu. Mając zaufanie do nastawniczego Stanisława W. tym razem po wyjściu do Jedlicz pociągu 40381 dyżurny ruchu Maria K. podała, że nie pamięta, czy na powtarzaniu sprawdziła, czy semafor wyjazdowy D wskazywał sygnał "stój" i czy odblokował się blok dania nakazu D.  W końcu członkowie komisji dochodzeniowej zapytali Marię K., dlaczego po wyjściu pociągu 50111 ze stacji Zgierz Północny nie włączyła sygnału "alarm", odpowiedziała, że to jej nie przyszło do głowy, by tak uczynić. Wiedziała, że przy radiotelefonie najpierw należy zerwać plombę, a następnie nacisnąć przycisk sygnału "alarm". Jednak Maria K. jakby tłumacząc dlaczego nie użyła tego sygnału, podała, że nie widziała jak sygnał "alarm" oddziałuje na pociąg, ponieważ w czasie szkoleń okresowych jej i innym  dyżurnym ruchu nikt o tym nie powiedział, a sama w czasie służby nie miała dotychczas okazji sprawdzić oddziaływania sygnału "alarm" na pociąg.
                                                                         c. d. n.
28
ISDR - Tematy ogólne / Odp: Ruch drogowy
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Papuzka6 dnia 05 Wrzesień 2025, 11:45:00 »
To ciekawa koncepcja!
29
Inne / Odp: L4 od psychiatry a praca w Ruchu
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Papuzka6 dnia 05 Wrzesień 2025, 11:43:25 »
L4 od psychiatry jest traktowane tak samo jak każde inne zwolnienie lekarskie, więc formalnie nie ma znaczenia, że wystawił je psychiatra – ważne, żeby było prawidłowo wystawione i mieściło się w limicie dni. W tym czasie faktycznie możesz odpoczywać, chodzić na wizyty czy terapię – nie ma obowiązku przebywania w domu, chyba że lekarz zaznaczy inaczej.
30
Urządzenia srk / Odp: Urządzenia komputerowe
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Papuzka6 dnia 05 Wrzesień 2025, 11:41:58 »
Jasne, że tak. Warto też upewnić się, że wszystkie czynności są potwierdzone w dzienniku ruchu i przestrzegane są procedury bezpieczeństwa przewidziane w instrukcji eksploatacji blokad liniowych dla takiej awarii.
Strony: 1 2 [3] 4 5 6 ... 10